Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 4

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Röstläge:

Robert Jonsson (5): Mukwa, Ond bråd död, Konrad Konvalj, Brynolf, Sapient,
Mukwa (1): Robert Jonsson
Ond bråd död (1): Elmrig

Då dinglade Robert Jonsson i galjen

Robert Jonsson (Bybo)

Vi tackar Robert Jonsson för hans deltagande i spelet och som alltid får du säga några sista ord, men inget som påverkar spelet.

START!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
What??

Okej, vi hade fel - det kan jag köpa. (Jag var som sagt inte såld på RJ:s skuld, även om jag medverkade till hängningen och tyckte mig hitta rödande omständigheter när jag försökte... Mest tror jag RJ spelade för ojämt för att jag skulle kunna röda eller gröna honom tydligt.)

Men inget nattmord???

Har ulvarna skjutit ut sig helt eller glömt bort att de är ulvar? Skitmysko.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Urgh! Ursäkter till Robert och klapp på huvet till !Paxen.

Då är OBD fortfarande röd då iaf, så hela min världsbild har ju inte rasat.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Brynolf said:
Urgh! Ursäkter till Robert och klapp på huvet till !Paxen.
Jo, men om det är !Paxen som skyddat någon, så vill jag veta vem. (Sig själv? Varför skulle ulvarna försöka ta ut väktaren, när ingen siare har uppenbarat sig?)

Och varför har inte !Paxen synts till i spel, om han nu kan lämna in att han skyddar någon?

Det känns skumt. Med en så frånvarande väktare hade jag räknat 100% med ett nattmord.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Visserligen, Paxen har inte skrivit något sedan runda 2. Hade jag varit tokparanoid hade jag trott att ulvarna valt att inte mörda någon för att ytterligare gröna ulv-Paxen. Men... det skulle ju betyda att vi inte haft någon riktig väktare alls, så det går ju inte ihop.

Men vad för annan förklaring finns det? I runda 2 när allt gick asfort kan det ju vara rimligt att de inte hunnit skicka in någon mordkandidat till Vic. Men den här rundan var ju lång som en tub.

Hade vi haft jävligt inaktiva spelare skulle ju detta röda dem, med misstanken att de inte skickat in något mord. Men den ende riktigt inaktive är återigen Paxen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Sapient said:
Jo, men om det är !Paxen som skyddat någon, så vill jag veta vem. (Sig själv? Varför skulle ulvarna försöka ta ut väktaren, när ingen siare har uppenbarat sig?)
Det vill du inte alls veta om du inte är ulv. Han kan inte skydda samma person två rundor i rad så om han går ut med det så får ulvarna svart på vitt vem som är safe att strypa.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Brynolf said:
Visserligen, Paxen har inte skrivit något sedan runda 2. Hade jag varit tokparanoid hade jag trott att ulvarna valt att inte mörda någon för att ytterligare gröna ulv-Paxen. Men... det skulle ju betyda att vi inte haft någon riktig väktare alls, så det går ju inte ihop.
Om det inte är så att vi inte haft någon siare heller. Vi tror att det var Recca eller möjligen Vimes. Men vi vet ju inte.

Sjukt, men en möjlighet..?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Brynolf said:
Sapient said:
Jo, men om det är !Paxen som skyddat någon, så vill jag veta vem. (Sig själv? Varför skulle ulvarna försöka ta ut väktaren, när ingen siare har uppenbarat sig?)
Det vill du inte alls veta om du inte är ulv. Han kan inte skydda samma person två rundor i rad så om han går ut med det så får ulvarna svart på vitt vem som är safe att strypa.
Hmm, ja det förstås. Ja, jag *vill* veta - men du har ju rätt i att det vore skit.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Sapient said:
Brynolf said:
Visserligen, Paxen har inte skrivit något sedan runda 2. Hade jag varit tokparanoid hade jag trott att ulvarna valt att inte mörda någon för att ytterligare gröna ulv-Paxen. Men... det skulle ju betyda att vi inte haft någon riktig väktare alls, så det går ju inte ihop.
Om det inte är så att vi inte haft någon siare heller. Vi tror att det var Recca eller möjligen Vimes. Men vi vet ju inte.

Sjukt, men en möjlighet..?
Pax var redan så grön man kan bli. Varför skulle ulvarna låta oss få en runda till på oss för att gröna honom ytterligare?

Men på ett meta-plan: Tja, klart att Vic kan ha ljugit för oss om upplägget. Men vad skulle i så fall kompensera byn för bristen på powerroller? Är den varierande rund-längden tillräckligt stor fördel för oss?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Brynolf said:
Men på ett meta-plan: Tja, klart att Vic kan ha ljugit för oss om upplägget. Men vad skulle i så fall kompensera byn för bristen på powerroller? Är den varierande rund-längden tillräckligt stor fördel för oss?
I synnerhet eftersom ulvarna då onekligen fått info om att powerroller saknas. Det skulle vara alldeles för obalanserat. Skräddarn säger nehj!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Får jag antyda att du var ganska lättövertygad om RJ:s lurvighet, Sapient? Först var du likgiltig angående honom, för att sedan snabbt hoppa på med den avgörande rösten efter att jag postat ett ganska basic case mot honom. Vad exakt hittade du som gjorde att du ändrade dig?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jahopp.

Tack R.J för ett bra spel. Din fejk är således sanning.

Vad drar vi för växlar gällande det?

OBD röd? Föll för K.K-hetsen för att sedan backa undan?
Mukwa måste ju också hängas den här rundan precis som vanligt..

!Paxen! Bra jobbat!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Brynolf said:
Får jag antyda att du var ganska lättövertygad om RJ:s lurvighet, Sapient? Först var du likgiltig angående honom, för att sedan snabbt hoppa på med den avgörande rösten efter att jag postat ett ganska basic case mot honom. Vad exakt hittade du som gjorde att du ändrade dig?
Inte mycket - det som jag skrev:

1) Jag kunde vara "djävulens advokat" och argumentera mot det case du presenterade, för att det verkade inte trovärdigt att Robert "bara" skulle varit en nybörjare som gjorde saker lite amatörmässigt.

(Som jag skrev, det skulle ha funkat med hans "honungsfälla", om det inte varit för att han började bygga upp misstankar mot KK redan innan han började gillra sin fälla. Så det verkade uppenbart ljug att kalla det fälla, i efterhand...)

Just nu kan jag bara få det till att RJ spelade dåligt på flera sätt. Han var ju uppenbarligen bybo, men han gjorde misstag som gjorde det omöjligt (i mitt tycke) att gröna honom helt.

2) Jag letade bakåt. Han spelade på mer eller mindre samma lite slumpmässiga, odrivna sätt i runda två. Fast då var det Mukwa han byggde drev mot, också utan substans.

En gång ja, två gånger? Nej, som sagt - jag lät mig övertygas, utan särskilt mycket motstånd, men utan entusiasm.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Medelst nekromantisk sexmagi har jag tagit reda på vad våra avlidna bekräftade bybor haft för främsta misstänkta (av dem som är kvar):

Vimes - OBD, Elmrig
RJ - Mukwa & OBD
Cass - Elmrig, Mukwa (typ, han bangade dock när jag pressade honom lite)
Recca - OBD, Mukwa

Så... rätt konsistent där alltså. Tills någon förklarat varför Mukwa är skum, ska jag kolla upp lite samband mellan OBD och Elmrig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Mukwa måste ju också hängas den här rundan precis som vanligt..
Skulle du kunna förklara det här på svenska en gång för alla?
Mest en frenetisk oro över att torska mot super ulven Mukwa.

Men. Du har gjort lite nekromantiska fynd som pekar åt OBDs håll och det är ett bra alternativ den här rundan.

Sen får man ju den här hemska tanken om att det varken finns en väktare och aldrig någonsin har funnits en siare. Hualigen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad said:
Mest en frenetisk oro över att torska mot super ulven Mukwa.
Mest en frenetisk oro över att torska mot super ulven Mukwa.[/quote]
Är du allvarlig? Det är ju inget case.

Sen får man ju den här hemska tanken om att det varken finns en väktare och aldrig någonsin har funnits en siare. Hualigen.
Jo, men hur skulle det balanseras? Började vi med bara två ulvar? Möjligt. Det skulle vara en alternativ förklaring till att ingen mördades: Paxen är ulv och ligger och sover. Men... nja.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ok, jag har gått igenom vad Elmrig och OBD/Spider haft att säga om varandra.

OBD om Elmrig:
R1 (Spider)
Använder ett Elmrig-citat för att visa att han inte gillar anklaga-systemet
Tror inte Elmrig är ulv. 90% bybo, till och med.
R1 (OBD)
Tycker KK och Elmrig snömosar om hur röster ska skrivas
R2
Ingenting alls
R3
Ger Elmrig 3,5UP pga osynlighet
Påminner Elmrig om att han är härnäst att outa i ordningen.
Tyckeratt Elmrig gärna får posta lite.
Försvarar sig mot Elmrigs påstående att han skulle flyga under radarn. Tycker inte Elmrig pingar, bara att han varit inaktiv.

In summarum: Nämner knappt Elmrig öht. De gånger han kommer upp, är det bara inaktiviteten som nämns.

Elmrig om OBD:
R1
Tycker Spider mest har reagerat snarare än agerat. Tycker ett Spider-drev skulle kunna få honom aktiv.
Tycker Spider och Mukwa är bättre hängningskandidater än Paxen. Spider har hackat på "det lätta målet" Paxen och inte spelat övertygande i allmänhet.
Den intetsägande Spider är tvåa på Elmrigs ulvlista
Gör en genomgång av Spider. Tycker han är "högt upp på listan" men att vi inte får ut så mycket av att hänga honom. Röstar Spider för att pressa honom lite.
Meddelar den nyinhoppade OBD att han är ulvkandidat #1 just nu. Röstar OBD
Tycker inte OBD ska röstas ut förrän han hunnit reagera och kommentera. Lägger ned sin röst.
Röstar OBD igen när denna postat lite, för att få fart på honom
Byter till en tveksam röst på Tyr
På Elmrigs ulvlista: Mukwa, OBD, Cassius, Tyr
R2
Tycker OBD har spelat upp sig från Spiders tid
Mördades Recca för att hon var inne på att Spider var ulv?
R3
Ger OBD 4UP, men en 3:a om man betänker att Spider brukar spela kaotiskt. OBD har dock spelat bra.
OBD är en bra ulvkandidat, ty han flyger under radarn.
KK frågar vad Elmrig har på OBD. Elmrig lovar att svara senare, men "gissar" att det står att finna i några av hans tidigare inlägg.
Går igenom OBD:s runda 3: Snömosar, byter kraftigt åsikt om RJs långa inlägg (om KK, antar jag)
Går igenom OBD:s runda 2 : Mellanmjölkig UP-lista
Röstar OBD under pågående stordrev mot RJ. Lovar en OBD R1-genomgång innehållande Vimes-fällan, hela starten, SJ:s spel etc.

In summarum: Elmrig är på OBD en hel del, men mest på Spiders meriter och lägger ofta in en brasklapp om att Spider kanske alltid spelar på det kaotiska viset. Kommer inte med några direkta anklagelser förrän nu på slutet, och då är det mest en lightversion på copy-pasta från vad andra sagt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
"Vad var det jag sa" eller något i den stilen, eventuellt bra av !Paxen får jag gissa.

Detta är ett svar på KKs bump under slutet av förra rundan:

Att vända om hela drevet mot en helt ny kandidat sista halvtimmen var orealistiskt, om ingen av Tyr och Cass skulle dingla skulle vi ha behövt vänta, vilket var vad jag förespråkade innan Vimes hittade hårda bevis.
 
Top