rjonas said:
Äsch. Spelarens "intelligens" gäller.
Varför ska man då bara få spela en person som är starkare, bättre på att slåss än sig själv?
Alltså, jag tycker egentligen att intelligens och sociala egenskaper är lite samma grej här; saker som är svåra att hantera i rollspel. Jag ser det som självklart att man ska kunna spela någon som är smartare eller mer socialt kapabel än sig själv, på samma sätt som man får spela någon som är starkare eller bättre på att slåss.
Däremot är det en
utmaning att hantera både sociala färdigheter och intelligens/pålästhet på ett sätt som passar vissa spelstilar. Själv gillar jag t.ex inte sociala regelmekaniker, eller metasystem av Gumshoetyp där spelaren spenderar poäng för att rollpersonen ska få glänsa. Jag vill ha en kortare distans till rollpersonen. Styrka och strid är rätt enkla; man försöker lyfta en sten, SL säger att man kan (efter ett dolt färdighetsslag).
Intelligens och det sociala är klurigare; om man som spelare inte bara ska känna sig korkad och klumpig behövs mer komplicerade tekniker.
Vad gäller röd nyckel i röd lås så finns det få saker som är så tråkiga som den typen av utmaningar, tycker jag. Vill jag pussla så spelar jag Myst.
Det finns utmaningar där intelligens inte innebär någon "ultimat lösning". Dels kan man faktiskt sakna kunskap (kunskap och intelligens är inte samma sak), dels kan utmaningen ligga i att ta ställning moraliskt snarare än att "lösa ett problem".