DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Kollar på bokuppslagen i kickstartern och fan vad snyggt och stämningsfullt det är!!! Har ingen susning om hur många bilder som är återanvända från DoDR men shit pommes frites, detta gjorde mig ännu mer pepp!!!
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Ville bara skriva att jag är sjukt jävla pepp!! Blev också extra glad av Utkante-stretchen eftersom Dimön var mitt allra första möte med rollspel 😃 Nån som vet vad Natt och Dag ska skriva?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Nu när jag läser snabbstart reglerna måste jag ändå medge att jag blir intresserad av slutprodukten. Det här ser ändå lovande ut.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
På det stora hela ökade snabbstartsreglerna min pepp. Några designval som jag inte är så förtjust i men andra där jag blev positivt överraskad.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Är det bara jag, eller verkar det som att krigare kommer att vara dåliga mot monster (på grund av bara Ducka)? Det klart, man kan ju välja att bara äta attacken och hoppas på rustningen, men det verkar som en dålig plan mot drakar och jättar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Är det bara jag, eller verkar det som att krigare kommer att vara dåliga mot monster (på grund av bara Ducka)? Det klart, man kan ju välja att bara äta attacken och hoppas på rustningen, men det verkar som en dålig plan mot drakar och jättar.
Vän av ordning tycker att detta kanske hör hemma i tråden om själva reglerna. :cool:

Men ja, om det inte är så att sköldar kan användas som passiv rustning istället för att parera med dem, verkar det så.
Den större frågan är vilken möjlighet det alls finns att "tanka", d.v.s. dra på sig en fiendes uppmärksamhet och ta smällen för gruppens bästa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
För mig som gillar att samla kickstarter-data kan sägas att denna nog potential att bli det rollspel med utgivning på svenska och engelska som drar in mest pengar hittills. Än så länge har Things from the Flood/Flodskörden samlat in mest i kategorin - 4 249 903 kr. Den drog in ca 1 350 000 kr och 1843 backare första dagen enligt Kicktraq, så där leder ju DoD hittills. Får se om den kan gå om totalt.

(Bästa uteslutande svenskspråkiga kampanj är fortfarande Hindenburg, 1 126 913 kr.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Den större frågan är vilken möjlighet det alls finns att "tanka", d.v.s. dra på sig en fiendes uppmärksamhet och ta smällen för gruppens bästa.
Riddaren har det som specialförmåga.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Måste säga att jag blev lite förvånad över hur stort fokus det faktiskt är på Drakar och Demoner. Alltså att 1:or och 20:or kallas Drakslag respektive Demonslag, inledningstexten som handlar om en värld formad av just drakar och demoner samt att man ska rannsaka en drakriddargrav i scenariot.

Nu har inte jag något erfarenhet av ursprungsvarianterna av DoD (började spela för bars 20 år sedan), men var fokus även där på just Drakar och Demoner? För mig har titeln snarare varit bara en titel snarare än en beskrivning av spelvärlden. Undrar om temat kommer vara lika starkt i den fulla versionen?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Måste säga att jag blev lite förvånad över hur stort fokus det faktiskt är på Drakar och Demoner. Alltså att 1:or och 20:or kallas Drakslag respektive Demonslag, inledningstexten som handlar om en värld formad av just drakar och demoner samt att man ska rannsaka en drakriddargrav i scenariot.

Nu har inte jag något erfarenhet av ursprungsvarianterna av DoD (började spela för bars 20 år sedan), men var fokus även där på just Drakar och Demoner? För mig har titeln snarare varit bara en titel snarare än en beskrivning av spelvärlden. Undrar om temat kommer vara lika starkt i den fulla versionen?
Det är väl det moderna sättet att tänka kring varumärken på? D&D 4 gjorde en mycket medveten ansträngning att se till att man skulle kunna slåss mot drakar (eller i alla fall drakes) redan från L1, eftersom det trots allt heter Dungeons & Dragons och man därför kände att dakarna inte kunde sparas bara till höglevelmotstånd.

Jag är nästan överraskad att starteräventyret varken innehåller några drakar eller några demoner. :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Ser väldigt snyggt ut!

Man lyckas nog etablera det här som det ultimativa nybörjar-spelet som man snabbt kan plocka upp och spela en regnig dag i sommarstugan.

Ser väldigt ungdomligt ut. Och synd med ankorna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gillar!
1) Att färdighetsnivår är 1-18 (undrar vad som händer efter 18, men det här känns vettigt)
2) Misty Vale - en liten spelvärld med karta
3) Man får med en T12 (eller det är ett stretch goal, men T12 är en tärning i spelet)
4) 398kr för Core Boxed Set

Men PEPP gick just upp, och nu tror jag att jag kommer ta en Core Boxed Set.
Inte hunnit läsa den omfattande fria PDFn än dock.
 
Top