DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Stämmer detta? Kan någon utveckla?
När Sweden rolls spelade i Visby lät det som det var likt Svärdets Sång där spelledaren slår en 1t6 och läser av en tabell och ser vad monstret gör för attack. De olika resultaten (i svärdets sång) kan dock ge ett antal olika tärningar i skada beroende på om det kanske blir ett bett eller kloattack tex.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
När Sweden rolls spelade i Visby lät det som det var likt Svärdets Sång där spelledaren slår en 1t6 och läser av en tabell och ser vad monstret gör för attack. De olika resultaten (i svärdets sång) kan dock ge ett antal olika tärningar i skada beroende på om det kanske blir ett bett eller kloattack tex.
Aha. Monsterattacker i SS är väl ett okej koncept så länge det mest handlar om att monstret gör en sån här attack. Trodde att det var nått upplägg att spelare-slår-alla-slag eller något sådant fasansfullt. Lättad.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Det är bra att ha i åtanke att Drakar och Demoner 2023 har 'barn som plockar upp lådan utan tjatande nostalgiföräldrar' (som är en annan målgrupp) som målgrupp. Så reglerna lär inte vara särskilt komplicerade i sitt grundutförande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är bra att ha i åtanke att Drakar och Demoner 2023 har 'barn som plockar upp lådan utan tjatande nostalgiföräldrar'
Är det uttalat att det är så? (jag gillar det)

Så reglerna lär inte vara särskilt komplicerade i sitt grundutförande.
Jag hoppas att reglerna blir enkla och stabila/intressanta/bra i sitt grundutförande, att reglerna inte behöver göras mer komplicerade för andra målgrupper heller.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Är det uttalat att det är så? (jag gillar det)



Jag hoppas att reglerna blir enkla och stabila/intressanta/bra i sitt grundutförande, att reglerna inte behöver göras mer komplicerade för andra målgrupper heller.
Var på frågestund idag med Fria Ligan (där jag själv blev utfrågad om MÖRK BORG) på Fantastikscenen på Bokbordet i Stockholm. Under intervjun framkom det att ett designmål är att kunna skapa en box som barn/unga vuxna kan plocka upp och köra helt utan hjälp. De ska också speltesta på folk som aldrig spelat rollspel.

Framkom att grundspelet blir simpelt men att expansioner på modulärt vis kan komma att bygga ut vissa aspekter och göra dem mer komplexa. Inte som Expert (som gjorde att svarta lådan blev värdelös) utan att man -- om man så önskar -- kan koppla på regler.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Utan att vara Fria Ligan-jävig så är jag riktigt pepp och tror det blir ett grymt spel. När kickstartern launchar kommer det finnas avskalade Quick Start-regler och ett äventyr att kolla in direkt. Så det går att se vad som komma skall innan man beslutar sig för att backa eller ej.

(Framkom också under Bokbordet, så inget skvaller) :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Var på frågestund idag med Fria Ligan (där jag själv blev utfrågad om MÖRK BORG) på Fantastikscenen på Bokbordet i Stockholm. Under intervjun framkom det att ett designmål är att kunna skapa en box som barn/unga vuxna kan plocka upp och köra helt utan hjälp. De ska också speltesta på folk som aldrig spelat rollspel.

Framkom att grundspelet blir simpelt men att expansioner på modulärt vis kan komma att bygga ut vissa aspekter och göra dem mer komplexa. Inte som Expert (som gjorde att svarta lådan blev värdelös) utan att man -- om man så önskar -- kan koppla på regler.
Det låter som ett bra val, att sätta nostalgikerna i andra rummet.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Det låter som ett bra val, att sätta nostalgikerna i andra rummet.
De är nog försök till gemensamt rum som försöker åstadkommas. Det är svårt men är designmålet. Under intervjun sades att spelet ska kännas som svarta lådan från -84, regelmässigt fungera rätt likt 91-an och Expert (ex t20) -- dock smidigare såklart -- men också fungera väl för totala nybörjare.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nåja. När WotC' som man väl ändå kan utgå ifrån har en del resurser till det, gjort research om hur rollspel sprider sig, så är "Word of Mouth" och att folk får gå med i redan existerande grupper överlägset största sättet som nya spelare tillkommer. Så att i viss mån blidka de som spelat spelet förr bör nog göras annars finns risken att man tävlar med sina egna tidigare utgåvor. Se tex 4th edition D&D som vände sig helt till en ny fanskara som skulle materialiseras men som föll platt i konkurrens med Pathfinder som var en klon av den egna 3:e utgåvan av samma spel. Nu har det ju inte kommit någon så allmänt omtyckt version av Drakar & Demoner som 3rd edition var för D&D på många årtionden så konkurrensen från andra versioner blir nog inte lika stark men likväl från andra spel.

Eller för att uttrycka mig lite mer kortfattat. Om man vet vad man håller på med så tar man inte en existerande IP och bygger något som sticker i ögonen på den redan existerande fanskaran. Då kan man lika gärna döpa produkten till något annat och eventuellt ändå locka till sig fans av den IP man tänkte på.

Nu har jag dock inte sett något alls som tyder på att Fria Ligan inte bygger ett spel byggt för att tilltala båda men som säkert inte kommer att vara tillräckligt för de mest kräsmagade.

Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan. Tror inte barn som är intresserade av rollspel idag är sämre på komplex mekanik utan snarare tvärt om. Det är snarare äldre människor som vill ha "the elevator pitch"-versionen som brukar vilja ta bort komplexitet och skylla på att man ska vända sig till barn. Därmed inte sagt att komplexitet har något egenvärde, bara att "tänk på barnen" är världens tröttaste argument för att göra någonting alls nästan oavsett sammanhang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,584
Location
Rissne
Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan.
…om man var just er.

Om man inte var er så är det fullt möjligt att det hade varit alldeles för svårt.

Jag har rätt svårt för det här "men det gick för mig alltså funkar det"-resonemanget. Vi ska minnas att vi är de som utsattes för hyfsat komplicerade system och inte sållades ut.

För egen del började jag spela Mutant Chronicles när jag var 15. Det dröjde månader innan jag ens hade baskoll på systemet.

Man ska akta sig för att dra alltför stora växlar på den egna anekdotiska erfarenheten. Vad som är lätt för en 8-åring kan vara helt omöjligt för en annan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan. Tror inte barn som är intresserade av rollspel idag är sämre på komplex mekanik utan snarare tvärt om.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men om jag ska utgå från mig själv när jag var ung och jämföra med de ungdomar jag jobbar med så har en hel del förändrats. En viktig aspekt är att det finns mycket fler alternativ till bordsrollspel idag. Varför läsa igenom en krånglig bok för att sitta med sina vänner och spela när man kan spela dataspel med vänner från hela världen? Jag tror att gamla Drakar och Demoner, så som den var skriven när den begav sig (vilket såklart var alldeles utmärkt för sin tid) hade alienerat många ungdomar idag, främst på grund av att upplägget inte är helt pedagogiskt. Det finns ju många ställen på nätet, säkert på forumet här också, där många gamla rävar berättar hur mycket de missuppfattade hur rollspel skulle gå till när de började spela.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
…om man var just er.

Om man inte var er så är det fullt möjligt att det hade varit alldeles för svårt.

Jag har rätt svårt för det här "men det gick för mig alltså funkar det"-resonemanget. Vi ska minnas att vi är de som utsattes för hyfsat komplicerade system och inte sållades ut.

För egen del började jag spela Mutant Chronicles när jag var 15. Det dröjde månader innan jag ens hade baskoll på systemet.

Man ska akta sig för att dra alltför stora växlar på den egna anekdotiska erfarenheten. Vad som är lätt för en 8-åring kan vara helt omöjligt för en annan.
Alltså. Som lite äldre så insåg jag att vi "spelade fel" på sjutton olika sätt. Men det spelar jättelite roll, det var kul ändå och gick alldeles utmärkt. Nästan varenda snubbe jag kände i min årskurs på hela mitt fritids spelade rollspel och inte bara "de smarta barnen". De flesta fortsatte inte efter det, men det var inte för att det var för svårt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Under intervjun framkom det att ett designmål är att kunna skapa en box som barn/unga vuxna kan plocka upp och köra helt utan hjälp.
Det låter helt fantastiskt. Hoppas verkligen de lyckas.

Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan.
Jag skulle inte kalla DoD 84/87 för speciellt komplext. Ja det finns en del som är lite krångligt men mindre än i många andra spel (gamla som nya). Kan nya DoD ligga på den nivån är jag nöjd (och det verkar de göra att döma av speltest). Framför allt hoppas jag de tar efter omfång, hoppas verkligen nya DoD inte är längre än 80 sidor, och gärna uppdelat i mer än ett häfte.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nu vet jag inte hur gammal du är, men om jag ska utgå från mig själv när jag var ung och jämföra med de ungdomar jag jobbar med så har en hel del förändrats. En viktig aspekt är att det finns mycket fler alternativ till bordsrollspel idag. Varför läsa igenom en krånglig bok för att sitta med sina vänner och spela när man kan spela dataspel med vänner från hela världen? Jag tror att gamla Drakar och Demoner, så som den var skriven när den begav sig (vilket såklart var alldeles utmärkt för sin tid) hade alienerat många ungdomar idag, främst på grund av att upplägget inte är helt pedagogiskt. Det finns ju många ställen på nätet, säkert på forumet här också, där många gamla rävar berättar hur mycket de missuppfattade hur rollspel skulle gå till när de började spela.
Det här har jag också hört många gånger. Jag har dock spelat med dedikerade TV-spelgamers i tonåren i många år (De har förvisso fyllt tjugo+ nu). Detta rör sig förvisso om ungdomar på spektrat, så det kan vara annorlunda med andra. Många av dessa ungdomar älskar rollspel för att det ger en känsla av frihet och fantasi samt att det är en sak man gör tillsammans och som är social. Det här med att träffa folk i köttrymden är rätt viktigt för de flesta personer. Ärligt talat, jag vet inte vad sjutton dataspel har med rollspel att göra. Folk har sagt att dataspel ska döda rollspelen sedan jag var liten och ändå är D&D större än det varit någonsin just nu med fler sålda ex och fler aktiva spelare än de flesta Tripple A video games.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Jag förutsätter att det är precis lika för ungar som för vuxna: en del vill ha "enkelt och lättförstått", andra vill ha "utförligt och invecklat".

Om något skulle jag kanske säga att just "förståelse" är mindre viktigt för barn än det är för vuxna (även om jag inte har några som helst belägg för det).

Själv kan jag gå igång på "Äventyr!" nu i vuxen ålder, men hade aldrig fastnat för det när jag liten. Det jag gick igång på var Mutant Chronicles, och det var innan jag ens viste vad rollspel var =)

Å andra sidan gick jag igång minst lika mycket på Mutant 1 när jag hittade de böckerna, så uppenbarligen var "utförligt och invecklat" inte spikat i sten...

Om jag ska vara hundra procent ärligt tror jag att det som var absolut viktigast för mig i rollspel när jag var liten bilderna. Så där tycker jag nya DoD är på 100% rätt spår även för en yngre publik!

(Även om jag personligen då är upprörd över återanvändandet av bilder. Men bara personligt).
 
Last edited:
Top