DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Tanken var väl att det inte skulle vara det?
C
Jag tyckte det lät som det skulle vara betydligt mer retro och mindre YZ från början. Sedan är det ju lurigt med tidiga uttalanden innan de hunnit börja jobba och speltesta spelet rejält. Tyckte det kom ut en del information från Ligans nyhetsutskick för någon vecka sedan och från medeltidsveckan som pekade åt ett spel som lutade mer åt Ligans egna spel än en retroklon. Så jag var rätt förberedd på att det regelmässigt inte skulle bli så värst mycket retro.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,161
För att undgå risken att stämplas som en gammal grinig gubbe: sammantaget kommer det så klart att bli ett väldigt bra rollspel, illustrationerna och den grafiska utformningen är top notch, det kommer att bli mycket pang för pengarna i kampanjen (som jag naturligtvis har backat), och jag tror det har mycket goda chanser att locka in nya spelare i hobbyn (samt få några gamla att hitta tillbaka).

Vissa designval gör dock att min personliga peppighet minskar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror att det är lättare att gilla DoD23 om man inte förväntar sig att det är en retroklon. Det är det nämligen inte.
Problemet är ju att stridssystemet som behövde en väsentlig renovering inte verkar få det. Utan man byter ut lite småregler, men på det stora hela är det bara som några små husregler på Expert eller T100-DoD. Förbättringarna är ofta i rätt hålla, men det räcker inte.

Jag hoppas att allt inte framgår i denna gratis-PDF, och att jag får fel när den riktiga produkten släpps. I så fall kanske jag köper den.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Man kan göra något annat än en retroklon utan att fortsätta pumpa på för ÅR noll-motorn
Det är faktiskt lite skämskudde på det.
Är det något annat än pressa slag (som ju även finns i nya CoC) som är inlånat från MYZ?

F.ö spelar vi nu T2000. Det är ett utmärkt system! Nog det bästa jag har kört för kaotisk eldstrid!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Man kan göra något annat än en retroklon utan att fortsätta pumpa på för ÅR noll-motorn
Det är faktiskt lite skämskudde på det.

C
Men alltså, det är väl dumt att hoppa in här men detta blir ju lite fånigt. Vad i nya DoD är det som är År Noll-motorn förutom att pressa slag, som är en frivillig regel (och dessutom finns i nyaste Call of Cthulhu, BRPs fanbärare)? Tar gärna emot feedback men den får ju gärna vara lite sansad.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Men alltså, det är väl dumt att hoppa in här men detta blir ju lite fånigt. Vad i nya DoD är det som är År Noll-motorn förutom att pressa slag, som är en frivillig regel (och dessutom finns i nyaste Call of Cthulhu, BRPs fanbärare)? Tar gärna emot feedback men den får ju gärna vara lite sansad.
Ok, ska vara sansad :)

Även om något är en frivillig regel så kommer det sätta tonen för spelet.
Det, i kombination med de tydliga lånen från D&D ger ett delvis annat spel och spelupplevelse än vad Drakar och Demoner traditionellt har förmedlat.

Det är inte fel i sig och uppskattas säkert av många. Både ÅR noll-motorn och D&D har en stor fanbase både nationellt och internationellt.
Jag låter nog grinig för att jag hade hoppats på ett spel utan dom influenserna.
Kommer det då att i fortsatta produkter dra vidare mer mot andra regelsystem? Hur blir kompabiliteten mot andra BRP produkter och äventyr

Blir lätt känslor när det är ett projekt man sett fram emot.

C

Jag tror fortfarande att det är bra för hobbyn
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Det, i kombination med de tydliga lånen från D&D ger ett delvis annat spel och spelupplevelse än vad Drakar och Demoner traditionellt har förmedlat.
Det gamla spelet finns ju kvar om man vill köra med det. Själv är jag nog glad att slippa den upplevelsen.

Men hur ska man utveckla ett spel utan att några aspekter sammanfaller med andra spel? Då kan man ju inte förändra någonting alls (och så står med regler från 80-talet, utan alla förbättringar som skett sedan dess).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Jag, precis som många andra, noterar att det finns mycket Svärdets Sång och D&D i reglerna. Jag tycker dock att det är riktigt gött! Fria Ligan har plockat russinen ur kakorna och har gjort ett, vad det ser ut som, riktigt bra spel - vilket är det viktiga för mig! Riktigt pepp på att få testa hur reglerna funkar i praktiken.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
221
Location
Ronneby
Men alltså, det är väl dumt att hoppa in här men detta blir ju lite fånigt. Vad i nya DoD är det som är År Noll-motorn förutom att pressa slag, som är en frivillig regel (och dessutom finns i nyaste Call of Cthulhu, BRPs fanbärare)? Tar gärna emot feedback men den får ju gärna vara lite sansad.
Absolut inget i det som vi sett. Och som du sa. Pressade slag finns i CoC. Och CoC har ju också advtantage/disadvantage, så det används också i andra BRP-spel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Absolut inget i det som vi sett. Och som du sa. Pressade slag finns i CoC. Och CoC har ju också advtantage/disadvantage, så det används också i andra BRP-spel.
Och dessutom något som använts sedan länge i Symbaroum, jag gillar det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Ok, ska vara sansad :)

Även om något är en frivillig regel så kommer det sätta tonen för spelet.
Det, i kombination med de tydliga lånen från D&D ger ett delvis annat spel och spelupplevelse än vad Drakar och Demoner traditionellt har förmedlat.

Det är inte fel i sig och uppskattas säkert av många. Både ÅR noll-motorn och D&D har en stor fanbase både nationellt och internationellt.
Jag låter nog grinig för att jag hade hoppats på ett spel utan dom influenserna.
Kommer det då att i fortsatta produkter dra vidare mer mot andra regelsystem? Hur blir kompabiliteten mot andra BRP produkter och äventyr

Blir lätt känslor när det är ett projekt man sett fram emot.

C

Jag tror fortfarande att det är bra för hobbyn
Du är ju kund hos ett kommersiellt företag. Det står dig fritt att tycka precis vad du vill.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,040
Jag förstår inte varför det stör somliga att några av reglerna i snabbstartern finns även i DnD och YZ. Eller att det skulle vara mindre besvärande om de även finns i andra spel, särskilt av brp-typ (som CoC). Vad jag vet finns de flesta exempel som nämnts ovan i andra spel utöver DnD och YZ (och har inte sällan sitt ursprung utanför dessa system). Och det av det enkla skälet att det är bra regler! Vilket väl borde vara det väsentliga att fästa blicken på.

Själv gillade jag den helhet som jag kan se i snabbstartsreglerna, och tror det kan bli ett lysande spel, så peppen är på topp!
 
Top