Ahsokatråden

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Ja, de är ju knappast felfria mästerverk och hade absolut kunnat göras bättre men givet hur utvecklingen sett ut skulle jag säga att de står sig väldigt väl mot Boba och Mandalorian.
Det där tycker jag i och för sig också är konstigt, att man måste bedöma verk i förhållande till varandra 🙂 Eller, jag förstår såklart att något kan vara lika bra som X och lika dåligt som Y, men jag har aldrig riktigt förstått resonanget att X är bra, för Y är sämre
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Det där tycker jag i och för sig också är konstigt, att man måste bedöma verk i förhållande till varandra 🙂 Eller, jag förstår såklart att något kan vara lika bra som X och lika dåligt som Y, men jag har aldrig riktigt förstått resonanget att X är bra, för Y är sämre
Klart att allt Star Wars kan bedömas som en helhet. Det är ju själva poängen! Men man MÅSTE inte göra det. Men att jämföra Marvelfilmer med varandra är väl ändå inte konstigt, eller Bond etc. Jag jämför ju inte Borta med Vinden med Sodoms 120 dagar :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Mitt problem är att jag oftast blir 11 år när jag ser på Star Wars och sen när jag sitter på forum och ska analysera det jag sett blir jag återigen en 49 årig surnörd
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Klart att allt Star Wars kan bedömas som en helhet. Det är ju själva poängen! Men man MÅSTE inte göra det. Men att jämföra Marvelfilmer med varandra är väl ändå inte konstigt, eller Bond etc. Jag jämför ju inte Borta med Vinden med Sodoms 120 dagar :)
Det är absolut inget konstigt, och inget fel heller. Och jag menade ju själv också att jag också jämför filmer med varandra 🙂 För mig personligen skulle jag kunna säga ”The Last Jedi är nästan lika bra som Empire Strikes Back”, men jag skulle inte kunna säga ”The Last Jedi är bra för Rise of Skywalker är jättedålig”. Men jag menar alltså inte att det är fel eller dumt eller dåligt att göra så, bara att jag själv har svårt att resonera så 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Det är absolut inget konstigt, och inget fel heller. Och jag menade ju själv också att jag också jämför filmer med varandra 🙂 För mig personligen skulle jag kunna säga ”The Last Jedi är nästan lika bra som Empire Strikes Back”, men jag skulle inte kunna säga ”The Last Jedi är bra för Rise of Skywalker är jättedålig”. Men jag menar alltså inte att det är fel eller dumt eller dåligt att göra så, bara att jag själv har svårt att resonera så 🙂
Ok, jag menade att "jag gillar 1-3, och dessutom så är de bättre än 7-9" :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
"-Schyssta sångnummer, men på tok för lite bajsätande. en svag 2a"
Fast vänta lite nu, det är väl inga sångnummer i Sodoms 120 dagar?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Jag har inte heller sett de teckande serierna. Jag kan tycka det är ok att vi inte riktigt bryr oss om Thrawn och Ezra, de har ju varit i en annan galax långt borta eller så. Vad som bekymrar mig mer är att jag inte känner att jag har nån anledning att bry mig om de karaktärer jag faktiskt tillbringat 3 timmar med (halva säsongen). Det finns liksom inget i serien än så länge som gör att jag bryr mig om hur det går för nån av dem (eller ens vad de heter, eller vad de vill, eller nåt som gör nån av dem intressanta).
Har nu sett hela säsongen. Tänkte att de skulle få tid att få mig mer krokad innan jag skrev på nytt. Tyvärr har jag samma intryck nu som tidigare.
Det är svårt att bry sig om personerna, de är alla märkligt distanserade, moraliskt svåra att ta till sig och oftast bara irriterande korkade.
Det finns ingen spänning, inget riktigt hot, ingen inre logik och ingen tydlig riktning på vad de håller på med och varför.
Både Thrawns imperium och den nya republiken verkar ju ha noll förutsättningar att klara sig ens mot mindre uppror.

Det låga tempot gör att jag stör mig på nonsens-dialogen, bristen på planer, märkliga sammanträffanden och avsaknaden av kemi mellan huvudrollerna. Det gör lite ont i mig att de lagt så mycket tid, möda och specialeffekter på långsamma scener som bara är "snygga" eller "stämningsfulla". Samtidigt som det åtminstone för mig helt saknas en röd tråd, en berättarstuktur eller tekniker för att på ett behagligt sätt driva berättelsen framåt utan att man hela tiden ska behöva bortse från dumheter.

Så det är sämre än Andor och Mandalorean. Marginellt bättre än Obi-Wan och därmed ungefär som Boba.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Jag tycker Baylan-tråden är superintressant, det är väldigt beklagligt att Ray Stevenson avlidit så det blir väl sannolikt inte det det hade kunnat bli. Ezra och Nightsisters är jag förtjust i, så ser fram emot honom i Mandoverse - som troligtvis blir big showdownmatchup mot Thrawn och Nightsisters. Så på det stora hela - betydligt bättre än Boba och senaste säsongen av Mando.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag var överlycklig att Disney inte såg till att Baylan dog. Nu finns det trots allt en möjlighet till recast, vilket vore det bästa av dåliga val. Ray Stevenson var awesome som Baylan Skoll och att han lämnade oss alldeles för tidigt är en stor tragedi för alla som älskar bra skådespeleri. Men nu finns möjlighet att bygga vidare på och hedra honom genom att göra Baylan Skoll till en fortsatt intressant och mångfacetterad karaktär.

Detta avsnittet var dock det minst bra av alla, fortfarande bra men inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Detta kan vara för att vi just fick för lite Baylan och Shin. Jag ville verkligen få lite mer info om vad Baylan letade efter än den enda ledtråden vi fick, att det har med Mortis-gudarna att göra. Jag hoppas att Fadern, Sonen och Dottern alla pekar mot Modern och att Star Wars äntligen tillsammans med Thrawn får antagonister som känns farliga på riktigt. Skulle det visa sig vara just Abeloth så tror jag att det inte kan bli mycket bättre.

Men vi får se om de klämmer in en säsong till innan Filonis film eller om det går direkt till hans film... Jag hoppas på en säsong till av Ahsoka innan filmen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Det gick ju så bra i de två senaste avsnitten, så slutar det såhär?

Ahsoka är inte dålig - det här är inte Book of Boba. Men det händer en liknande grej som händer när jag tittar på Book of Boba, jag är helt enkelt inte engagerad i storyn eller karaktärerna (för det mesta). Och manuset har problem med ologiska grejer, ofta flera gånger i samma avsnitt, som gör att man dras ur storyn för man tänker "Nä men va fan, det där är ju dumt".

Exempel från sista avsnittet - hade det varit omöjligt för Thrawn att säga "Skjut inte på dem, låtsas att vi inte vet att de kommer så vi kan överfalla dem?" eller för Ahsoka och Ezra att säga "Vi smyger ombord nu när det är mörkt"?

Istället ska Thrawn beordra Rain hellfire upon them och låta en Star Destroyer skjuta allt den har på någon kilometers avstånd och ändå inte ens skada hundarna (som sedan teleporteras ut genom de stängda portarna i det sprängda templet så vi kan få en cool stillbild när Sabine och Ahsoka rider tillbaka till lägret).

Jag har kommit fram till att Filoni är duktig på bilder. Det ser coolt ut när de rider under en Star Destroyer och porten stängs precis bakom dom - skitsamma om det får imperiet att se ut som de tiodubblat sin stormtrooper aim eller att hundarna borde ha dött. Men det är här det märks att Filoni först och främst kommer från underhållning för yngre tittare (Disney, Nickelodeon och senare LucasArts) - det blir surface over substance helt enkelt. Det märks i Mando, det märks i Boba och det märks här.

Han är jävligt duktig på bilder. Även om jag som bryr mig måttligt om Ahsoka eller Sabine tyckte det såg ball ut, men det varar ju bara i några sekunder liksom. Men bra bilder är inte tillräckligt för att få mig att tycka att en serie är asbra.

Ahsoka är dock inte dålig. Den är okey.

3/5. Jag rekommenderar till folk som gillar Star Wars i alla fall. Det är bättre än de sämsta delarna av Mando.

Övrigt: RIP Ray Stevens. Jag är lite besviken att hans lärljunge inte hängde med honom, eller gick över till Ahsoka gänget, men det kommer kanske i senare säsong(er).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Det här känns som en whimper och inte en bang, det svagaste avsnittet på ett tag vilket är särskilt trist med tanke på att det är Ray Stevenson's sista. Och det enda han gör är står på Argonath och stirrar bort mot Meru...*

Jag har svårt att bestämma mig om det är briljant eller värdelös cheese att zombie-stormtrupperna (ztormtrupper?) zombie-stönar...

* Förresten - skall inte den här McGuffinen vara knepig att hitta? Jag vet att det är en glesbefolkad planet, men Thrawn och häxorna har väl ändå varit där ganska länge utan att märka att det står en jättestenstaty och pekar på den...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har svårt att bestämma mig om det är briljant eller värdelös cheese att zombie-stormtrupperna (ztormtrupper?) zombie-stönar...
Under striden med stormtroopersna så tänkte jag "Men varför hugger inte lasersvärden av några kroppsdelar?"

Sen när de blev zombies så förstod jag - de hade ju inte gått att återuppväcka om de fått armar, ben och huvuden avhuggna redan.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Det kändes lite som en midseason final tyvärr.

Jag tycker att de har lyckats ganska bra med att få in de mera mystiska delarna av kraften som de har introducerat i de animerade delarna men zombie stormtroopers hade jag kunnat klara mig utan.

Tycker att det var synd att Morgan dog. Hon var en rimligare häxa med en bra närvaro och stil som passar in ett annat sammanhang där inte häxtrion passar in.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Under striden med stormtroopersna så tänkte jag "Men varför hugger inte lasersvärden av några kroppsdelar?"

Sen när de blev zombies så förstod jag - de hade ju inte gått att återuppväcka om de fått armar, ben och huvuden avhuggna redan.
Plus att Star Wars alltid varit snåla med att låta ljussablar lemlästa sina fiender. Jag personligen hade gärna sett att även stormtrupper och liknande förlorar armar, ben och huvud när de ställs inför en Jedi/Sith. Det skulle då på ett tydligare sätt visa vilket galet farligt vapen en ljussabel är i en kraftanvändares händer.

Nu får vi se händer och huvuden huggas av ibland i Star Wars, Anakin vid Mustafar är väl det mest tydliga exemplet, men jag skulle som sagt gärna sett mer av det. Det skulle också kanske få de som skriver manus till filmerna och serierna att tänka till lite innan det blir ljussabel-svingande då risken för att göra mos av sin omgivning är rätt stor och kanske inte något en Jedi bör göra i första taget? Skulle vara kul att se Ahsoka eller Ezra försöka prata med stormtrupper innan de gör slarvsylta av dem, det kan trots allt finnas rätt många som är som Finn där bakom maskerna och bara väntar på att någon ger denne ett alternativ till Imperiet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Jag tyckte sista avsnittet var asbra. Oavslutat helt klart, men det hade jag väntat mig och det lämnar massor med kul saker att se fram emot.

Thrawn är tillbaka och jag gillar verkligen den karaktären! En av de bästa skurkarna i SW universat!
Ezra är tillbaka! Jag gillar honom som protagonist för han... Asså, han kan agera irrationellt och knepigt så där som vissa karaktärer i Disney-serierna gör och det är in character för honom. Tycker jag.
Ashoka och Sabine kvar på den andra världen. Det kan bli bra, det kan bli pannkaka... Jag gillar verkligen inte den där planeten alls, men tror att det kan finnas intressanta saker som skall brottas med. Hjältarnas transformtation tycker jag är ganska meh, men jag har mycket gott hopp om Baylan och Shins respektive storys.
Och:
Tycker att det var synd att Morgan dog. Hon var en rimligare häxa med en bra närvaro och stil som passar in ett annat sammanhang där inte häxtrion passar in.
Givet vad vi redan sett med zombies och liknande samt det sättet som hon dödades på så tror jag sannorlikheten att hon skall förbli död är minimal. :)
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tyckte sista avsnittet var asbra. Oavslutat helt klart, men det hade jag väntat mig och det lämnar massor med kul saker att se fram emot.

Thrawn är tillbaka och jag gillar verkligen den karaktären! En av de bästa skurkarna i SW universat!
Ezra är tillbaka! Jag gillar honom som protagonist för han... Asså, han kan agera irrationellt och knepigt så där som vissa karaktärer i Disney-serierna gör och det är in character för honom. Tycker jag.
Ashoka och Sabine kvar på den andra världen. Det kan bli bra, det kan bli pannkaka... Jag gillar verkligen inte den där planeten alls, men tror att det kan finnas intressanta saker som skall brottas med. Hjältarnas transformtation tycker jag är ganska meh, men jag har mycket gott hopp om Baylan och Shins respektive storys.
Och:

Givet vad vi redan sett med zombies och liknande samt det sättet som hon dödades på så tror jagf sannorlikheten att hon skall förbli död är minimal. :)
Alltså, avsnittet var inte dåligt. Det var ett bra avsnitt men det var inte en höjdare som säsongsfinal, speciellt då det kan och säkert tar flera år innan vi får reda på något mer om de väldigt många obesvarade frågorna. En säsongsfinal bör ge lite mer än det här avsnittet.
 
Top