DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Ska vi vara tekniska - och det ska vi ju! - är det också ”fog” och inte ”mist” kring Dimön, eftersom sikten är 35 meter. I så fall blir det Foggy Island, till exempel.

*

Fog
In our meteorological glossary fog is defined as 'obscurity in the surface layers of the atmosphere, which is caused by a suspension of water droplets'.

By international agreement (particularly for aviation purposes) fog is the name given to resulting visibility less than 1 km. However, in forecasts for the public, this generally refers to visibility less than 180 m.

 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Här har mycket av den typen av assymetriskt publicerande försvunnit tack vare att Ligan numera nästan alltid har simultan utgivning mellan svenska och engelska. Genlab Alfa som du tog som exempel publicerades på svenska 2015, men den engelska utgåvan kom ut 2017, vilket också kan förklara skillnaderna. Sedan Ur Varselklotet och framåt har nästan all deras utgivning skett simultant på svenska och engelska av spel som kommit på båda språken.
Jag har hållit på en del med Coriolis och där släppade det tyvärr efter en hel del. Dels var material släppt i olika böcker och format och dels var vissa saker exklusiva till ett språk rätt länge.

Exempelvis så kom Atlas över Tredje Horisonten ut på engelska först 2021, och då i PDF till följd av ett community-projekt (som nu börjat göra egna ändringar i sin engelska version vad jag förstått). Den svenska boken kom ut 2019.

Även scenariot en A song for Jarouma som ingick i engelska Emissary Lost ut på svenska först 2020 via DrivethruRPG (som en separat produkt). Så visst åtgärdar man problemet, men det har funnits med även efter Ur Varselklotet släpptes.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ska vi vara tekniska - och det ska vi ju! - är det också ”fog” och inte ”mist” kring Dimön, eftersom sikten är 35 meter. I så fall blir det Foggy Island, till exempel.

*

Fog
In our meteorological glossary fog is defined as 'obscurity in the surface layers of the atmosphere, which is caused by a suspension of water droplets'.

By international agreement (particularly for aviation purposes) fog is the name given to resulting visibility less than 1 km. However, in forecasts for the public, this generally refers to visibility less than 180 m.

Jag slår ett slag för Haar Island. Mest för att det är att det är ett av mina favoritord.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
väldigt besviken. jag hade hoppats på en upphottad Drakar och Demoner..
Känns som Svärdets sång med ny etikett...
Jag har sett det här så ofta på olika forum och jag får erkänna att jag verkligen inte förstår det. Sure, tillstånd finns - men är frivilliga. Det är typ det.

Skulle det däremot klagas på att det snott saker från D&D hade det varit mer förståeligt, men Svärdets sång? Nej, jag behöver nog att någon förklarar det tydligare (för det har ingen lyckats med hittills).
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Jag har sett det här så ofta på olika forum och jag får erkänna att jag verkligen inte förstår det. Sure, tillstånd finns - men är frivilliga. Det är typ det.

Skulle det däremot klagas på att det snott saker från D&D hade det varit mer förståeligt, men Svärdets sång? Nej, jag behöver nog att någon förklarar det tydligare (för det har ingen lyckats med hittills).
nog är det närmare svärdets sång än gamla Drakar alltid....
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
nog är det närmare svärdets sång än gamla Drakar alltid....
Inte ens lite. Det är gamla D20-Drakar och Demoner, med några extra frivilliga regler som streamlinear det. Ingenting - förutom tillstånden - skriker Svärdets sång. Men jag är ingen expert, du får gärna utveckla saker som du tycker konkret är Svärdets sång. Det har jag inte sett någon lyckats med ännu.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Inte ens lite. Det är gamla D20-Drakar och Demoner, med några extra frivilliga regler som streamlinear det. Ingenting - förutom tillstånden - skriker Svärdets sång. Men jag är ingen expert, du får gärna utveckla saker som du tycker konkret är Svärdets sång. Det har jag inte sett någon lyckats med ännu.
Precis. Och alltså, vi har Tillstånd i HT/KH med, så inte ens det är väl egentligen specifikt för Svärdets Sång
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Alltså nog finns det spår av Svärdets Sång eller År Noll motorn alltid. Bortsett från att man kan pressa slag så är ju flera förmågor tagna direkt från SS, reglerna kring belastning. Att man återställer alla skador efter lång vila (både SS och D&D). Minnessak? Det kanske är Alien....

Nåväl, vill bara förtydliga att för min del gör det absolut inget. Jag älskar År Noll-motorn och gillar verkligen det jag sett av nya Drakar och Demoner.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Inte ens lite. Det är gamla D20-Drakar och Demoner, med några extra frivilliga regler som streamlinear det. Ingenting - förutom tillstånden - skriker Svärdets sång. Men jag är ingen expert, du får gärna utveckla saker som du tycker konkret är Svärdets sång.
I mitt tycke har nya DoD en hel del ingredienser som jag förknippar med Svärdets sång, eller åtminstone med ligans spel i allmänhet:
  • Möjligheten att pressa slag (iofs frivilligt i DoD)
  • Yrkesförmågorna (fanns iofs i DoD -91 också men inte i de tidigare utgåvorna)
  • Tillstånden
  • Ett fåtal färdigheter
  • Initiativkort
  • Minnessak
Dock är jag inte överraskad på något sätt. Ligan har sin stil på regler och det är klart att den stilen återkommer i nya DoD. Jag kan heller inte påstå att jag tycker att nya DoD är för likt Svärdets sång. Innan jag gör ett sådant uttalande vill jag läsa båda spelen i sin helhet, och helst även spela dem. Vad jag däremot kan säga är att nya DoD känns väldigt vanligt - det är ingenting med reglerna som jag tycker sticker ut eller känns nyskapande - vilket är fullt rimligt med tanke på spelets inriktning, men lite tråkigt för mig som är något av en regelnörd.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
  • Yrkesförmågorna (fanns iofs i DoD -91 också men inte i de tidigare utgåvorna)
Många av yrkes- och släktesförmågorna är dessutom identiska med de i Svärdets sång. Självklart går det inte att hitta på helt nya förmågor för DoD som inte har några likheter med Svärdets sång. Men behöver DoD23 ha förmågor? Hjälteförmågorna - absolut! Det får rollpersonerna att höja sig över pöbeln. Generella förmågor, samt släktes- och yrkesförmågor - inte lika mycket. Jag hade hellre sett något fler icke-stridsfärdigheter.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag gillar Svärdets Sång och tycker det ser ut som Ligan´s DoD påminner rätt mycket av det spelet (iaf den delen vi sett hittils). Och det kanske inte är så konstigt när det spelet var på ett sätt deras Drakar och Demoner innan de fick licensen.
Det mesta har nämnts ovan och mycket av det lär finnas i mer än Ligans spel men det är hursomhelst likheter med Svärdets Sång (tycker jag).
  • Möjligheten att pressa slag. Frivillig men verkar vara ett måste för att använda ankan´s förmåga.
  • Förmågor/talanger (visst finns även i DoD91) men här verkar många talanger näst intill kopierade från Svärdet Sång som tex Adaptiv, jaktsinne och inre frid som kanske tydligaste exempel.
  • Verkar börja på en begränsad plats för att därifrån börja upptäcka världen.
  • Indelning i kvartsdygn.
  • Monsterattacker slås på tabell.
  • Belastning verkar räknas på samma sätt i småsak (½), normal (1) och tunga (2).
  • Tillstånd.
  • Initiativkort.
  • Fåtal färdigheter.
Förhoppningsvis tolkas inte detta inlägg som en diss då jag gillar Fria Ligan och ser fram emot nya Drakar och Demoner.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Som jag skrev i en annan tråd tror jag att tanken är att känslan ska vara helt annorlunda än Svärdets Sång, som verkar ha ett långsammare tempo och en annan stämning. Även om de båda är äventyrsfantasy kan de vara väldigt olika upplevelser, som kanske inte kommer fram bara genom att jämföra regler.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Funderar på om det hade kunnat vara kul med besvärjelser/ritualer som kräver att spelaren säger ord eller ramsor. Var det inte Khelataar som hade detta? Jag tror på något sätt att det hade kunnat lyfta upplevelsen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har också tänkt på detta med magi. Nu var det länge sen jag spelade DoD och syftar nu på 91:an, men där vill jag minnas att besvärjelserna var fasligt dyra att köpa. Ville man ha lite kraft i sin attackbesvärjelse fick man lägga allt bara på den, möjligtvis nåt skydd också, och jag tycker inte det känns så magiker-aktigt att bara ha två besvärjelser som bara är lämpade för strid.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Jag har också tänkt på detta med magi. Nu var det länge sen jag spelade DoD och syftar nu på 91:an, men där vill jag minnas att besvärjelserna var fasligt dyra att köpa. Ville man ha lite kraft i sin attackbesvärjelse fick man lägga allt bara på den, möjligtvis nåt skydd också, och jag tycker inte det känns så magiker-aktigt att bara ha två besvärjelser som bara är lämpade för strid.
Jag hade gärna sett ett friare (men farligare) magisystem, där man själv fick forma sin magi utifrån avgränsade element eller andra företeelser. Detta prövades i Svavelvinter RPG (och eventuellt redan i DoD magikerns handbok. Ser hellre en variation av användningsområden med låg effekt, än en trollkarl som en ”one-trick-pony”
 
Top