DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Gillar verkligen det jag ser i snabbstarten. Kanske hade önskat mig fler färdigheter, men annars ser det bara bra ut!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Nu har jag backat och glad för hobbyn, men personligen så är jag mer depp än pepp :cool:
För mycket influenser från MYZ och D&D.

Det var inte vad jag hade väntat mig eller hoppats på med en nystart av Drakar och Demoner.
Är DoD varumärket nu en syntes av BRP/MYZ/D&D?

Men det kommer förhoppningsvis massor med roliga äventyr!
C
 

Paguson

Veteran
Joined
20 Jul 2014
Messages
15
Location
Dalarna
Härligt tycker jag, blir spännande att följa utveckling av detta spel, tror nog att det kommer bli toppen :).
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,767
Location
Nett-ruh-bi
Efter att framgångsrikt ha lagt en ANIMERA FORUMIT E14 på mig (med hjälp av Magnus Seter) så kastar jag mig rakt in med några funderingar som kanske är dumma och redan besvarade - och då hoppas jag att ni hänvisar mig till respektive tråd.

Jag har ingen aning om vad ni förväntar er av DoD 23. Jag har heller ingen aning om hur rollspelsdiskussionen har sett ut det senaste årtiondet. (Jag har inte ens läst hela denna tråd, men jag har skummat snabbstartsreglerna på Kickstarter.) Jag har däremot en vag aning om att det "DoD fast bättre" jag skulle vilja ha skulle vara ett DoD 84/87, eller ett renare EDD, men mindre spretigt, mer konsekvent, bättre och smidigare procedurer (om det nu är termen man använder i samtida svensk rollspelsteori). "DoD Bättre" vill jag kunna köra ett godtyckligt gammalt äventyr till utan mer än lätt handpåläggning (på äventyret, alltså, måste jag husregla reglerna så kan jag ju lika gärna plocka fram 87:an).

Finns detta spel? Är DoD 23 vad jag söker eller finns något lämpligare BRP-spel?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
..
vill jag kunna köra ett godtyckligt gammalt äventyr till utan mer än lätt handpåläggning (på äventyret, alltså, måste jag husregla reglerna så kan jag ju lika gärna plocka fram 87:an).

Finns detta spel? Är DoD 23 vad jag söker eller finns något lämpligare BRP-spel?
Då skulle jag köra med Mythras, det använder jag mig av för att klubba mig igenom Äventyrsspels klassiker.

DoD23 skiljer sig rätt markant från DoD87 och EDD av vad som syns i det som visats. Mer designmässigt influerat av Fria ligans favoritmotor MYZ samt D&D

C
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,767
Location
Nett-ruh-bi
Du vill ha Hjältarnas Tid eller Kopparhavets Hjältar.
DoD 23 lägger till för mycket som kommer utifrån BRP-traditionen för din smak.
Smak är nog fel ord i sammanhanget. Jag är bara ute efter en bättre fungerande produkt med tillräckligt god kompatibilitet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?
Absolut. Jag är alltid pepp på ett nytt Drakar och Demoner, och att få mitt hjärta krossat en än gång. Nya DoD har inte ens kommit ut, och jag hoppas redan att utgåvan efter den ska bli vad jag vill ha. Så den är jag pepp på! (Det kanske är mina förväntningar det är fel på, och inte världen? Vad vet jag.)

I övrigt, vad @crilloan sa.

Jag har lovat att sluta kickstarta saker, för jag blir tokig på alla mejl man får och alla förseningar, och känner att jag klarar mitt räddningskast den här gången. Vill inte utesluta att jag faller till föga och köper en låda i butik, men jag vet inte. Både rollspelsbokhyllan och rollspelskalendern är rätt fulla.
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Är fortsatt pepp på nya Drakar och Demoner.
Blev inte riktigt lika retro regelmässigt som jag trodde först när nyheten om nya DoD släpptes men tycker ändå det ser ut som de kommer lyckas med en best of med delar från Ligan´s spel, D&D och gamla DoD.

Hoppas nu att de lyckas få till en stadig utgivningstakt och att det kommer mycket intressanta äventyr. Det kommer bli avgörande för min del om det blir det här spelet som jag kommer välja före The One Ring, Symbaroum, Svärdets Sång och gamla DoD.

Om vi ska ha ett mått på hur nya DoD står sig på svenska marknaden så har under första kvällen Ligans DoD nu fler svenska backare än vad DoD2016 fick totalt under hela sin KS.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Läste igenom deras kampanj igen.
När de så tydligt skriver att de plockar med regelmekaniker från år noll-motorn så blev det tydligt för mig.
Avbokade min kickstarter :cry:

Som @Skarpskytten skrev, jag är alltid pepp på ett nytt drakar och demoner..

Men det här känns mer som ett sätt att utnyttja namnet och använda de delar man har från andra spel i sin regi.

Om det mot förmodan inte blir ett D&D/MYZ med lite DoD smink så kanske jag köper boxen när den kommer till butik.

(vill jag ha D&D så spelar jag D&D, finns massor med versioner, Vill jag spela klassisk svensk fantasy med år noll motor så spelar jag svärdets sång)

C
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Om vi ska ha ett mått på hur nya DoD står sig på svenska marknaden så har under första kvällen Ligans DoD nu fler svenska backare än vad DoD2016 fick totalt under hela sin KS.
Det är väl till stora delar också en följd av att folk har ett högt förtroende för FL generellt samt ett väldigt aktivt förarbete med marknadsföring. Ligan har ju en internationell hög standard och är en av de mest kompetenta i branschen.

Riotminds satsningen var ju betydligt mindre genomarbetad och gjorde sitt försök i en annan era, när rollspelsvärlden inte var lika stor eller kommersiellt gångbar. (De är också objektivt sämre på kvalitetskontroll och PR).

Hade FL släppt ett annat fantasy-rollspel på svenska än DoD skulle de antagligen klå DoD16 med det också.

Vill vara tydlig med att jag på inget sätt vill nedvärdera ny DoD, utan bara sätta en mer detaljerad bild än bara kickstartersiffrorna.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Det är väl till stora delar också en följd av att folk har ett högt förtroende för FL generellt samt ett väldigt aktivt förarbete med marknadsföring. Ligan har ju en internationell hög standard och är en av de mest kompetenta i branschen.

Riotminds satsningen var ju betydligt mindre genomarbetad och gjorde sitt försök i en annan era, när rollspelsvärlden inte var lika stor eller kommersiellt gångbar. (De är också objektivt sämre på kvalitetskontroll och PR).

Hade FL släppt ett annat fantasy-rollspel på svenska än DoD skulle de antagligen klå DoD16 med det också.

Vill vara tydlig med att jag på inget sätt vill nedvärdera ny DoD, utan bara sätta en mer detaljerad bild än bara kickstartersiffrorna.
Kanske var dumt formulerat av mig men finns ju inget annat DoD som funnits på KS så fick bli det exemplet.

Skickar med lite siffror från senare år på Ligans egna spel samt Riotminds DoD.
DoD 2016 : 1317 svenska backare.
Svärdets Sång 2018 : 799 svenska backare.
The One Ring (endast Engelska) 2022 : 880 svenska backare.
DoD 2023 just nu : Över 1500 svenska backare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,161
Jag tror att det är lättare att gilla DoD23 om man inte förväntar sig att det är en retroklon. Det är det nämligen inte.
Jag förväntade mig på intet sätt en retroklon. Det är mycket från tidigare versioner som jag är innerligt glad att de rensat bort eller förändrat. Väldigt mycket till och med. Men jag hade hoppats på ett mindre inflytande från År Noll-motorn. Dock är jag tacksam för att Kraftpoäng är helt frikopplade från pressamekaniken. Pressa och tillstånd är relativt lätt att husregla bort, och det går säkert att koppla bort ankans släktesförmåga från den mekaniken också. Sammantaget, och kombinerat med de låsta släktes- och yrkesförmågorna känns det som att spelet drar en aning för långt mot att vara en Svärdets sång-variant.
 
Top