Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5 / Spelet slut

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Recca said:
Jaha. Hur avslöjade jag mig då, menar du?
Du reagerade starkt när jag skrev att jag låtsats som om jag inte vore siare. Lite för starkt. Men det kanske bara var en slump. Innan det så hade jag inte en aning om att du var siare. Jag misstänkte Brynolf, men inte tillräckligt för att flytta rösten.
Brynolf:
Hm... Jaha, should have seen that one coming. Ser inga dieekta skäl att tro dig dock.
Recca:
Samma här. Alla våra scums har lett oss till att rösta på Tyr i det här läget. Vore konstigt om han inte ljög in sig som siare i slutminuten för att ta med siaren i graven.
Recca said:
Cassius said:
Men hur fan ska vi göra då. 20 minuter kvar... Ska vi eller inte? Recca tycker du vi ska köra ändå?
Varför frågar du mig? Jag tror att det är lögn... Vimes citat tyder på det iaf... Men hur ska man veta?
Jag tycker ju jag visar klart och tydligt att jag inte är siaren.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
I mitt huvud så hade jag nästan garderat mig från nattmordet med den senare av de kommentarerna medan jag hoppades att stackars Brynolf som var snabbast med att påpeka att Tyr säkert ljög, skulle vara ulvarnas mål. Men det verkar snarare som att jag överskattade ulvarnas intelligens, tycker jag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Recca said:
Haha. Det sista inlägget var en ulv som skrev.
Det här var inlägget jag tänkte på. Jag tyckte det stack ut. Som om du visste 100% att jag var ulv. Bara siaren kunde veta säkert bland byborna. Resten som du skrev reagerade jag inte så mycket på. Sedan spelade det ju ingen roll egentligen. Rösten var redan där.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Recca said:
Haha. Det sista inlägget var en ulv som skrev.
Det här var inlägget jag tänkte på. Jag tyckte det stack ut. Som om du visste 100% att jag var ulv. Bara siaren kunde veta säkert bland byborna. Resten som du skrev reagerade jag inte så mycket på. Sedan spelade det ju ingen roll egentligen. Rösten var redan där.
Attans... Jag skrev så för att du skrev en :gremtongue: <-- sån smiley i meningen som jag kommenterar.

Tyr said:
Självklart så agerar jag som om jag inte vore siare innan jag går ut med det. :gremtongue:
Recca said:
Elmrig said:
Det känns brådstörtat att rösta ut TYr just nu och vi förlorar inget på att vänta tills imorgon. Jag tror att Tyr är ulv men jag vill hinna titta på det här innan vi går vidare!
Du har en poäng. Varför är inte KK här för?? :/
Möjligtvis att jag är för övertydlig med mina ansträngningar för att visa att jag inte är siare.. :gremfrown:

Nä, vafan, Vi Kör Om! xD
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Skendrevet fångade spider och grönade Brynolf så det var ju en jättesmart strategi i just det här spelet. Sen så menar jag ju att det var skillnad mellan vårt skendrev mot Vimes och det skendrev som R.J körde. Han var inte riktigt lika grön till att börja med. Men när jag och Vimes diskuterade från läktarplats kom vi fram till att klumpigheten och bristen på necessitet kring R.J's skendrev grönade honom; ingen ulv skulle göra så, helt enkelt. Å andra sidan är det ju jättesvårt med spelare man inte spelat med innan och framförallt om de också är nya till spelet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Jag tror ju att du bara är avis för att du inte kom på idén. :gremwink:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Det kom rätt spontant, men eftersom jag hade både Recca, Konrad och Vimes som gröna då så tänkte jag att fan, det här måste bara vara fejk. Det sagt, hade ju Konrad ett ganska stort resonemang om varför han lade rösten på Vimes, så jag vet inte om han hade tänkt sig det på samma sätt som jag och Recca egentligen. Men det löste sig ju på ett bra sätt. Hade inte någon ulv åkt dit på det, hade det nog kunnat ha exploderat i händerna på oss dock. Nu resulterade det i att Spider blev rödare och jag blev grönare.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Recca said:
Sen så menar jag ju att det var skillnad mellan vårt skendrev mot Vimes och det skendrev som R.J körde. Han var inte riktigt lika grön till att börja med. Men när jag och Vimes diskuterade från läktarplats kom vi fram till att klumpigheten och bristen på necessitet kring R.J's skendrev grönade honom; ingen ulv skulle göra så, helt enkelt. Å andra sidan är det ju jättesvårt med spelare man inte spelat med innan och framförallt om de också är nya till spelet.
Jo, det var nog egentligen inte så ulvigt av RJ, men jag fick intrycket av att han var villig att ta stora risker och då funkade det bättre att se hans KK-hets med bruna glasögon. Han ställde till ett redigt rabalder den rundan som bara inte gick att ignorera och när han inte försvarade sig så bra fick man mer vatten på sin kran. Jag tycker det var skitkul att Robert var med, han lirade ett annorlunda lir och gav lite extra krydda till spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Recca said:
I mitt huvud så hade jag nästan garderat mig från nattmordet med den senare av de kommentarerna medan jag hoppades att stackars Brynolf som var snabbast med att påpeka att Tyr säkert ljög, skulle vara ulvarnas mål.
Jo, jag insåg i efterhand att jag uttryckt mig lite hastigt och med en misstänkt grad av lagom tvärsäkerhet. Men skulle jag mördas pga det hade ju siaren varit kvar så det hade ju varit ganska win.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Det kom rätt spontant, men eftersom jag hade både Recca, Konrad och Vimes som gröna då så tänkte jag att fan, det här måste bara vara fejk. Det sagt, hade ju Konrad ett ganska stort resonemang om varför han lade rösten på Vimes, så jag vet inte om han hade tänkt sig det på samma sätt som jag och Recca egentligen. Men det löste sig ju på ett bra sätt. Hade inte någon ulv åkt dit på det, hade det nog kunnat ha exploderat i händerna på oss dock. Nu resulterade det i att Spider blev rödare och jag blev grönare.
Nja, det hade nog gått bra ändå. Men jag blev förvånad att det gav utdelning. Själv kände jag bara att jag kunde fördöma i det läget. Att gå med i drevet kunde jag inte göra. Jag kunde inte heller avslöja fejken eller vara tyst. Jag tycker nog att drevet var till godo för byn. Det gjorde ni bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Nä Mukwa, det här är BS (ursäkta!). Som drevet utvecklade sig, i dynamiken hur fejket avslöjades så var det ju uppenbart att allt var ett påhitt. Alla tre (KK, Recca och Brynolf) var synnerligen gröna sedan tidigare. Och det nailade en rejäl jävla scum tell på Spider. Det var en klockren fint av gröna bybor.

Sen håller jag med om att det är riskabelt att hålla på sådär. Men det är ju egentligen bara en mer utstuderad version av att dreva för drevandets skull.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Skendrevet fångade spider och grönade Brynolf så det var ju en jättesmart strategi i just det här spelet. Sen så menar jag ju att det var skillnad mellan vårt skendrev mot Vimes och det skendrev som R.J körde. Han var inte riktigt lika grön till att börja med. Men när jag och Vimes diskuterade från läktarplats kom vi fram till att klumpigheten och bristen på necessitet kring R.J's skendrev grönade honom; ingen ulv skulle göra så, helt enkelt. Å andra sidan är det ju jättesvårt med spelare man inte spelat med innan och framförallt om de också är nya till spelet.
Usch. Vad elakt det ser ut. Menade inte att kalla RJ för klumpig ur generell bemärkelse. Som bybo har man ju råd att vara lite klumpig medan ulvarna sällan vågar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Recca said:
Recca said:
Mukwa said:
Det där skendrevet mot Vimes i R1 var dock inte särskilt genomtänkt. Det skadade lika mycket som det gav. För att göra ett skendrev behövs ordentligt gröna omdömen sedan tidigare, för det ÄR och SKA VARA en scum tell att lägga omotiverade röster. Grejen är liksom att samma motivering samtidigt kan användas av ulvar när de har lagt sina omotiverade röster. Det är en bra taktik, men should not be used lightly.
Skendrevet fångade spider och grönade Brynolf så det var ju en jättesmart strategi i just det här spelet. Sen så menar jag ju att det var skillnad mellan vårt skendrev mot Vimes och det skendrev som R.J körde. Han var inte riktigt lika grön till att börja med. Men när jag och Vimes diskuterade från läktarplats kom vi fram till att klumpigheten och bristen på necessitet kring R.J's skendrev grönade honom; ingen ulv skulle göra så, helt enkelt. Å andra sidan är det ju jättesvårt med spelare man inte spelat med innan och framförallt om de också är nya till spelet.
Usch. Vad elakt det ser ut. Menade inte att kalla RJ för klumpig ur generell bemärkelse. Som bybo har man ju råd att vara lite klumpig medan ulvarna sällan vågar.
Ja, RJs bluff hade kunnat funka om inte OBD hade varit så alert och stod emot. På samma sätt hade vårt skendrev mot Vimes kunnat skita sig om ingen annan trillat dit.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Några ord om spelupplägget då.

Alltså jag var rätt vilsen måste jag säga. Bara en massa mjuk info och utan någon hård info att hänga upp det på. Jag misstänkte att det inte skulle vara något för mig, men jag gav det en chans. Nästa gång det blir klassiskt lir så sätter jag nog upp mig på reserv. :gremwink:

Flexibel utröstning fungerade sådär. För det första så vinner byn en massa på långa rundor. Långa rundor gör även att tristesen infinner sig efter ett tag. Flexibel utröstning var också väldigt svårt då en eller flera var inaktiva. När jag först läste om Klassikern så läste jag om röster av bly. Innan spel så trodde jag att ens röst skulle vara fast efter det att man lagt den under rundan, och att den med flest röster åkte ut. :gremtongue:

Skulle jag ha med flexibel utröstning i framtiden så skulle jag nog ha med ett system som hjälper till mot inaktivitet. T.ex. att antalet röster som krävs för att rösta ut någon sänks med 1 för varje dag som går efter x dar. Jag hade antagligen haft med en tvingad deadline efter y dar också.

Annars var det ett treligt lir, bara ett som inte riktigt passade mig. Starkt jobbat av Vic som mäktade med att skaffa en drös ersättare och skötte spelet bra dagligen. Applåder till ersättarna som gjorde ett bra jobb också. Det gjorde lite ont att se de rabiata byborna slita er i stycken. :gremlaugh:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Innan spel så trodde jag att ens röst skulle vara fast efter det att man lagt den under rundan, och att den med flest röster åkte ut
Den tanken gillar jag :gremsmile:
Vore värt att testa någon gång fram över.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Jag håller i stort sett med Tyr om hans åsikter om spelupplägget. Dock tror jag att en maxdeadline (säg en runda får vara max en vecka) kommer innebära att alla rundor blir en vecka långa. Klurigt det där. Tror nog att fast deadline är att föredra.

Angående att det var flufflöst så kan jag konstatera att det inte var några problem att spela utan fluff. WRNU-byn är ju iofs lite störd som producerar 900 inlägg i första rundan utan att det finns någon hård info att diskutera. Men hey, det är så vi är! :gremsmile:

---

Ett av de största guldkornen tycker jag annars är Reccas totala slakt av Purgatorys första inlägg. "Hej och välkommen" liksom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Vicotnik said:
Innan spel så trodde jag att ens röst skulle vara fast efter det att man lagt den under rundan, och att den med flest röster åkte ut
Den tanken gillar jag :gremsmile:
Vore värt att testa någon gång fram över.
Men det kommer ju generera pseudoröstsystem som anklagasystemet. Visserligen nerfar det byn lite, då man inte kan köra skenavrättningar.
 
Top