Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 4

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tror vi kan hitta både banditer och stadsbor bland de som rösta ut Vimes. Det är rätt så vanligt att banditerna (varulvarna) offrar en av sina egna för att försöka rentvå sig själva genom att kunna peka på att de faktist röstade ut en bandit.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Jag hoppade på Persson för att det kändes bättre än att rösta på Basenanji, men förra rundan var jag sjukt osäker. Så tänkte jag att Persson kommer ju inte åka för Vimes har för många röster. Så kollar honom med förmågan.
Trodde ju inte Vimes var varis så...

Det som är intressant är att Vimes försvarade även mig men måste vart ganska säker på att han själv skulle åka, vilket då också skulle kasta dåligt ljus över mig.
Väldigt uppenbart skulle man kunna tycka men då kommer Solvebring som mest skriver för att visa sig aktiv verkar det som, men här ser han sambandet och ger sig efter mig, som är bybo, han får dessutom flera med sig.
Skulle inte förvåna mig om det är några varisar inblandade i detta.
Om det blir jag som åker så tänk på det.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Antalet Flufftextare

Brynolf said:
Andersson said:
Jag vet hur många av spelarna som har just en Flufftext i stället för en nyttig förmåga.
Det vore ju kul att få veta förstås. Hur stor nytta kan varulvarna ha av denna information?
Jag har funderat och frågat i tidigare inlägg om banditerna har nytta av informationen men inte fått svar eller kommit fram till något själv. Så det är nog lika bra att spilla ut bönorna.

Min passiva förmåga säger alltså att 7 personer (av 20) i spelet har den meningslösa varianten på förmåga som kallas flufftext.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Antalet Flufftextare

Andersson said:
Brynolf said:
Andersson said:
Jag vet hur många av spelarna som har just en Flufftext i stället för en nyttig förmåga.
Det vore ju kul att få veta förstås. Hur stor nytta kan varulvarna ha av denna information?
Jag har funderat och frågat i tidigare inlägg om banditerna har nytta av informationen men inte fått svar eller kommit fram till något själv. Så det är nog lika bra att spilla ut bönorna.

Min passiva förmåga säger alltså att 7 personer (av 20) i spelet har den meningslösa varianten på förmåga som kallas flufftext.
Tja, alltså, poängen är ju att man först ska tvinga alla att säga om de har fluffiga eller rigtiga förmågor och sedan outa kunskapen.

Det här hade sålunda varit mest optimalt att göra första rundan eftersom det inte hade avslöjat viktiga roller och framför allt hade haft alla 20 (hrrm nåja) deltagare närvarande. Nu är den rätt poänglös eftersom vi har drygt 6 pers som vi inte garanterat kan veta vad de hade för förmåga. Alltså kan varulvarna ganska säkert ljuga och komma undan med det.

Å andra sidan, vilket jag tror Basse var inne på förut, så hade det
1. minimerat antalet personer varulvarna hade behövt rikta in sig på.
2. därmed tvingat viktiga roller att (av den anledningen) kanske ljuga, vilket i sin tur skulle inneburit att de genast hade blivit misstänkta och utröstade.



En ganska sämst förmåga med andra ord. I retrospekt hade det nog ändå varit bra om du åtminstone hade gått ut första rundan med att du hade förmågan. Då hade vi kunnat ta ställning till om det var bra eller inte att outa våra karaktärers typ av förmåga.

//erik
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Antalet Flufftextare

Ok, inte så mycket att gå på här då. Vad jag vet har bara Banarok sagt sig ha en fluff-förmåga.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Antalet Flufftextare

Det här var ju för övrigt en extremt slö runda. Inte ens en full sida med inlägg? Har vi fått något att gå på här alls?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu har jag gått igenom rundan och tänker som följer

Bra analys av Vicotnik att det borde finnas fler assistenter som är varulvar

Perssons tanke kring att Brynolfs yrke trapper är märkligt att det är på engelska, och inte svenska, kan man ju delvis hålla med om- men pingar nite jättehögt på min skummis-radar.

Det här

Röst: Dum Panda

Tja, han är för det mesta relativt inaktiv, tenderar att höra av sig lite smått i slutet av varje runda. Så mycket mer är det egentligen inte. Dessutom snackar han goja. I mina ögon är det där bara en massa "hålla Vimes om ryggen"-snack och helt ovidkommande vinklingar mot Basenanji. Förövrigt kör Dum Panda själv vaga anklagelser mot Basse med argumentet "klent resonemang" (inte exakt citat) av precis samma anledning som Vimes anklagade Basse för detsamma då han försökte komma ur sin dåliga ställning.

Till saken hör, om man läser Basses snack genom drygt senare halvan till slutet av tråden i runda 3, att Basananjis misstänktsamhet mot Vimes kommer sig av flera skäl, som då också har med Dum Panda att göra. Mest väsentligt där är nog kanske Basenanjis svar till Dum Pandas ovan länkade inlägg. Dessutom, när Dum Panda försöker vinkla pratet mot Basse och får svar från denne kommer inget mer väsentligt eller konstruktivt från Pandis. Det är som om luften går ur honom. Utan vidare byter Panda sedan sin röst till Persson (relativt godtagligt dock eftersom det börjat blåsa kring Persson då). Kort och gott, enligt mig en Dum Panda en ful fisk som skjuter baklänges.

Det är i alla fall det resonemang som för mig känns intressant just nu och det jag vill gå ut hårt med för att se vidare utveckling. Så kom igen, dreva gärna med mig, så får vi om det finns flera fula fiskar i samma stim.
...

Det kan vara så att Dum Panda försköte rädda Vimes genom att ifrågasätta Basse…?

Det är också mycket märkligt att Dum Panda struntade i att använda sin förmåga mot Krank. I och för sig- varför skulle han välja att göra som Basse säger?

Zebulondrevet känns lite som att det går på automatik. Första rundan var hans ”felsägning” jättestor eftersom vi inte hade så mycket att gå på, men nu, vad har vi egentligen mot Zebulon, ställer mig lite kritisk till att automatiskt misstänka honom för att vi misstänkt honom tidigare.

Den här meningen av Zebulon är alltså det som startade drevet:

Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
Vad har vi mer än så mot Zebulon? (jag försöker inte gröna honom och jag avskriver inte mina misstankar- jag bara undrar vad som gör att jag ska lägga min röst på honom?)

Jag känner också att det spår jag tycker är hetast i stunden inte längre är Persson utan:

Röst: Dum Panda

Brynolf känns som antingen en smart och bra stadsbo eller en skummis, har inte bestämt mig ännu.

Tripp-Trapp har ju varit på tapeten tidigare, men jag minns inte varför jag ska misstänka honom, och hittar inget i trådarna som jag känner är skumt.

/ Nils
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Banarok spelar också jävligt skumt.... need I say more...?

Skulle egentligen vilja drev mot honom också för att få honom att prata lite mer...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Antalet Flufftextare

Lindenius said:
Tja, alltså, poängen är ju att man först ska tvinga alla att säga om de har fluffiga eller rigtiga förmågor och sedan outa kunskapen.

Det här hade sålunda varit mest optimalt att göra första rundan eftersom det inte hade avslöjat viktiga roller och framför allt hade haft alla 20 (hrrm nåja) deltagare närvarande. Nu är den rätt poänglös eftersom vi har drygt 6 pers som vi inte garanterat kan veta vad de hade för förmåga. Alltså kan varulvarna ganska säkert ljuga och komma undan med det.

Å andra sidan, vilket jag tror Basse var inne på förut, så hade det
1. minimerat antalet personer varulvarna hade behövt rikta in sig på.
2. därmed tvingat viktiga roller att (av den anledningen) kanske ljuga, vilket i sin tur skulle inneburit att de genast hade blivit misstänkta och utröstade.



En ganska sämst förmåga med andra ord. I retrospekt hade det nog ändå varit bra om du åtminstone hade gått ut första rundan med att du hade förmågan. Då hade vi kunnat ta ställning till om det var bra eller inte att outa våra karaktärers typ av förmåga.
Den är t o m väldigt sämst. Ska förmågan vara till någon nytta så måste man outa förmågor första rundan innan folk börjar fall ifrån. Och det blir farligare för staden eftersom det, som du säger, ger feta mål för banditerna att plocka dem som har förmågor.

Iofs hade jag kunnat hålla på förmågeinfon ett tag till för att hitta lögnare i takt med att förmågor avslöjas, men ser man på sammanställningen är det för många av de försvunna som inte sagt något om sina förmågor för att det skulle gå att dra några slutsatser i alla fall.

Orsaken att jag inte ville börja hojta om att outa förmågor runda 1 är dels att inte jag heller tyckte det var en bra idé, och dels att det hade kunnat framstå som jäkligt misstänkt banditbeteende.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Antalet Flufftextare

Andersson said:
Den är t o m väldigt sämst.
Snabbräkning: Finns det sju flufftextare så fanns det 13 pers med riktiga förmågor från början. Därav har vi väl höftat att kanske 5-6 är assistenter (som iofs sitter på info). Kvar blir cirka sju icke-assisterade personer med riktiga förmågor (jag räknar med att assistenter inte räknas som flufftextare då deras förmåga är att assistera).

Alltså bör det finnas lite skräp som dig och Persson i den septaden. Inte skumt om någon tyckte det.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
NilsH said:
Banarok spelar också jävligt skumt.... need I say more...?

Skulle egentligen vilja drev mot honom också för att få honom att prata lite mer...
"skum" sammanfattar mig ganska bra generellt sätt också, finns inte mycket att gå på när det gäller mig, och det som finns säger inte mycket.

jag känner till problemen men jag vet inte riktigt hur jag ka göra något åt dem, eftersom alla mina misstankar är vishy-washy blir hela jag just det.

men jag tvivlar alvarligt på att zeb är en ulv och bara håller helt tyst, ulvar brukar åtminstonde ge fogligt motstånd och försöka skicka misstankar genom byn på bybor genom att argumentera för sig själva, varav någon stackars bybo kanske byter drev och blir halft lynchad nästa runda PGA det.

jag tror något har hänt med zeb irl kan vara allt från data till internet krash, jag hoppas iaf han kommer tillbaka och säger något
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Antalet Flufftextare

Hellzon said:
Andersson said:
Den är t o m väldigt sämst.
Snabbräkning: Finns det sju flufftextare så fanns det 13 pers med riktiga förmågor från början. Därav har vi väl höftat att kanske 5-6 är assistenter (som iofs sitter på info). Kvar blir cirka sju icke-assisterade personer med riktiga förmågor (jag räknar med att assistenter inte räknas som flufftextare då deras förmåga är att assistera).

Alltså bör det finnas lite skräp som dig och Persson i den septaden. Inte skumt om någon tyckte det.
Den passiva förmåga som jag och Andersson bär på har väll funnits i liknande varianter i andra spel dessutom? Har för mig att liknande saker fanns i mutantspelet. Typ att man visste att det fanns x antal robotar.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
NilsH said:
Banarok spelar också jävligt skumt.... need I say more...?

Skulle egentligen vilja drev mot honom också för att få honom att prata lite mer...
Vad gör Banarok skum, kan du sammanfatta dina iakttagelser?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Persson said:
NilsH said:
Banarok spelar också jävligt skumt.... need I say more...?

Skulle egentligen vilja drev mot honom också för att få honom att prata lite mer...
Vad gör Banarok skum, kan du sammanfatta dina iakttagelser?
han röstar inte.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
eftersom han försov sig

??

jag har som synes inte röstat på honom- jag tycker det här verkar vara ett... (ursäkta om du nu faktiskt ÄR bandit...) korkat bandit-beteende, men det är ändå konstigt
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
ngt som jag saknar från Basse är hans tankar kring hur banditerna kan tänkas tänka... alltså inte för att det alltid kändes helt klockrent men det höjde mitt fokus och tänkande- jag såg nya mönster. Den typen av diskussioner vill jag gärna hålla levande även nu, men jag känner mig väldigt lost själv

ni som spelat tidigare får gärna delge lite mer erfarenheter kring vilka "strömningar" man ska vara uppmärksam på- vad kan det vara för olika scenario vi har att göra med- beroende på vilken grupp som är banditerna???

Det är ju rätt troligt att de har en agenda och jobbar ihop.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
NilsH said:
Det är ju rätt troligt att de har en agenda och jobbar ihop.
faktiskt tror jag de inte har speciellt mycket till agenda, mer än vi virkar näsan på den mest aktiva och givade spelaren annars tror jag de skulle sälja sin mor och inte har mycket till gemensam agenda.

däremot är problemet valp-ulvar eftersom även ifall de är banditer så vet man det bara genom att rösta bort dem, de brukar t.om få hints om spela såhär korkat eller såhär inaktift det är lagom.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
En snabb förmågeräkning

Hellzon said:
Andersson said:
Den är t o m väldigt sämst.
Snabbräkning: Finns det sju flufftextare så fanns det 13 pers med riktiga förmågor från början. Därav har vi väl höftat att kanske 5-6 är assistenter (som iofs sitter på info). Kvar blir cirka sju icke-assisterade personer med riktiga förmågor (jag räknar med att assistenter inte räknas som flufftextare då deras förmåga är att assistera).

Alltså bör det finnas lite skräp som dig och Persson i den septaden. Inte skumt om någon tyckte det.
Nu vet vi ju inte om assistentskapet är en förmåga. Om jag fattat saken rätt är det väl under yrke som det står om någon är assistent eller inte.

Enligt min sammanställning så ser det ut så här:
Totalt antal spelare 20
varav med förmåga 13
varav utan förmåga 7

Claimade aktiva förmågor 3 (Dum Panda, krank, Solvebring)
Claimade passiva förmågor 6 (Andersson, Basenanji, Craygh, Persson, Vimes, Zebulon)

Claimad flufftext 2 (Anthraxus (?), Banarok)

Döda utan att ha claimat förmåga 3 (Lukas, Måns, Poseur)

Det gör att vi har mellan 2-5 personer med Flufftext i stället för Förmåga kvar i livet (förutsatt att alla claimat sant). Det beror på hur många av de som röstades bort utan att claima något som hade Flufftext.

Av detta följer också, om alla claimat sant, att mellan 1-3 personer som är i livet har oclaimade förmågor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
NilsH said:
eftersom han försov sig

??

jag har som synes inte röstat på honom- jag tycker det här verkar vara
ett... (ursäkta om du nu faktiskt ÄR bandit...) korkat bandit-beteende,
men det är ändå konstigt




Jag håller nog med.



En sak som oroar skiten ur mig just nu är hur tyst det är. Och nu är tågen ganska lika, va? Eller har jag räknat fel? Är det inte bara typ nån rösts övervikt?

Varför försöker inte varulvarna rädda nån av de vi har i siktet? Eller gör de det, och isf hur?
 
Top