Fenhorn
Amatör på proffsnivå
Coolaste vapnet är väl ändå stridsgisslet. Kanske inte så sexigt i DoD23 men ändå coolt.
Sure, men nu var det ju enhandsvapen vi jämförde med. Inte vilket som är det tuffaste tvåhandsvapenet.Fast inte lika coolt som glav eller hillebard.
Förlåt, blev bara exalteradSure, men nu var det ju enhandsvapen vi jämförde med. Inte vilket som är det tuffaste tvåhandsvapenet.
Så nuvarande beta-namnet storsvärd ändras till tvåhandssvärd? Toppen, enligt mig.Precis. Chansen att sänka en oskyddad, ordinär person (11 kp) med en träff är 32,8% med ett slagsvärd (2T8 i skada). Med ett tvåhandssvärd (2T10 i skada) är den 55%. Därtill kommer det faktum att sköld inte är lika livsnödvändigt som i gamla DoD (även om en sköld absolut kan vara till nytta) - du förlorar alltså inte lika mycket på att använda båda händerna till svärdet.
Säkerligen baserat på förväntningar från den engelskspråkiga delen (som säkert alla har erfarenhet av D&D).Kanske har med tradition och vana att göra? I gamla Äventyrsspel-BRP är yrket oftast vad man gjorde innan man blev äventyrare, medan i amerikanska spel är det ofta en bestående del av äventyrarens identitet. Man kanske kan formulera det som "tidigare sysselsättnings" kontra "klass".
Ja, det behöver vi inte ens spekulera över. Att luckra upp "klasser" var poängen med BRP och ett uttalat designmål hos Äventyrsspel när @Mekanurg stod vid rodret. Så jag är väldigt positivt inställd till att @TomasFriaLigan värnar om det arvet. Personligen ser jag det som den största och viktigaste skillnaden mellan svensk och amerikanska spelkultur.Kanske har med tradition och vana att göra? I gamla Äventyrsspel-BRP är yrket oftast vad man gjorde innan man blev äventyrare, medan i amerikanska spel är det ofta en bestående del av äventyrarens identitet.