Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 4

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vi vet att Robban var grön. Vi vet att han försökte fälla ulvar med Kånkel som vandrande honingsfälla. Vi vet också att Robban helst vill se Mukwa dingla tillsammans med dig (OBD).
Jag tänker vara fräck och hävda att den där honungsfällsgrejen från Robban är ljug, trots att han var bybo. Han ville gräva fram nåt på KK, och fortsatte att argumentera för den tills det inte längre blev hållbart. Efter det tror jag att han mest menade på att "ok, men nåt kan den ju ha gjort ändå, även fast det här inte stämmer". Dessutom gav det inte ett shajt eftersom både jag och OBD var på KK innan det där, och jag beblandade mig inte ens med Robbans anklagelser mot KK, och OBD argumenterade emot honom. Så nä, den funkade inte, och jag tror som sagt inte att det var tänkt som en honungsfälla från första början.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Ond bråd död said:
Konrad Konvalj said:
Ond bråd död said:
Spider har en väldigt weird spelstil och i något av de tidigare spelen outade han sig som siare redan i slutet av första rundan, och blev raskt nattmördad. (nån som minns bättre vilket spel det var?) Han har en !paxisk-spelstil är min erfarenhet.
Jo Spider är rätt kaotisk och pratar ibland på hebreiska. Han spelar en rätt svår bybo-stil.

Hur känns det för dig att dras med Spiders röst på Vimes? Den där som kopplar fri Mukwa från ulv till bybo och Vimes från bybo till ulv?

Spider tog ju väldigt mycket rygg på mig just då, men valde att försöka sig på en egen motivering. Du har däremot tagit avstånd från mig i och med att du inte tycker jag är lika grön längre.
Det är lite jobbigt ska erkännas. Inlägget var oengagerat och... konstigt. Som nåt han bara la fram för att. Det är svårt att bli tagen på allvar efter en sån grej och jag förstår att det mesta jag skriver analyseras utifrån att jag kan vara ulv. Jag försöker spela på som vanligt iaf och blir jag hängd så kan mitt spel ses över igen med nya ögon. Även de som hanterat mig som en lätt måltavla får ett annat lyster i efterhand.
Vi får ju räkna just det inlägget som konstigt och ett försök att vara delaktig fast på lite fel sätt.

De som påpekade att Spider var ulv innan det inlägget då. Tycker du att dom känns mer röd än de som först börjar misstänka Spider efter Vimes rösten?

Eller är det snarare så att de som misstänkte Spider innan gjorde det av fel anledningar och tack vare det är mer byboig och således mer grön. Jag menar de som började misstänka Spider efter Vimes inlägget har ju ett bättre läge att verkligen brunmåla honom och senare dig tack vare den händelsen. Spider är ett lätt mål för ulvarna så att säga. En lätt bybo att kasta kaskad avföring på lixom.
Under runda 1 var Brynolf mest på mig.

Utröstningen är lite konstig. Ulvarna borde ju drevat mig, Cassius eller Mukwa kan man tycka, istället för att offra ulvkompis-Tyr tillsammans med alla andra. Jag menar det grönar ju inte om alla är med på tåget.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mukwa said:
Vi vet att Robban var grön. Vi vet att han försökte fälla ulvar med Kånkel som vandrande honingsfälla. Vi vet också att Robban helst vill se Mukwa dingla tillsammans med dig (OBD).
Jag tänker vara fräck och hävda att den där honungsfällsgrejen från Robban är ljug, trots att han var bybo. Han ville gräva fram nåt på KK, och fortsatte att argumentera för den tills det inte längre blev hållbart. Efter det tror jag att han mest menade på att "ok, men nåt kan den ju ha gjort ändå, även fast det här inte stämmer". Dessutom gav det inte ett shajt eftersom både jag och OBD var på KK innan det där, och jag beblandade mig inte ens med Robbans anklagelser mot KK, och OBD argumenterade emot honom. Så nä, den funkade inte, och jag tror som sagt inte att det var tänkt som en honungsfälla från första början.
Håller med här.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Under runda 1 var Brynolf mest på mig.
Dig eller Spider?

Mukwa var väl ändå den värsta kålsuparen i R1 mot Spider i alla fall och sen ulv-Tyr var ju sugen på att dreva Spider stup i kvarten.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Vi vet att Robban var grön. Vi vet att han försökte fälla ulvar med Kånkel som vandrande honingsfälla. Vi vet också att Robban helst vill se Mukwa dingla tillsammans med dig (OBD).
Jag tänker vara fräck och hävda att den där honungsfällsgrejen från Robban är ljug, trots att han var bybo. Han ville gräva fram nåt på KK, och fortsatte att argumentera för den tills det inte längre blev hållbart. Efter det tror jag att han mest menade på att "ok, men nåt kan den ju ha gjort ändå, även fast det här inte stämmer". Dessutom gav det inte ett shajt eftersom både jag och OBD var på KK innan det där, och jag beblandade mig inte ens med Robbans anklagelser mot KK, och OBD argumenterade emot honom. Så nä, den funkade inte, och jag tror som sagt inte att det var tänkt som en honungsfälla från första början.
Inte oväntat men lite udda. Nog för att Robban spelade ulligt men han var ju bevisligen en bybo.

Att Tyr kastade skit efter dig ser du dock som ett klart tecken på att han försökte få dig hängd. Han var ju bevisligen ulv och dom går det ju verkligen att lita på....
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Paxen har tid över

!Paxen said:
Om jag ber om ursäkt för att jag har varit inaktiv så kommer jag bara ge samma anledningar som tidigare, och jag gillar inte att upprepa mig.

Jag hade tänkt skydda RJ, men jag såg det att ni skulle rösta ut honom och gjorde snabbt som attan ändring på vem jag skulle skydda. Synd att RJ åkte ut, men jävligt tur att jag valde rätt. Sapient är tokgrön nu.

Förresten, Brynolf, varför tror du att jag bara kan skydda samma person 2 gånger?
Woho! Gött! Då har vi äntligen vårt andra gröna namn! Nu jefflar, nu snackar vi!

Mukwa
!Paxen
Sapient

Brynolf
KK
Elmrig
OBD


Bra, då är jag säker på att jag har prickat in en ulv som röd på min lista. Om Brynolf är ulv så är det nog kört, för då har han spelat felfritt. Jag kan tänka mig att börja hänga på löpande band nu. Det viktiga är dock att vi tar en ulv den här rundan, så att vi jämnar ut oddsen i den avgörande rundan.

Röst: OBD/Elmrig/KK

Om det finns två ulvar här, vilket jag tror att det gör nu, så kommer vi vinna! Tjoho!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Under runda 1 var Brynolf mest på mig.
Dig eller Spider?

Mukwa var väl ändå den värsta kålsuparen i R1 mot Spider i alla fall och sen ulv-Tyr var ju sugen på att dreva Spider stup i kvarten.
Mig. Jag tänkte i samband med utröstandet av Tyr borde nåt synas. Problemet är att vi har varit så överens hela tiden. Alla röstar på samma till slut och har samma alternativ till hängning. Enda undantaget har väl varit konflikten mellan dig och Mukwa i tredjerundan. Men det slutade ändå i gemensam RJ-hängning. Iofs kanske ofrånkomligt när vi haft så många inaktiva (Pax och Xyas) och som spelet ser ut. Avhoppen från Tyr är förstås också ett undantag.

Snällast mot mig har faktiskt du varit KK. :gremsmile:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Paxen har tid över

Brynolf said:
!Paxen said:
Jag valde mellan dom som var kvar. Sapient kändes, för mig, som det enda alternativet som verkligen var 50 / 50, samtidigt som han är en riktigt bra spelare. Jag tänkte helt enkelt att Sapient var den spelare som ulvarna helst skulle vilja få bort.
Nu vet jag ju inte hur du agerat under tidigare rundor, men hade det inte varit vettigare att skydda någon som allmänt anses som grön? Exempelvis undertecknad? Eller var tanken mer att lyckas gröna en 50/50-person snarare än att skydda någon som löpte stor risk att mördas? Det låter jävligt risky i så fall (även om det ju faktiskt tycks ha funkat den här gången)
Har försökt hålla koll på rundorna, även om jag inte har varit aktiv, dock så vart jag en aning stressad just då. Om jag hade tagit mer tid åt att tänka igenom mitt val så hade jag kanske kört på dig, men nu körde jag med magkänsla vilket (turligt nog) gick vägen.

Det sagt, jag håller fortfarande på och läser igenom förra rundan (vartt klar med en snabbläsning av runda 2 för någon minut sen) så jag har inte fått in alla intryck än.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Paxen har tid över

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Jag valde mellan dom som var kvar. Sapient kändes, för mig, som det enda alternativet som verkligen var 50 / 50, samtidigt som han är en riktigt bra spelare. Jag tänkte helt enkelt att Sapient var den spelare som ulvarna helst skulle vilja få bort.
Vad tycker du om Sapients val av att lägga den avgörande rösten? När du valde att köra beskydd på honom var det just han och Grön-Brynolf som inte röstat på Robban.

Du såg att Robban var på väg mot galgen rätt tidigt så att inte offra väktarskapet på honom var riktigt bra. Valet av Sap är dock lite udda. Du har ju nån form av uppfattning av spelet så du bör ju ha sett grön stämpeln på Brynte också.

Om du har tid nu när du är här kan du gärna lista din topp två ulvar plus lite tankar om Brynolf.

Och vad som fick dig att se Sap som ulvarnas mål. Förutom att du tycker att han är en bra lirare. Det tycker jag också men lite mer specifikt. Alltså, vad gjorde han som fick dig att köra på'n
Samma svar som jag gav till Brynolf.

Dom två som jag, just nu, sätter på misstankelistan är KK och Mukwa. Sapient är den enda som jag är stensäker på är grön.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Vi vet att Robban var grön. Vi vet att han försökte fälla ulvar med Kånkel som vandrande honingsfälla. Vi vet också att Robban helst vill se Mukwa dingla tillsammans med dig (OBD).
Jag tänker vara fräck och hävda att den där honungsfällsgrejen från Robban är ljug, trots att han var bybo. Han ville gräva fram nåt på KK, och fortsatte att argumentera för den tills det inte längre blev hållbart. Efter det tror jag att han mest menade på att "ok, men nåt kan den ju ha gjort ändå, även fast det här inte stämmer". Dessutom gav det inte ett shajt eftersom både jag och OBD var på KK innan det där, och jag beblandade mig inte ens med Robbans anklagelser mot KK, och OBD argumenterade emot honom. Så nä, den funkade inte, och jag tror som sagt inte att det var tänkt som en honungsfälla från första början.
Inte oväntat men lite udda. Nog för att Robban spelade ulligt men han var ju bevisligen en bybo.

Att Tyr kastade skit efter dig ser du dock som ett klart tecken på att han försökte få dig hängd. Han var ju bevisligen ulv och dom går det ju verkligen att lita på....
Jag litar mer på en hängd ulv än en hängd bybo när det gäller indicier. Är personen i fråga bybo kan den ha fel. En bybo kan inte ha fel, den kan bara bete sig olika för att få byn dit den vill. En ulv har mer kunskap helt enkelt. När det gäller något så stort som att en ulv velat ha ut någon annan som var högst delaktig i att ulven föll så borde det vara en självklarhet att sätta den personen på en tokgrön (se VAOL) piedestal. Inget snack.

Robban var också en bybo som röstade i R1 och R2 för att spelet skulle ta slut så fort som möjligt, inte för att vinna... så nä. Robban var mest i vägen, den här gången. Jag håller fortfarande OBD som en av tre väldigt troliga ulvar, men inte för Robbans jobb.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ond bråd död said:
Konrad Konvalj said:
Under runda 1 var Brynolf mest på mig.
Dig eller Spider?

Mukwa var väl ändå den värsta kålsuparen i R1 mot Spider i alla fall och sen ulv-Tyr var ju sugen på att dreva Spider stup i kvarten.
Mig. Jag tänkte i samband med utröstandet av Tyr borde nåt synas. Problemet är att vi har varit så överens hela tiden. Alla röstar på samma till slut och har samma alternativ till hängning. Enda undantaget har väl varit konflikten mellan dig och Mukwa i tredjerundan. Men det slutade ändå i gemensam RJ-hängning. Iofs kanske ofrånkomligt när vi haft så många inaktiva (Pax och Xyas) och som spelet ser ut. Avhoppen från Tyr är förstås också ett undantag.

Snällast mot mig har faktiskt du varit KK. :gremsmile:
Nä, att vi har kunnat ena oss har att göra med att vi har hängt bybor. När det är en ulv som är på väg till galgen är vägen mycket krokigare och kantad av en massa andra misstankar och villospår. Är det en bybo ser ju ulvarna till att spä på det man redan har fått fram på den stackars bybon. Därför har vi varit ense.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Paxen har tid över

Dom två som jag, just nu, sätter på misstankelistan är KK och Mukwa. Sapient är den enda som jag är stensäker på är grön.
Bra, !Grön visar vägen.

Röst: KK

Vi börjar där så får vi se vad !Paxy, Sap och semigrön-Brynolf säger senare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rättelse

Jag litar mer på en hängd ulv än en hängd bybo när det gäller indicier. Är personen i fråga bybo kan den ha fel. En ulv kan inte ha fel, den kan bara bete sig olika för att få byn dit den vill. En ulv har mer kunskap helt enkelt. När det gäller något så stort som att en ulv velat ha ut någon annan som var högst delaktig i att ulven föll så borde det vara en självklarhet att sätta den personen på en tokgrön (se VAOL) piedestal. Inget snack.

Robban var också en bybo som röstade i R1 och R2 för att spelet skulle ta slut så fort som möjligt, inte för att vinna... så nä. Robban var mest i vägen, den här gången. Jag håller fortfarande OBD som en av tre väldigt troliga ulvar, men inte för Robbans jobb.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rättelse

STOPP!

Röstläge:

Konrad Konvalj (2): Konrad Konvalj, Mukwa

START!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rättelse

Men jag är lite osäker på om jag vill ligga i samma drev som den som jag misstänker...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Förtydligande

Förtydligande: Alla röster som är fetmarkerade räknas så länge de inte är i ett citat.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Brynolf said:
Konrad said:
Varför röstar Elmrig på OBD om de båda är ulvar? Elmrigs; "Va var det jag sa" är ju sjukt störande. Lite in your face och det känns ju inte riktigt som att man är med i byn genom att köra ett eget race. Om man är osäker på R.J´s vara eller icke vara så är det ju ett måste som bybo att förklara läget och förhindra en hängning. Vi är ju ett lag och i laget finns det två snubbar som är redigt onda och vill hänga oss alla.

Varför röstar Elmrig då på OBD om de båda är ulvar? Jag kan tänka mig att det kan baseras på att OBD ligger rätt hårt i ulvfållan den här rundan och det kommer ju ge ännu ett läge för Elmrig att köra på sitt "Vad var det jag sa!".
Jo, jag är också inne på det. Elmrigs röst på ODB betyder två saker: Han ville inte vara med och rösta ut bybon RJ, vilket kan verka sunt om man är ulv och RJ ändå skulle ryka (vilket verkade rätt sannolikt). Och genom att lägga en harmlös röst på OBD kan han senare (när OBD hängts upp i baktassarna) hävda ännu mera "vad var det jag sa". Känns typiskt ulvigt, jag körde en liknande taktik i Ankeborg vill jag minnas.

Men, som alltid, det kan ju också vara tvärt om. :gremmad:
Ja, det är också min fundering. Om Elmrig är osäker på RJ, varför inte säga ifrån? Även om han skulle säga att han var för osäker för att rösta men hade misstankar, så varför inte vara mer aktiv i diskussionen om RJ?

Så här skrev Elmrig när han röstade:
Elmrig said:
Ska iväg på rollspel nu, lägger min röst sålänge.

Röst: OBD

Motiavtionen finns delvis i mina korta genomgångar av R2 och R3 so far samt min oskrivna genomgång av R1 (Vimes-fällan, hela starten, SJs spel, etc). Kommer imorgon!
Den rösten kom 15:59 när RJ var rätt tydligt i säcken (bara min röst saknades).

Det ser väldigt ut som just upplägg för en "vad var det jag sa"-manöver.

Ska kika på de där genomgångarna.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Spider har en väldigt weird spelstil och i något av de tidigare spelen outade han sig som siare redan i slutet av första rundan, och blev raskt nattmördad. (nån som minns bättre vilket spel det var?) Han har en !paxisk-spelstil är min erfarenhet.
Jag skulle gå så långt som att säga att Spider kan få !Paxen att framstå som konsekvent, överlagd, planerande och beräknande. Spider är en tornado i en porslinsbutik.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Elmrig vettesjutton. Han har hängt på KK mot Mukwa, medan nån (KK eller RJ?) kopplade ihop Elmrig med Mukwa på nåt vis. Jag får kolla upp den grejen.
Robert kopplade ihop Elmrig med K.K. Det tog jag intryck av och tyckte mig se en del av det mönstret under runda tre. Det är dock egentligen bara i UP-listningen som det blir tydligt, Elmrigs lista är en blåkopia av KK. (KK outar först.)

Däremot har jag gått tillbaka och kollat runda 1. Fram tom. sidan sju (så långt jag kommit med denna del av granskningen) ser det ut så här:
- alldeles, alldeles i början - KK är den förste som hoppar på !Paxens underligheter, Elmrig skuggar...
- trots tidigare stöd för anklagelse-systemet, hoppar Elmrig plötsligt istället på KKs förslag, om 4+4+4 drevande och utröstning (tidigt, typ sida 2 i runda 1)
- därefter var det mer muckel mellan dem ett tag, men Elmrig lägger ändå sin röst - utan närmare motivering - på Mukwa, samma som KK driver vid tillfället
*därefter är Elmrig, bortsett från några enstaka, betydelselösa inlägg tyst jääääättelänge (flera dagar faktiskt), när han väl kommer tillbaka tar han avstånd från Vimes-drevet, som bl.a. KK initierat - han håller avstånd till KK ett tag*
- dock, så fort OBD kommer med i spelet (precis när Vimes-drevet börjar kollapsa) så kommer Elmrigs röst på obd minuter efter KK:s (men, med förlov sagt, Elmrig hade haft SJ i sikte...)
- därefter är både KK och därefter Elmrig inne och försöker få igång Tyr (som börjar deppa) (och de är iofs inte ensamma, också Brynolf ger sig på att råda Tyr att spela sig ur misstankarna)

Därefter lägger KK sin röst på Mukwa och Elmrig på Tyr. Då tycks skuggningen upphöra (åtminstone så långt jag kommit...)

Så vi kan se att det faktiskt finns fog för att tala om att Elmrig (medvetet eller ej) skuggade KK under tillräckligt lång tid av R1 för att uppenbarligen RJ skulle ta intryck av det.

Betyder det något? Nä, jag tror inte det.

Att jag hängde på RJ:s misstankar från början beror ju på att det där med att skugga en erkänt duktig ulvjägare mycket väl kan vara att försöka placera sig safe, och UP-listningen antydde ju som sagt att det kunde finnas något där.

Men när jag gjorde genomgången var det kanske en eller två av dessa instanser som kunde tolkas så (bl.a. rösten på Mukwa och 4+4+4-drevningen*). De övriga känns, i sina sammanhang, rätt så o-ulviga. Mer slump än något annat.

Därmed inte sagt att Elmrig är off the hook. Tvärtom. Jag tycker det fanns en del att notera om honom i runda ett också. (Jag har en mängd öppna fönster och trådar att försöka sammanfatta. På det sättet att är det bra att det kommer en hleg här, då kommer jag att ha tid att göra det...)

* Ulvig därför att Elmrig, i mitt tycke, inte motiverar sitt byte av åsikt särskilt väl, innan han snabbt hamnar i gräl med KK - som just påpekar att han byter uppfattning...
 
Top