DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Om vi ska vara anekdotiska så fastnade jag för bilderna och löftet om fantastiska äventyr. Enklare regler hade nog gjort oss glada men vi visste inte att den möjligheten fanns. Och, ja, det gjorde den ju inte heller... :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,939
Om vi ska vara anekdotiska så fastnade jag för bilderna och löftet om fantastiska äventyr. Enklare regler hade nog gjort oss glada men vi visste inte att den möjligheten fanns. Och, ja, det gjorde den ju inte heller... :)
Det väcker frågan hos mig, hur effektivt tror ni att Egerkrans’ snygga omslag är för att locka till sig spelare som aldrig spelat rollspel, och hur står sig omslaget mot andra spel som vill samma sak?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Det väcker frågan hos mig, hur effektivt tror ni att Egerkrans’ snygga omslag är för att locka till sig spelare som aldrig spelat rollspel, och hur står sig omslaget mot andra spel som vill samma sak?
Jag vågar mig inte ens på att gissa vad dagens 10-åring går igång på. Jag har en hemma och det mesta han konsumerar är okänt/obegripligt/ointressant för mig :) (vi har dock en drös gemensamma hobbys och intressen så det funkar utmärkt ändå :) )

Jag skulle dock, som någon som jobbat med kommersiella produkter och estetik hela mitt liv, säga att det inte är där det ligger. Folk impulshandlar inte från leksakshyllan längre i samma utsträckning som när vi var små. Som vi redan varit inne på många gånger så är varumärket Drakar och Demoner oerhört starkt. Det är vad folk köper.

Det sagt så finns det garanterat kontemporära grafiska strömningar som tilltalar en större del av 11-åringarna just nu, men ärligt vet jag inte om det är god idé att lägga pengar på att försöka identifiera och efterlikna det. Sannolikt har den trenden gått över om 1-2 år. Det är nog klokare att satsa på egen identitet istället.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En viktig aspekt är att det finns mycket fler alternativ till bordsrollspel idag.
Jag skulle säga att bordsrollspels unika grej, är om de är enkla och snabba. Om de är komplicerade och taktiska gör dataspel det bättre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Angående det här med grafisk identitet, så kam vi ju kika på Mörk Borg. Där har vi ett spel skapat av folk, i synnerhet @pappa , som har väldigt god koll på grafiska trender, regler och med egen stil och tillräckligt med kunskap för att sy ihop allt detta till en avantgardistisk helhet som känns både lockande, unik och bekant.

10-11 åringar har inte denna utvecklade näsa och få vuxna har koll på vad det skulle innebära om de hade det. Det finns garanterat estetik som faller dem bättre eller sämre i smaken, men dagens 11-åringar är snart tonåringar och då har de redan hunnit ändra sina preferenser 100ggr.

Så jag tror, för att utvidga svaret till @Franz , att det är jäkligt svårt. Visst kan man hitta ett "pokemon-fönster" (alltså något som alla barn älskar samtidigt) men hade det varit enkelt hade vi sett ständiga kampanjer för sånt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
När Sweden rolls spelade i Visby lät det som det var likt Svärdets Sång där spelledaren slår en 1t6 och läser av en tabell och ser vad monstret gör för attack. De olika resultaten (i svärdets sång) kan dock ge ett antal olika tärningar i skada beroende på om det kanske blir ett bett eller kloattack tex.
Det hoppas jag verkligen. Monsterattacker är en av mina absoluta favoritfeatures med Svärdets sång. Det finns ett liknande system i The One Ring fast utan tärningskastet men som drivs fram av att alla monster har något kallat Hate- eller Resolve-poäng som de spenderar för att aktivera dessa attacker/förmågor med. Mitt drömscenario vore om de lånade/snodde/lät sig inspireras av detta och kombinerade dessa.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det hade varit kul med ett eller flera tredjepartssupplement där folk kan använda några av sina mer eller mindre knäppa (eller kanske bara skitsnygga) AI-bilder. Dessa bilder kommer snart att finnas i ett enormt överflöd. När AI funkar som allra bäst, så får man verkligen nya idéer och börjar tänka utanför ramarna. Jag tror att den sortens potential, särskilt på sikt, är enorm. Vi har knappt ens sett början ännu. Och då menar jag inte bara själva bilderna, som lär bli exponentiellt allt ballare, utan också den kreativitet (texter) som växer fram ur dem.

Jag antar att ett bestiarium är det som ligger närmst till hands. Bilder av märkliga varelser är ganska lätta att skapa med AI. Men det kanske finns andra mer oväntade typer av produkter som skulle funka lika bra eller bättre? Porträttgalleri? Ankologi? Reseskildring? Skattsamlingar? Demonarium? Drakgenealogi? Teckningar av märkliga magiska experiment? Nekromantiska (mar)drömmar?
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag sitter som bäst och trixar med snabbstartsreglerna (som släpps nästa vecka när Kickstartern öppnar) och tänkte att jag kunde ge er ett litet smakprov på vad ni har att vänta. (Psst! Säg inget till Ligan.)

Skärmbild (71).png
Grafik av Niklas Brandt.
 
Top