Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 3

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vimes said:
NilsH said:
tycker att det är rätt tydligt att de misstankar som finns inte är dragna ur en hatt- utan att det faktiskt finns frågor att svara på- och då är det självklart det som jag syftar på
Men jag får intrycket av att du själv inte riktigt vet vilka frågor det är?

Och ärligt talat: utöver varför jag röstat på Dum Panda, till vilken jag är assistent, vet jag inte det heller.
Det är väl just det- att du har röstat på Dum Panda, som du är assistent till. Varför välja just Dum Panda?

Jag tycker det låter skumt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
NilsH said:
Vimes said:
NilsH said:
tycker att det är rätt tydligt att de misstankar som finns inte är dragna ur en hatt- utan att det faktiskt finns frågor att svara på- och då är det självklart det som jag syftar på
Men jag får intrycket av att du själv inte riktigt vet vilka frågor det är?

Och ärligt talat: utöver varför jag röstat på Dum Panda, till vilken jag är assistent, vet jag inte det heller.
Det är väl just det- att du har röstat på Dum Panda, som du är assistent till. Varför välja just Dum Panda?

Jag tycker det låter skumt.
om du tycker att jag inte har koll på vad jag pratar om så får du gärna titta på tidigare inlägg där jag svarar på Basenanji och diskuterar hans olika misstankar och redogör för vad jag själv tänker om hans misstankar.

Det står inte mycket där om dig- men det kändes som att du insinuerar att jag inte läser innan jag skriver.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Craygh var väl INTE assistent?

Enligt detta meddelande var Craygh, salig i åminnelse, INTE en assistent.

Kolla länkad fil i signaturen för mer info.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
NilsH said:
Vimes said:
NilsH said:
tycker att det är rätt tydligt att de misstankar som finns inte är dragna ur en hatt- utan att det faktiskt finns frågor att svara på- och då är det självklart det som jag syftar på
Men jag får intrycket av att du själv inte riktigt vet vilka frågor det är?

Och ärligt talat: utöver varför jag röstat på Dum Panda, till vilken jag är assistent, vet jag inte det heller.
Det är väl just det- att du har röstat på Dum Panda, som du är assistent till. Varför välja just Dum Panda?

Jag tycker det låter skumt.
Jag citerar Basenanji:

Alltså: det är så otroligt svårt att förstå varför du ska rösta på den du assisterar? Och varför har du inte frågat Dum Panda mer kring era respektive roller? Varför har du inte visat mer intresse för honom, när Feu gick ut med att han var BARTENDER?

Om solvebring ska använda sin förmåga måste jag vara vid liv. Så är det.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Var Craugh synsk eller?

Dum Panda said:
Okej, som Bartender är min förmåga att jag kan varje runda se vem en person använder sin aktiva förmåga mot, förutsatt att denne har en sådan...
Jämför DP:s uttalande med detta inlägg från Andra Sidan och runda 1:

Craygh said:
Lite vid sidan av spel här så kan man ju filosofera om att en bartender rimligtvis skulle sitta på någon sorts information eller kanske tillochmed vara siare, med tanke på deras klassiska roll inom fiktion som informationskällor och "killen med örat mot marken".
Var Craygh synsk, gissade väl eller lät månne Dum Panda sig inspireras till sitt claimande?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Var Craugh synsk eller?

Andersson said:
Dum Panda said:
Okej, som Bartender är min förmåga att jag kan varje runda se vem en person använder sin aktiva förmåga mot, förutsatt att denne har en sådan...
Jämför DP:s uttalande med detta inlägg från Andra Sidan och runda 1:

Craygh said:
Lite vid sidan av spel här så kan man ju filosofera om att en bartender rimligtvis skulle sitta på någon sorts information eller kanske tillochmed vara siare, med tanke på deras klassiska roll inom fiktion som informationskällor och "killen med örat mot marken".
Var Craygh synsk, gissade väl eller lät månne Dum Panda sig inspireras till sitt claimande?
Utveckla! (för oss uppenbart trögtänka...)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Craygh var väl INTE assistent?

Andersson said:
Enligt detta meddelande var Craygh, salig i åminnelse, INTE en assistent.

Kolla länkad fil i signaturen för mer info.
Det har du ju jävligt rätt i, hödderu. Jag tar på mig ansvaret för denna desinformation. Jag hade markerat Craygh som assistent i mitt spreadsheet, men fattar inte varifrån jag fick det. Ber om ursäkt, allihop!

Så då har vi bara korn på fyra assistenter. Men det innebär ingen förändring egentligen: HÖGST två av Basenanji, Vimes, Zebulon och tripp_trap är banditer enligt den information vi har i dagsläget.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Nu kanske jag har gått igång helt tok-bananaz på en skitgrej, men bara så alla fattar:

1) Jag utgår från att DOKTORN/SJUKSYSTERN gör bra grejer. Jag vet ju att jag är Stadsbo. Det låter helt orimligt i mina öron att jag som Stadsbo skulle behöva leva för att en Bandit skulle kunna utöva sin förmåga, men det här kanske är en sorts va'hettere' "Miller"-roll?
Att så länge Varulvarna håller en Stadsbo vid liv så kan de använda en viss förmåga eller något?
Kan du solvebring ge oss lite mer klarhet i vad din förmåga gör?

2) Jag tycker också att det är orimligt att du inte blev mer nyfiken på Dum Panda. Låt oss säga att DP är varulv och du är Stadsbo. Varför reagerade du inte tydligare på att DP är BARTENDER bekräftad av Feu?

Hur kom det sig att du var beredd att offra DP innan du hade fått information om hans förmåga/roll?

3) Vimes, berätta mer om din förmåga.

4) Dum Panda, nu måste du agera. Vad gör din förmåga och hur ska vi se på det här spektaklet...?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Vimesdrevet

Det här är vår bästa runda hittills, även om vi röstar ut mig. Sedan min röst på Basenanji har det rullat in sjukt mycket information i den här tråden, så det ser för första gången ljust ut. Skitbra!

Kolla in dessa herrar:
krank
solvebring
brynolf
vicotnik
Lindenius
Hellzon

Här har vi nog inte bara en varulv. Dessa herrar röstade först på Basenanji utan att gå på annat än att jag hade lagt en röst där (varulvar älskar drev mot bybor, skapade av bybor), för att sedan sticka upp fingret i luften, känna vinden vända och byta till mig. Detta är de opportunistiska varulvarna och de lata byborna.

Så, blir jag utröstad: häng för fan inte Basenanji då (här verkar ju arguemntationen gått: "Öh, Vimes startar ett drev mot Basse, Basse verkar gröna sig, alltså är Vimes varulv...")! Det är något jävligt lurt när dreven svänger såhär snabbt, och det brukar innebära att det är bybor i båda ändarna av dreven (alright, det är inte Basenanji som startar drevet mot mig, men det verkar ju vara någon form av "Basenanji eller VImes"-situation), och att varulvarna ler i mjugg. Så, det här är en bra runda, vår första bra hittills, men schabbla inte bort det med någon kedjelynchning.

---

Så, jag röstade på Dum Panda. What about it? Det var min första röst den rundan, jag skrev inte "Dum Panda tror jag är varulv, honm ska vi hänga!" utan "Dum Panda du är sjuk inaktiv! Kom in i matchen!". Tror ni att det är en tillfällighet att jag sätter strålkastarljuset på just DP (av en hel skog inaktiva)? Eller är det kanske för att jag gärna vill ha igång just honom? Vad verkar rimligt?

Sedan: jag tror visst att DP kan vara varulv, men som jag förstår det verkar det finnas någon uppfattning om att det inte kan vara så att ett par (som bartender-servitris) har spelare i olika lag. Är det riktigt? Varför tror ni i så fall det? Jag blir instinktivt misstänksam mot den här uppfattningen, för de som verkligen kan veta en sådan sak är varulvarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Jaha, så Craygh var inte assistent. Jag kan tänka mig att det finns assistenter bland någon av de fem stadsborna som nu är döda...

---

Nåja, om vi nu har MINST två stadsbor bland:

Basenanji
Vimes
Zebulon
tripp_trap

Så borde det vara goda odds att hitta någon där, eller hur?!

I det här läget skulle jag alltså hellre se att man drevade mot Zebbe och tripp_trap, för att senare kunna analysera hur folk röstade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Vimesdrevet

Men det är ändå bra blodigt att vilja ha fram info ur Dum Panda genom att föreslå honom för snaran. Det passar inte in på din stil riktigt. Nej, jag förstår din röst på Dum Panda som att du vill att han ska bli mer aktiv, för annars kan han få dö – precis som man har hetsat mot andra inaktiva. Om du hade velat få fram information borde du ha gått annorlunda tillväga och varit mer specifik.

Tyvärr så låter det där som en efterkonstruktion men vi får se vad som kommer fram under kvällen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Basenanji said:
2) Jag tycker också att det är orimligt att du inte blev mer nyfiken på Dum Panda. Låt oss säga att DP är varulv och du är Stadsbo. Varför reagerade du inte tydligare på att DP är BARTENDER bekräftad av Feu?

Hur kom det sig att du var beredd att offra DP innan du hade fått information om hans förmåga/roll?

3) Vimes, berätta mer om din förmåga.
Really: när jag röstade på DP var det min första röst väldigt tidigt i andra rundan. Min avsikt var att skaka liv i honom, inte att hänga honom, vilket jag skriver i inlägget där jag röstar på honom. Och sedan i ett senare inlägg petar jag på honom igen för att han ska komma in i matchen. Sedan byter jag röst, då all repsons jag får bara är ett kort inlägg, och ingen av er andra hakar på. Så att jag är beredd att "offra" DP är ju skitsnack, ärligt talat. Däremot ville jag gärna att han skulle snacka, men det gjorde han ju inte, varpå jag började intressera mig för att få liv i tråden ö.h.t..

Mitt fokus i det här spelet (och inte heller i Mutant:UA-spelet) är inte så mycket förmågorna, utan snarare vad som skrivs och hur röster läggs i tråden. Min spelagenda är att agera och få andra att agera aktivt i tråden. Lagspelandet som jag nämnt i tidigare inlägg.

Mina bönor (här samlade och kompletta är:)

Jag är SERVITRIS (ASSISTENT) och kommer att outas som sådan NÄSTA RUNDA. Min förmåga är vetskapen om att MER ÄN HÄLFTEN AV ASSISTENTERNA hör till byn. Min info säger mig att jag är VIKTIG FÖR BARTENDERNS FÖRMÅGA.

Detta är allt jag har.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Vimesdrevet

Vimes, kan du trimma din misstnkta-lista lite? Varför inte i förhållande till den information som både du och jag har fått; att minst hälften av alla assistenter är Stadsbor?

Dvs:

Basenanji
Vimes
Zebulon
tripp_trap

Någon där borde ju vara varulv, så varför inte komma med ett förslag på vem som skulle kunna vara det, enligt dig?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Basenanji said:
I det här läget skulle jag alltså hellre se att man drevade mot Zebbe och tripp_trap, för att senare kunna analysera hur folk röstade.
Okej. Säger du då alltså att du inte längre vill dreva mot Vimes? Vad får dig att vända?

Antar att du med "man" menar "vi", alltså däribland du?

Jag är helt med på att framförallt tripp_trapp inte direkt varit i fokus, men det känns som om du svängde lite kvickt nu, eller?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Vimesdrevet

Basenanji said:
Men det är ändå bra blodigt att vilja ha fram info ur Dum Panda genom att föreslå honom för snaran. Det passar inte in på din stil riktigt. Nej, jag förstår din röst på Dum Panda som att du vill att han ska bli mer aktiv, för annars kan han få dö – precis som man har hetsat mot andra inaktiva. Om du hade velat få fram information borde du ha gått annorlunda tillväga och varit mer specifik.

Tyvärr så låter det där som en efterkonstruktion men vi får se vad som kommer fram under kvällen.
Men:

Hur tänker du kring att jag väljer just Dum Panda att rösta på av en hel skog inaktiva just efter att hans yrke outats?

Jag i anslutning till min röst skriver jag såhär till DP:

Vimes #703712 - 2010-11-01 23:49:25 said:
Banarok och Dum Panda - ni måste komma in i matchen, och det NU! Är det så att det känns kämpigt att gå igenom hela förra rundan (om ni inte har koll) så kan jag eller annan (med fördel flera av oss antar jag) göra lite sammanfattningar. Det är viktigt att ni börjar agera i varje fall.
Sedan, efter att han skrivit ett kort inlägg, och ingen hakat på mig:

Vimes #703921 - 2010-11-02 22:22:26 said:
Banarok och Dum Panda, även om ni ligger efter med läsandet och inte har så mycket tid: ni måste komma med något! Haspla ur er några misstänkta, vad tror ni om outning av assistentstatus? Även om ni inte tycker att era analyser är värda så mycket om ni uppelver er ha dålig koll så ger dem oss något att analysera senare. Skriv.
Verkar det som om jag vill hänga honom?

Såhär skriver jag när jag vill hänga någon:

Vimes #703921 - 2010-11-02 22:22:26 said:
Craygh, du har inte skrivit ännu och inte fan vet jag eller någon annan var du var förra rundan. Du är varulv eller helt onyttig för oss, du har min röst.

Röst: Craygh bli nyttig eller nackad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: BANAROK, VAR ÄR DU?

Att alla har yrken står i start inlägget.
Feuflux said:
Alla har
FRAKTION: Stadsbo (de goda) eller Bandit (varulvarna).
YRKE: t.ex. "Borgmästare" eller "Springpojke (assistent)" där vissa yrken är assistenter.
FÖRMÅGA: Det finns tre typer av förmågor i spelet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Vimesdrevet

Basenanji said:
Vimes, kan du trimma din misstnkta-lista lite? Varför inte i förhållande till den information som både du och jag har fått; att minst hälften av alla assistenter är Stadsbor?

Dvs:

Basenanji
Vimes
Zebulon
tripp_trap

Någon där borde ju vara varulv, så varför inte komma med ett förslag på vem som skulle kunna vara det, enligt dig?
Zebulon, förstås. Hans bajs från första rundan ligger fortfarande kvar på bordet. Och jag vetekatten om han bidragit med något annat. Han har ju duckat undan två rundor genom att vi varit tvugna att plocka inaktiva.

Vi gör till och med såhär:

Röst: Zebulon

Sedan vet jag inte om matematiken är så jävla vass här, i princip kan det vara så att alla assistenter är bybor. Men: jag ska kolla igen den mest uppdaterade listan på assistent/inte assistent och ge ett solidare svar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Vimesdrevet

Ska jag gå på vad du Vimes skriver här:

Vimes said:
Det är något jävligt lurt när dreven svänger såhär snabbt, och det brukar innebära att det är bybor i båda ändarna av dreven (alright, det är inte Basenanji som startar drevet mot mig, men det verkar ju vara någon form av "Basenanji eller VImes"-situation), och att varulvarna ler i mjugg.
...så borde det gröna tripp_trap. han började rösta på dig eftersom han fann att du var snömosig och inte följde upp dina misstankar.

Återstår då:

Basenanji
Vimes
Zebulon

Vi kanske ska börja dreva mot Zebulon?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Vimesdrevet

Vimes said:
Sedan vet jag inte om matematiken är så jävla vass här, i princip kan det vara så att alla assistenter är bybor. Men: jag ska kolla igen den mest uppdaterade listan på assistent/inte assistent och ge ett solidare svar.
Nä, alright. Nu är jag med. Det verkar osannolikt att alla assistenter är bybor (även om det i teorin skulle kunna vara så). Vi kan tänka oss att en del av de som åkt ut har varit assistenter. En eller flera i din lista borde alltså vara varulvar.

Mina fem cent ligger på Zeb. I andra hand Tripp_trap. Min uppfattning är att du är grön, Basenanji, det är i varje fall så jag tolkar röstningsmönstren under den här rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Vimesdrevet

Grejen, NilsH, är att jag börjar bli lite osäker på om det kan vara så att solvebring har en förmåga som är bra för byn.

Jag har ju utgått från det, hela tiden och tycker fortfarande att det känns helt jävla fuckin' orimligt bortom my wildest imagination, att det skulle vara så att både:

– DOKTORN kan vara skurk

– En Stadsbo måste leva för att en Bandit ska kunna göra sin förmåga

Men jag har blivit så grymt lurad förut (tex M:UA, eller Risings första lir där jag var naiv siare) så nu vaknar mina varningssystem.

Men än så länge står min röst bra där den står: Vimes.
 
Top