Nekromanti [Nobilis] Hjälp mig spåna

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag ska förhoppningsvis spela Nobilis för första gången nån gång nästa vecka. Ingen av spelarna har spelat det innan och vi tänlte därför köra ett öppet enkvällsäventyr för att se hur vi gillar det, och om vi gör det fortsätta regelbundet med en kampanj med samma rollpersoner.

Jag valde ett äventyrsfrö från boken om ett besök i Himlen. Idén är att himlen för att hållas vacker måste hindras att stagnera och därför utsättas för förändring då och då. Detta görs genom att ett par dödliga får komma in och beundra stället; bara genom att vara där kommer de att besudla platsens skönhet och därmed tvinga den att förändras. I min version beror detta på att Hazael, Ängel av Oordning, har förvisats från himlen för något han gjorde för länge sedan. Han ska släppas in igen om ett par tusen år, men det hjälper inte när himlen är byggd för att hålla Oordning som en del av sin skönhet men inte längre har tillgång till den.

Så, rollpersonerna har blivit utvalda att besöka himlen och en Ädling till en av änglarna (jag tänker mig ädlingen av Lagar eller kanske Matematik, jag gillar att se dem som aspekter av himlen) ska komma och delge dem budskapet. Innan han hinner göra detta kontaktas de dock av Hazael själv som fått nys om detta och gör dem till Ädlingar. Jag har fyra spelare och på temat oordning har två valt Galenskap och Vädret och de andra två inte bestämt sig än. Grejen är i alla fall att Hazael av någon anledning vill skicka in sina Ädlingar i himlen och därför ser till att hans Ädlingar är de dödliga som ska släppas in. Han förser dem med någon sorts amulett som döljer deras Ädla natur till och med för Änglarna så länge de inte utför några mirakel.

Så här långt är ungefär vad jag bestämt. Det jag behöver hjälp med är både välmenade tips från folk som spelat Nobilis innan om vad som är bra att tänka på överhuvudtaget, och vilda idéer och svar på bl a följande:

- Vad gjorde Hazael som fick honom utkastad? (observera att han inte har något med Helvetet att göra)
- Var vill Hazael att de ska göra åt honom i himlen? Få honom insläppt, hämta något, lämna ett meddelande?
- Jag tänker mig att andra makter får nys om Ädlingarnas stundande resa och söker upp dem med uppdrag, typ Cammoreaner, andra ädlingar, kanske t o m en Bedragar-excrucian. Vad vill de?
- Vem finns i Himlen? Änglarna är Imperatorer och ska därmed inte umgås så mycket direkt med vanligt folk, utan syns mest sväva över landet och beundra dess skönhet. Ett par av dem har sina Ädlingar posterade här, och det är främst dem och eventuellt några andra infödda himmelska lägre varelser som RP får interagera med. Idéer på sådana Ädlingar och varelser; vad har de för uppgifter?
- Vad händer i himlen? RP borde snubbla in i någon intressant situation eller intrig. För att få saker att röra sig funderar jag på att låta regeln vara att de får ställa en begäran var på en Ängel - den måste inte uppfyllas, men den ska tas i beaktning.
- Idéer på bra Domäner till de andra två RP är välkommet, liksom idéer på Ädlingar dekan träffa på som bryter intressant mot någons av RP.
- Hazael ska kort informera RP om att han Adlar dem så de fattar vad som händer, men därefter sker deras installation i deras nya positioner med hjälp av någon annan, kanske den första person som skapas som del av det nya Locus Hazael. Vad är det för en, och vad är viktigast att förmedla till de nya Oordningens Ädlingar? Deras uppdrag i Valde Bellum, Furst Entropis trohetseder eller något annat?


Lite grann om hur jag tänkt spela: jag ska få spelarna att ha klara bilder av sina rollpersoner som dödliga redan innan spelet, men första mötet hade jag tänkt använda reglerna ganska lite. Redan under någon sorts introduktion ska de bli Adlade och få välja sina attribut, men resten av karaktärspoängen får de spara tills vidare. I och med att de börjar som människor och inte vet något om världen vill jag inte sätta dem in i hela grejen med Gåvor och sånt, så vi kör väldigt nedbantat men uttalat att om vi fortsätter spela efter första mötet ska man få göra färdigt sin gubbe med poängen som är över. Samma sak gäller deras Locus: det krävs ett par nätter fyllda med människooffer för att det ska bli färdigt efter att Hazael Adlat dem, så de kommer befinna sig som mest i någon sorts entré till det och inte definiera hur det ser ut förrän efter första spelmötet.

Vi ska spela en heldag och jag tänker mig att första halvan (innan en längre matpaus) består av Adlandet, besök i dimmorna som ska bli Locus Hazael, besök av Cammoreaner och annat löst folk, i mån av tid åläggandet av uppgiften att skaffa lite Ankare, samt besök av den Himmelske härolden. Andra halvan blir sedan besöket i himlen. Helst vill man ha någon sorts klimax där. Det lättaste vore att ha en excrucian som smyger med dem i skydd av amuletten (förklädd till en RPs skugga eller en röst i Galenskaps huvud) för att utföra något hemskt dåd i himlen, varpå RP får stoppa honom. Dock vore det tufft att ha en hel plot enbart baserad kring folk som tekniskt sett är på samma sida i kriget, typ Hazael och de andra änglarna eller något åt det hållet.

Nej, nu är det er tur, jag är trött.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag spel ledde Nobelis en gång för en hinkvis år sen.
Det ena som är svårt är att det kan bli ganska mycket tvära kast efter som spelarna är en helt annan typ av varelser än jag är van att spelleda. Vad händer tex, om en av spelarna låter alla världens klockor gå sönder, eller låter det regna över sydamerika i trettio dagar och trettio nätter?

Min lösning där var att låta spelarna ta ganska mycket ansvar för hur saker blev längre fram.

Det andra som jag upplevde som ett hinder var att några av spelarna inte kom in i halvgudstänket och inte gjorde särskilt mycket. På sin höjd gjorde de samma sak som någon annan gjort men med sin egen kraft i fokus.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Om jag spelar mer än detta första spelmöte hade jag definitivt tänkt låta storyn styras av spelarna den mån de är intresserade, men första gången vill jag ha en grund att stå på, både för att vara säker på att någonting intressant ska hända och för att jag inte litar på min egen förmåga att improvisera ett helt möte. Men jag ska tänka på det där. Jag tror nog att jag kör på min story tills det att någon gör något jättekonstigt som påverkar hela världen varpå vi tar lite tid åt att undersöka vad det fick för konsekvenser.

Att folk inte kommer in i tänket känns som en väldigt reell risk, speciellt eftersom de ska spela nyadlade som alltså även in-game inte har någon bra uppfattning om vilka de är och hur de bör agera. Men å andra sidan borde det också hjälpa till att göra spelar-"misstag" av typen "en riktig ädling skulle inte gjort så" mer vettiga. De går ju att förklara med att de är nybörjare.

tack för tipsen, ska vara beredd!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett snabbt inlägg bara, kanske kommer på lite mer att skriva sen:

Jag spelleder alltid Nobilis som en såpa. Det viktiga är inte vad som händer i världen, utan hur andra ädlingar reagerar på det - Eftersom nässling är det värsta man kan göra med en ädling, inte döda dem, så blir intriger, flörter, fester, vänskap, avundsjuka, hat och kärlek det som min kampanj handlar om. När du inte vet vad som ska hända, slänga in en fest!

Det är det här som är problemet med Nobilis regler: Det går inte riktigt att avgöra vad som händer när tre ädlingar blir stormförbannade på en rollperson och gör allt de kan för att jävlas med honom, för de kan göra vad som helst! Det är därför jag skulle vilja använda ett regelsystem där SLPs inte har stats, som Polaris eller Apocalypse World till Nobilis, vi har ju snackat om husregler tidigare...

Sedan jag började min Nobiliskampanj så har mycket hänt med mig som rollspelare. Fick jag ändra någonting så skulle jag gått tillbaks och gett varje spelledarperson starka drivkrafter, en tydlig kontext, så jag vet hur jag skulle spela och spela ut henom, snarare än att ösa på med så mycket ädlingar som möjligt och se vilka spelarna gillade.

Ska klura på lite mer konkreta råd också.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Hej!

Jag har själv aldrig spelat nobilis men tycker Arvidos tips låter klokt utifrån den uppfattning jag har av spelet.

Jag tänker ändå försöka spåna lite i en annan riktning :gremsmile:

Jag tycker att åtminstone en karaktär ska ha förlorat någon nära och dingla möjligheten att återigen träffa sin nära eller kära framför denne spelare. Tror man kan göra mkt roligt med det, tänk om offrets själ inte är i himlen, eller om det uppenbarar sig en möjlighet att återbära den döda tillbaka till de levande, eller om det absolut inte går och spelaren måste välja om han/hon ska överge allt för att kunna stanna. Man borde kunna göra något mer av himlen som plats för godhjärtade bortgångna.

IDE! Som en fullständigt ren och ordnad plats kan inte genuina mänskliga själar existera i himlen, utan delar av personligheten tynar bort för att ersättas med något som vi skulle uppfatta som ett opersonligt skal. Ska karaktärena lyckas korrumpera himlen i den grad att deras/sin kära inte ska försvinna...

Sen tror jag att du ska fundera på hur du ska beskriva himlen. Ska det vara moln och vita slätter och sol eller ska det vara helt annorlunda, pittoreska stenhus klättrande på klippor som reser sig ur blixtrande åskmoln med en bländande stjärnhimmel ovanför, med orangea tåg på smala broar som förbinder öarna. Här borde man kunna vara väldigt kreativ så att det blir spännande att utforska himlen (kanske bör man dock tänka på att det ska återspegla ordning och renhet eftersom det är viktigt för äventyrsiden).

hoppas du får ngn nytta av det och skriv gärna hur det gick sen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett annat råd, som jag tycker ikaros får till bra, är att tänka sig "Är det poetiskt?"

I ett simulationistiskt spel så funkar saker om de är realistiska, eller enligt genrekonventionen, men i Nobilis så har jag annamat principen att om det är vackert och har en poetisk logik, så "funkar det så". Hur gör man för att trösta månen, till exempel? Det finns verkligen inte ett rätt svar där, men om spelarna har klart för sig vad som gäller, så kommer någon spelare att komma på något som låter riktigt bra, och då är det självklart så.

Jag skrev ett alternativt regelsystem till Nobilis utav Polaris och Lady Blackbird ute på vägen, som jag vill speltesta. Intresserad?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Update: jag har nu spelat första sessionen, och det gick sådär. Jag skyller delvis på att jag inte har spellett något på över ett år, aldrig spelat Nobilis innan samt hade två spelare som var i stort sett nya till rollspel i stort. Detta sista borde jag tagit som en ursäkt att spela spelet som det är tänkt och inte som jag brukar spela rollspel (jag har inte spellett Eon som en såpa om man säger så), men jag fegade ur och gjorde istället ungefär som jag brukade. Det blev en del dötid i kombination med dåligt rälsande, men uppenbarligen är en del av det mitt dåliga självförtroende, för spelarna hade trevligt och vill spela igen. Success, antar jag.

Vi spelade inte med alla reglerna, iom att jag var orolig för att alla kanske inte skulle vilja spela igen. Nu när de vill det har vi gjort färdigt deras Locus och innan nästa möte ska de få göra färdigt sina Ädlingar, dvs allt utom attributen som de redan har satt ut. Jag förstår vad som menas med att spela det som en såpa snarare än ett äventyr, för det fungerade verkligen dåligt att rälsa onkring Ädlingar. Därför var det ett misstag att inte ha deras Band färdiga innan för att göra ett spelmöte om saker som intresserade dem, men det ska jag göra i fortsättningen.

Arvidos: Jag har tillräckligt med jobb med att lära mig själv och mina spelare originalsystemet, och nu när jag kommit halvvägs vill jag gärna bli bekväm i det innan jag byter, för det känns ändå som ett helt okej system. Jag hör av mig om jag vill testa ditt system i min grupp.
 
Top