DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Ja, fast som sagt så tror jag det fanns en något friare variant i Magikerns Handbok.
Det var bara separata besvärjelser även där, men några av dem var betydligt kraftfullare än de flesta vi sett tidigare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jo fast en av de klassiska sakerna som jag personligen inte är särskilt bra och gärna skippar 🙂
Det är BRP! Man ska husregla! Det är en feature!

Och där är något vi inte har diskuterat så mycket, eller kanske inte alls. Är detta ett designmål? Jag tycker personligen att det var styrkan med DoD. Det var som Monopol, med vandringshusregler som trumfade de faktiska reglerna. Jag ser alltså gärna att man lämnar vissa luckor och otydligheter där "spelgruppen bestämmer". Ja, det är väl "rulings, not rules" egentligen. Och där bör DoD till viss del kunna ligga.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Funderar på om det hade kunnat vara kul med besvärjelser/ritualer som kräver att spelaren säger ord eller ramsor. Var det inte Khelataar som hade detta? Jag tror på något sätt att det hade kunnat lyfta upplevelsen.
Jag har kört med det till Bortoms betaversion - In the Dark - och tro mig, det höjer inte upplevelsen. Det blir bökigt, mekaniskt och snabbt rätt tröttsamt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag ser alltså gärna att man lämnar vissa luckor och otydligheter där "spelgruppen bestämmer". Ja, det är väl "rulings, not rules" egentligen. Och där bör DoD till viss del kunna ligga.
Det tycker jag är en dålig idé. Det kommer bli oerhört förvirrande för nybörjare ("Vadå? Ska vi hitta på egna regler?") och sedan sedan finns det även vana spelare som inte vill husregla utan vill ha kompletta regler från början. Och de som däremot vill husregla kan göra det oavsett om det redan finns existerande regler eller ej. Det är ju själva grejen med husregler.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Tack till luddwig och ChrilleT som lyckats med att vara konkreta och konstruktiva!

Jag kan väl förstå lite bättre nu, men tycker ju snarare att det inte förändrar mycket - eller jo, det ändrar det till "det är som gamla vanliga DoD, men med kryddor från D&D och Fria Ligan-spel".

Jag tycker exempelvis inte Yrkesförmågor är oklassisk DoD, tvärtom det är klassisk DoD (om än inte basic). De har varit med länge, plus att de tillför mer färg åt karaktären i slutänden. Sedan kanske många av förmågorna liknar de i Svärdets sång, men det kan a) vara så att vi bara ser en liten del nu, b) FL gillar sina förmågor eller C) FL har dålig fantasi och därav återanvänder. Jag tror inte på C, det kan vara B men vad som är värt att ha i åtanke är att vi sett snabbstartsreglerna nu och inget.

Dessutom är jag övertygad om att det kommer fler öfrmågor också med tiden som expanderar det. Det gjorde det på 90-talet och det är inte som att folk blivit mindre kreativa med åren.

Jag kan heller inte påstå att jag tycker att nya DoD är för likt Svärdets sång. Innan jag gör ett sådant uttalande vill jag läsa båda spelen i sin helhet, och helst även spela dem.
Precis, detta! Det är så många som gör ramaskrin nu över hur det är baserat på snabbstartsregler - och jag tror en hel del kommer få bita i det sura äpplet efteråt. :p

Vad jag däremot kan säga är att nya DoD känns väldigt vanligt - det är ingenting med reglerna som jag tycker sticker ut eller känns nyskapande - vilket är fullt rimligt med tanke på spelets inriktning, men lite tråkigt för mig som är något av en regelnörd.
Jag köper det här rakt av: tanken med att ha ett brett, nybörjarvänligt spel har tendens att skapa just det här. Det är ju ärligt talat exakt den känslan om vi kollar på de grönsvarta lådorna med %-reglerna idag. Det är ju först senare med Expert och 91:an som det expanderas och adderas saker som gjorde det mer nyskapande.

Jag gillar Svärdets Sång och tycker det ser ut som Ligan´s DoD påminner rätt mycket av det spelet (iaf den delen vi sett hittils). [...]
Förhoppningsvis tolkas inte detta inlägg som en diss då jag gillar Fria Ligan och ser fram emot nya Drakar och Demoner.
Jag gjorde det inte i alla fall! Väldigt tydligt och konkret. Tummen upp!

Men som jag skrev ovan, tycker det är mer att "det är DoD kryddat med Ligan" än "Nya DoD är Svärdets Sång 1.5!".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Det tycker jag är en dålig idé. Det kommer bli oerhört förvirrande för nybörjare ("Vadå? Ska vi hitta på egna regler?") och sedan sedan finns det även vana spelare som inte vill husregla utan vill ha kompletta regler från början. Och de som däremot vill husregla kan göra det oavsett om det redan finns existerande regler eller ej. Det är ju själva grejen med husregler.
Instämmer med Organ. Är målet att skapa ett brett nybörjarvänligt rollspel är det dåligt med otydligheter. Då ska det vara klart och tydligt. Husreglande går ju alltid att göra ändå - och det kommer göras allt eftersom man kommer igång - så man behöver inte bygga inte luckor och otydligheter för det. ;)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Det var bara separata besvärjelser även där, men några av dem var betydligt kraftfullare än de flesta vi sett tidigare.
Fel!

I Magikerns handbok existerade det regler för Improviserad magi. De finns på sida 51-52 och lämnar där riktlinjer för hur du kommer bort från de fasta formlerna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
(inte riktat speciellt till @luddwig , bara utgick från saker i hans inlägg)

Möjligheten att pressa slag (iofs frivilligt i DoD)
Den här typen av frivilliga regler brukar bara vara frivilliga i meningen att man inte kör med dem första gången när man inte är så van. Är det en frivillig regel, så finns det. Jag är övertygad om att spelet kommer speltestas i första hand MED den frivilliga regeln, inte UTAN.

Ett fåtal färdigheter
Om det är något jag inte skulle ta för givet baserat på demo-spelet, så är det att färdighetslistan (och besvärjelselistan) är komplett. Tvärtom. Vet vi något om den slutgiltiga färdighetslistan? Att lägga till/stryka färdigheter är ju bland det enklaste man kan göra dagen innan slutgiltiga versionen går i tryck.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
781
(inte riktat speciellt till @luddwig , bara utgick från saker i hans inlägg)


Den här typen av frivilliga regler brukar bara vara frivilliga i meningen att man inte kör med dem första gången när man inte är så van. Är det en frivillig regel, så finns det. Jag är övertygad om att spelet kommer speltestas i första hand MED den frivilliga regeln, inte UTAN.
Utgår självklart från att Ligan äskat pengar från Rollspelsverket för en oberoende dubbelblind kontrollgrupp vid alla regeltest.

Nä, men skämt å sido så håller jag med. Det känns ju som att ha med den typen av väldigt centrala mekaniker, såsom omslag, bör vara mer regel än undantag vid speltest (och ja, jag är medveten om ordvitsen).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Det tycker jag är en dålig idé. Det kommer bli oerhört förvirrande för nybörjare ("Vadå? Ska vi hitta på egna regler?") och sedan sedan finns det även vana spelare som inte vill husregla utan vill ha kompletta regler från början. Och de som däremot vill husregla kan göra det oavsett om det redan finns existerande regler eller ej. Det är ju själva grejen med husregler.
Det går ju inte att ha regler för allt. Och även om det är möjligt så känns det inte som att det någonsin var ambitionen för BRP. Jag tror inte man ska underskatta folks kreativitet. Men det vara bara en snabb tanke.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det går ju inte att ha regler för allt. Och även om det är möjligt så känns det inte som att det någonsin var ambitionen för BRP. Jag tror inte man ska underskatta folks kreativitet. Men det vara bara en snabb tanke.
Det viktiga är väl att spelet funkar utan husregler. Så länge det är fallet kan man ju lämna öppet för egna eller frivilliga regler därutöver.
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Jag hade gärna sett ett friare (men farligare) magisystem, där man själv fick forma sin magi utifrån avgränsade element eller andra företeelser. Detta prövades i Svavelvinter RPG (och eventuellt redan i DoD magikerns handbok. Ser hellre en variation av användningsområden med låg effekt, än en trollkarl som en ”one-trick-pony”
Ta en titt på Ars Magica. bästa magi systemet IMO.
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Att påstå samma sak igen är inte att förklara. Jag kan ju hävda (och hävda igen) att spelet är likt Cyberpunk 2020. Det gör det inte mer förklarligt.
Se ovan så ser du nog likheterna i det ganska många skiver. har inte varit inne på någon dag.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag är pepp! Det här ser svinbra ut, det enda jag ogillar av "smaka-på-reglerna" är nog familjeförmågan, tycker det skapar för stereotypa karaktärer.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
312
Kortfattat: Ja, jag är pepp! De stora delarna känns riktigt bra.

Överraskningar:
Få färdigheter!:
Det här är INTE som DoD var när jag var liten. MEN det är nog inte så långt ifrån hur vi spelade (alltså vilka färdigheter som verkligen var viktiga i spelet). Jag gillar nog ändringen även om jag är lite chockad.

Snabb läkning: Det här vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Det är nog blandat. Jag gillar att det går att komma igång och fortsätta igen snabbt... men jag saknar lite mer långsiktiga skador som konsekvens. Jag kommer nog känna att jag behöver husregla detta.

Stridssystemet: Utan att ha testat är jag väldigt positivt nyfiken på det här. Det verkar smart.

Lite sura miner:

Illustration och stil
: Inte riktigt vad jag ser framför mig. Jag gillar de enkla svartvita böckerna med väldigt lite "krimskrams".

Saknade synergier med Svärdets sång: Vilket ska jag spela? Genomtänkta konverteringsregler för det officiella kampanjmaterialet tack.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Det viktiga är väl att spelet funkar utan husregler. Så länge det är fallet kan man ju lämna öppet för egna eller frivilliga regler därutöver.
Absolut. Frågan är vad som krävs för att ett spel ska funka? Har spelat spel där reglerna får plats på ett halvt A4. Och de har funkat. Men oavsett så har jag alltid sett husregler som en feature när det gäller BRP. Denna version av BRP är nödvändigvis inte något stort avsteg från det, men ex. Monsterattacker känns svårt att improvisera i stundens hetta. Att säga att "Monstret har 30 KP och FV12" är ju betydligt enklare, och följer systemets logik. Det blir uppenbart för alla omedelbart. Att komma på 6 attacker och dess effekter känns svårare. Men kanske finns det "defaultattacker för monster" med i det färdiga spelet?
 
Top