DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Coolaste vapnet är väl ändå stridsgisslet. Kanske inte så sexigt i DoD23 men ändå coolt.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Precis. Chansen att sänka en oskyddad, ordinär person (11 kp) med en träff är 32,8% med ett slagsvärd (2T8 i skada). Med ett tvåhandssvärd (2T10 i skada) är den 55%. Därtill kommer det faktum att sköld inte är lika livsnödvändigt som i gamla DoD (även om en sköld absolut kan vara till nytta) - du förlorar alltså inte lika mycket på att använda båda händerna till svärdet.
Så nuvarande beta-namnet storsvärd ändras till tvåhandssvärd? Toppen, enligt mig. ;) (y)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Ska säga att det är intressant att se på skillnaden i feedback mellan här och ligans eget forum. Den engelskspråkliga forumdelen tycks vara övervägande negativt inställd till frikopplingen av förmågor och yrken. Här tycks den dock betydligt mer uppskattad.

Kanske har med tradition och vana att göra? I gamla Äventyrsspel-BRP är yrket oftast vad man gjorde innan man blev äventyrare, medan i amerikanska spel är det ofta en bestående del av äventyrarens identitet. Man kanske kan formulera det som "tidigare sysselsättning" kontra "klass".

Jag är idel positiv till förändringarna. Det viktiga för min del är inte att spelet bevarar specifika regler utan att det bevarar och förvaltar regelfilosofin. Att rollpersonen inte är låst utan kan utvecklas dynamiskt är en viktig del här. Känner jag åtminstone.
 
Last edited:

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Anledning till att jag skrev att jag blev opepp på den här ändringen var att det är en stor förändring och väldigt nära inpå då spelet ska gå i tryck. Det finns mycket som kan bli fel med sena, stora beslut. Korrfel, obalans så att vissa färdigheter blir kuriosafärdigheter (fast de ska vara grundfärdigheter).

Att DoD23 hade några för få färdigheter ja, det tyckte jag väl, men det har heller inte stört mig. Jag har också märkt att de engelska postarna på FLs forum verkar ha åsikten att yrket är något man är inte något man var. Personligen så är jag väldigt svensk kanske då om man ska tro @Stämma ovan. Jag vill att yrkesvalet ska spela roll men att man sedan är äventyrare. Precis som Tomas skrev ovan, om man ökar antalet färdigheter så kan man göra yrkesvalet intressant (25-30 färdigheter är kanske att bra antal för det) och då behövdes inte en låst yrkestalang. Ska bli intressant att se DoD23 Beta 2.0 som jag hoppas kommer komma hyfsat i närtid.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Kanske har med tradition och vana att göra? I gamla Äventyrsspel-BRP är yrket oftast vad man gjorde innan man blev äventyrare, medan i amerikanska spel är det ofta en bestående del av äventyrarens identitet. Man kanske kan formulera det som "tidigare sysselsättnings" kontra "klass".
Säkerligen baserat på förväntningar från den engelskspråkiga delen (som säkert alla har erfarenhet av D&D).
Men också att spelet har lite svårt att bestämma sig. Det säger "All the player characters are adventurers, but you have learned a thing or two before the game begins.", vilket låter som "tidigare sysselsättning".
Men sedan presenterar det fem rollfigurer vars Profession är Wizard, Hunter, Knight, Thief och Warrior. Vilket en rollspelare med D&D-bakgrund läser som Wizard, Ranger, Paladin, Rogue och Fighter. Dvs "klass".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Kanske har med tradition och vana att göra? I gamla Äventyrsspel-BRP är yrket oftast vad man gjorde innan man blev äventyrare, medan i amerikanska spel är det ofta en bestående del av äventyrarens identitet.
Ja, det behöver vi inte ens spekulera över. Att luckra upp "klasser" var poängen med BRP och ett uttalat designmål hos Äventyrsspel när @Mekanurg stod vid rodret. Så jag är väldigt positivt inställd till att @TomasFriaLigan värnar om det arvet. Personligen ser jag det som den största och viktigaste skillnaden mellan svensk och amerikanska spelkultur.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag blir smått hoppfull av färdighetsdiskussionen
(även om jag aldrig kan köpa att en halvlängdsman har samma styrkefördelning som en dvärg. not gonna happen.)

Klasser och Yrken:
Du kan bli vad du vill när du väl är i spel. Inget "magiskt" och/eller ouppnåeligt med någon bakgrund

För mig är det BRPs viktigaste grund som gör att jag kommer tillbaka till den grunden gång på gång. (och där DoD91 var på väg åt fel håll för mig)
Färdighetsbaserat, inte klass eller yrke.

En köpman kan väl hugga någon i ryggen likväl som en tjuv (och gör det :) )
Vill man begränsa det så låt tjuven börja med en färdighet lönnhugg som alla kan lära sig.

/C
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Pepp? Njaäe...

Presentation ger mig inga utslag på nostalgimätaren. Regelmässigt det ser ut att vara adekvat. Kommer antagligen köpa det nån gång. Men vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle göra med det.

För mig kommer det behövas något som en väldigt intressant setting som tillägg för jag ska känna något engagemang. Jag köpte DoD2016 och monsterboken till det, men fick samma känsla av att jag inte riktigt visste vad jag ville göra med det. Det dröjde tills jag fått tag i ett exemplar av Caldorax boxen (den som dom döpte till Ereb Altor för att.....Riotminds är Riotminds) innan jag faktiskt blev sugen på att spela det. Så antar att samma sak gäller denna gång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gillar de magiska missödena. Att ha med dem är en valfri regel, vilket jag gillar, men även om man har med dem är det inget resultat som är "du dör" eller "du försvinner i ett rökmoln, gör en ny karaktär".

Ett bar av resultaten är riktigt negativa, men inget som nödvändigtvis gör att man inte kan spela vidare.
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Jättepepp, spela det i en egenproducerad värld eller spela i en variant av forgotten realms men med ett par förbehåll.

Forgotten realms från grey box plus de första expansionerna med magi och varelser ersatta med drakar och demoners varelser så långt det går… Ett alternativt universum där äventyrsspel skrev forgotten realms. 😀

Hade varit kul och se vad som dyker upp när konventioner svänger från D&D till DoD.

Tror att settingen blir Norra Svärdkusten och häxkryp i så fall.
 
Top