Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
2 veckor säger Korpa.

Så vad tror vi? 5-7 rundor lite drygt. Det är 2-3 dagar per runda. Hyfsat med andra ord och byn har dessutom möjlighet att bestämma när vi avslutar varje runda.

Vi behöver en strategi. K.K, förslag?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Bra. Vi bör bolla strategier. Jag vill gärna bolla strategi med någon som har lite ulvspel bakom sig dock, så jag väntar gärna med teorier tills en sån infinner sig i tråden förutsatt att det går undan.
Jag ser ju här ovan varför du inte vill bolla med SJSL, men är inte det lite skevt Recca?

En "ny" spelare bör ju tillföra med en helt annan dimension än en gammal stöt som exempelvis Klemers Kastanj.

Du tar rätt mycket avstånd till SJSLarsson här och det finner jag lustigt. Detta i samband med att ni båda tycks få ihop det mot Brynolf.

Lixom, du och SJSLarsson har redan nu börjat snacka teorier i och med att båda reagerar rätt hårt på att Brynolf skriver:

Brynte said:
Tja, nu finns ju inget direkt fluff att relatera till men det är klart vi ska vara så aktiva som möjligt.
Jag tycker vi går tillväga som så här:

Eftersom SJSLarson och du har fått svar av Brynte om vad han snackar om så tycker jag att det inte är mer än rätt att ni snackar lite granna nu.

Fyller på med:
Brynolf said:
Menar vi samma sak med fluff här? Jag har alltså ingen målande karaktärsbeskrivning, har du?
Har du en målande karaktärsbeskrivning Recca?
Hm, K.K. Det är ju bra att du är på hugget men jag vill inte säga något om mitt rollpm innan vi fått till några vettiga drev alternativt diskuterat en annan strategi om hur vi just outar detaljer i våra rollpm.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K´s strategi

Vimes said:
[här kan ni föreställa er en flufftext som handlar om siffror, typ streckkoder eller något däråt. Det är valfritt!]
Så här gör vi.

Purgatorisk ordningsföljd.

Jag pekar med hela handen och väljer att SJSLarsson börjar snacka. Han är online och mest grön så därför får han gå ut först.

Vad säger Vimes text just dig är frågan?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Brynolf said:
Menar vi samma sak med fluff här? Jag har alltså ingen målande karaktärsbeskrivning, har du?
Med fluff menar jag allt som inte är konkret fakta om ens roll samt förmågor. Det kan vara långa beskrivande flufftexter eller något kort, enkelt och koncist.

Jag svarar på din fråga, om jag har målande karaktärsbeskrivning eller inte, om du svarar på ifall du har något som helst utöver din beskrivning av din roll.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Hm, K.K. Det är ju bra att du är på hugget men jag vill inte säga något om mitt rollpm innan vi fått till några vettiga drev alternativt diskuterat en annan strategi om hur vi just outar detaljer i våra rollpm.
Nu har jag ett vettigt alternativ men det måste väl godkännas av minst 5 för att rulla igång eller liknande.

Är du för mitt förslag?

Och ja.. Jag skall tagga ner lite.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har (förhoppningsvis) fungerande internet igen, korta tankar innan jag somnar:

Hur kan "fluffet" tänkas påverka själva spelet?
Hur kan det hjälpa oss att hitta ulvarna?

***

Hur gör vi för att drev inte ska leda till automatiskt utröstning?
Vi är 11 st, om 6 st av oss drevar mot någon annan och vi inte tar bort våra röster till 22:30 betyder det att personen blir utröstad.

Jag ändrar min röst för att hoppa på det lilla drev som finns. Men jag hoppar tillbaka till xyas när jag anser att drevet gett något.

Röst: Björn den gode
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: K.K´s strategi

Konrad Konvalj said:
Vad säger Vimes text just dig är frågan?
Efter jag fått svar från Brynolf kan jag tänka mig att svara på detta, om någon mer om denna information från mig (utöver Brynolf, förstås).
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: K.K´s strategi

Om någon 'ber om denna information' skall det vara. Ursäkta otydligheten.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: K.K´s strategi

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
[här kan ni föreställa er en flufftext som handlar om siffror, typ streckkoder eller något däråt. Det är valfritt!]
Så här gör vi.

Purgatorisk ordningsföljd.

Jag pekar med hela handen och väljer att SJSLarsson börjar snacka. Han är online och mest grön så därför får han gå ut först.

Vad säger Vimes text just dig är frågan?
Okay nu går det undan. Det är bra.

Men jag håller med SJSLarsson om att Brynte har mer att svara på här eftersom han ju outar icke-fluffet och senare ändrar till att inte ha en målande beskrivning i sitt pm - efter det att han även förhalar med ett "ungefär" på mitt uttryckliga ifrågasättande.

Sen ska jag svara ordentligt på inlägget oxo.

Röst: Brynolf
Konrad Konvalj said:
Jag ser ju här ovan varför du inte vill bolla med SJSL, men är inte det lite skevt Recca?

En "ny" spelare bör ju tillföra med en helt annan dimension än en gammal stöt som exempelvis Klemers Kastanj.

Du tar rätt mycket avstånd till SJSLarsson här och det finner jag lustigt. Detta i samband med att ni båda tycks få ihop det mot Brynolf.

Lixom, du och SJSLarsson har redan nu börjat snacka teorier i och med att båda reagerar rätt hårt på att Brynolf skriver:
Eftersom det i min värld är naturligt att du har 1. mer att tillföra iom din erfarenhet och 2. eftersom du är en troligtvis jävligt mycket värre ulv än en nybörjarulv som kommer begå misstag ändå troligtvis. Därför är det i min åsikt bättre att du börjar blajja än att han gör det.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Recca said:
2 veckor säger Korpa.

Så vad tror vi? 5-7 rundor lite drygt. Det är 2-3 dagar per runda. Hyfsat med andra ord och byn har dessutom möjlighet att bestämma när vi avslutar varje runda
Jag har roat mig med ett tankeexperiment, angående antal rundor, baserat på att ulvarna ska vara tre till antalet samt att en väktare skyddar fel (för kom igen, det måste finnas en väktare!). Är det två ulvar så får vi helt plötsligt fler rundor, men jag har inte skrivit ned hur många.

Om vi är dåliga på att röka ut ulvarna och prickar fel de tre första rundorna så vinner ulvarna. Är vi duktiga och tar två tidigt så slutar spelet som senast runda sex.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Med andra ord har vi som mest 4-6 rundor på oss, med tre varulvar i spel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Okej, nu är jag med i matchen, har skumläst ifatt lite snabbt (spelet spel hela kvällen).
Min första reaktion är: VA FAN RÖSTAR NI REDAN?

Spelet har knappt börjat och redan ligger ett antal röster ute. Och till något som verkar vara rätt så bekymmer fria röster för att komma igång med spelet.

Att tänka på när det kommer till röster är att de är betydligt tyngre i denna form av spel eftersom de styr när rudan avslutas. I nuläget så kommer rundan ta slut då vi har 6 röster på en och samma spelare. Så att lägga en röst på en spelare minskar ner mängde röster ulvarna måste bidra med för att avsluta en runda.

Jag har klurat lite på hur man skulle lägga upp ett sånt här spel sen jag senast höll min klassiker och nu när vi vet att vi har 14 dagar på oss så borde vi kunna fördela upp dessa på ett strategiskt sätt.

Mitt förslag på detta är:
Runda 1, 3 dagar. Kvar 11.
Runda 2, 2 dagar. Kvar 9
Runda 3, 1-2 dagar. Kvar 7-8.
Resterande rundor 1 dag.

Kan vi enas om något liknande så sätter vi en press på ulvarna genom att tvinga dem till att avsluta rundorna på våra vilkor. Vad tror ni om detta?

Sen så bör vi försöka få ut alla siffror och information under första rundan så vi inte förlorar något pga eliminerade spelare. Där emot så bör vi inte häva ur oss detta huller om buller, då det inte ger oss något att gå på. Inte heller så bör vi köra Purgatorysk outning (dvs en spelare börjar outa något och sedan väljer nästa som ska outa), detta på grund av att ulvarna är de som har kontrollen över hur outningen kommer ske eftersom de vet vilka som är ulvar/bybor.

När det kommer till siffrorna så antar jag att vi antingen ska addera ihop dem eller att vi ska applisera samtliga fyra räknesätt på dem.
Alternativt så kan det vara så att ingen deltagare har samma sifferkombination som någon annan.

Sen misstänker jag att siffrorna vi har fått endast är ental.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Rösträkning

Spelet är väldigt ungt och vi är redan halvvägs till att avsluta första rundan.

BDG (3): Basenanji, Korpa, Anth
Brynolf (1): LJSLarsson
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Jag har klurat lite på hur man skulle lägga upp ett sånt här spel sen jag senast höll min klassiker och nu när vi vet att vi har 14 dagar på oss så borde vi kunna fördela upp dessa på ett strategiskt sätt.

Mitt förslag på detta är:
Runda 1, 3 dagar. Kvar 11.
Runda 2, 2 dagar. Kvar 9
Runda 3, 1-2 dagar. Kvar 7-8.
Resterande rundor 1 dag.

Kan vi enas om något liknande så sätter vi en press på ulvarna genom att tvinga dem till att avsluta rundorna på våra vilkor. Vad tror ni om detta?
Som jag såg det var "sudden death" till byns fördel i Klassikern eftersom ulvarna inte vågade avgöra drev. Med fixerade rundavslut säger slutrösterna mindre. Men samtidigt är det ju lite brådis också så omständigheterna är inte desamma som sist. Jag gillar nog idén men är inte så säker på att den behöver implementeras redan från start.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Rösträkning

Vicotnik said:
Spelet är väldigt ungt och vi är redan halvvägs till att avsluta första rundan.

BDG (3): Basenanji, Korpa, Anth
Brynolf (1): LJSLarsson
Jag har lagt min röst på Brynolf också...

Med ental menar du då siffror under 10 eller är det nåt annat som avses?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: K.K´s strategi

Recca said:
Men jag håller med SJSLarsson om att Brynte har mer att svara på här eftersom han ju outar icke-fluffet och senare ändrar till att inte ha en målande beskrivning i sitt pm - efter det att han även förhalar med ett "ungefär" på mitt uttryckliga ifrågasättande.
Ändrar? Det är ju en definitionsfråga. Jag menar med fluff "Du är Batman och har stora näsvingar", medan förmågor, information och annat är crunch (som för all del kan vara relaterat till fluff). Jag ändrade mig med andra ord inte alls. Men du och Larsson kanske definierar fluff annorlunda?

Förhalande är du lika duktig själv på, för övrigt:
Recca said:
Hm, K.K. Det är ju bra att du är på hugget men jag vill inte säga något om mitt rollpm innan vi fått till några vettiga drev alternativt diskuterat en annan strategi om hur vi just outar detaljer i våra rollpm.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Vicotnik said:
Okej, nu är jag med i matchen, har skumläst ifatt lite snabbt (spelet spel hela kvällen).
Min första reaktion är: VA FAN RÖSTAR NI REDAN?
Jag röstar för att det är vad jag är van vid från tidigare spel, för att få igång snack, men jag kan förstå att du blir upprörd över det. Om rösterna kommer upp i farligt antal redan nu första dygnet så kommer jag att tänka om och släppa min röst, om jag inte hittar något som pingar.

Jag kan ställa mig bakom en längre första runda, men det är inte för att jag tror på att det är bra med att vi bestämmer antalet rundor redan nu, utan för att vi har tid att vara lite långsamma nu från början. Kniper vi en ulv redan första rundan vinner vi tid (som i rundor vi kan ha fel på).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: K.K´s strategi

Brynolf said:
Men du och Larsson kanske definierar fluff annorlunda?
Vimsy definierar ju fluff annorlunda än vad du gör och han har ju konstruerat spelet, så det är ju inte som att jag tar saker ur luften. Vimsy är väl rätt så tydlig (tyckte iaf jag) med att siffror är fluffet.
Vimsy said:
[här kan ni föreställa er en flufftext som handlar om siffror, typ streckkoder eller något däråt. Det är valfritt!]
Vimsy säger typ; här har ni ert fluff, siffror!
Brynolf said:
Förhalande är du lika duktig själv på, för övrigt:
Recca said:
Hm, K.K. Det är ju bra att du är på hugget men jag vill inte säga något om mitt rollpm innan vi fått till några vettiga drev alternativt diskuterat en annan strategi om hur vi just outar detaljer i våra rollpm.
Det där är inte förhalande. Jag anger ju en tydlig motivering som bygger på att inget drev gått mot mig. Skulle jag hellre bara ha blurtat ut mitt rollpm a la Lu-kaazh/Maniac eller? Nä du.

Du å andra sidan har bestämt dig för att försöka trixa dig igenom med ett "Ungefär" på en väldigt tydlig fråga. Det tycker jag är värt att ifrågasätta.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: K.K´s strategi

Recca said:
Vimsy är väl rätt så tydlig (tyckte iaf jag) med att siffror är fluffet (...) Vimsy säger typ; här har ni ert fluff, siffror!
Jag läste det mer som "Ni har siffror. Jag är Vimes och lat. Kom på nåt eget fluff som handlar om siffror. Ooga!"

Recca said:
Det där är inte förhalande. Jag anger ju en tydlig motivering som bygger på att inget drev gått mot mig. Skulle jag hellre bara ha blurtat ut mitt rollpm a la Lu-kaazh/Maniac eller? Nä du.

Du å andra sidan har bestämt dig för att försöka trixa dig igenom med ett "Ungefär" på en väldigt tydlig fråga. Det tycker jag är värt att ifrågasätta.
Äh, det är samma sorts förhalande, skillnaden är bara att du gav en motivering. Det tyckte jag inte behövdes då folk här är klyftiga nog att lista ut det själva.
 
Top