DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag förstår inte varför det stör somliga att några av reglerna i snabbstartern finns även i DnD och YZ.
Antagligen den känsla som förutspåtts i andra trådar: "det här är inte mitt DoD!". Att reglerna även finns i DnD och YZ är nog mest ett försök att sätta fingret på var den där känslan kommer ifrån.

Eller så är det inte så mycket att reglerna kommer från DnD utan att folk inte gillade just de reglerna, medan andra regler från DnD hade välkomnts.

Själv är jag oresonligt irriterad att "minnessaken" letat sig in som regelmekanik, då jag överlag tycker det blir krystat i spel oftare än inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Överlag tror jag att jag har landat i "rätt pepp" just nu.

Reglerna ser solida ut. Kanske inte så "upphetsande", men det är ju bara snabbstartsregler å andra sidan. Sure ett par regeldetaljer och designval jag direkt ogillar (minnessaken, och att en folkslagsförmåga kräver att att en frivillig regel används) men ingen av dem är i mitt tycke några stora saker (i synnerhet som jag är rätt positiv till pressning). Framförallt känns regelerna som att de faktiskt är "lätta", utan att bli för avskalade.

Jag har inga stora nostalgiska kopplingar till DoD sen gammalt. Jag har spelat igenom hela konfluxkampanjen, men är inte ens säker på vilket DoD-version vi använde =D, så för mig känns det här absolut som en fräsh version av DoD så som jag minns dem.

Det som faktiskt gjorde mig förvånansvärt nostaglisk var att se ett av de ifyllda rollformulären. Vet inte varför. Men något med de där värdena på färdigheter... jupp; det känns DoD för mig!

Men framförallt ser det så jäkla snyggt ut! En glutt på layouten, färgsättnignen, och sidkonsten fick mig att rysa av välbehag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Eller så är det inte så mycket att reglerna kommer från DnD utan att folk inte gillade just de reglerna, medan andra regler från DnD hade välkomnts.
Så är det för min del. Jag har inget emot att man lånar mekanik från andra spel. egna- eller skapade av någon annan. Min utgångspunkt är att jag inte gillar den specifika mekaniken och hade önskat att den fick stanna i ursprungsspelet (som för all del säkert har lånat den från något annat spel).

Jag gillar fördels-/nackdelstärningar. Det är ett lagom abstrakt sätt att öka/försämra chansen att lyckas, och enkelt för alla att förstå.

Jag gillar inte förmågor och liknande som är kopplade till ett särskilt släkte eller ett särskilt yrke. För mig handlar det om att det begränsar friheten att skapa den rollperson jag vill ha. Många av förmågorna är dessutom ganska nischade och tillför egentligen inte så mycket. Hjältarnas tid, som i högsta grad är modern BRP, har också dem och jag tycker det är en onödig mekanik även där.

Tillstånd som följer av narrativet är helt ok, t.ex. att man blir omtöcknad om man får en smäll mot huvudet. Så används de delvis i DoD23. Men när de är tänkta att användas som ursäkt för att få använda någon annan mekanik ogillar jag dem starkt. Det blir ofta väldigt långsökta, skavande förklaringar även om SL är restriktiv, och har man redan bockat av de mest naturliga tillståndet "hoppar" det över till något annat tillstånd, som då blir ännu mer långsökt. Hjältarnas tid har en lite liknande mekanik med vissa egenskaper, som t.ex. ung, veteran, adlig; som man kan använda för att "vända" slaget, förutsatt att man kan motivera varför just den egenskapen är till nytta i situationen. Den varianten gillar jag inte heller av samma anledningar. Det ska inte hänga på spelarens förmåga att vrida till situationen (och att få SL att köpa förklaringen).

Pressamekaniken: Jag gillar inte den i CoC7 heller, och använder den inte där. Personligen tycker jag inte att det blir en bra berättelse om man efter ett misslyckande åberopar en mekanik som gör att man får försöka igen. Jag hade definitivt föredragit att pressa var framåtsyftande så att man i förväg deklarerar att man kommer att pressa sig till det yttersta för att lyckas med handlingen. Att man i det läget får en fördel på slaget, men att den efter handlingen leder till en stunds nackdel, känns logiskt och rimligt. Dessutom har man fortfarande kvar det taktiska valet kring att pressa eller inte.

Exempel: Krigarankan Kalle kommer till en bred ravin. Han inser att han verkligen måste ta i för att lyckas hoppa över den. Eftersom han pressar sig till max får han en fördel på slaget. Men efteråt behöver han vila innan småsträckningar, mjölksyra och annat släpper. Men behöver inte ens namnge eller förklara "tillståndet" utan bara konstatera att man inte är på topp för liknande handlingar (som använder samma GE) förrän man fått vila.

Att man blir av med ett tillstånd för att man pillar med ett personligt föremål känns bara tramsigt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,158
Det ser ut att bli ett lyckat nybörjarspel eller för när man vill spela något mer lättviktigt. Och det är trots allt viktigare än att det kittlar just min BRP-designestetik.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag är mer pepp på det än tidigare. Vet inte om det är att man ser bilder/utformning som gör det. Hade inga planer på att backa men nu är det gjort.
Att det sedan är billigare än jag förväntade mig är ju också positivt. Känns inte lika tråkigt om det bara skulle bli liggandes ospelat.
Sedan hoppas jag också att många av de sakerna som nu ligger som SG hamnar i boxen i butik, annars är det inte en komplett box i mitt tycke.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det är ju omöjligt att tillfredsställa alla helt. Jag förstår att många (?) helst vill se sitt välbekanta gamla BRP-spel med alver, dvärgar, orcher och drakar. Själv hade hellre velat se en mindre nostalgisk version med en helt ny och gärna överraskande setting. Men jag förstår att jag förmodligen tillhör en ganska liten minoritet, åtminstone i Sverige.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Jag fortsätter att vara pepp. Reglerna ser ut ungefär som jag hade förväntingar av. Jag förutsätter att den karta över dalen som visades kommer ha äventyren utplacerade och det följer med innehåll för slumpmöten i dalen etc så det är en komplett äventyrsmiljö som är öppen att utforska och snabb att få ut i spel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Utifrån det lilla vi vet om settingen är jag mycket positiv. Dalen är lagom stor för att vara överblickbar men ändå tillåta många, många timmars spel. Riktigt kul att Dimön och Utkante finns med!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Utifrån det lilla vi vet om settingen är jag mycket positiv. Dalen är lagom stor för att vara överblickbar men ändå tillåta många, många timmars spel. Riktigt kul att Dimön och Utkante finns med!
Yes. Då kan man ju lätt forsätta spela i Kardien och Zorakin när dalen blivit för liten! :)

//EvilSpook
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Settingen är helt ny. Att den har drag av klassisk DoD-fantasy var ju givet. Hade ju varit fullständigt vansinne att köpa ett dyrt varumärke och inte ta tillvara på dess identitet :)
Det är väl snarare så att välbekanta byggstenar har placerats in i en större helhet? Ja ja, inget att klyva hårstrån om. Det är delvis nytt. Nostalgin är säkert viktig i Sverige, men lär få en helt annan betydelse för de engelskspråkiga spelarna. De har aldrig hört talas om Utkante och Dimön. Jag antar att spelet för dem mer framstår som allmänt nostalgiskt och som rätt generisk fantasy. Hur BRP-systemet uppfattas där vet jag inte. Men rimligen behöver Dragonbane fortsätta vara något väsentligen helt annat än de andra fantasyspelen som FL ger ut. Jag förmodar att den utländska kundkretsen snabbt blir större och därmed viktigare än den svenska.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag förmodar att den utländska kundkretsen snabbt blir större och därmed viktigare än den svenska.
Det här är EXAKT varför jag är orolig för att det även kom på engelska - och varför jag ser det som något negativt. Jag vet att Tomas sagt i intervjuer att om det någonsin blir ett problem att hålla igång det både på engelska och svenska, så kommer det svenska få företräde. Men jag har svårt att lita på det för marknaden (tm) är ju så oerhört mycket större utanför Sverige att det skulle vara svårt att motivera det företagsmässigt att låta Sverige få företräde. Det är i princip mitt enda orosmoment kring Ligans satsning - i övrigt tycker jag allt ser fantastiskt ut. Till och med Egerkrans illustrationer når upp i ett okej (nej, jag är inte ett fan av honom).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,961
Jag tycker att Fria Ligan ska återuppta den kaxiga taglinen ”Först, Störst och Bäst!” som fanns på de tidiga DoD-produkterna 🙂👍
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
marknaden (tm) är ju så oerhört mycket större utanför Sverige att det skulle vara svårt att motivera det företagsmässigt att låta Sverige få företräde.
Jag förutsätter att om det blir ett problem kommer ligan långsamt börja fasa ihop den engelska och svenska utgåvan gradvis till alla andra länder lärt sig så mycket svenska att de inte ens märker att de övergått till att spela den svenska utgåvan.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag tycker att Fria Ligan ska återuppta den kaxiga taglinen ”Först, Störst och Bäst!” som fanns på de tidiga DoD-produkterna 🙂👍
Gärna då med tillägget ”tack till alla som skapade spelet”.... Det var ju inte Fria Ligan, även om de nu på frilansbasis har anlitat några av de ursprungliga skaparna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Dne potentiella marknaden, visst. Men kommer det att sälja bättre på engelska än på svenska? Jag antar att vi inte kan se vilka språk folk valt på Kickstarter?
I Skrivande stund är 32% från Sverige. En del av övriga kan antas vara expats. Men nej, vi vet inte hur många som valt svenska/engelska. Tror inte FL kommer överge Sverige, speciellt inte om de uttryckligen sagt att de inte kommer göra det.
 
Top