Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 3)

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Cassius said:
Jag har läst ifatt men trots det har jag svårt att veta riktigt vad jag ska göra. Ge mig arbete.
Se om du kan hitta något skumt på Ond Bråd Död (numera unfair)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Möller said:
Cassius said:
Jag har läst ifatt men trots det har jag svårt att veta riktigt vad jag ska göra. Ge mig arbete.
Se om du kan hitta något skumt på Ond Bråd Död (numera unfair)
Det första jag ramlar över när jag börjar leta är:

Ond bråd död said:
Ok, nu börjar jag känna igen det här spelet. :gremsmile:
Vi ska hålla utkik efter vilka som kräver att andra inom klanen ska outa först. Ulvarna är antagligen hårt pressade att tvinga fram sånt för att inte åka dit. Lukaz är först att göra det. Det bör dock sägas att idén var Tyrs också:"Borde vara lätt nog att kolla. Måns outar vilken klan ventrue intrigerar mot. Lu-kaazh berättar om det stämmer eller inte. Det är inte helt grönande eller rödande men något kommer vi lära oss av det hela." Så i så fall är det ett vågat ulvsammarbete, men eftersom det hela skedde i koppling till angrepp på !Paxen så har jag svårt att se det som ulvigt egentligen, även om !Paxen skulle visa sig vara bybo. Projektet känns för onödigt för ulvarna.
Vildkatt ställer också en sådan fråga, men både Basse och KK lägger sig i om vem som ska outa först. Det här är intressant.
Vi behöver nåt snyggare system för klanvisntförhör. Kanske frågor kring antal ord i meningen eller sånt. Så att inte vissa slipper bevisa sig helt.
Jag tycker Cassius ifrågasättande av Stövelkatt känns genuin och inte som ett försök att rädda !Paxen. Hur gick det med generationsgrejen, Cassius?
Bassenanjis vilja att outa discipliner känns lite skum. Som om han vill rikta om outandet till nåt ofarligt.
Om !Paxen är ulv så blir Vimes lite skummare iom sina försvar tidigare av Pax. (jag är inte helt säker, men jag minns att jag reagerade vid nåt tillfälle i början) Möller försvarar honom mot kk även efter han blev huvudmisstänkt. Även Måns går in med något kryptiskt försvar, men det får redas ut sen.
Dessutom är det ingen independent klan som outats än. Antagligen har dessa ett helt annat mål än byn och gömmer sig bland standardklanerna.
Oj, Nu brakar det loss här på slutet. KK har verkligen spelat skumt! Jag tror faktiskt att det är så enkelt att ulvarna saknar vinstkriterier. Det är mystiskt simpelt spel i så fall. Har Mukwa designat nåt förr?
Ulvar: Pax, Stövel och kk. Möjligen är Vildkatt eller Möller den fjärde pga kks försvar i första fallet och ett allmänt undvikande ulvigt spel i den senare.
Rätt jävla vågat lir, pekar ut två ulvar och backar upp flera vi har kunnat gröna.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag håller för övrigt på att gå igenom runda 1 igen. (Oh vad trist det är)

Men efter drygt halva tråden så känner jag mig ändå lite mer säker i var jag har mina bybokompisar.

Elmrig var jag lite osäker på, även efter den senaste tiden. Men då Elmrig går på Möller då han outar att hans förmåga inte verkar ha med hans disciplin att göra så känns det som en bybo som kan fluffet och sitter inne med att han är siare med disciplinen auspex.

Recca är extremt säker på att låg genaration betyder powerroll. Det ser bra ut för en siare med låg generation.

Möller. Ja, det skummaste där var att han trodde att discipliner var personlighetsdrag (det känns som en ulv som vill bevisa hur lite om fluffet man känner till) och frånvaron under dreven. Till hans fördel så outar han inte bara att han har en förmåga utan att den inte verkar ha med hans disciplin att göra. I det läget kändes det som en väldigt riskabel lögn att dra till med för en ulv.

OBD har jag alltid haft svårt att läsa. Vi resonerar väldigt annorlunda. Men en intressant sak är att det är OBD som drar upp !Paxens 50/50-spel, och detta innan någon annan nämnt det eller !Paxen ens börjat spela konstigt. !Paxen börjar pinga efter detta. OBD byter även åsikt från att ogilla !Paxens taktik till att gilla den.

KK föresten beskyddar inaktiva spelare och vill dreva mot nybörjare först. Är det bara en enkel sak för en varulv att haka på eller ville han skydda någon eller några?

Efter !Paxen så är Stövelkatten kanske den första ulven som fiskar efter hur spelet är uppbyggt för oss bybor:
Stövelkatten said:
Om generation kopplat till klaner
Jag är inte helt hundra på fluffet i vampire. Det var länge sedan jag spelade det. Och White Wolf bajsar ju ut extraböcker... Men om man vet en spelare klan kan man på något sätt med hjälp av generation extrapolera detta så att man får en hint om vad denne kan göra (alltså förmåga)? Eller hur funkade det i rollspelet?
I nuläget skulle jag säga att Stövelkatten, xyas, Möller, OBD känns mest misstänkta (med Stöveln mest och OBD minst av de fyra). Men jag ska fortsätta att läsa i snigeltakt och se om något förändras.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Snigeltaktsgenomläsningen av runda 1 fortsätter, och Möller har ganska nyligen skrivit att han osäker på om Recca har rätt i att låga generationer har powerroller iom sin egen roll. Han har sedan tidigare outat generation 11 och att han har en förmåga. Han insinuerar rätt starkt att han trots generation 11 har en powerroll.

Vet inte ens om han förtjänar att vara på top fyra, men:

Stövelkatten, xyas, OBD, Möller.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Förövrigt är det rätt illa att jag har fler inlägg än genomsnittet den här rundan. Det händer inte ofta alltså. Så skärp er! Inaktivitet vinner bara ulvarna på. Var är t.ex. Måns som skulle vara mer aktiv denna rundan?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Xyas outar Toreador. Nu i efterhand så ser det ut som att varulvarna kan ha haft klaner färdiga, så hans förstaoutande av klan är mindre värd än vad den var då.

KK halvförsvarar Stövelkatten. Försvarar inaktivitet ännu mera, inte heller detta ser bra ut för Stöveln. Är det fler inaktiva han vill skydda? Försvarar Stöveln av tvång för att de båda saknar KVV. Föredrar att Elmrig outar klanfiende snarare än xyas som han menar att han har koll på.

xyas hoppar på !Paxen, men efter att !Paxen verkar körd. Vill dra i nödbromsen under massoutandet av klan. Tycker att det vi har på !Paxen och Cassius/Stövelkatten är nog. Är borta under röstningen och slipper undan att outa klanfiende. Han svarar inte ens under runda 2 utan det är Vimes som gör det och xyas behöver bara bekräfta. Det krävdes inget snille att gissa rätt vid det här laget ändå. Xyas är för övrigt den enda Toreador som siat annat än rött hitentills. Han har bara siat grönt.

Vildkatt slipper undan att gå ut med klanfiende, och medan hon inte pingat rött mycket (har inte skrivit mycket) så har hon inte pingat grönt heller som de flesta andra gör om man går tillbaka och kollar. Runda 2 öppnar hon upp med att undersöka hur sianden fungerar. Sedan så spelar hon säkert genom att outa att hon siat Vic som dog, antagligen för att försöka luska ut systemet inför nästa runda. Det är ju bra mycket enklare för varulvarna att göra detta eftersom de vet vilka som ljuger. Att hon sedan outar att siare mycket riktigt bara har ett alternativ är ju en no brainer om hon ska ha någon chans att komma undan lögnen. Vad skulle hon annars säga? Att hon hade flera alternativ? Då skulle hennes lögn inte fungerat alls.

Sannolika ulvar sorterade från den mest sannolika: Stövelkatten, xyas, Vildkatt, OBD

I nuläget är jag rätt övertygad om att !Paxen, Konrad Konvalj, Stövelkatten, xyas och Vildkatt är ulv-teamet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Sannolika ulvar sorterade från den mest sannolika: Stövelkatten, xyas, Vildkatt, OBD

I nuläget är jag rätt övertygad om att !Paxen, Konrad Konvalj, Stövelkatten, xyas och Vildkatt är ulv-teamet.
Oj, du tror på 5 ulvar. o.o

Jätteduktigt att gå igenom runda 1 förresten. Jag skulle inte orka. o.o

Jag gillar dina teorier, du skriver väldigt mycket bra grejer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Tyr said:
Sannolika ulvar sorterade från den mest sannolika: Stövelkatten, xyas, Vildkatt, OBD

I nuläget är jag rätt övertygad om att !Paxen, Konrad Konvalj, Stövelkatten, xyas och Vildkatt är ulv-teamet.
Tack för din genomgång, Tyr. Jag brukar tycka att du mest resonerar kring hård info, men här jobbar du ju bra med den mjuka också.

Det jag funderar över är hur du kommer fram till VildKatt istället för OBD i din slutsats?

Sen tycker jag att de grönande saker du hittar på Möller är bra, dock ser jag gärna att Möller, återigen, resonerar kring scum tellen i det inlägg av BDG som jag klistrade in ovan. Hur resonerade han egentligen?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vimes said:
Sen tycker jag att de grönande saker du hittar på Möller är bra, dock ser jag gärna att Möller, återigen, resonerar kring scum tellen i det inlägg av BDG som jag klistrade in ovan. Hur resonerade han egentligen?
Hur resonerade vem? Jag eller BDG?

Nå, jag ska försöka förklara mitt spelande i runda 2.

Jag är siare och har självklart inte en tanke på att spelet kryllar av siare. Jag siar Cassius röd och tänker »yes!«. Lu-kaazh går ut och säger att han siat mig röd. För mig är det en totalt uppenbar varulvslögn - det är ju jag som är siare, inte Lu-kaazh. Att han siat mig röd är ju jätteulvigt - klart han gör det när jag, trots att jag är bybo, pingat i runda 1. Sen går Cassius, som jag vet är ulv, ut med att han också är siare.

Här får jag frispel. Två ulvar som båda drar en siar-lögn!? Det är självklart helt galet men för en liten stund tror jag på det. Sen slår det mig att Lu-kaazh kan vara bybo och bara siat mig fel.

Men det slår mig att jag har jävligt liten chans att övertyga er om det. Jag har som sagt pingat i runda 1 och nu är jag rödsiad i runda 2. Det är självklart för mig att jag åker. Bara att göra det bästa i situationen - försöka få er att rösta ut Cassius istället för Lu-kaazh i runda 3.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Hur och vem ska vi sia?

Utröstningen av StövelKatten kommer att ge en hel del ledtrådar om siandet men eftersom vi misslyckades så fatalt med att samla siandet förra rundan kommer det inte ge oss i närheten så mycket information som det kunde ha gjort. Jag föreslår att vi, åter igen, alla siar en misstänkt ulv. Vem föreslår ni?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Möller said:
Vimes said:
Sen tycker jag att de grönande saker du hittar på Möller är bra, dock ser jag gärna att Möller, återigen, resonerar kring scum tellen i det inlägg av BDG som jag klistrade in ovan. Hur resonerade han egentligen?
Hur resonerade vem? Jag eller BDG?

Nå, jag ska försöka förklara mitt spelande i runda 2.

Jag är siare och har självklart inte en tanke på att spelet kryllar av siare. Jag siar Cassius röd och tänker »yes!«. Lu-kaazh går ut och säger att han siat mig röd. För mig är det en totalt uppenbar varulvslögn - det är ju jag som är siare, inte Lu-kaazh. Att han siat mig röd är ju jätteulvigt - klart han gör det när jag, trots att jag är bybo, pingat i runda 1. Sen går Cassius, som jag vet är ulv, ut med att han också är siare.

Här får jag frispel. Två ulvar som båda drar en siar-lögn!? Det är självklart helt galet men för en liten stund tror jag på det. Sen slår det mig att Lu-kaazh kan vara bybo och bara siat mig fel.

Men det slår mig att jag har jävligt liten chans att övertyga er om det. Jag har som sagt pingat i runda 1 och nu är jag rödsiad i runda 2. Det är självklart för mig att jag åker. Bara att göra det bästa i situationen - försöka få er att rösta ut Cassius istället för Lu-kaazh i runda 3.
Oh, tack, Möller, det här känns genuint.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Sjukt bra jobbat Tyr med att gå igenom hela runda 1. Jag har själv inte läst mer än ett tjugotal inlägg från den rundan men jag kan mycket väl tänka mig att det är där vi bör hitta ulvarna, de lär ju inte haft mer information än någon annan beträffande havet av siare så många lögner måste sagts. Detta syns ju extra tydligt i att vi redan ryckt två(!). Vi är bäst byn!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Nu börjar det kännas som att folks energi tar slut och aktiviteten sjunker. Håll det uppe nu byn så att vi vinner den största segern! Jag tycker att vi måste komma överens om hur vi ska lägga våra sianden denna runda så att vi har något att gå på nästa runda. Jag som inte har varit med så länge vet inte riktigt hur ni gjorde tidigare men hur gör vi denna gången tycker ni?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Tyr said:
Sannolika ulvar sorterade från den mest sannolika: Stövelkatten, xyas, Vildkatt, OBD

I nuläget är jag rätt övertygad om att !Paxen, Konrad Konvalj, Stövelkatten, xyas och Vildkatt är ulv-teamet.
Tack för din genomgång, Tyr. Jag brukar tycka att du mest resonerar kring hård info, men här jobbar du ju bra med den mjuka också.

Det jag funderar över är hur du kommer fram till VildKatt istället för OBD i din slutsats?

Sen tycker jag att de grönande saker du hittar på Möller är bra, dock ser jag gärna att Möller, återigen, resonerar kring scum tellen i det inlägg av BDG som jag klistrade in ovan. Hur resonerade han egentligen?
Det är bara en känsla. Även om jag har svårt att läsa OBD och att jag inte hittar några stora gröna pingar så känns han ändå som en bybo som försöker vara hjälpsam. Jag får inga sådana vibbar från varken xyas eller Vildkatt. Medan xyas och Vildkatt försöker slingra sig undan så går OBD ut direkt med grejer, även om det kan ta tid. Men mycket kan förändras fram tills då vi måste döma OBD/unfair, och att unfair är som bortblåst när han behöver vara aktiv ser ju inte bra ut.

Jag står fast vid min analys tills vidare. Men sedan ska inte byn rätta sig efter vad en person tycker. Skumma igenom runda 1 och se om ni kommer fram till sammma sak som mig. Särskilt viktigt är att skaffa sig en åsikt om Möller. Jag tycker det känns smått otroligt att Möller skulle klarat sig så bra genom våra drev och samtidigt droppa grönande insinuationer om han var ulv. Men jag vill inte att det hela ska bli en ny "Mukwa" som i Familjen så se för er själva.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
unfair said:
Nu börjar det kännas som att folks energi tar slut och aktiviteten sjunker. Håll det uppe nu byn så att vi vinner den största segern! Jag tycker att vi måste komma överens om hur vi ska lägga våra sianden denna runda så att vi har något att gå på nästa runda. Jag som inte har varit med så länge vet inte riktigt hur ni gjorde tidigare men hur gör vi denna gången tycker ni?
Första gången så fick folk välja själva och sedan motivera. Andra gången så försökte Vimes få alla till att sia samma person, den misstänkte varulven Stövelkatten. Det lyckades halvt om halvt. Jag kan potentiellt se en sak vi kan lära oss från siandet, och då behöver vi koncentrera våra sianden på en eller två av våra mest misstänkta ulvar.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Haha såklart jag är med. Det är ju nu jag börjar förstå mig på vad som pågår och då det börjar bli roligt. Skrämmande bara att vi på 14 pers inte har fått över 200 inlägg på snart en hel runda.

Kanske ska börja lägga röster också förstås.

Röst: Stövelkatten
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Framförallt undrar jag var Måns är. En i princip helgrönad bybo, erkänt skicklig, som försvinner helt.

Step up, Måns!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Tyr said:
unfair said:
Nu börjar det kännas som att folks energi tar slut och aktiviteten sjunker. Håll det uppe nu byn så att vi vinner den största segern! Jag tycker att vi måste komma överens om hur vi ska lägga våra sianden denna runda så att vi har något att gå på nästa runda. Jag som inte har varit med så länge vet inte riktigt hur ni gjorde tidigare men hur gör vi denna gången tycker ni?
Första gången så fick folk välja själva och sedan motivera. Andra gången så försökte Vimes få alla till att sia samma person, den misstänkte varulven Stövelkatten. Det lyckades halvt om halvt. Jag kan potentiellt se en sak vi kan lära oss från siandet, och då behöver vi koncentrera våra sianden på en eller två av våra mest misstänkta ulvar.
Ok, något förslag på vem jag ska sia? Jag har lovat spela brädspel och grilla med lite folk i kväll men jag tror att jag kommer ha internettanslutning där, inte säker däremot så jag vill skicka in min förmåga nu. Sia Möller?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vimes said:
Framförallt undrar jag var Måns är. En i princip helgrönad bybo, erkänt skicklig, som försvinner helt.

Step up, Måns!
Då jag som sagt inte varit med tidigare rundor så vad är det som gör Måns grön? Och vilka mer tycker du är gröna?
 
Top