Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
BDG said:
"jag var tvungen att byta till det största drevet då vi bestämt att det skulle avslutas idag"
Här har du ju onekligen en lucka i Vics logik. Hur skulle vi kunna köra på fixerade utröstningsdagar, när inte systemet stöder det? Säg att vi bestämt utröstning ikväll, men ingen har hälften av rösterna. Vad gör vi då? Att bestämma att vi MÅSTE flytta våra röster tills någon åker ut är ju keff, då blir rösterna jäkligt svåranalyserade. Hade du någon lösning på det här, Vic? Du hade ju tydligen funderat på det sedan Klassikern.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Brynolf said:
BDG said:
"jag var tvungen att byta till det största drevet då vi bestämt att det skulle avslutas idag"
Här har du ju onekligen en lucka i Vics logik. Hur skulle vi kunna köra på fixerade utröstningsdagar, när inte systemet stöder det? Säg att vi bestämt utröstning ikväll, men ingen har hälften av rösterna. Vad gör vi då? Att bestämma att vi MÅSTE flytta våra röster tills någon åker ut är ju keff, då blir rösterna jäkligt svåranalyserade. Hade du någon lösning på det här, Vic? Du hade ju tydligen funderat på det sedan Klassikern.
Någon direkt lösning då det har jag inte. Och för att min tanke ska fungera så krävs det att majoriteten ställer upp på det. Och av dömma av det lilla men hårda gensvar jag fått så bedömer jag att det inte kommer bli av.

Personligen så skulle jag se på stor misstänksamhet på de spelare som i slutet av en runda hoppar på ett drev bara för att de måste. Målet som jag ser med att ha fasta dagar är att vi ska hinna diskutera vem vi ska skicka i galjen innan rundan tar slut och folk "panikröstar". Samt även förhindra att tiden springer ifrån oss och ger ulvarna segern pga att vi dragit ut på spelet över för lång tid.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Angående nattmördandet...

Anth said:
Ulvarnas vinstkrav är det vanliga: minst hälften av de kvarvarande deltagarna ska vara ulvar - något som i princip är omöjligt att uppnå utan att få nattmörda.
Fast de vinstkriterierna kan ju även uppnås med exempelvis "kultist"-ulvar som vi hade i Mos Varulv. Alltså att ulvarna konverterar bybor till deras sida. Vet inte vad jag tror om det, tyckte det mest var rörigt så jag hoppas inte så är fallet.

xyas said:
De kanske ræknas som førmågor?
Om ulvarna nu har nattmord som förmåga, är det ju knappast en boost för dem. Jag menar, normalt är det en del av grundreglerna. Så om det inte är en tabbe från Vimes, måste det finnas en tanke bakom. Och den tanken kan ju för all del vara så enkel som att bara få oss att jiddra om det för att ha nåt att prata om.

LJSLarsson said:
När jag spelat varulvsspel irl så har det funnits roller med förmågan att sia om folk använder förmågor under nattfasen. Kan det ha med det att göra? Att den med den förmågan inte är säker på ifall den hittat en varulv eller bybo med en roll?
Så kan det förstås vara. En ganska kul lösning i så fall. Men förhoppningsvis inte den ende siaren vi har.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag vill också notera att iom att spelet har ett deadline så kan det vara så att ulvarna inte kan nattmörda.

"Varulvarna vinner om de är lika med eller fler än byborna, eller om byborna inte vunnit spelet i och med deadlinen måndagen den 29:e 22:30."

Dom behöver bara finnas kvar i spel fram tills dess, dvs 2 veckor. Inte helt omöjligt att dom då inte kan nattmörda (dock så tror jag att det är en förmåga som dom har). Tills vidare så tycker jag att vi ska köra på att dom har som förmåga att nattmörda (hur förmågan ser ut struntar vi i tills vidare, tycker jag).

Jag tänker nu föreslå att vi outar vilka siffror vi har. Jag tänker även föreslå ett par sätt som vi kan göra det på.


1) Vi outar allihopa genom ett purgatoriskt sätt.

2) vi tvingar X antal personer varje runda att outa sina siffror.

3) Vi tvingar endast outningar från dom som verkar mest misstänkta.

Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
!Paxen said:
Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Att folk outar alla sina siffror låter riskabelt. Kanske istället att man outar första och/eller sista siffran till att börja med.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
3) Vi tvingar endast outningar från dom som verkar mest misstänkta.

Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Helt klart är att det är något med ulvarnas siffror som genast skulle avslöja dem som ulvar (även om jag inte riktigt kommit på vad ännu).

Problemet är att om vi får en bybo att outa sig så ser genast ulvarna hur "riktiga siffror" ska se ut.
Jag har fått för mig att det är lättare för ulvarna att hitta på fake-siffror än i ett vanligt ulv-spel där man måste hitta på fake-historia.

Vad säger alla andra?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
LJSLarsson said:
!Paxen said:
Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Att folk outar alla sina siffror låter riskabelt. Kanske istället att man outar första och/eller sista siffran till att börja med.
Låter som en bra kompromiss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Det kan vara dumt att dreva på informationens vara eller icke vara i det här läget. Siffrorna är nog en mindre direkt farlig strategi att köra på. Men så har vi begränsad tid också.

K.K, du är ju alltid inloggad från jobbet, misstänkt liten aktivitet i det här spelet än så länge dock! Så ta gärna ordet.
Siffrorna är A och O i det här spelet. Det är dom som leder oss till ulvarna.

Yes jag är alltid inloggad.

Har dock haft dåligt med tid. Har diverse deadlines att hålla så aktiviteten lär bli varierande.

Slänger in ett snabbt inlägg nu. Har snabbläst vad som hänt här inne och det är viss katastrof.

Lyfter fram:

BDG said:
Vad i hela friden håller du på med här? Förutom att det är mycket vilda spekulationer (som dessutom verkar föga troliga) så är ju det här enbart information som skulle kunna hjälpa någon som vill bluffa. Inte nog med att du går ut med vilken typ av fluff du har, du börjar till och med spekulera i hur vi kan använda det, innan någon ens har outat sin information.
Lixom, nuffrorna är ju det bästa vi har så varför börjar alla (inte alla kanske) lajja om det på stört. Det är ju katastrof. Nu är det ute i det blå och det är ju en del snack kring nuffrorna, och då är det dags att göra nått bra av det hela.

Paxie said:
1) Vi outar allihopa genom ett purgatoriskt sätt.

2) vi tvingar X antal personer varje runda att outa sina siffror.

3) Vi tvingar endast outningar från dom som verkar mest misstänkta.
Jag röstar för !Paxens 3:a nu i runda 1. Vi skapar två jämna drev och sätter två ulvkandidater på heta stolen. Prickar vi in en ulv så är det toppen, prickar vi in två ulvar är det cut to the cheese, alltså superbra! Prickar vi in bybor så är det upp till dessa att förklara det för oss andra. Byborna har en fördel av nuffrorna det har inte ulvarna så det är ju det vi måste jobba på!

Alltså, 5/5. BDG är stabil och får avvakta med sin röst och fungera som en vågmästare.

Visst lägger det lite extra tryck på att BDG skall visa gott omdöme men det kan då jag leva med.

Lägg en röst och motivera ditt val av kandidat. Det visar vart vi står. Är jag fel ute?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson said:
!Paxen said:
Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Att folk outar alla sina siffror låter riskabelt. Kanske istället att man outar första och/eller sista siffran till att börja med.
Varför är det riskabelt?

I min värld så är alla nuffror av vikt. Den här planen är blajj så övertyga mig gärna.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
anth said:
!Paxen said:
3) Vi tvingar endast outningar från dom som verkar mest misstänkta.

Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Helt klart är att det är något med ulvarnas siffror som genast skulle avslöja dem som ulvar (även om jag inte riktigt kommit på vad ännu).

Problemet är att om vi får en bybo att outa sig så ser genast ulvarna hur "riktiga siffror" ska se ut.
Jag har fått för mig att det är lättare för ulvarna att hitta på fake-siffror än i ett vanligt ulv-spel där man måste hitta på fake-historia.

Vad säger alla andra?
Jag tänker här vara fräck och säga: Ulvarna vet hur siffrorna ser ut. Ulvarna har inte så annorlunda ordning än vad vi har. Dock är det vilka siffror dom har som är intressant. Det är vad jag kan säga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth said:
Jag har fått för mig att det är lättare för ulvarna att hitta på fake-siffror än i ett vanligt ulv-spel där man måste hitta på fake-historia.

Vad säger alla andra?
Varför får du för dig det?

Siffrorna i det här spelet är hård fakta (eller vad det heter på varulvsspelsspråk). [insert mer text av vikt, men jag håller mig ifrån det eftersom det hjälper ulvarna.]
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
anth said:
!Paxen said:
3) Vi tvingar endast outningar från dom som verkar mest misstänkta.

Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Helt klart är att det är något med ulvarnas siffror som genast skulle avslöja dem som ulvar (även om jag inte riktigt kommit på vad ännu).

Problemet är att om vi får en bybo att outa sig så ser genast ulvarna hur "riktiga siffror" ska se ut.
Jag har fått för mig att det är lättare för ulvarna att hitta på fake-siffror än i ett vanligt ulv-spel där man måste hitta på fake-historia.

Vad säger alla andra?
Jag tänker här vara fräck och säga: Ulvarna vet hur siffrorna ser ut. Ulvarna har inte så annorlunda ordning än vad vi har. Dock är det vilka siffror dom har som är intressant. Det är vad jag kan säga.
Men vafan säger du det för!?

*Facepalm.*
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Varför skulle jag inte säga det?

Vad är det som gör så att du tror att ulvarna inte redan vet det och att dom skulle göra någon sifferkombination som doesn't make sense?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Jag tänker här vara fräck och säga: Ulvarna vet hur siffrorna ser ut. Ulvarna har inte så annorlunda ordning än vad vi har. Dock är det vilka siffror dom har som är intressant. Det är vad jag kan säga.
Du är så klart fräck som vanligt du Paxie.

Det här hjälper ju ulvarna mer än oss. Det är rätt dumt att berätta för ulvarna hur det fungerar.

K.K said:
Siffrorna i det här spelet är hård fakta (eller vad det heter på varulvsspelsspråk). [insert mer text av vikt, men jag håller mig ifrån det eftersom det hjälper ulvarna.]
Insert text said:
[Ulvarna har ingen aning om vilka siffror som smälter in bra bland bybornas siffror. Att hitta på fake-nuffror är det som sätter ulven på dasset utan dassring]
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
sen vill jag också notera att det börjar bli dags att säga vilken taktik vi bör köra på och börja köra hårt! Jag tänker inte säga att ikväll så ska vi rösta ut någon men vi bör börja rösta ut folk fr om imorgon! Vi måste lägga press, vi måste få ut info, vi måste veta vad folk gömmer. Som det är nu så är dett ett slentriantråd, där folk skriver vad dom tror, men inte säger hur vi bör få ut ulvarna och vinna detta.

Jag tycker inte att jag bör be om ursäkt eller känna mig dum för det jag har outat, för jag tror inte att ulvarna r idioter. Ju mer vi trevar desto mer tjänar ulvarna på det.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Jag tänker här vara fräck och säga: Ulvarna vet hur siffrorna ser ut. Ulvarna har inte så annorlunda ordning än vad vi har. Dock är det vilka siffror dom har som är intressant. Det är vad jag kan säga.
Du är så klart fräck som vanligt du Paxie.

Det här hjälper ju ulvarna mer än oss. Det är rätt dumt att berätta för ulvarna hur det fungerar.

K.K said:
Siffrorna i det här spelet är hård fakta (eller vad det heter på varulvsspelsspråk). [insert mer text av vikt, men jag håller mig ifrån det eftersom det hjälper ulvarna.]
Insert text said:
[Ulvarna har ingen aning om vilka siffror som smälter in bra bland bybornas siffror. Att hitta på fake-nuffror är det som sätter ulven på dasset utan dassring]
Som jag har sagt, ulvarna är inte idioter. Jag har inte lämnat ut någon info som gör så att vissa siffror är mer safe än andra. Du och Recca antar att ulvarna, utifrån det jag skriver kommer att säga "min sifferkombination är X.." och att dom är safe utifrån det.

Vad vet vi bybor? Knappt något. Vad vet ulvarna? troligtvis vilka andra som är ulvar och vilka siffror dom har.

Utifrån detta så antar jag att ulvarna vet om det är något med deras siffror som hör ihop. Ulvarna vet troligtvis utifrån det att "detta bör vi inte ge ut". Att då säga att det jag outar är dumt är i sig dumt, eftersom det låter som att både du och Recca antar att ulvarna är för dumma för att lägga ihop att 1 + 1 = 2.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ska springa till bussen nu, men kort bara. Det här med nattmord, hurvida varulvarna kan ha både information och förmåga, det måste dom nästan ha eller så ska vi förstås bara outa alla siffror direkt. Däremot känns det ju mycket troligt att dom inte har någon annan förmåga än just nattmord, och det är bra information i sig att ha reda på.

Och förlåt för att jag indirekt kallade Vicotnik för mupp, det är i min värld en väldigt mild förolämpning, men fortfarande onödigt. Det jag borde sagt var att just den saken var muppigt gjord inte börja med omotiverade personangrepp.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
anth said:
Jag har fått för mig att det är lättare för ulvarna att hitta på fake-siffror än i ett vanligt ulv-spel där man måste hitta på fake-historia.

Vad säger alla andra?
Varför får du för dig det?

Siffrorna i det här spelet är hård fakta (eller vad det heter på varulvsspelsspråk). [insert mer text av vikt, men jag håller mig ifrån det eftersom det hjälper ulvarna.]
Säg att vi spelade Batman (så som det spelades första gången här).
Alla bybor var kända batman-skurkar.
Ulvarna var batman, Robin och andra good guys.
Om jag faktiskt var batman hade jag varit tvungen att utge mig för att vara en skurk, t.ex. Harley Quinn - men då är risken stor att någon av byborna faktiskt ÄR Harley Quinn och min bluff skulle vara avslöjad.

Säg nu att vi tvingar en bybo att outa sina siffror, t.ex. 123 (nej, mina siffror kommer inte ens i närheten av 123 så jag tror inte jag avslöjat något) - då kan ulvarna använda den informationen för att hitta på siffror som låter trovärdiga, t.ex. 456.

Nu får vi hoppas att den info vissa av oss bybor har säger något om de andras siffror som avslöjar ulvarna - men det känns inte lika uppenbart som att jag skulle välja Harley Quinn när någon annan redan fått den rollen.
Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Björn den gode said:
Och förlåt för att jag indirekt kallade Vicotnik för mupp, det är i min värld en väldigt mild förolämpning, men fortfarande onödigt. Det jag borde sagt var att just den saken var muppigt gjord inte börja med omotiverade personangrepp.
Det är lugnt, ingen skada sked. Även om det ska mycket till innan jag tar illa vid mig så kan det finnas andra som inte har lika högt i tak. Vill mest hålla kvar diskutionen på en trevlig nivå.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca och KK

Ingen aning om ni loggade ut eller om ni är osynliga just nu, men jag vill veta varför ni blev så härskna. just nu tar jag det som en scumtell, 2 ulvar som båda reagerade kraftfullt på samma sak, och jag förstår som sagt inte varför ni reagerade som så. Det jag sa var ingen outning. Det var vad ulvarna redan vet. Så, varför reagerade ni som ni gjorde?
 
Top