Nekromanti Egen jättekarta till High-fantasy m. Reign regler

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag har köpt ett 1.2 ggr 0.8 m tjockt, lite grovt, papper och ska måla upp en fantasykarta på den :gremsmile:

Eftersom det är ett ganska omfattande göromål så ska jag låta den växa fram succesivt, utifrån staden eller byn som rollspelet ska börja i. Om någon annan har planer på att göra en seriös jättekarta kan jag rekommendera:

http://www.brodt.dk/peter/maps.html

Är det någon annan som försökt sig på något sånthär projekt? Hur gick det och lärde ni er något från era misstag?

Jag kan föreställa mig att det kan förgylla en Reign-kampanj(eller nästan vilket annat rollspel som helst) som övergår till att fokusera på companys. Det kommer att vara ett jätteägigt underlägg att spela på tror jag :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har gjort en något mindre karta över en förbjuden zon. Visade vegetation, prylar, konstiga byggnader etc. Tyvärr fuckade jag upp det hela i ett rätt tidigt skede :-(

När rollpersonena är ute och utforskar vildmark kan du klippa ett runt hål i ett papper som du lägger ovanpå. När de går flyttar du hålet så att de är i mitten av det. De kan då få se coola grejor på sidorna och gå iväg för att undersöka det. Ha ett papper med större hål redo för när de går upp på en utsiktsplats. Det funkar rätt bra tycker jag.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Ett tips är att rita upp kartan på ett vanligt papper och göra om tills du blir nöjd. Sen lägga ett rutnät ovanpå och överföra den till ditt stora ark sedan.
Detta just för att det är väldigt enkelt att få kartor att se onaturliga ut.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Det är ett väldigt bra tips att skissa innan. Just nu har jag skissat ett område flera gånger och sen överför jag det, inte met rutnät utan mer fritt. Sen så har jag skissat ett par gånger på de olika features jag ska ta med innan jag sätter det på kartan (t.ex. lärt mig hur jag ska göra bergen bra osv.)

Sen tycker jag namnen är luriga, man vill ju fånga olika kulturer när man namnger. Jag gjorde det enklaste för människokulturen i "mittland": beskrivande namn såsom "Anons marker", klarvatten, silverbäcken, spiran... Dvärgar kommer alltid namnge områden efter en dvärg: "Baelrins katakomber", "Duorins passage". Äldre namn ska ha en liten tolkientouch: "Anduin", "Vialto" från den tidigare kulturen.

Kopierade också sättet att göra sanddyner från boken Cing of the craigs.

Jag ska försöka få iordning en bild i helgen, så får ni se hur det går.

Det är kul att försöka fånga en historia med olika features i kartan, hintar om att vissa geografiska formationer inte har geologiskt ursprunga.
 

Cugel

Veteran
Joined
29 Nov 2008
Messages
57
En gång baserade jag en hel kontinent på en kaffefläck.
Jag hade spillt kaffe på en stencil till plugget och sen knölat ner den i väskan. Under lektionen satt jag tankspritt och fyllde i fläckens konturer med blyerts, fick inspiration och satte dit några städer, floder och bergskedjor... grunden till en hel kampanj gjord på 40 minuters Svenska B!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Hoel said:
Carthographers Guild
På forumet finns det massor av tutorials och folket är mycket trevligt och hjälpsamt.
Absolut! måste starkt rekommendera detta då är en enorm resurs när du gör kartor! Har varit medlem ett tag men inte publicerat något.

Om ni spelar med projektor eller tv så skulle jag rekommendera att du gör allt i datorn och bara har kartan på ett lager och "fog" på ett lager över. På detta sett är det enkelt att alltid ändra hur mycket spelarna ser/har karta för/känner till. Att göra i dator gör även så du enklare kan ändra och zoooommmma!

Men då du redan börjat så bör du i alla fall scanna in det senare.

Förövrigt så får jag väll rekommendera att du är noga med att du inte bör ha allt överallt, det förstör. Låt klimatet vara tråkigt och floderna realistiska. Det behöver inte finnas spökbyar i alla bergskedjor mm. Ett annat berikande men kanske tråkigt tips är att du bör läsa en del om hur geografin i en värld skapas. Det finns faktiskt litteratur om hur floder, berg, deltan, skogar, öknar, dalar, mm "ska vara". Det skapar en mer realistisk värld... Det är inte alltid kul att skylla att på "det är fantasy, det kan vara så då".

Rekommenderar dessutom att du skapar ganska mycket innan du släpper in några rollpersoner i världen för den känns inte levande utan alla rykten från fjärran land, exotiskt intressanta kartbitar hittade på gatan, pratglada sjömän från andra sidan havet, mm.. Ha åtminstone ett papper med färdiga ortnamn och eventuellt rykten/beskrivningar om fjärran!

Men som sagt, det viktigaste jag kan säga dig om du ska komma på allt eftersom, är att ALLTID ha en näve färdiga namn på gång för du kommer att ångra det annars.

Hoppas nu det går bra för dig och att ni har roligt!
 
Top