Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 3)

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Tyr said:
Elmrig said:
Vilka discipliner de hade kan vi inte veta eftersom att de troligtvis var från andra klaner än vad de utgav sig för att vara (jag vet att teorin om att de redan infiltrerat vampyrsamhället och vet något om klanerna men fluffmässigt är det inte så sannolikt att alla sabbattare ska ha cammarillaklaner) så de som dödats som röda kan vi inte säga något direkt om.
!Paxen kanske, även om jag inte sett några tecken på att några ljugit om sina klaner. Men KK var först med att outa Dementation. Helt galet riskabelt om det vore en lögn.
Jag tänkte precis på samma sak faktiskt. Ulvarna har antagligen alibi-discipliner.
Och då har de ju alibi-klaner också. Jag tror vi har att göra med infiltratörer i klanerna på nåt vis. Vi saknar säkert independent-klaner och sabbat-klaner helt och den lista som Mukwa sammanställt visar bara något av vad vi kan förvänta oss.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Tyr said:
Jag väntar förövrigt fortfarande på att Måns ska berätta om resultatet av hans siande av BDG. Men jag har kanske missat det någonstans.
Ja, jag vill inte sabotera något här så Måns får gärna svara på den här frågan!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Detta har väll redan OBD svarat (enligt den där listan lite högre upp) på men här kommer det igen från mig då: Vi Brujah vill döda Ventrue. [/QUOTE] Oddsen var dåliga, men jag missar inte chansen att få en ulv att göra bort sig =)

Nåja. Stövelkatten, Konrad Konvalj och !Paxen outade avsaknad av KKV. Två av dem var ulvar - Stövelkatten är sådeles nästa till stupstocken som det verkar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Basenanji said:
Tyr said:
Jag väntar förövrigt fortfarande på att Måns ska berätta om resultatet av hans siande av BDG. Men jag har kanske missat det någonstans.
Ja, jag vill inte sabotera något här så Måns får gärna svara på den här frågan!
Nu hänger jag inte med. BDG nattdödades av ulvarna. Jag kunde inte sia honom. Det här vet vi ju, sedan snacket med Recca och Vildkatt bl.a. Vad får er att tro att jag skulle ha lyckats med mitt siande?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Elmrig said:
Recca said:
Tyr said:
Elmrig said:
Vilka discipliner de hade kan vi inte veta eftersom att de troligtvis var från andra klaner än vad de utgav sig för att vara (jag vet att teorin om att de redan infiltrerat vampyrsamhället och vet något om klanerna men fluffmässigt är det inte så sannolikt att alla sabbattare ska ha cammarillaklaner) så de som dödats som röda kan vi inte säga något direkt om.
!Paxen kanske, även om jag inte sett några tecken på att några ljugit om sina klaner. Men KK var först med att outa Dementation. Helt galet riskabelt om det vore en lögn.
Jag tänkte precis på samma sak faktiskt. Ulvarna har antagligen alibi-discipliner.
Jag håller inte med, dementation känns väl ganska soft att chansa på som malkav? Även om det finns en chans att det är som ni tror så är det så osäkert att eventuella slutsatser byggda på den teorin blir väldigt värdelösa.
Om KK hade ljugit om sin disciplin så tror jag inte att han hade använt sig av den mest självklara. Att inte sticka ut gör att man paradoxalt sett riskerar att sticka ut. Trots alla våra outningar i olika ordningar så är det ändå inget som tyder på att någon ljugit om sina discipliner. Vad är troligast, att varulvarna har alibi-discipliner eller att de alla ljugit och trots detta lyckats slinka igenom alla våra outningar?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Måns said:
Basenanji said:
Tyr said:
Jag väntar förövrigt fortfarande på att Måns ska berätta om resultatet av hans siande av BDG. Men jag har kanske missat det någonstans.
Ja, jag vill inte sabotera något här så Måns får gärna svara på den här frågan!
Nu hänger jag inte med. BDG nattdödades av ulvarna. Jag kunde inte sia honom. Det här vet vi ju, sedan snacket med Recca och Vildkatt bl.a. Vad får er att tro att jag skulle ha lyckats med mitt siande?
Men kom igen Måns! Har du helt missat kontroversen då Recca anklagade Vildkatt för att ljuga då hon outade att hennes siande misslyckades? Självklart så vill vi höra från dig om ditt siande lyckades eller misslyckades. Särskilt med tanke på att du har låg generation.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Recca said:
Tyr said:
Elmrig said:
Vilka discipliner de hade kan vi inte veta eftersom att de troligtvis var från andra klaner än vad de utgav sig för att vara (jag vet att teorin om att de redan infiltrerat vampyrsamhället och vet något om klanerna men fluffmässigt är det inte så sannolikt att alla sabbattare ska ha cammarillaklaner) så de som dödats som röda kan vi inte säga något direkt om.
!Paxen kanske, även om jag inte sett några tecken på att några ljugit om sina klaner. Men KK var först med att outa Dementation. Helt galet riskabelt om det vore en lögn.
Jag tänkte precis på samma sak faktiskt. Ulvarna har antagligen alibi-discipliner.
Jag håller inte med, dementation känns väl ganska soft att chansa på som malkav? Även om det finns en chans att det är som ni tror så är det så osäkert att eventuella slutsatser byggda på den teorin blir väldigt värdelösa.
I så fall har fyra ulvar prickat helt rätt på sina disciplin-chansningar och sina klaner... Jag tror att det är troligare att ulvarna måste ljuga till sig KVV och siarkraften. Alltså. Om de är tvungna att ljuga till sig klan, disciplin, siarkraft och KVV så är det ju auto-by-vinst och ulvarna är chanslösa. Om ulvarna är tvungna att ljuga till sig disciplin men har klan-alibi blir jag ju jävligt förvånad också eftersom det inte är ett alibi att ha en klan i så fall utan en NACKDEL. Således; om ulvarna inte har disciplin-alibi så har de inte klan-alibi. Om de har klan-alibi, vilket allt pekar mot så har de även disciplin-alibi.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kommentarer snälla

Har ni läst mitt stora inlägg där jag listar mina misstankar mot OBD? Jag skulle vilja ha nån kommentar på det, vad tror ni om mina teorier? Har jag framfört dem krångligt? Jag har upptäckt förr att jag ploppat ut världens grymmaste ulvdödar-teorier men så har de i princip ignorerats helt eftersom jag framfört dem krångligt eller i för massiva inlägg. Därför vill jag gärna ha input.

Jag tror att Tyr inte kan sia eftersom Tremere har en färre klanmedlem.

Think about it: Klanerna har speciella vinstvillkor men Tremere har bara en medlem! Hur fan är det möjligt att malkaverna vinner om vi tar ut en giltig klanmedlem i Tremere - Cassius; medan byn slaktar sabbat-katten? Visst behandlar vi bybor vårt KVV som en rökridå, men ändå, är det inte lite för lätt för malkaverna att vinna det här spelet?

Existensen av Tyr som den enda personen utan siarkraft balanserar därför komponeringen mellan Tremere/Malkavians symmetriskt eftersom Stövelkatten inte är en siare utan en ulv och KK inte heller var en siare utan är en ulv. Dvs Tremere har en siare i Cassius och Malkavians har en siare i Recca!

Därför misstänker jag OBD/unfair nu! I Ventrue vs Brujah-dualiteten behöver det vara en odd-man-out i motståndsklanen för att det ska stämma! Ventrue har en sabbat i !Paxen; alltså borde Brujah ha en sabbat. Det finns bara en brujah kvar i klan Brujah, sucks for him.

Notering: Ovan teori baseras på att Stövelkatten är ulv.

Jag har dock en teori som sätter Möller som vår huvudmisstänkta. Den baserar sig på siandena. Om man tittar på grafen som Basenanji lagt ut (den är mest lättöverskådlig om man jämför rundorna med varandra), så är det endast en person som står ut. Möller är den enda som siat en person grönt och en person rött vilket står ut. I nästa runda kommer nog alla siare sia exakt likadant som i rundan dessförinnan, dvs. Jag siar folk grönt medan Elmrig siar dem rött. Det här betyder att Siandena är ett väldigt indirekt sätt att fånga ulvar på, sjukt men smart av Mukwa. Synd på min andra teori om att OBD/Unfair var ulven...

Men iaf. I min åsikt är Stöveln den givna ulven medan det sedan står mellan Möller och OBD/Unfair.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Basenanji said:
Nej, jag fick inte reda på något alls. Mukwa skrev att jag inte hann sia BDG innan han blev nattdödad.
Jag vet inte om det finns något att hämta här, men det är ju intressant om han skrev att du inte hann. Känner Måns och Vildkatt igen sig? Om inte Måns ljuger så har generation ingen inverkan på hur snabbt man siar. Kvar finns disciplin. Jag hade ju gissat att de med Celerity siade snabbt men Auspex gör det ju tydligen. Om inte Recca missuppfattat Mukwa på något sätt dvs.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Re: Kommentarer snälla

Jag håller med, OBD har varit skum ända sedan runda 1 men det är svårt att säga något i och med att de dåliga aktiviteten och oengagerade spelandet nu har kombinerats med ett byte. Han sitter på listan men jag är ändå inte helt övertygad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Nja, nu tror jag att du hänger upp dig på småsaker.

Jag förstår mitt svar från Mukwa att mitt siande gick upp i rök eftersom BDG blev nattdödad.

Man behöver alltså inte läsa in något om hur snabbt jag fick reda på/inte fick reda på BDG:s status.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Basenanji said:
Nja, nu tror jag att du hänger upp dig på småsaker.

Jag förstår mitt svar från Mukwa att mitt siande gick upp i rök eftersom BDG blev nattdödad.

Man behöver alltså inte läsa in något om hur snabbt jag fick reda på/inte fick reda på BDG:s status.
Nu kanske du tolkade det jag skrev som att jag anklagade dig för något. Så är inte fallet. Jag vill klara upp den här historien. Antingen är Recca ulv eller så är hon bybo som missförstått Mukwa alternativt en bybo som gav oss kunskapen om att vissa siar snabbare än andra. Självklart så vill jag vet hur det står till.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Respons till Recca:

Ja, jag tror att du har rätt.

Just nu skulle jag gärna se en diskussion om vem vi borde mass-sia – och då gärna få två alternativ som tex:

A) Möller

B) OBD/Unfair

...som folk måste förhålla sig till.

---

Sedan tror jag att varulvarna har fått både alibi-klaner och alibi-discipliner, men inte generation respektiv kvv. Därför är det intressant att analysera generationsoutandet. Jag var tveksam till att outa detta i början eftersom jag såg en relation mellan generation och "grad av mäktighet", varpå det kunde vara känsligt om vi hade en väktare el dyl. Mukwa skrev tex så här i startinlägget:

Mukwa said:
Generation
Ju lägre generation en vampyr har, desto närmre står vampyren Kain (den första vampyren). Blodet tunnas ut allteftersom och vampyrer med lägre generation är oftast mäktigare än de med högre generation. Kain (Caine) anses ha Generation 1.
Då skulle det bli rätt bra balanserat: byborna visar upp vem som är en bra måltavla för ulvarna (vilka som har låg generation), medan ulvarna måste hitta på vilken generation de tillhör, eller nåt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Tyr said:
Basenanji said:
Nja, nu tror jag att du hänger upp dig på småsaker.

Jag förstår mitt svar från Mukwa att mitt siande gick upp i rök eftersom BDG blev nattdödad.

Man behöver alltså inte läsa in något om hur snabbt jag fick reda på/inte fick reda på BDG:s status.
Nu kanske du tolkade det jag skrev som att jag anklagade dig för något. Så är inte fallet. Jag vill klara upp den här historien. Antingen är Recca ulv eller så är hon bybo som missförstått Mukwa alternativt en bybo som gav oss kunskapen om att vissa siar snabbare än andra. Självklart så vill jag vet hur det står till.
Äsch, nu ser jag att du faktiskt kan ha en poäng i det där. Sorry for being a head of wood.

Jag borde inte citera Mukwa, men visst jag förstår det som att jag inte hann sia BDG innan han blev nattdödad.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Kommentarer snälla

Recca said:
Har ni läst mitt stora inlägg där jag listar mina misstankar mot OBD? Jag skulle vilja ha nån kommentar på det, vad tror ni om mina teorier? Har jag framfört dem krångligt? Jag har upptäckt förr att jag ploppat ut världens grymmaste ulvdödar-teorier men så har de i princip ignorerats helt eftersom jag framfört dem krångligt eller i för massiva inlägg. Därför vill jag gärna ha input.

Jag tror att Tyr inte kan sia eftersom Tremere har en färre klanmedlem.

Think about it: Klanerna har speciella vinstvillkor men Tremere har bara en medlem! Hur fan är det möjligt att malkaverna vinner om vi tar ut en giltig klanmedlem i Tremere - Cassius; medan byn slaktar sabbat-katten? Visst behandlar vi bybor vårt KVV som en rökridå, men ändå, är det inte lite för lätt för malkaverna att vinna det här spelet?

Existensen av Tyr som den enda personen utan siarkraft balanserar därför komponeringen mellan Tremere/Malkavians symmetriskt eftersom Stövelkatten inte är en siare utan en ulv och KK inte heller var en siare utan är en ulv. Dvs Tremere har en siare i Cassius och Malkavians har en siare i Recca!

Därför misstänker jag OBD/unfair nu! I Ventrue vs Brujah-dualiteten behöver det vara en odd-man-out i motståndsklanen för att det ska stämma! Ventrue har en sabbat i !Paxen; alltså borde Brujah ha en sabbat. Det finns bara en brujah kvar i klan Brujah, sucks for him.

Notering: Ovan teori baseras på att Stövelkatten är ulv.

Jag har dock en teori som sätter Möller som vår huvudmisstänkta. Den baserar sig på siandena. Om man tittar på grafen som Basenanji lagt ut (den är mest lättöverskådlig om man jämför rundorna med varandra), så är det endast en person som står ut. Möller är den enda som siat en person grönt och en person rött vilket står ut. I nästa runda kommer nog alla siare sia exakt likadant som i rundan dessförinnan, dvs. Jag siar folk grönt medan Elmrig siar dem rött. Det här betyder att Siandena är ett väldigt indirekt sätt att fånga ulvar på, sjukt men smart av Mukwa. Synd på min andra teori om att OBD/Unfair var ulven...

Men iaf. I min åsikt är Stöveln den givna ulven medan det sedan står mellan Möller och OBD/Unfair.
Jag kan köpa att jag balanserar siandet mellan Malakavian och Tremere, men inte KVV-biten. Om vi två är bybor och Stöveln är ulv så har vi ändå en obalans när det gäller KVV.

Skulle jag gissa så har vi Stöveln och en Nosse kvar som ulvar. En eventuell 5:e ulv skulle jag tro är inom Toreador. Att bara OBD är kvar i Brujah känns som ett försök av ulvarna att göra OBD jättemisstänkt. Det är en ren gissning dock, han är ju fortfarande misstänkt.

Din siarteori är inte så dum, och jag har själv tänkt tanken. Jag hoppades dock att den inte skulle komma ut förrän nästa runda då vi har mer att gå på och behöver teorier som mest.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Basenanji said:
Respons till Recca:

Ja, jag tror att du har rätt.

Just nu skulle jag gärna se en diskussion om vem vi borde mass-sia – och då gärna få två alternativ som tex:

A) Möller

B) OBD/Unfair

...som folk måste förhålla sig till.

---

Sedan tror jag att varulvarna har fått både alibi-klaner och alibi-discipliner, men inte generation respektiv kvv. Därför är det intressant att analysera generationsoutandet. Jag var tveksam till att outa detta i början eftersom jag såg en relation mellan generation och "grad av mäktighet", varpå det kunde vara känsligt om vi hade en väktare el dyl. Mukwa skrev tex så här i startinlägget:

Mukwa said:
Generation
Ju lägre generation en vampyr har, desto närmre står vampyren Kain (den första vampyren). Blodet tunnas ut allteftersom och vampyrer med lägre generation är oftast mäktigare än de med högre generation. Kain (Caine) anses ha Generation 1.
Då skulle det bli rätt bra balanserat: byborna visar upp vem som är en bra måltavla för ulvarna (vilka som har låg generation), medan ulvarna måste hitta på vilken generation de tillhör, eller nåt.
Då jag redan vet om min ädla natur så behöver jag ju inte oroa mig. Jag förstår inte riktigt varför jag skulle vara misstänkt för mer än att OBD var rätt inaktiv och outade sent. Detta med att jag är misstänkt kommer nog hänga kvar ett tag men i ett försök att få bort det för att jaga riktiga ulvar så tycker jag helt klart att ni kan mass sia mig. Sedan så är jag inte riktigt med på varför Möller skulle vara den andra kandidaten. Vad har Möller gjort tidigare?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Basenanji said:
Nja, nu tror jag att du hänger upp dig på småsaker.

Jag förstår mitt svar från Mukwa att mitt siande gick upp i rök eftersom BDG blev nattdödad.

Man behöver alltså inte läsa in något om hur snabbt jag fick reda på/inte fick reda på BDG:s status.
Nu kanske du tolkade det jag skrev som att jag anklagade dig för något. Så är inte fallet. Jag vill klara upp den här historien. Antingen är Recca ulv eller så är hon bybo som missförstått Mukwa alternativt en bybo som gav oss kunskapen om att vissa siar snabbare än andra. Självklart så vill jag vet hur det står till.
Tyr... Du har visst inte hängt med alls. Jag har varit tydlig med att det i min roll står att mitt siande misslyckas om jag siar någon som dör eller blir utröstad. När jag släppte min teori baserade den sig alltså på att Mukwa hade gjort ett uttalande i ett pm till mig som tydde på att man siar innan folk åker ut och jag fäste då ingen notis på hur just min förmåga var formulerad. Sen när det uppmärksammades såg jag ju själv hur den var formulerad. Och det är ju lätt grönande att Vildkatt hade koll på det där faktiskt.

Så hela den teorin kan vi strunta i. Såvida du inte vill dreva mot mig för att jag var ouppmärksam på mitt eget PM. Det får du göra om du vill men jag är inte automatisk ulv för att jag gör misstag, snarare tvärtom.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
unfair said:
Vad har Möller gjort tidigare?
I runda 1 hamnade jag tidigt i blickfånget då jag gick på Basenanji - omotiverat hårt och för mig okaraktäristiskt enligt vissa, helt rimligt med tanke på att Basenanji skummade lite grann enligt mig. Sen betedde jag mig dåligt under drevet, jag var inaktiv och hintade klumpigt om min powerroll.

I början av runda 2 blev jag återigen lite aggressive, denna gång när Lu-kaazh sa att han siat mig röd. Mitt beteende låg inte i linje för hur en siare borde reagera, tydligen. Inte heller mitt försvar för varför jag spelade som jag gjorde kring min siar-roll var väl fläckfritt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Respons till Recca:

Ja, jag tror att du har rätt.

Just nu skulle jag gärna se en diskussion om vem vi borde mass-sia – och då gärna få två alternativ som tex:

A) Möller

B) OBD/Unfair

...som folk måste förhålla sig till.

---

Sedan tror jag att varulvarna har fått både alibi-klaner och alibi-discipliner, men inte generation respektiv kvv. Därför är det intressant att analysera generationsoutandet. Jag var tveksam till att outa detta i början eftersom jag såg en relation mellan generation och "grad av mäktighet", varpå det kunde vara känsligt om vi hade en väktare el dyl. Mukwa skrev tex så här i startinlägget:

Mukwa said:
Generation
Ju lägre generation en vampyr har, desto närmre står vampyren Kain (den första vampyren). Blodet tunnas ut allteftersom och vampyrer med lägre generation är oftast mäktigare än de med högre generation. Kain (Caine) anses ha Generation 1.
Då skulle det bli rätt bra balanserat: byborna visar upp vem som är en bra måltavla för ulvarna (vilka som har låg generation), medan ulvarna måste hitta på vilken generation de tillhör, eller nåt.
Bra. Jag är lite velig just nu. Jag vet inte vem av Möller och OBD jag tror på mest. Generation har jag inte funderat någonting alls på. Men det måste ju ha någon form av effekt i spelet. Men ulvarna MÅSTE ha generation. Annars är de inte vampyrer alls.
 
Top