Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5 / Spelet slut

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

Ond bråd död said:
Jag fattade inte att det var Elmrigs första gång. Att börja som ulv tror jag dessutom är jäkligt mkt svårare. Jag gjorde det en gång i tiden och det var väldigt skakigt. Sen är det roligare att vara bybo också, iaf när spelet blir så pass långt. Som ulv är det jobb att söka och analysera, medan det för en bybo finns en pussellösaraspekt som gör det kul.
Jag var med förra svängen också men jag förstod att den var lite karaktäristisk med hela KVV-debaclet.

Byn är riktigt vass och det räckte med ett litet misstag för att hamna under luppen, även om mitt ego vill skylla lite på att jag inte fått polera Sapient från R1 till nu :gremsmile:. Kul spel, det har gett mig ett extra lager av paranoia i personlighetsportföljen!

Det blir nog hur som helst en rejäl varulvspaus för mig, ska jag spela igen så ska jag se till att ha tid och engagemang att vara ordentligt drivande.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

!Paxen said:
Fan vad vi (läs:ni) är bra! SAP, jag är så jävla glad över att jag skyddade dig! Kram på dig!

OBD har gett upp, byn vinner. Ska dock se till att jag gör det definitivt
min röst: OBD

Och jag ska outa lite nu när det är över. Först och främst så misstänkte jag OBD fast jag inte hade honom på min officiella misstankelista. KK velade jag väldigt mycket kring och mukwa trodde jag inte var ulv egentligen. Anledningen till att jag skrev så var för att jag skulle gardera mig för att kunna skydda er två om vi hade röstat ut en bybo (SAP kunde jag ju inte skydda). Därför skyddade jag OBD förra rundan. Så, OBD ni hade kunnat ta ut mig.

sen så ljög jag när jag skrev att jag aldrig skyddade mig själv. Det gjorde jag runda 2. Jag spelade kort sagt ett högt spel.

tack för ett trevligt spel, även om det var långt och jag var jävligt inaktiv
Bra spelat. Jag utgick från att du aldrig skyddade dig själv efter att du nån gång snackat om offervilja tidigt. Det tillsammans med att jag minns att du även som bybo varit beredd att hängas för att ge info gjorde att jag iaf sköt på ditt nattmord för att ta ut pratkvarnarna. Lite intressant att du skyddade mig som du misstänkte. Antar att du utgick från att vi skulle ta Sapient och att du inte ville skydda nån seriöst som inte skulle kunna räddas följande runda.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

Recca said:
Ond bråd död said:
Jag fattade inte att det var Elmrigs första gång. Att börja som ulv tror jag dessutom är jäkligt mkt svårare. Jag gjorde det en gång i tiden och det var väldigt skakigt. Sen är det roligare att vara bybo också, iaf när spelet blir så pass långt. Som ulv är det jobb att söka och analysera, medan det för en bybo finns en pussellösaraspekt som gör det kul.
Det jobbiga med långa rundor är att man måste stöta och blöta samma teorier flera gånger för folk kommer liksom inte ihåg vad man skrivit. Jag själv kommer inte ens ihåg mina teorier och grejer alltid. T.ex. tycker jag ju att vår fälla av Spider var klockren, men sen så mojnade dess relevans på något sätt, kanske delvis på grund av att när rundorna blir så långa så blir det förut dagsfärska beviset inte lika fräscht längre. Sen så var det kanske bara jag som såg det som nästan 100% säkert att Spidde måste varit ulv efter de inläggen.
Jag tror det berodde på att jag tog över att det caset förlorade relevans. Å andra sidan borde hela grejen att jag ersatte en som var pressad rödat mig rejält.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Re: Spelet slut

Det var kul men ställer stora krav på lusläsning av inlägg för att hitta små felaktigheter. När det heller inte finns något annat att gå på blir varje misstag väldigt viktigt, något som framför allt RJ fick känna på. Vi ulvar tog en passiv roll i spelet som dominerades av aktiva bybor och om man tittar på de textmassor som producerats av de överlevande byborna (!Paxen borträknad pga sin utbildning) med de från ulvarna får man nog ganska brutala skillnader.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Först och främst ni höll igång spelet nästan i en månads tid, vilket är lite imponerande jag trodde aldrig att spelet skulle bli så här långt.

Det jag har lärt mig av detta är att det fungerar hyfsat men inte jätte bra att låta byn bestämma då en runda ska ta slut, rundorna blir på tok för långa enligt mig. Så nästa gång jag håller i ett spel så lär det bli någon variant på rösterna bestämmer då det tar slut tillsammans med en tidsgräns för varje runda. Detta är något jag ska fundera på. Att ha en tid att passa som lekledare varje dag är ibland lite svårt som ni nu i slutet märkte att jag missade att stoppa spelet vid 22:00, kan inte annat än be om ursäkt för det.

Sen något som kan vara bra för framtida lekledare att ta med sig är att spelet måste gå hyfsat snabbt annars tappar folk intresse eller annat kommer ivägen.

Att posta rollerna i förväg tycker jag verkade fungera bra, tyvärr så lyckades ulvarna plocka siaren det första som händer.
För övrigt så var alla roller slumpade.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

Ond bråd död said:
!Paxen said:
Fan vad vi (läs:ni) är bra! SAP, jag är så jävla glad över att jag skyddade dig! Kram på dig!

OBD har gett upp, byn vinner. Ska dock se till att jag gör det definitivt
min röst: OBD

Och jag ska outa lite nu när det är över. Först och främst så misstänkte jag OBD fast jag inte hade honom på min officiella misstankelista. KK velade jag väldigt mycket kring och mukwa trodde jag inte var ulv egentligen. Anledningen till att jag skrev så var för att jag skulle gardera mig för att kunna skydda er två om vi hade röstat ut en bybo (SAP kunde jag ju inte skydda). Därför skyddade jag OBD förra rundan. Så, OBD ni hade kunnat ta ut mig.

sen så ljög jag när jag skrev att jag aldrig skyddade mig själv. Det gjorde jag runda 2. Jag spelade kort sagt ett högt spel.

tack för ett trevligt spel, även om det var långt och jag var jävligt inaktiv
Bra spelat. Jag utgick från att du aldrig skyddade dig själv efter att du nån gång snackat om offervilja tidigt. Det tillsammans med att jag minns att du även som bybo varit beredd att hängas för att ge info gjorde att jag iaf sköt på ditt nattmord för att ta ut pratkvarnarna. Lite intressant att du skyddade mig som du misstänkte. Antar att du utgick från att vi skulle ta Sapient och att du inte ville skydda nån seriöst som inte skulle kunna räddas följande runda.
jag antog ni hellre skulle ta ut en som var grön, sapient i detta fall, än minska på dom som kunde vara ulvar, dvs resten. som sagt så ville jag peka ut dig som grön så att du kunde ha ett visst skydd, om du hade varit bybo. Jag hade planerat att skydda KK eller Mukwa.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Spelet slut

Vicotnik said:
Eftersom Ond bråd död ger upp så avslutar jag spelet i förtid.

Byn har åter igen lyckats vinna spelet. Så ett stort grattis till er. Men framför allt ett stort tack till samtliga Ersättare, ni räddade spelet från att bli en katastrof. Tusen tack.

Nu är jag nyfiken på att höra era åsikter och tankar om spelet och dess upplägg.
De som var ulvar var:
Elmrig
Ond bråd död
Tyr

Siaren var:
Recca

Väktaren var:
!Paxen

Så alla roller som jag postade i start inlägget fanns med.

Återkommer lite senare med mina tankar om spelet.
Alla inaktiva spelare ställde till det lite för byn tror jag. Lyckligtvis för dem så hade ulvarna fumlat lite redan i första rundan, så det gick bra ändå. Dessutom led ulvarna lite av att alla måste vara överens vid hängning.

Som ulv var jag glad över den väldigt snabba hängningen av Cassius och byn borde fattat misstankar av att det gick så lätt. Fejkdrev som det mot Mukwa hade varit värdefullt för byn också för att få lite att jobba med. Men det kanske inte behövdes när Jag, Tyr och Cassius såg så skumma ut.

Sen tror jag att byn är bra och hade ett kompetensövertag faktiskt. När kk inte nojjar är han väldigt duktig, Recca och Sapient var skrämmande duktiga (Efter Sapients första längre analys var åsikten "Han måste dö NU!"), Mukwa, Vimes och Brynolf är också, som jag uppfattat det från tidigare, väldigt duktiga bybor. Vilket också märktes här.

Hur bra de är som ulvar vet jag inte, men Tyr som brukar vara en duktig bybo led av det detta parti när han spelade annorlunda.

Problemet för ulvarna är att man dels inte får samma övning då man oftare är bybo, och dels att man känns igen på sitt spel eftersom det ofta är samma folk som spelar.

Själv tycker jag att jag blivit mkt bättre som ulv, särskilt med tanke på hur dålig jag var i begynnelsen. Främst tror jag att det är att jag behåller lugnet bättre. Jag har dock hoppat in några gånger och då är man oftare ulv och därför fått erfarenhet. Tyvärr är jag sämre som bybo, men det gör mindre för där kan man flyta med mer, som ulv har man ett större ansvar. Tyvärr tappar jag ofta orken mot slutet av spelet, särskilt som ulv.

Som ulv i det här spelet måste man nog (tror Vimes eller nån sa det tidigt) driva på mer och inte spela som jag tenderar göra, bara ligga lågt.

Vi skulle kanske behöva en Stora Ulvhandboken. Teoretisera kring hur man spelar ulv bättre och vad man ska tänka på å så.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tiden var ett problem. Jag trodde att jag skulle vara fri i åtminstone en mån. Att jag sen blev väktare och dessutom fredad mot dom otäcka ulvarna hade jag inget emot, dock så skulle jag ju starta den här utbildningen och det var ett problem med både tid och ork.

måste tillägga att jag hade tänkt outa mig som väktare som tidigast runda 2, men det blev tidigare vilket jag då tyckte gjorde detsamma. Varken ulvar brukar inte vilja ta ut mig och det satte nog ulvarna lite på pottan, hoppas jag iaf
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

KK

!Paxen

(RJ) Sapient

OBD

Edit: då rundan är slut så hoppas jag att det är okej att jag tillägger att KK var första rundan och OBD var sista
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jo, spelet rullade på lite för länge. Kanske en gräns på 5-7 dagar kunde vara lagom. Första rundan var 10 dagar har jag för mig. I andra spel brukar det bli väldigt dött när alla är nöjda med kommande hängning men sen tvingas vänta några dagar iaf. Tror kombinationen kan vara bra.

Som ulv vill man kunna kuppa också, då blir det viktigt med prick 22.00.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Tack för spelet Vico! Tack för en god match, ulvar!

WRNU-byn är fan hemsk. :gremsmile:

First things first: möjligheten att avgöra rundornas längd är en rejäl buff för byn, visade det sig. Återigen var första rundan och den massiva aktiviteten avgörande. Rödningen av Elmrig baseras ju huvudsakligen på hur han agerade i R1. Hade det varit fasta deadlines hade det blivit stressigt för byn, nu kunde man arbeta metodiskt.

Därmed inte sagt att byn spelade perfekt, för det gjorde vi inte. Första rundan var riktigt bra, däremot var andra rundan en jävla flunk. Jag är minst sagt medskyldig till att den blev värdo för byn. Jag inledde med en grej på Elmrig, men släppte den för att jag var rätt bombsäker på att Cassatory var ulv. Och det snabba avslutet i R2 var, som Mukwa skrev sen, helt idiotiskt. Nå, jag kan i varje fall skylla på att jag var packad. :gremsmile:

Beefen Mukwa - KK förstod jag mig seriöst aldrig på. Även om KK tappade rejält i nivå så försvinner ju inte hans supergröna första runda. Och Mukwa må kanske vara duktig på att pinga, men nog fasen såg han mer ut som en frustrerad bybo än en ulv? Sen tycker jag, helt ärligt att utröstningen av RJ var en jäkla konstig grej också. Visst, hela fejkdrevgrejen var konstig och så, men inte fan skulle en ulv göra en sån där grej? Ulvar gör inte sånt.

Sen är det ju som herrarna Ulv säger, att Sapients inhopp var en vändpunkt i matchen (innan dess trodde både jag och Recca att ulvarna skulle ro hem det). Elmrig hade skickligt undvikit att dra på sig uppmärksamhet fram tills Sap kom in i matchen. Spiken i kistan blev förstås det missade nattmordet.

På tal om det, !Paxen är ju ett jävla fenomen. På ett bra sätt. Jag skrev till Recca i vår "läktartråd" att Paxen nog har gjort det bästa av sina förutsättningar. Han hade dåligt med tid, han fick en powerroll, han brukar bli misstänkt. Då är det nog inte så dumt att faktiskt outa sig (han kommer ändå inte ha tid att försvara sig mot de misstankar han alltid drar på sig, det vore ju katastrof om väktaren blev utröstad) och sedan vara jäkligt aktiv och modig med vilka han väktar. Så, guldstjärna till Paxy.

Men min slutsats av det här spelet är att jag har rätt. Ulvarna är inte avancerade. Dom har inga diaboliska planer. Dom är inte spektakulära. I 9 fall av 10 är dom försiktiga och försöker vara så obemärkta som möjligt. Hade inte Sapient kommit in med fräscha ögon hade ELmrig antagligen lyckats med det (och OBD lyckades bra med det också, men hade Spiders mega-tell i bagaget).

Byns three stars tycker jag är:
*** Brynolf - har gjort sitt bästa spel hitintills. Lugn, uppmärksam, sansad och klok. Byns bäste.
** Sapient - Caset mot Elmrig var genomarbetat och mycket väl presenterat. Jag led lite med Elm när han skulle försöka värja sig mot det, det var tungt.
* Recca - Hennes första runda var hur bra som helst, ett väl förtjänat första nattmord.

Hos ulvarna tycker jag Elmrig var bäst, han hittade precis rätt balans i aktiviteten för att inte sticka ut åt något håll. Väl ulvspelat. OBD var inte dålig heller, som överlevde tre rundor trots att han hade Spiders scum tell klistrad på sig.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

När jag kom in i spelet låg första valet redan på Recca och det var ju lite risky, men jag räknade med att du nog hellre skulle skydda KK. Så där läste vi dig iaf. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Vimes said:
Men min slutsats av det här spelet är att jag har rätt. Ulvarna är inte avancerade. Dom har inga diaboliska planer. Dom är inte spektakulära. I 9 fall av 10 är dom försiktiga och försöker vara så obemärkta som möjligt.
Vilket hänger ihop med att spelupplägget med flyttbar deadline gynnar byn.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Vimes said:
Men min slutsats av det här spelet är att jag har rätt. Ulvarna är inte avancerade. Dom har inga diaboliska planer. Dom är inte spektakulära. I 9 fall av 10 är dom försiktiga och försöker vara så obemärkta som möjligt.
Vilket hänger ihop med att spelupplägget med flyttbar deadline gynnar byn.
Jag tror att flyttbara deadline's kan fungera, men då måste spelar antalet så det blir fler ulvar, 3 är för få för att den typen av spel ska fungera bra. Jag hade hoppats att ulvarna skulle försöka utnyttja möjligheten att avsluta rundorna tidigare, men tydligen visa det sig väldigt svårt att lyckas med.

Hade det varit 5-6 ulvar och runt en 20-24 spelare så tror jag det hade kunnat fungera på ett bättre sätt. Men som jag känner just nu så är det ingen ide att starta spel på endast 12 spelare. Jag tror att om ulvarna ska ha en chans så måste antalet deltagare öka till runt dubbla. För det kräver så lite för att en ulv ska åka och åker en ulv av 3 så får ulvarna det väldigt svårt att ta hem spelet.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

Det var riktigt bra tänkt då. Jag gillar KK mest för att han verkligen kan dra igång sin paranoia och då kan man försöka utläsa hans ulvgrad utifrån det. Sen så är han duktig på att hitta lösryckta delar från inlägg som lägger press och skapar någon sorts ulvgrad hos andra spelare.

jag tänker inte ljuga och säga att jag hade allt planerat in i minsta detalj. Om sapient hade varit ulv istället så skulle vi nog ha legat risigt till. Faktiskt hade jag tänkt säga att vi skulle rösta ut xyas pga att vi inte visste något om honom, och därför låg det en risk att han skulle vara en ulv som bara flöt med. När jag dock såg att sapient skulle hoppa in istället så tänkte jag att han skulle få ge sin syn innan jag föreslog ev utröstning av honom. Som tur var levererade SAP verkligen.

Och det var en jävlig tur att jag såg att RJ skulle bli utröstad. Hade ni ens siktat mot RJ? Jag antar att det kommer bli ett nej på det.

enligt mig var mitt väktarskap 90% tur, 15% taktik, 10% paxy.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5

enligt mig var mitt väktarskap 90% tur, 15% taktik, 10% paxy.
Så ditt väktarskap är allså: 115%? :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag var rätt uppgiven där på läktaren och blev väldigt glatt överraskad när jag läste att Paxen inte hade skyddat sig själv en enda gång. Jag tror jag hade föreställt mig ett helt annat spel från honom och så visar det sig att han verkligen har huvudet på skaft trots sitt 50/50 spel. Med facit i hand kan jag tycka att den enda grejen han kunde gjort annorlunda var att skydda mig i första rundan och Vimes i andra. :gremwink:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
Jag var rätt uppgiven där på läktaren och blev väldigt glatt överraskad när jag läste att Paxen inte hade skyddat sig själv en enda gång. Jag tror jag hade föreställt mig ett helt annat spel från honom och så visar det sig att han verkligen har huvudet på skaft trots sitt 50/50 spel. Med facit i hand kan jag tycka att den enda grejen han kunde gjort annorlunda var att skydda mig i första rundan och Vimes i andra. :gremwink:
såhär i efterhand så önskar jag självklart att det skulle ha varit så. Egentligen så borde jag nog ha kastat en tärning eller två, för då hade jag nog prickat mer rätt. I slutändan så vann byn, även om vi förlorade för många aktiva deltagare.
 
Top