Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 5 / Spelet slut

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Recca, ingen fara att kalla mig klumpig. Jag dabbade mig riktigt rejält.

Mukwa var iaf. spot on på min tanke. Då jag började med min analys av KK var det för att röda honom ungefär 45 minuter insåg jag dock att jag inte kunde fälla honom. Mina initiala misstankar stöddes helt enket, alltså ställdes jag inför valet vad jag skulle göra. Skulle jag posta "Nej, fan... Mina misstankar höll inte" eller skulle jag göra något med det hela. Jag mindes skendrevet mot Vimes och tänkte "Jamen, låt oss testa det då" så jag tog allt jag gjort hittills letade vidare på indicier för att bygga ett drev mot KK. Jag tog en aggressivt approach och tänkte "Om jag tar KK runt strupen, slår han i väggen ett par gånger så får vi se vad som händer". Intentionen var alltså att skaka om rejält och se vad som hände. Det var både ogenomtänkt, klumpigt och dumt fick jag lära mig. Men jag lärde mig något där i alla fall.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Vicotnik said:
Innan spel så trodde jag att ens röst skulle vara fast efter det att man lagt den under rundan, och att den med flest röster åkte ut
Den tanken gillar jag :gremsmile:
Vore värt att testa någon gång fram över.
Men det kommer ju generera pseudoröstsystem som anklagasystemet. Visserligen nerfar det byn lite, då man inte kan köra skenavrättningar.
Ett fräckt system vore ju det att när den avgörande rösten läggs så bryts rundan. Det skulle ju vara sjukt spännande och sätta lite krav på att spelarna måste ta sitt ansvar och kolla av läget innan de lägger den avgörande rösten.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Vicotnik said:
Innan spel så trodde jag att ens röst skulle vara fast efter det att man lagt den under rundan, och att den med flest röster åkte ut
Den tanken gillar jag :gremsmile:
Vore värt att testa någon gång fram över.
Men det kommer ju generera pseudoröstsystem som anklagasystemet. Visserligen nerfar det byn lite, då man inte kan köra skenavrättningar.
Ett fräckt system vore ju det att när den avgörande rösten läggs så bryts rundan. Det skulle ju vara sjukt spännande och sätta lite krav på att spelarna måste ta sitt ansvar och kolla av läget innan de lägger den avgörande rösten.
Det var min första tanke i det här spelet, men insåg att jag inte skulle kunna hålla 100% koll på spelet hela tiden så det vart 22:00 deadlinen istället.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Det var min första tanke i det här spelet, men insåg att jag inte skulle kunna hålla 100% koll på spelet hela tiden så det vart 22:00 deadlinen istället.
Men det går ju att ordna..

Lite mer jobb bara och något som troligen kan ställa till det åt lite olika håll. Då kan verkligen rundan avslutas så där abrupt och på stört. Nån form av bestraffning kan så klart också införas till de som fortsätter spela trots att random spelare har skrivit STOPP. Har spelaren i fråga skrivit STOPP tack vare en felräkning så bör ju den sättas på pottan.

Jag vill ha ett sånt lir.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Skulle möjligtvis kunna fungera. Ska fundera på det, dock kommer jag nog inte annordna något nytt spel på ett bra tag. Men det lär nog inte göra något då det finns andra som verkar vilja vara lekledare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
I så fall hade nog inte byn haft samma fördel, tror jag. Nu fick vi ju möjlighet att gröna båda Vimes och K.K när de drog sig ur skendrevet.

Men jag tror det hade varit tråkigare. Ingen hade vågat göra så mycket. Skendrev och röstningsräkning kl 22 blev ju här en jätteintressant metod som byn kunde arbeta med. Om rundan bara tagit slut när man nått 7 röster skulle nog spelet fortsätta i oändlighet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
I så fall hade nog inte byn haft samma fördel, tror jag. Nu fick vi ju möjlighet att gröna båda Vimes och K.K när de drog sig ur skendrevet.

Men jag tror det hade varit tråkigare. Ingen hade vågat göra så mycket. Skendrev och röstningsräkning kl 22 blev ju här en jätteintressant metod som byn kunde arbeta med. Om rundan bara tagit slut när man nått 7 röster skulle nog spelet fortsätta i oändlighet.
Njae. Jag hade lätt avslutat rundan om jag haft läge att lägga den 7:e rösten på en tänkbar ulv. Mest för att jag tycker 10-12 dagar är alldeles för långt för runda 1.

När det blir så många rundor tenderar resten att bli lite tråkig och urlakad på nått vis.

Fördelen med systemet vico körde med är ju att det går att avbryta en runda 22.00 om alla är överens. Det är ju en stor fördel mot det mer traditionella systemet vi kört på där runda 4 vissa gånger haft avslut på en söndag eller liknande när den startat på en onsdag. Typ 4 dagar utan nå tryck alls bara för att vänta in den där söndagen då någon hängs.

Egentligen gillade jag ju röstnings systemet och alla möjligheter det gav byn till skendrev och liknande. Nackdelen var första rundans längd. Hade Vico satt ett sista chansen datum typ:

Liret startar söndag kväll och när någon fått 7 röster avbryts rundan efter 22.00, men runda 1 avbryts oavsett hur många röster någon har på fredagen klockan 22.00 (alltså flest röster åker oavsett om det är 7 eller 2).
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
En nackdel med ulvspel är att man tvingas vara lite taskig. Dels hackade jag en del på hur dålig Spider brukar spela, för att gröna mig själv lite. Sen dissade jag RJ för sitt jättejobb som han gjorde trots att han inte gillade spelet, men där kunde jag iaf ge en lite gest med "extra stark pliktkänsla".
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
En annan variant är att man ger hela spelet en deadline, dvs byn måste ha fått ut ulvarna innan dag x.
Exempelvis så ger man byn 14 dagar på sig att hitta och hänga de 3 ulvarna och de kan avbryta en runda med majoritetsröst vid ett visst klockslag varje dag (som i detta lir).
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag tror spelet sett annorlunda ut med mer aktiva spelare, nu var ju t o m ulvarna tvungna att hjälpa till ibland för att avgöra omröstningarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Vicotnik said:
En annan variant är att man ger hela spelet en deadline, dvs byn måste ha fått ut ulvarna innan dag x.
Exempelvis så ger man byn 14 dagar på sig att hitta och hänga de 3 ulvarna och de kan avbryta en runda med majoritetsröst vid ett visst klockslag varje dag (som i detta lir).
+1 DET vore coolt!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Vicotnik said:
En annan variant är att man ger hela spelet en deadline, dvs byn måste ha fått ut ulvarna innan dag x.
Exempelvis så ger man byn 14 dagar på sig att hitta och hänga de 3 ulvarna och de kan avbryta en runda med majoritetsröst vid ett visst klockslag varje dag (som i detta lir).
+1 DET vore coolt!
Ah. Precis så! Då har man lite mer press att jobba hårt och har lixom inte tid att ta en helg ledigt bara för att 4 spelare inte är aktiva. Mumma.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ond bråd död said:
En nackdel med ulvspel är att man tvingas vara lite taskig. Dels hackade jag en del på hur dålig Spider brukar spela, för att gröna mig själv lite. Sen dissade jag RJ för sitt jättejobb som han gjorde trots att han inte gillade spelet, men där kunde jag iaf ge en lite gest med "extra stark pliktkänsla".
Fast det är ju bara ett spel och inget är ju på riktigt. Jag stör mig då rakt av inte om någon skriver nått taskigt som berör K.K utan det är ju en del av spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
KK said:
Njae. Jag hade lätt avslutat rundan om jag haft läge att lägga den 7:e rösten på en tänkbar ulv. Mest för att jag tycker 10-12 dagar är alldeles för långt för runda 1.
Fast runda 1 var ju grymt kul. Det brukar vara runda 2-3 som är roligast då man börjar få lite hårt fluff att jobba med, men här var det runda 1 som rockade hårdast tycker jag. Flera skendrev, och det episka slutet. Jag håller med Cassius i "FAN vad spännande det var". Visst, rundan var lite lång men det tycker jag inte gjorde så mkt. Runda 3 blev väl lite segare.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Vicotnik said:
En annan variant är att man ger hela spelet en deadline, dvs byn måste ha fått ut ulvarna innan dag x.
Exempelvis så ger man byn 14 dagar på sig att hitta och hänga de 3 ulvarna och de kan avbryta en runda med majoritetsröst vid ett visst klockslag varje dag (som i detta lir).
+1 DET vore coolt!
Ah. Precis så! Då har man lite mer press att jobba hårt och har lixom inte tid att ta en helg ledigt bara för att 4 spelare inte är aktiva. Mumma.
Låter som en väldigt intressant variant.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
KK said:
Njae. Jag hade lätt avslutat rundan om jag haft läge att lägga den 7:e rösten på en tänkbar ulv. Mest för att jag tycker 10-12 dagar är alldeles för långt för runda 1.
Fast runda 1 var ju grymt kul. Det brukar vara runda 2-3 som är roligast då man börjar få lite hårt fluff att jobba med, men här var det runda 1 som rockade hårdast tycker jag. Flera skendrev, och det episka slutet. Jag håller med Cassius i "FAN vad spännande det var". Visst, rundan var lite lång men det tycker jag inte gjorde så mkt. Runda 3 blev väl lite segare.
Jo hela litet var ju grymt kul och R1 var ju klart bäst, men det hade inte skadat om allt som hände ägde rum under en kortare tidsperiod.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Liret startar söndag kväll och när någon fått 7 röster avbryts rundan efter 22.00, men runda 1 avbryts oavsett hur många röster någon har på fredagen klockan 22.00 (alltså flest röster åker oavsett om det är 7 eller 2).
Fast då skulle det vara 10 ggr coolare om ingen åkte men ulvarna fick ett nattmord om inte byn hade enats om någon. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Vicotnik said:
En annan variant är att man ger hela spelet en deadline, dvs byn måste ha fått ut ulvarna innan dag x.
Exempelvis så ger man byn 14 dagar på sig att hitta och hänga de 3 ulvarna och de kan avbryta en runda med majoritetsröst vid ett visst klockslag varje dag (som i detta lir).
+1 DET vore coolt!
Ah. Precis så! Då har man lite mer press att jobba hårt och har lixom inte tid att ta en helg ledigt bara för att 4 spelare inte är aktiva. Mumma.
Spännande idé. Fast 14 dagar blir väl lågt i ett spel med kring 12 personer.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Liret startar söndag kväll och när någon fått 7 röster avbryts rundan efter 22.00, men runda 1 avbryts oavsett hur många röster någon har på fredagen klockan 22.00 (alltså flest röster åker oavsett om det är 7 eller 2).
Fast då skulle det vara 10 ggr coolare om ingen åkte men ulvarna fick ett nattmord om inte byn hade enats om någon. :gremsmile:
Såja nu snackar vi!

Mer fördelar till ulvarna vill vi ha! Jag vill va ulv förböväln ju.
 
Top