DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,536
Location
Umeå
Jag är inte representativ över huvudtaget eftersom jag typ aldrig är pepp på nya rollspel (särskilt regelsystem), så mina två (euro)cent är vatten värda. Men min åsikt är iaf att vi redan sett tillräckligt många permutationer av BRP á la DoD. De bästa varianterna har ändå varit OpenQuest Basic, Kopparhavets Hjältar, och Lucas Falks Rollspel (men @ceruleanfive! Det måste ju stå "Av Lukas Falk, för Rollspelsverket" så att alla vet vad loggan står för! :D ). Vad har en till DoD att erbjuda? En ny värld? Är det DoD då? Trudvang har ju forkats av till Trudvang Chronicles, så vi är tillbaka till Ereb Altor med Chronopia i ett hörn. Behöver vi en till tolkning av det?

Är du pepp? Vad har du för relation till DoD och varför känner du som du gör inför en ny version?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Jag är lite pepp på det. Drakar och Demoner är det rollspel jag spelat mest, och nu känner jag att jag är sugen på en ny version igen. (Under Riotminds tid var det andra rollspel som intresserade mig mer.) Det enda jag vet om den nya versionen ännu är att den ska vara illustrerad av Egerkrans, och jag vet att jag gillar hans bilder, så det är en bra start. Hur resten är får vi se.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,082
Alltid intresserad av att se en till take på BRP, även om jag undrar om de kommer slå Kopparhavets Hjältar på fingrarna vad gäller smarta BRP-regler. Men vem vet. Just att det heter DoD... ja det är ju många minnen men efter RM-debaclet vet jag inte riktigt om jag tror nån kan göra det rättvisa. Utöver möjligen, återigen, KH. Men vem vet! FL kanske har nån smart grej med magisystemet, eller något annat, som lyfter det?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,833
Location
Nordnordost
Klart jag är pepp!

Kommer nog inte att spela just FLs tappning (t20), men dock DoD är DoD, jag kan vara pepp ändå. Och extra bonuspepp på att de kommer att öppna någon sorts öppen licens så att spelmakare i stugor kan få publicera 3e part-tillbehör till det. (Speciellt som de siktar på något mer Mörk Borg-liknande i licensväg så att folk kan få trycka egna böcker och sälja på konvent och så. OJMR.)

Jag är också pepp på nästa version efter det, på folks hemmahackade versioner med bortfilade serienummer, på tidigade versioner och hack.

PEPP!
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Jag är nog också lite peppad över ett nytt DoD.
Som många andra var det en inkörsport för rollspel där man skapade flera fina minnen tillsammans. Det händer ju att jag och mina vänner (de spelar inget idag) pratar om kampanjer eller äventyr som skedde på 80-90 talet.

Som produkt så tror jag att de blir svårt att uppnå barndomens glädje då det är svårt oavsett aktivitet
eftersom man ju just var barn.

Vad jag hoppas på

-Ett DoD som känns nostalgiskt men samtidigt nytänkande
-Ett spelbart system som kanske gör att man vill återkomma
-Moduler och tillbehör som känns intressanta

Men, jag får nog säga att jag är peppad oavsett. Skall bli roligt att läsa och förhoppningsvis spela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,884
Location
Ereb Altor
Jag är väldigt pepp. "BRP is coming home!" hade jag skrikit om det hade rört sig om fotboll eller något annat där den typen av yttringar är fullt acceptabla. DoD har befunnit sig i limbo alldeles för länge.

Sedan, behövs spelet? Alltså, vi har ju Svärdets sång, Kopparhavets hjältar, Eon, Mörk Borg, Fantasy m.fl så såklart kan man redan spela det man vill. Men jo, jag tycker nog att landets starkaste varumärke behövs. Om inte annat hade det varit tragiskt om det gick i graven eller förvaltades av några som inte har rötter i rollspel och genuint intresse för det. Fria Ligan är såklart helt rätt. Well, Helmgast hade nog kunnat göra något bra av det med ;)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,246
Jag är pepp! Mest för dess potential att bli för Sverige vad DnD är för USA (eg. hela världen).
Jag hoppas på en bra 3e part licens som möjliggör drösavis av material och äventyr!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För min del "lämnade" jag DoD när -91 kom ut (det var den första versionen jag inte köpte och jag har inte köpt någon version efter det). Vi spelade -91 en del... inte jättemycket... men det blev inget långt eller minnesvärt.

Jag är "pepp" på tanken Drakar-och-Demoner-done-right. Problemen med de tidiga versionerna (-87) löstes inte, utan gjordes bara större med Expert och -91. Där har ju HT/KH gått tillbaka till före-Expert och både löst en del saker och ändrat en del saker.

Jag tror faktiskt att OM DoD blir riktigt bra, så skulle det kunna bli så att jag lägger alla andra spel på hyllan och köra DoD framöver. Jag kan se det hända. Jag tycker det vore roligt: både att få ett nytt bra spel, att det är på svenska, och att få den bästa versionan av DoD någonsin i min hand.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Mindre pepp än intresserad. FL gör bra och genomarbetade saker, så jag vill se hur DoD ser ut när de är klara med det. Det kommer säkert inte att bli en rikslikare på viset det var förr, men det kommer att vara bra att det finns ett välgjort spel med varumärket (och förhoppningsvis något som kan slå D&D på fingrarna som ”standardrollspelet”).

Kommer jag att skaffa det? Ja. Räknar jag med att spela det mycket? Nej.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,857
Location
The Culture
Jag försöker förresten att hålla min pepp-kurva låg, så att det inte blir som vanligt att jag är superpepp på någonting när kickstarten kommer igång, och sedan sjunker peppheten gradvis och är ganska låg när produkten kommer. Nu ska jag försöka tajma in maximal pepphet lagom till det riktiga släppet.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,924
Location
Örebro
Inte pepp. Jag spelade någon av de äldre versionerna av DoD ett fåtal gånger men har främst spelat riotminds versioner annars och det är genom riotminds min positiva bild av DoD kommer. Detta främst på grund av att det var en värld som fick min fantasi att trigga igång. Illustrationerna som visade upp spelvärlden Trudvang tillsammans med spelvärlden Trudvang var en viktig ingång för mig och den negativitet som omgärdat riotminds tappning av DoD från en högljud minoritet äldre spelare har helt enkelt resulterat i att jag saknar intresse för äldre upplagor av DoD och DoD som helhet. För mig känns det mest som en titel som bär nostalgiskt skimmer för den som var med på tiden och som håller tag i det gamla.

Idag vänder jag mig främst till utländska spel och skulle jag presentera en nykomling till hobbyn skulle det vara genom svärdets sång, call of cthullu Sverige eller pathfinder 2. Så för mig ger ett nytt DoD varken till eller från.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,168
Tycker det är tydligt att det fortfarande det starkaste varumärket på den svenska scenen och bara därför förtjänar det en bra lagom lång utgåva på svenska. Särskilt som alla konkurrenterna, som är bra i sig, antingen är vilande eller saknar något av det lättillgängliga vaniljfantasyanslag som jag tycker DoD ska ha.

Så jag är pepp oavsett om det kommer att spelas av mig eller ej. Jag hoppas det blir precis vad jag hade velat sätta i händerna på min sons spelgrupp för två år sedan men aldrig hittade.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,333
Location
Stockholm
Vad har en till DoD att erbjuda? En ny värld? Är det DoD då? Trudvang har ju forkats av till Trudvang Chronicles, så vi är tillbaka till Ereb Altor med Chronopia i ett hörn. Behöver vi en till tolkning av det?
Det kommer inte att vara Ereb Altor i grunden, såvitt som jag har förstått det efter min intervju med Tomas på Ligan för länge sedan.

Jag är superpepp på nya Drakar, dels för att jag tycker att det största svenska rollspelet ska finnas hela tiden, som ett evigt grönt träd. Det finns en tradition och ett liv i spelets gestalt så att säga som jag tycker mycket om och som jag hoppas och tror att Ligan ska förvalta väl.

Sen vill jag ha ett fantasyspel som inte är knutet hårt till en särskild värld och som känns "litet" så att säga. Inte enormt stort som D&D, utan litet och nära så att säga. Jag har hittat det delvis i Svärdets Sång, men för mig är Drakar och Demoner en sån grundbult i mitt rollspelsliv att jag vill spela det också. Kanske inte jämt, kanske inte alltid, men jag vill spela det. Och det blir lättare att hitta nya spelare som är entusiastiska om det är ett nytt spel.

Sen är det ju det där med den där tredjepartslicensen. Jag kommer att skriva lite saker till nya DoD under den, kanske uppdatera lite gamla äventyr och så och det är jag jättepepp på. Så lite handlar det om att jag kommer att kunna göra min tolkning på DoD, som kan vara annorlunda än det Ligan gör men som ändå kan passa in, typ.
 
Top