Ahsokatråden

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dum fråga - den där planeten i episod 1, är det tänkt att vara Dathomir? De tre figurerna i relief är förstås the Great Mothers med sina magiska bollar. Så Peridea är typ ur-Dathomir?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sant, det glömde jag. Hoppas på att det är gammalt övergivet tempel, som då antagligen har ytterligare en port in till world between worlds.
Om Filoni låter sig själv vara konsekvent så måste det Baylan ser vara en av Mortis-gudarna eller Abeloth. Detta då Anakin ser exakt samma blinkande fyr fast i en annan färg på planeten Mortis. När han följer fyren så hittar han Fadern och det är hans kraft som skapar ljuset. Det Baylan ser är dock inget balanserat ljus, det är blodrött och symboliserar alltså ondska när det gäller Mortis-gudarna(Fadern hade lila som sin färg, precis som Mace Windu). Så det är antingen Sonen eller något/någon ännu värre som väntar där. Dessutom säger Palpatine i Rebels att han känner en kraft kalla på honom, en kraft som befinner sig bortom galaxen. Det är detta Palpatine söker när han inser att Ezra hittat världen mellan världar och därmed tror sig kunna använda den världen för att hitta/transportera sig till den kraft som kallar på honom.

Så en kraft bortom galaxens gränser som kallar på kraftanvändare av den mörka sidan som dessutom gör varenda häxa så grymt skrämda att de tycks redo att göra vad som helst för att lämna planeten. Kan enligt mig bara vara två saker, Sonen eller Abeloth och sonen är enligt Filoni död, precis som Fadern och Dottern... Men Modern är inte död(om nu Filoni valt/väljer att lyfta in henne) och det gör det hela väldigt spännande. Lika lite som Thrawn är en copy/paste från legends så tror jag inte heller Abeloth skulle vara exakt som i legends.

Skall bli spännande att se!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Dum fråga - den där planeten i episod 1, är det tänkt att vara Dathomir? De tre figurerna i relief är förstås the Great Mothers med sina magiska bollar. Så Peridea är typ ur-Dathomir?
Nej, planeten i episode 1 ser inte ut som Dathomir alls. Planeten heter tydligen Arcana. Det tycks snarare så att nattsystrarna en gång i tiden var väldigt mycket mäktigare och hade en närvaro på betydligt fler världar än den de blivit kända för. Sen om Peridia är deras ursprung eller om de red dit på purgils, vem vet!? Jag hoppas vi får reda på mer!

Lite mer om Arcana.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Jo, jag vet, men så onödigt att översätta namn tycker jag.
Så gjorde man väldigt ofta på den tiden. Det är bra att det har gått över i Sverige.

(En fruktansvärt usel översättning är "Serval" för "Wolverine" i Frankrike. En serval är ett slankt kattdjur, inte en våldsmaskin som järven.)
 
Top