Ahsokatråden

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Jag gillar allt såhär långt förutom att Thrawn och Ezra var tvungna att ha skickats till en annan galax i Rebels… Räckte det inte med de okända regionerna av galaxen? Imperiet när det är som störst behärskar ungefär halva eller mindre av Star Wars-galaxen. Finns hur mycket plats som helst att åka vilse i. Om dessutom den ”västra” delen av galaxen skyddas av celestial-barriären som också skyddade och dolde Exegol, då behövs inga nya galaxer då problemen är tillräckligt svåra att övervinna.
Utan annan galax, ingen intergalaktisk invasionsflotta ;)

Ahsoka är fortfarande den bästa Star Wars serien med delar av Andor som lika bra(far med helt andra anledningar och tematik). Min kärlek till Star Wars uppstod ju en gång i tiden när jag var så liten att jag inte ens kunde engelska, just på grund av alla coola ljussabelsdueller, kraften, den illa dolda fantasyberättelsen med svag sci-fi fernissa.
Ja, alltså jag kanske är barnslig (no shit), men jag älskade den där "lasersvärd mot rymd-fighter" scenen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Visst... Men jag är fortfarande inte såld på konceptet.
Nej, och jag försöker nog inte övertyga dig. Men jag misstänker att anledningen är att om du har en setting där alla är utomjordingar och du vill ha ett "alien threat", så är det antingen en annan galax eller en annan dimension som gäller... (åtminstone om du är en lat show-runner ;) )
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Kul att ni gillar 4e avsnittet. Inte sett och blir nog inte förrän till helgen. Tyckte 3e var lite småtrist så bra om det bättrar sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Avsnitt 4 var kul. Bra action, bra skurkar. Den enda som kändes som konstigt var att de inledde hyperrymdsberäkningarna så sent. Varför började de inte direkt? För storyn hade det ju kunnat ta hela tiden från de att de landade till att Ahsoka kom dit. En detalj som känns lite slarvig och egentligen inte gör något för berättelsen. Knappast seriens sämsta val men det enda jag reagerade på i just detta avsnittet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Avsnitt 4 var kul. Bra action, bra skurkar. Den enda som kändes som konstigt var att de inledde hyperrymdsberäkningarna så sent. Varför började de inte direkt? För storyn hade det ju kunnat ta hela tiden från de att de landade till att Ahsoka kom dit. En detalj som känns lite slarvig och egentligen inte gör något för berättelsen. Knappast seriens sämsta val men det enda jag reagerade på i just detta avsnittet.
Det är ju en massa pappersarbete och dubbelkollande av rutter innan man kan initiera hyperdrift. Det vet man ju! ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Då har man sett avsnitt 3 och 4. Avsnitt tre var lite stelare men avsnitt 4 bättre.

Där är en riktigt, riktigt bra scen i avsnitt 4 som jag vill prata lite mer om.

När Baylan (älskar både honom och hans padawan, som sagt, cool design, coolt beteende) pratar med Sabine efter att Ahsoka dödades (?). Det här är första gången som jag ser någon som använder den mörka kraften faktiskt vara seductive med vad the dark side har att erbjuda. Man försöker det i prequelsna, men skådespelet är så extremt träigt att jag inte köper något av det. I originaltrilogin har Darth Vader och Palpatine inget mer att erbjuda än "Kom och var rövhål med oss bwehehe" och i sequelsna så erbjuds visserligen Rey makt och identitet, men det är inte lika direkt som i scenen mellan Baylan och Sabine.

När han matter-of-factly påpekar vad hon är ute efter är något han kan erbjuda, och lovar henne trygghet i utbyte mot samarbete, så känns det som något som sith faktiskt håller på med. Det är jättebra. Google säger att det finns runt 25 timmar live-action Star wars material där ute och det är lite synd att det är först efter 25 timmar som vi får se en scen där någon från the dark side faktiskt har ett starkt och logiskt argument till varför man borde hänga med dem istället.

Det är dock synd att tv-serien fortfarnade är oförmågen att få mig att bry mig om Thrawn eller Ezra och förväntar sig att jag redan ska bry mig jättemycket om dem båda.

Ahsoka behåller en stadig ranking med 3 av 5.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Det är dock synd att tv-serien fortfarnade är oförmågen att få mig att bry mig om Thrawn eller Ezra och förväntar sig att jag redan ska bry mig jättemycket om dem båda.
Även om serien kanske står på egna ben så är det ju en direkt fortsättning på den oavslutade konflikt som Star Wars: Rebels mynnar ut i. Personligen gillar jag det. Jag tycker om när verk bygger vidare på samlad mythos och tycker snarare att det förstärker (ett bra avsnitt i en serie som hållit på i 4 säsonger är bättre än ett bra avsnitt i mitten av säsong 1, så att säga. Eller ännu hellre ett bra avsnitt i en spinoff, det är graalen för mig).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Även om serien kanske står på egna ben så är det ju en direkt fortsättning på den oavslutade konflikt som Star Wars: Rebels mynnar ut i. Personligen gillar jag det. Jag tycker om när verk bygger vidare på samlad mythos och tycker snarare att det förstärker (ett bra avsnitt i en serie som hållit på i 4 säsonger är bättre än ett bra avsnitt i mitten av säsong 1, så att säga. Eller ännu hellre ett bra avsnitt i en spinoff, det är graalen för mig).
Yep, och för somliga är det fine. Jag gillar dock inte att jag förväntas (?) se över trettiofyra timmar av en tecknad serie från 2014 för att vara investerad i några av karaktärerna i en live-action serie från 2023.

Jag tror att skickligare manusförfattare hade kunnat få även mig, som inte sett Rebels, att vara investerad i Thrawn och Ezra. Jag tror inte det är en antingen-eller-situation.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Yep, och för somliga är det fine. Jag gillar dock inte att jag förväntas (?) se över trettiofyra timmar av en tecknad serie från 2014 för att vara investerad i några av karaktärerna i en live-action serie från 2023.

Jag tror att skickligare manusförfattare hade kunnat få även mig, som inte sett Rebels, att vara investerad i Thrawn och Ezra. Jag tror inte det är en antingen-eller-situation.
Jag har inte heller sett de teckande serierna. Jag kan tycka det är ok att vi inte riktigt bryr oss om Thrawn och Ezra, de har ju varit i en annan galax långt borta eller så. Vad som bekymrar mig mer är att jag inte känner att jag har nån anledning att bry mig om de karaktärer jag faktiskt tillbringat 3 timmar med (halva säsongen). Det finns liksom inget i serien än så länge som gör att jag bryr mig om hur det går för nån av dem (eller ens vad de heter, eller vad de vill, eller nåt som gör nån av dem intressanta).

//EvilSpook
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har inte heller sett de teckande serierna. Jag kan tycka det är ok att vi inte riktigt bryr oss om Thrawn och Ezra, de har ju varit i en annan galax långt borta eller så. Vad som bekymrar mig mer är att jag inte känner att jag har nån anledning att bry mig om de karaktärer jag faktiskt tillbringat 3 timmar med (halva säsongen). Det finns liksom inget i serien än så länge som gör att jag bryr mig om hur det går för nån av dem (eller ens vad de heter, eller vad de vill, eller nåt som gör nån av dem intressanta).

//EvilSpook
Jag skulle säga att de är sammanlänkade. De starkaste "wants" som Sabine och Ahsoka har är att de vill hitta Ezran respektive stoppa Thrawn. Eftersom vi inte delar deras wants blir deras strävan efter dem mindre intressanta för oss.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
Yep, och för somliga är det fine. Jag gillar dock inte att jag förväntas (?) se över trettiofyra timmar av en tecknad serie från 2014 för att vara investerad i några av karaktärerna i en live-action serie från 2023.

Jag tror att skickligare manusförfattare hade kunnat få även mig, som inte sett Rebels, att vara investerad i Thrawn och Ezra. Jag tror inte det är en antingen-eller-situation.
För att förvärra saken bör du ju även ha sett delar av Clone Wars med.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag skulle säga att de är sammanlänkade. De starkaste "wants" som Sabine och Ahsoka har är att de vill hitta Ezran respektive stoppa Thrawn. Eftersom vi inte delar deras wants blir deras strävan efter dem mindre intressanta för oss.
Jag förstår va du menar men håller inte alls med. Självklart kan jag se att en hel del tänker som du, det syns tex på FB och annan social-media. Men likväl är det många(kanske fler?) som inte sett de tecknade serierna och ändå gillar Ahsoka. Min fru gillar Star Wars, men hon har inte sett något av Rebels eller Clone Wars. Hon tycker dock fortfarande Ahsoka är riktigt bra och hon förstår karaktärernas motivation.

Skall man vara helt ärlig så bör man ha sett episode I, II och III för att helt förstå episode IV, ja helst skall man ha sett även Rogue One. Men trots massor med oberättad backstory och frågetecken så kunde massor av människor njuta av och älska Star Wars a new hope utan att ha sett episode I-III. Tror inte problematiken är speciellt mycket större här egentligen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Min fru gillar Star Wars, men hon har inte sett något av Rebels eller Clone Wars. Hon tycker dock fortfarande Ahsoka är riktigt bra och hon förstår karaktärernas motivation.
Ja alltså, förstå mig rätt nu. Jag säger inte att Ahsoka är skitdålig. Jag säger att den är "Helt okey". Jag säger också att den istället hade varit jättebra om manusförfattarna arbetat lite bättre för att få mig att bry mig om karaktärerna på mer än bara expected name recognition.

Skall man vara helt ärlig så bör man ha sett episode I, II och III för att helt förstå episode IV, ja helst skall man ha sett även Rogue One.
Tycker inte den liknelsen håller riktigt. Episod IV släpptes först och jag saknar inte relation till någonting. Luke är ankaret för vår story och hans drivs mest av tristess och nöd och senare en önskan att besegra det onda imperiet.

Om han istället spenderat hela filmen om att prata om sitt livsviktiga uppdrag att rädda Admiral Ackbar och besegra den onda kejsaren... Men aldrig förtydligat deras relation, inga flashbacks, aldrig några sekvenser där vi får se de andra karaktärerna göra någonting och sen går han och questar för att hitta en karta för att hitta till Admiral Ackbar.... Ja, då hade jag nog sagt att de var lika varandra.

Mitt problem är alltså inte att Thrawn och Ezra är med i annan media först, mitt problem är att en tv-serie på totalt 2 timmar borde kunna göra mer för att få mig investerad i karaktärernas wants.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja alltså, förstå mig rätt nu. Jag säger inte att Ahsoka är skitdålig. Jag säger att den är "Helt okey". Jag säger också att den istället hade varit jättebra om manusförfattarna arbetat lite bättre för att få mig att bry mig om karaktärerna på mer än bara expected name recognition.



Tycker inte den liknelsen håller riktigt. Episod IV släpptes först och jag saknar inte relation till någonting. Luke är ankaret för vår story och hans drivs mest av tristess och nöd och senare en önskan att besegra det onda imperiet.

Om han istället spenderat hela filmen om att prata om sitt livsviktiga uppdrag att rädda Admiral Ackbar och besegra den onda kejsaren... Men aldrig förtydligat deras relation, inga flashbacks, aldrig några sekvenser där vi får se de andra karaktärerna göra någonting och sen går han och questar för att hitta en karta för att hitta till Admiral Ackbar.... Ja, då hade jag nog sagt att de var lika varandra.

Mitt problem är alltså inte att Thrawn och Ezra är med i annan media först, mitt problem är att en tv-serie på totalt 2 timmar borde kunna göra mer för att få mig investerad i karaktärernas wants.
Jag förstår din kritik och tycker absolut att den är gångbar, men jag håller samtidigt inte med om din slutsats. Jag kan och vill inte ta ifrån dig vad du tycker, men jag som barn hade en massa frågor om klonkrigen, hur Obi-Wan var som yngre, alla frågor och svar kring Anakin/Vader och mycket mer. För mig personligen så är Ahsoka precis lika viktig som Luke. Skulle det vara så om jag inte sett de tecknade serierna!? Kanske inte, eller? Jag vet inte och jag tror ändå att jag hade brytt mig tillräckligt för att inte tycka att serien skulle vara sämre.

Sen är det faktiskt Baylan Skoll och Shin Hati som gör serien! Ray Stevenson!!! Mitt hjärta blöder verkligen…
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Nu har jag sett avsnitt 5. Ska skriva lite mer imorgon men måste bara säga att jag irriterar ihjäl mig på vad man gör med "samtida" Anakins utseende ((till skillnad från Clone Wars-Anakin, där det finns skäl att mixtra). Han borde väl se ut som han gjorde när han dog? Det verkar ju alla andra sken/projektioner av kraften göra (bortsett från inklipps-Anakin i Jedins återkomst, men det ser jag som en ren eftergift till episod 1-3). Men nu har man ju Hayden Christiensen att tillgå och han är typ så gammal Anakin var när han dog. Varför inte bara låta honom se ut som sig själv istället för att hålla på med onödiga (och krasst dåligt utförda) förändringar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu har jag sett avsnitt 5. Ska skriva lite mer imorgon men måste bara säga att jag irriterar ihjäl mig på vad man gör med "samtida" Anakins utseende ((till skillnad från Clone Wars-Anakin, där det finns skäl att mixtra). Han borde väl se ut som han gjorde när han dog? Det verkar ju alla andra sken/projektioner av kraften göra (bortsett från inklipps-Anakin i Jedins återkomst, men det ser jag som en ren eftergift till episod 1-3). Men nu har man ju Hayden Christiensen att tillgå och han är typ så gammal Anakin var när han dog. Varför inte bara låta honom se ut som sig själv istället för att hålla på med onödiga (och krasst dåligt utförda) förändringar.
För att han skall se ut som han gjorde när Snips såg honom sist.(bortsett från då hon mötte Vader då) Sen ändrar han utseende efter hennes ålder vid de olika tillfällena från Clone Wars. Det är ingen överraskning att jag älskade avsnittet, Hayden gör ett perfekt jobb som Anakin och jag hoppas vi får se mer av honom.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag tror vi har en ny regel för Ahsoka - ju mer Minimoni gillar avsnittet, ju mer ogillar jag det 😅

En fråga jag ställt mig återkommande är... Saknar republiken ett barnomsorgsprogram även för sin ekonomiska och militära elit? Svaret är vet ej - ungen behövde följa med som ett plotdevice för att hitta Ahsoka. Även med den insikten i efterhand framstår General Syndulla som en av de mest oansvariga föräldrarna i hela Live-action Star Wars. "Häng med på mitt olagliga uppdrag där vi riskerar att springa på Sith som var skickliga nog att nedgöra Sabine! Det kommer bli kul! Barnvakt? Nä, det kostar flera krediter om dagen! Jag landar först och går ut själv på den här gamla runhögen!"

Vi fortsätter med flashbacks och det är helt okey faktiskt. Hayden Christiansen var fruktansvärd i prequelfilmerna men han är ju inte en usel skådis egentligen (även om hans karriär djupdök ned i toaletten efter Star wars). Här gör han det bra ifrån sig. Är dugligt skådespel från Christiansen tillräckligt för att göra det här avsnittet bra då? Nä.

I flashbacksen visar det sig att Syndullas driv att dra med barnsoldater till krigszoner har en lång tradition i republiken. Än en gång gör SW-skrivarna sitt bästa för att få mig att ifrågasätta huruvida Jedis kanske är rätt röviga ändå, men problematiserar det inte. Jag kommer bli väldigt överraskad om Syndulla har en insikt i nästa avsnitt där hon säger "Usch så dåligt av mig att jag tog med min adoptiv(?)son med rolig hårfärg till vad som närmast är en krigszon. Sånt skulle nog bara någon som är på väg att bli en sith göra."

Nä, det här är en kurva nedåt för mig. Ahsoka trillar ned från 3/5 till 2/5. Sämre än Book of Boba? Var inte löjlig. Inget är sämre än Book of Boba.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
"Child endangerment is the fundamental bedrock upon which the Republic is built!". Till den graden att barnmisshandel (att skjuta på barn med lågenergi-lasrar) är en accepterad träningsmetod för barn i förskoleåldern. Det är som att kritisera Game of Thrones för incest.

Anyway. Jag gillade Avsnitt 5. Det är en lugn episod driven av The Force mumbo jumbo.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
"Child endangerment is the fundamental bedrock upon which the Republic is built!". Till den graden att barnmisshandel (att skjuta på barn med lågenergi-lasrar) är en accepterad träningsmetod för barn i förskoleåldern. Det är som att kritisera Game of Thrones för incest.

Anyway. Jag gillade Avsnitt 5. Det är en lugn episod driven av The Force mumbo jumbo.
Incest framställs som något dåligt i Game of Thrones. Vi ska äcklas när Danys storebror kladdar på henne, vi ska tycka illa om hur Craster behandlar sina döttrar och relationen Jamie-Cersei framställs inte precis som ett ideal. Tom. när två karaktärer som ditills framställs sympatiskt, Jon och Dany, framställs deras incestuösa relation som något dåligt och den slutar extremt dåligt.

Star Wars presenterar konceptet med barnsoldater som 100% rimligt.

Så nä, det är inte som att kritisera Game of Thrones för incest.
 
Top