Recent content by ikaros

  1. I

    Nekromanti Bygg ett regelsystem på dessa förutsättningar

    Motsatserna till Kill Steal Enslave kan vara Save/spare Give Free okomplicerat :gremsmile: Chaos/lawful lie/be truthful Betray/Trust Disobey/Obey tycker jag är bättre på chaos sidan. Oskar
  2. I

    Nekromanti [Nobilis] Hjälp mig spåna

    Hej! Jag har själv aldrig spelat nobilis men tycker Arvidos tips låter klokt utifrån den uppfattning jag har av spelet. Jag tänker ändå försöka spåna lite i en annan riktning :gremsmile: Jag tycker att åtminstone en karaktär ska ha förlorat någon nära och dingla möjligheten att återigen...
  3. I

    Nekromanti Stor fantasykarta, updatering

    Det kanske vore något ja, jag använder blyerts och två olika tjocka bläckpennor men svart eller grått ger ju inte denhär gamla feelingen som är så cool. Visserligen är pappret i sig inte blekt (bilderna har dålig färgåtergivning) men det skulle tillföra ja. Kul att ni gillar den, blir bara mer...
  4. I

    Nekromanti Stor fantasykarta, updatering

    Hej! Jag berättade för ett tag sedan om en stoor karta jag började på, såhär ser den ut nu. Så värst mycket tid har jag inte lagt ner, skälet till att den inte är klar beror mer på att jag har gjort massa annat ist. Mina bästa tips jag kan ge är att öva på detaljer och stil innan. Det mest...
  5. I

    Nekromanti Intelligens

    Istället för att använda intelligens för att bestämma vad spelarna får reda på, så varför inte se till att reglerna tillåter spelaren att påverka omgivningen med intelligens-attributet. Det är lätt gjort med "visdom" eller liknande när spelaren skulle kunna tillföra egen information (hitta på)...
  6. I

    Nekromanti "Vi spelade fel", eller "Författarens återfödelse"

    Jag tror du lägger in egna värderingar i Gurgehs ordval. För jag tycker att just "spel som helhet" är ganska bra beskrivning på de indiespel som jag har stött på. Och det utan att vara "bättre" än traditionella spel, skälet är att indie-spel och trad-spel har olika styrkor. Att nämna...
  7. I

    Nekromanti Egen jättekarta till High-fantasy m. Reign regler

    Det är ett väldigt bra tips att skissa innan. Just nu har jag skissat ett område flera gånger och sen överför jag det, inte met rutnät utan mer fritt. Sen så har jag skissat ett par gånger på de olika features jag ska ta med innan jag sätter det på kartan (t.ex. lärt mig hur jag ska göra bergen...
  8. I

    Nekromanti Egen jättekarta till High-fantasy m. Reign regler

    Jag har köpt ett 1.2 ggr 0.8 m tjockt, lite grovt, papper och ska måla upp en fantasykarta på den :gremsmile: Eftersom det är ett ganska omfattande göromål så ska jag låta den växa fram succesivt, utifrån staden eller byn som rollspelet ska börja i. Om någon annan har planer på att göra en...
  9. I

    Nekromanti krönika Eon - consaberkampanjen

    Väldigt bra skrivna krönikor tycker jag. Blev genast sugen på att spela :gremsmile: Keep up the good work!
  10. I

    Nekromanti Tredjedelschans-system?

    Kolla in Dont rest your head. Där används tärningar på ett smart sätt tycker jag. Olika färger på tärningarna representerar olika saker: "Madness", "humanity" och "exhaustion". Där antalet lyckade utfall (4-6) bestämmer hur väl du lyckas, men färgen på den/de högsta tärningarna ger bieffekter...
  11. I

    Nekromanti Retroactive continuity - retcon

    Aldrig att man ska lägga sl hatten på hyllan av någon annan anledning än att det slutar vara skoj :gremsmile: I min mening är det lättare att fixa till planeringstabbar om man får göra lite efterkonstruktioner, liksom för att väga upp dålig förbehållning. I min mening är det sämre men lättare...
  12. I

    Nekromanti Situationer i Skräckrollspel

    Små avvikelser till vardagliga ting En gång när våra karaktärer hade företagit oss en kortare färd började vi känna oss iaktagna. Vi beskrev hur vi tittade oss omkring, kollade efter förföljare, spanade in i skogsdungar men såg ingen ting. Hela tiden fortsatte spelledaren att beskriva hur...
  13. I

    Nekromanti 2 kardinalfel i Snösaga

    Men även om man KAN spela jätterälsat och alla KAN ha kul, bara man berättar för spelarna att de ska sitta i baksätet, så kan det väl vara helt kasst att göra så i dethär fallet. Frågan är väl inte huruvida man kan spela rälsat och ha kul? Vad tillför det att läsa att det ödesmättade slutet i...
  14. I

    Nekromanti Tradrymdregler, tagning 2

    Re: Rymdregler med panik! Ingen slump Min tanke var att bara spelledaren använder "brädet"-klockan, spelarnas input är alltså bara att sl säger "torped på ingående" eller "radarping" och klockans idoga tickande (som de inte ser). Deras output är kommandon som skyddar mot torpeder eller...
  15. I

    Nekromanti Tradrymdregler, tagning 2

    Rymdregler med panik! Ingen slump Jag gillar rymdstrid med ubåtstema! Det låter spännande och engagerande och faktiskt som ganska realistiskt. För precis som Krille påpekade ökar destruktiviteten hos vapenarsenalen fortare än hållbarheten hos skepp/whatever när tekniken blir bättre. För att...
Top