Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Vilket jag iochförsig har känt sedan 1991, så inget nytt under solen, antar jag.
När Sweden rolls spelade i Visby lät det som det var likt Svärdets Sång där spelledaren slår en 1t6 och läser av en tabell och ser vad monstret gör för attack. De olika resultaten (i svärdets sång) kan dock ge ett antal olika tärningar i skada beroende på om det kanske blir ett bett eller kloattack tex.Stämmer detta? Kan någon utveckla?
Aha. Monsterattacker i SS är väl ett okej koncept så länge det mest handlar om att monstret gör en sån här attack. Trodde att det var nått upplägg att spelare-slår-alla-slag eller något sådant fasansfullt. Lättad.När Sweden rolls spelade i Visby lät det som det var likt Svärdets Sång där spelledaren slår en 1t6 och läser av en tabell och ser vad monstret gör för attack. De olika resultaten (i svärdets sång) kan dock ge ett antal olika tärningar i skada beroende på om det kanske blir ett bett eller kloattack tex.
Är det uttalat att det är så? (jag gillar det)Det är bra att ha i åtanke att Drakar och Demoner 2023 har 'barn som plockar upp lådan utan tjatande nostalgiföräldrar'
Jag hoppas att reglerna blir enkla och stabila/intressanta/bra i sitt grundutförande, att reglerna inte behöver göras mer komplicerade för andra målgrupper heller.Så reglerna lär inte vara särskilt komplicerade i sitt grundutförande.
Är det uttalat att det är så? (jag gillar det)
Jag hoppas att reglerna blir enkla och stabila/intressanta/bra i sitt grundutförande, att reglerna inte behöver göras mer komplicerade för andra målgrupper heller.
Var på frågestund idag med Fria Ligan (där jag själv blev utfrågad om MÖRK BORG) på Fantastikscenen på Bokbordet i Stockholm. Under intervjun framkom det att ett designmål är att kunna skapa en box som barn/unga vuxna kan plocka upp och köra helt utan hjälp. De ska också speltesta på folk som aldrig spelat rollspel.
Framkom att grundspelet blir simpelt men att expansioner på modulärt vis kan komma att bygga ut vissa aspekter och göra dem mer komplexa. Inte som Expert (som gjorde att svarta lådan blev värdelös) utan att man -- om man så önskar -- kan koppla på regler.
De är nog försök till gemensamt rum som försöker åstadkommas. Det är svårt men är designmålet. Under intervjun sades att spelet ska kännas som svarta lådan från -84, regelmässigt fungera rätt likt 91-an och Expert (ex t20) -- dock smidigare såklart -- men också fungera väl för totala nybörjare.Det låter som ett bra val, att sätta nostalgikerna i andra rummet.
Låter klokt. Problemet med att göra saker som tillgodoser nostalgiker är att de är en utdöende art (om än rätt köpstark).Det låter som ett bra val, att sätta nostalgikerna i andra rummet.
Det går ju minst en bestämd åsikt per nostalgiker så är en fin lina att balansera på.Låter klokt. Problemet med att göra saker som tillgodoser nostalgiker är att de är en utdöende art (om än rätt köpstark).
Mmmm, men väldigt sällan samma åsikt. Så det är bara ännu en anledning att inte fokusera på dem.Det går ju minst en bestämd åsikt per nostalgiker så är en fin lina att balansera på.
Samt att de sällan blir nöjda ändåLåter klokt. Problemet med att göra saker som tillgodoser nostalgiker är att de är en utdöende art (om än rätt köpstark).
Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men om jag ska utgå från mig själv när jag var ung och jämföra med de ungdomar jag jobbar med så har en hel del förändrats. En viktig aspekt är att det finns mycket fler alternativ till bordsrollspel idag. Varför läsa igenom en krånglig bok för att sitta med sina vänner och spela när man kan spela dataspel med vänner från hela världen? Jag tror att gamla Drakar och Demoner, så som den var skriven när den begav sig (vilket såklart var alldeles utmärkt för sin tid) hade alienerat många ungdomar idag, främst på grund av att upplägget inte är helt pedagogiskt. Det finns ju många ställen på nätet, säkert på forumet här också, där många gamla rävar berättar hur mycket de missuppfattade hur rollspel skulle gå till när de började spela.Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan. Tror inte barn som är intresserade av rollspel idag är sämre på komplex mekanik utan snarare tvärt om.
…om man var just er.
Om man inte var er så är det fullt möjligt att det hade varit alldeles för svårt.
Jag har rätt svårt för det här "men det gick för mig alltså funkar det"-resonemanget. Vi ska minnas att vi är de som utsattes för hyfsat komplicerade system och inte sållades ut.
För egen del började jag spela Mutant Chronicles när jag var 15. Det dröjde månader innan jag ens hade baskoll på systemet.
Man ska akta sig för att dra alltför stora växlar på den egna anekdotiska erfarenheten. Vad som är lätt för en 8-åring kan vara helt omöjligt för en annan.
Det låter helt fantastiskt. Hoppas verkligen de lyckas.Under intervjun framkom det att ett designmål är att kunna skapa en box som barn/unga vuxna kan plocka upp och köra helt utan hjälp.
Jag skulle inte kalla DoD 84/87 för speciellt komplext. Ja det finns en del som är lite krångligt men mindre än i många andra spel (gamla som nya). Kan nya DoD ligga på den nivån är jag nöjd (och det verkar de göra att döma av speltest). Framför allt hoppas jag de tar efter omfång, hoppas verkligen nya DoD inte är längre än 80 sidor, och gärna uppdelat i mer än ett häfte.Angående okomplicerade spel för barn. Jag och mina kompisar började spela Drakar & Demoner när jag var 8 år gammal. Några av dem var förvisso några år äldre. Men det var uppenbarligen helt möjligt att förstå den nivå av komplexitet som det spelet innebar för 33 år sedan.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men om jag ska utgå från mig själv när jag var ung och jämföra med de ungdomar jag jobbar med så har en hel del förändrats. En viktig aspekt är att det finns mycket fler alternativ till bordsrollspel idag. Varför läsa igenom en krånglig bok för att sitta med sina vänner och spela när man kan spela dataspel med vänner från hela världen? Jag tror att gamla Drakar och Demoner, så som den var skriven när den begav sig (vilket såklart var alldeles utmärkt för sin tid) hade alienerat många ungdomar idag, främst på grund av att upplägget inte är helt pedagogiskt. Det finns ju många ställen på nätet, säkert på forumet här också, där många gamla rävar berättar hur mycket de missuppfattade hur rollspel skulle gå till när de började spela.