Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 3

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ordbajs

Brynolf said:
Hellzon said:
För övrigt: Folk har pratat om DTF. Jag tror vi kan andas ut på den fronten, det var nämligen jag. Bankiren var tvungen att åka ur spel för att jag skulle få vinna (vilket jag nu gör ihop med byborna.)
Wut? Vad är den fluffmässiga förklaringen till det då? Vad har du för yrke?
Vilken runda avslöjas ditt yrke, H*llzon?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Ordbajs

Basse, det känns som om du hakar upp dig sjukt mycket på att jag inte sökt mer kontakt med DP. Men ärligt talat: allt jag vet är att jag behöver vara i spel (så tolkar jag det) för att han ska kunna använda sin förmåga. Jag vet inte varför det åligger just mig att kommunicera med DP om hans förmåga. Jag har haft annat för mig, då jag till skillnad från dig har varit aktiv under spelet.

Varför borde jag bry mig mer om DPs förmåga än om någon annans?

Alternativt antyds det att jag ljuger om att jag är bartenderns assistent servitrisen. Men det har jag visat ovan verkar jävligt orimligt.

Jag vill veta hur det secanriot där jag antas vara varulv ser ut. Vilka är mina motiv för att rösta på DP och inte ligga på honom om hans förmåga? HUR gör det mig till varulv?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rosträkning

Vicotnik said:
Det är väldigt vanligt att varulvar argumenterar mot varandra samt röstar på varandra för att försöka skapa sig ett alibi ifall någon av dem åker ut. Jag håller med dig om att det vore intressant att särskåda Brynolf, Persson och Zebulon. Där emot så anser jag att Zebulon borde pressas före Brynolf då han enligt min mening kom väldigt lindrigt undan under första runda.
Det kan såklart vara så att Vimes och Basse tillsammans gör forumrollspelshistoriens kanske snyggaste dubbelbluff genom att argumentera mot varandra (d v s om en av dem ryker på den andres initiativ får den andre absolution som grönare än en dollarsedel). Eller så kan en eller båda vara gröna.

Det enkla sättet att testa det är att låta rösterna på Vimes stå kvar.

Men jag tycker som flera tidigare i diskussionen att Zebulon kom undan för lätt i första rundan och räddades av gonggongen i form av inaktiva och diskade spelare. Frågan är bara om man sumpar någon viktig powerroll genom att plocka Zebulon - eftersom varken Zeb eller den han assisterar åt väl kommit fram med vad de gör. Eller har jag missat något?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Ordbajs

Andersson said:
Brynolf said:
Hellzon said:
För övrigt: Folk har pratat om DTF. Jag tror vi kan andas ut på den fronten, det var nämligen jag. Bankiren var tvungen att åka ur spel för att jag skulle få vinna (vilket jag nu gör ihop med byborna.)
Wut? Vad är den fluffmässiga förklaringen till det då? Vad har du för yrke?
Vilken runda avslöjas ditt yrke, H*llzon?
Runda 4, alltså nästa, *ndersson.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Brynolfs yrke

Jag tror att jag tar och går ut med mitt yrke trots allt. Jag är trapper och äger er alla i vildmarksliv och bäverstrypning.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
En tanke om yrken

Jag har sagt innan att jag inte tror att banditerna har yrken som Tågrånare och Hästtjuv, men jag börjar tvivla. Anledningen är att det är det enda sättet som Perssons förmåga kan vara mer än fluff. Om vi utgår från att det inte är en självklarhet så innebär det att Persson skulle kunna upptäcka banditer genom att de ingår i ett par som claimar samma yrke.

(Och är det så så tror jag det var bra att han delgav alla den informationen i tid.)

Isåfall kanske vi ska titta extra på folk med halvskumma yrken: Revolvermän och *host*Hasardspelare*host*. Betänk att Hasardspelaren (jag) faktiskt var en dålig roll tills Bankiren åkte ut.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: En tanke om yrken

Eller vafan, yrken avslöjas ju. Isåfall skulle "bandityrken" behöva vara väldigt neutrala och förmodligen uppblandade med hederliga män med skumma yrken. (En trapper som härjar runt i vildmarken t.ex.) Hm.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hördu Pandan

Dum Panda, du vet ju onekligen en konsekvens av att vi röstar ut Vimes. Du kommer inte kunna använda din förmåga nåt mer. Har du utifrån det några bra argument till varför vi skulle låta honom vara kvar? Dvs har vi någon användning av din förmåga?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Vimes och Basses förmågor

Vimes said:
Vimes said:
Sedan vet jag inte om matematiken är så jävla vass här, i princip kan det vara så att alla assistenter är bybor. Men: jag ska kolla igen den mest uppdaterade listan på assistent/inte assistent och ge ett solidare svar.
Nä, alright. Nu är jag med. Det verkar osannolikt att alla assistenter är bybor (även om det i teorin skulle kunna vara så). Vi kan tänka oss att en del av de som åkt ut har varit assistenter. En eller flera i din lista borde alltså vara varulvar.

Mina fem cent ligger på Zeb. I andra hand Tripp_trap. Min uppfattning är att du är grön, Basenanji, det är i varje fall så jag tolkar röstningsmönstren under den här rundan.
Det finns en liten men viktig skillnad mellan vad Vimes och Basse claimar om sina förmågor.

- Vimes hävdar, så vitt jag förstår, att stadsborna är MER än hälften av assistenterna.
- Basse hävdar däremot, om jag fattat saken rätt, att stadsborna är MINST hälften av assistenterna

Förmågorna är alltså inte exakt lika - vilket kan få potentiellt stora konsekvenser
[Exempel: Om man har fyra assistenter innebär det att alla assistenter grönas om man plockar en bandit ifall Vimes tolkning är rätt (de tre kvarvarande är logiskt sett mer än hällften); medan det i Basses claimande är så att man inte kan gröna assistenterna förrän man plockat två banditer av de fyra.]

Det väcker två frågor för mig (varav jag som en ropande röst i öknen försökt lyfta en tidigare):
- Hur rimligt är det att Den Store Vite Hövdingen ger två spelare nästan, men inte riktigt, likadana förmågor?
- Hur rimligt är det att Den Store Vite Hövdingen överhuvudtaget ger två spelare likadana förmågor?

Tycker man att någon av de båda ovanstående frågeställningarna är orimliga, borde det innebära att antingen Basenanji eller Vimes bandit.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: En tanke om yrken

Hellzon said:
Eller vafan, yrken avslöjas ju. Isåfall skulle "bandityrken" behöva vara väldigt neutrala och förmodligen uppblandade med hederliga män med skumma yrken. (En trapper som härjar runt i vildmarken t.ex.) Hm.

Eller möjligen avslöjas sent?

Säger Persson som avslöjas runda 7.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Predikanten finns här

Banarok said:
själv undrar jag vad pastorn alternatift dödgrävaren har gräft upp för info om de döda, eller ifall han dött själv eftersom det är en roll som troligtvis ligger och bubblar i spelet någonstanns.
Jag vet inte om det finns en pastor. Dock är jag Predikant - vilket avslöjas i runda 6. Om någon inte tror mig så kolla vilket av mina inlägg som helst - med något undantag har det smugit in sig något religiöst, bibliskt, själsligt eller liknande som brödsmulor i så gott som allt jag skrivit.

Min förmåga har dock inte alls något att göra med info om de döda, utan om hur många spelare som inte har någon förmåga. Det du skriver om förmågor att få information från de döda, vart får du det ifrån Banarok?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Predikanten finns här

Andersson said:
Banarok said:
själv undrar jag vad pastorn alternatift dödgrävaren har gräft upp för info om de döda, eller ifall han dött själv eftersom det är en roll som troligtvis ligger och bubblar i spelet någonstanns.
Jag vet inte om det finns en pastor. Dock är jag Predikant - vilket avslöjas i runda 6. Om någon inte tror mig så kolla vilket av mina inlägg som helst - med något undantag har det smugit in sig något religiöst, bibliskt, själsligt eller liknande som brödsmulor i så gott som allt jag skrivit.

Min förmåga har dock inte alls något att göra med info om de döda, utan om hur många spelare som inte har någon förmåga. Det du skriver om förmågor att få information från de döda, vart får du det ifrån Banarok?
Vet du hur många som har en förmåga eller hur många som har en aktiv förmåga?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Anderssons predikant förmåga

Persson said:
Vet du hur många som har en förmåga eller hur många som har en aktiv förmåga?
Jag uttrycker mig lite slarvigt - jag vet hur många som har flufftext som förmåga, vilket saknar funktion. Detta nämnde jag tidigare i detta inlägg

Rent logiskt följer att man från det kan räkna ut hur många personer i spelet som har en aktiv eller passiv förmåga.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Hördu Pandan

Brynolf said:
Dum Panda, du vet ju onekligen en konsekvens av att vi röstar ut Vimes. Du kommer inte kunna använda din förmåga nåt mer. Har du utifrån det några bra argument till varför vi skulle låta honom vara kvar? Dvs har vi någon användning av din förmåga?
Finns en chans att jag kan använda min förmåga ändå, den är endast delvis beroende av servitrisen...

Min röst på Basenanji känns i nuläget korkad...
Men vill inte rösta på Vimes för tror inte han är varulv...
Hmm, jag är fortfarande misstänksam mot Zebulon dock...

Men tillsvidare blir det Röst: Persson, hans förmåga är inte övertygande och hans tidiga vilja att outa är misstänkt...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Hintar DSVH om yrken i introtexten?

Hellzon said:
Jag har sagt innan att jag inte tror att banditerna har yrken som Tågrånare och Hästtjuv, men jag börjar tvivla. Anledningen är att det är det enda sättet som Perssons förmåga kan vara mer än fluff. Om vi utgår från att det inte är en självklarhet så innebär det att Persson skulle kunna upptäcka banditer genom att de ingår i ett par som claimar samma yrke.

(Och är det så så tror jag det var bra att han delgav alla den informationen i tid.)

Isåfall kanske vi ska titta extra på folk med halvskumma yrken: Revolvermän och *host*Hasardspelare*host*. Betänk att Hasardspelaren (jag) faktiskt var en dålig roll tills Bankiren åkte ut.
Jag tror inte att man ska leta efter uppenbart skumma yrken. Det lär inte finnas någon "bankrånare", "hästtjuv" eller dylikt bland yrkena.

MEN om Hellzon talar sanning om sin DTF-förmåga , att den var länkad till sitt yrke (Hasardspelare), Anthraxus yrke (Bankir) och Den Store Vite Hövdingens introtext blir yrkesinformationen intressant.

Så här har DSVH skrivit om de som mördas i början på rundorna:

Feuflux runda 2 said:
Måns hade fått en gaffel instucken mellan skulderbladen och var tvungen att omedelbart lämna lokalen.
Feuflux runda 3 said:
Anthraxus har fått en ridsporre tryckt mot sidan, blöder en del och kan ej längre stanna och delta.
Innebär detta att vi ska leta efter en typ servitris (gaffeln) och en typ cowboy (ridsporren)? Fast det verkar nästan fånigt enkelt.

Om det stämmer blir tex Vimes och Dum Panda väldigt misstänkta som har köksrelaterade yrken.

Borde vi lägga ökat fokus på att outa yrken (vilket Banarok, Lindenius, tripp_trap, Vicotnik och Zebulon inte gjort)?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Serverar det stekta fläsket kokt, visst.

Är jag kokt? Det börjar se ut så. Lite irriterande är det att det enda som finns emot mig är ett väldigt svagt case baserat på DP-rösten. Och ingen verkar intresserad av att ta diskussionen om det med mig (Basse möjligtvis, men han är i Köpenhamn nu va?). Jag förstår ärligt talat inte riktigt varför jag har fått så många som 9 röster på mig. Jag har besvarat kritiken och ankagleserna, men fått typ noll respons (förutom från Basse).

Nåväl. Jag inser att om vi inte ska plocka en varulv är jag antagligen den bästa utröstningen. Även om det på det individuella planet är trist att inte få vara kvar. Det kommer generera jävligt mycket info (för första fucking gången i spelet), så till nästa runda: kolla nog på hur drevandet har skett den här rundan - hur vädligt många byter vädligt lätt från Basenanji till mig.

Och till er som är på väg att rösta ut mig - oavsett om ni är opportunistiska varulvar eller lata bybor - kan ni tänka er att pytsa in lite information i tråden? Kan ni tänka er att förklara varför ni vill rösta ut mig? Läs det jag skrivit tidigare (angående rösten på DP och min roll) och ta ställning igen: skriv öppet i tråden hur ni resonerar. Ni som bytte från Basenanji till mig kan ju gärna motivera båda era röster, om ni kan.

Och, till er vars cowboyhattar är vita: använd infon från den här utröstningen klokt nu - så blir det en varulv som blir kokt i nästa runda!

Gl hf!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Serverar det stekta fläsket kokt, visst.

Egentligen håller jag med om att caset mot dig är svagt, Vimes.

Rösten på DP tycker jag inte är något problem. Dessutom har du ju väldigt tydligt visat hur du redan från början antydde din roll.

Min röst på dig bygger mest på att det är jäkligt underligt med två spelare som har (nästan) samma förmåga. Antingen är du, Basse eller båda två skumma.

I övrigt finns inte mycket att gå på när det gäller misstankar (utom om det där med gaffeln i introtexten är ett indicium, men det vete tusan om det ger någonting).

Egentligen finns det de som klarare pingar skurk för mig, t ex Zebulon. Samt en hel del som ligger under ytan och mest markerar information men inte bidrar speciellt mycket.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Hintar DSVH om yrken i introtexten?

Ja men risken finns att någon av de som inte outat yrke är exempelvis kock.

Jag tror att varken Vimes eller Basse är varulvar. Eller, jag misstänker dem inte tillräckligt mycket för att se dem utröstade. 21:30 ryker någon, kan vi inte försöka komma någonstans med detta innan dess?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Rallaren

är ganska mycket emot att ge bort mitt yrke men eftersom det verkar vara yrkes outning som gäller.
jag är Rallare kommer fram nästa runda dvs runda 4. jag tycker jag måste vara jäkligt stark som kan lägga räls själv men eftersom jag varken har partner eller assistent antar jag att jag bara är jäkligt hård.
 
Top