Nu har jag sett den också, och jag har några tankar:
1. Anakin suger alltid, så även här. CGI:n är skitful just för honom, också. Att just han försöker sätta sig på någon sorts höga moraliska hästar och tycka att han har mer att lära är larvigt.
2. Thrawn som ska vara så smart och strategisk agerar i stället i praktiken som att han hela tiden kastar softballs till hjältarna medan han pratar om hur bra allting går. Sedan handlar det i slutänden om sekunder och rena tillfälligheter som gör att han kommer undan,
när han hade kunnat lösa problemet långt tidigare.
3. Baylan Skoll har obegripliga motivationer och ett obegripligt agerande. Litet som Thrawn säger han hela tiden att allt går enligt planerna när saker misslyckas. Han verkar ha lagt ned mycket jobb på sin lärling, som han sedan kastar bort utan synbarlig anledning. Kanske har han egentligen någon förståelig motivation, men det är inte någon vi som tittare för höra.
4. Den fjärran galaxen och planeten är ointressant, förutom att den har coola statyer. Jag bryr mig inte om folket med skal.
5. Stormtrooper-designen är
superb. Det är särskilt coolt (jag antar att det här inte är en nyhet, men jag såg det på egen hand) att man tydligt inspirerats av japansk
Kinsugi, en hantverksform för att reparera porslin och lergods med lack eller guldfärg. Så här:

6. Säsongsavslutningen är ingen avslutning - inget resolvar, och inga mysterier blir klarlagda. Det här borde vara mittpunkten på en säsong, inte slutet.
7. The New Republic suger värre än till och med den förra. Inte konstigt att den kommer att gå under utan att ens göra något meningsfullt motstånd, till och med mot en bunt nötter som New Order.
8. Det mesta som görs till Star Wars just nu lider av att man försöker reparera skadan den tredje trilogin gjorde. Det gällde även senaste säsongen av
The Mandalorian. Filmernas fördärvliga inflytande verkar utan gränser.
9. Varje grej som görs gör mig mer övertygad om att det är dags att ge upp den sedvanliga kronologin och börja om i The Old Republic i stället. Det är i vilket fall en mycket bättre setting. Förhoppningsvis blir
The Acolyte bra och leder till mer sådant.
10.