Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
xyas said:
!Paxen said:
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
De kanske ræknas som førmågor?
Skickade frågan till Vimes nu, utifall att han inte ser att vi frågar det här. Vi bör veta hur det ligger till med det främst för att taktiken kan ändras om dom inte utför nattmord.
Smart.

Jag tror att om Vimsy lagt fram det så i början så kan det mycket väl tyda på att han velat ge oss den hinten, nattmord är en förmåga helt enkelt.

Om Vimsy gett oss infon att ulvarna har FÖRMÅGA: NATTMORD så betyder det någonting. Det är något vi kan använda. Annars är ju inte informationen värd något och då skulle inte Vimsy uttryckt sig så i start-texten.

Jag tror inte att han, likt Rickard, skulle göra såna misstag i spelet, helt enkelt. Det vore grovt tjänstefel. <.<

Jag tror att om nattmord = förmåga så har ulvarna ingen information. Så det kan vara värt att dreva för information. Om det stämmer så kan det nämligen betyda att ulvarna utan information kommer se torsk ut när det kommer fram.

Det är spekulationer men sådana jag har starka indicier för. Vimsy skulle inte bara planterat informationen utan att ha tänkt till om det (till skillnad från Rickard.)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
Ulvarnas vinstkrav är det vanliga: minst hälften av de kvarvarande deltagarna ska vara ulvar - något som i princip är omöjligt att uppnå utan att få nattmörda.

Eftersom Vimes inte haft så mycket tid på sig och han själv sagt att det blir väldigt "klassiskt" så tror jag ulvarna får döda som vanligt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
anth said:
!Paxen said:
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
Ulvarnas vinstkrav är det vanliga: minst hälften av de kvarvarande deltagarna ska vara ulvar - något som i princip är omöjligt att uppnå utan att få nattmörda.

Eftersom Vimes inte haft så mycket tid på sig och han själv sagt att det blir väldigt "klassiskt" så tror jag ulvarna får döda som vanligt.
Ja, det måste väl vara en miss, men jag vill gärna ha ett klargörande ifrån Vimes.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
!Paxen said:
xyas said:
!Paxen said:
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
De kanske ræknas som førmågor?
Skickade frågan till Vimes nu, utifall att han inte ser att vi frågar det här. Vi bör veta hur det ligger till med det främst för att taktiken kan ändras om dom inte utför nattmord.
Smart.

Jag tror att om Vimsy lagt fram det så i början så kan det mycket väl tyda på att han velat ge oss den hinten, nattmord är en förmåga helt enkelt.

Om Vimsy gett oss infon att ulvarna har FÖRMÅGA: NATTMORD så betyder det någonting. Det är något vi kan använda. Annars är ju inte informationen värd något och då skulle inte Vimsy uttryckt sig så i start-texten.

Jag tror inte att han, likt Rickard, skulle göra såna misstag i spelet, helt enkelt. Det vore grovt tjänstefel. <.<

Jag tror att om nattmord = förmåga så har ulvarna ingen information. Så det kan vara värt att dreva för information. Om det stämmer så kan det nämligen betyda att ulvarna utan information kommer se torsk ut när det kommer fram.

Det är spekulationer men sådana jag har starka indicier för. Vimsy skulle inte bara planterat informationen utan att ha tänkt till om det (till skillnad från Rickard.)
Var det dumt av mig att fråga då?

Jag tänker anta att om Vimes har planerat att det ska vara en förmåga så kommer han nog inte svara på frågan. I annat fall..
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
!Paxen said:
xyas said:
!Paxen said:
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
De kanske ræknas som førmågor?
Skickade frågan till Vimes nu, utifall att han inte ser att vi frågar det här. Vi bör veta hur det ligger till med det främst för att taktiken kan ändras om dom inte utför nattmord.
Smart.

Jag tror att om Vimsy lagt fram det så i början så kan det mycket väl tyda på att han velat ge oss den hinten, nattmord är en förmåga helt enkelt.

Om Vimsy gett oss infon att ulvarna har FÖRMÅGA: NATTMORD så betyder det någonting.
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur betyder det att varulvar har Förmåga : Nattmord, jämfört med vad de brukar ha, någonting? Känner att det här resonemanget gått lite över mitt huvud - skulle någon kunna förklara för mig?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
!Paxen said:
Var det dumt av mig att fråga då?

Jag tänker anta att om Vimes har planerat att det ska vara en förmåga så kommer han nog inte svara på frågan. I annat fall..
Nej, jag tycker inte det var dumt att fråga, oavsett om du får svar eller inte så får vi indirekt ett svar på frågan.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Jag tänker anta att om Vimes har planerat att det ska vara en förmåga så kommer han nog inte svara på frågan. I annat fall..
Om han inte svarar är det också information.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
LJSLarsson said:
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur betyder det att varulvar har Förmåga : Nattmord, jämfört med vad de brukar ha, någonting? Känner att det här resonemanget gått lite över mitt huvud - skulle någon kunna förklara för mig?
I normalfall så får ulvar utföra ett nattmord, vilket står med i reglerna under "nattfasen". Att det inte finns med i reglerna nu säger att det skulle kunna vara en förmåga istället.

Så, om det är en förmåga, vad betyder det?

1) Ingenting. Ulvarna dödar en gemensamt varje runda under nattfasen, precis som annars.

2) 1 av ulvarna bestämmer vem som ska dödas, men ulvarna vet inte vilka dom andra ulvarna är och kan därför välja att döda en ulv (huruvida ulven dödas i det fallet är en fråga för sig).

3) Samma scenario som ovan, men ulvarna vet vilka dom andra är.

Finns fler saker som det kan betyda, men detta är det som jag själv kommer på just nu som jag hade kört med om jag var SL. I vilket fall så är det intressant..
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
LJSLarsson said:
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur betyder det att varulvar har Förmåga : Nattmord, jämfört med vad de brukar ha, någonting? Känner att det här resonemanget gått lite över mitt huvud - skulle någon kunna förklara för mig?
Det är nog mer hårklyveri.
Mycket av spelet i går ut på att väga det andra skriver på guldvåg.
Det vanliga är att den som startar varulvsspelet skriver ett inledande inlägg där denne går igenom just det spelets regler. I detta inlägg brukar det stå att under nattfasen:
1) används förmågor
2) hängs en person
3) ulvarna nattmördar en person

Eftersom vi väger allt på guldvåg och Vimes INTE skrivit något om nattulvarnas nattmord - är det naturligt att vi undrar över betydelsen av detta.
Personligen tror jag att Vimes missat detta p.g.a. tidsbrist, (eller räknar det som en förmåga).
Det skulle liksom inte vara ett varulvsspel om ulvarna inte fick nattmörda. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
LJSLarsson said:
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur betyder det att varulvar har Förmåga : Nattmord, jämfört med vad de brukar ha, någonting? Känner att det här resonemanget gått lite över mitt huvud - skulle någon kunna förklara för mig?
I normalfall så får ulvar utföra ett nattmord, vilket står med i reglerna under "nattfasen". Att det inte finns med i reglerna nu säger att det skulle kunna vara en förmåga istället.

Så, om det är en förmåga, vad betyder det?

1) Ingenting.
Om det är en förmåga så skulle jag gissa på att ulvarna saknar information. Jag tror inte att de har både info och förmåga. Visst, jag spekulerar men det du menar att 1:

ulvarna inte känner till varandra och

2. ulvarna känner till varandra.

Är bland det sämsta jag läst i ett varulvsspel någonsin. Du hade lika gärna kunnat skriva: Ingenting. Och sedan låtit det vara. Det är så dåligt så att det är en scumtell.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
!Paxen said:
LJSLarsson said:
Nu hänger jag inte med riktigt. Hur betyder det att varulvar har Förmåga : Nattmord, jämfört med vad de brukar ha, någonting? Känner att det här resonemanget gått lite över mitt huvud - skulle någon kunna förklara för mig?
I normalfall så får ulvar utföra ett nattmord, vilket står med i reglerna under "nattfasen". Att det inte finns med i reglerna nu säger att det skulle kunna vara en förmåga istället.

Så, om det är en förmåga, vad betyder det?

1) Ingenting.
Om det är en förmåga så skulle jag gissa på att ulvarna saknar information. Jag tror inte att de har både info och förmåga. Visst, jag spekulerar men det du menar att 1:

ulvarna inte känner till varandra och

2. ulvarna känner till varandra.

Är bland det sämsta jag läst i ett varulvsspel någonsin. Du hade lika gärna kunnat skriva: Ingenting. Och sedan låtit det vara. Det är så dåligt så att det är en scumtell.
Det du säger är att du tycker att jag förminskar vad det egentligen betyder. Jag vet faktiskt inte vad Vimes har tänkt ut, men det var dom 3 första sakerna jag tänkte på.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Det du säger är att du tycker att jag förminskar vad det egentligen betyder. Jag vet faktiskt inte vad Vimes har tänkt ut, men det var dom 3 första sakerna jag tänkte på.
Grejen är att Vimsy skulle kunna gå ut i tråden och skriva att ulvarna har nattmord också men fram tills att han gör det så är det helt naturligt att utgå från att du inte kommer få något svar, tror jag. Om Vimsy har designat spelet så här så vi har nåt att sitta och diskutera så kommer han inte svara på frågan och har han begått en liten miss så kommer han inte heller skriva något till dig; möjligtvis kommer han skriva i tråden och klargöra.

Fram tills att han skriver nåt i tråden är det rimligt att anta att vi kan använda oss av detta, att det är något vi kan analysera. Sedan kanske jag drar för höga växlar på det eller du för små och det är ju svårt att veta vilket som är riktigt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
LJSLarsson said:
Jag var på Brynolf eftersom han hade uttryckt sig på ett sätt som antydde att han kanske inte fått siffror. Jag trodde att det kunde vara möjligt att varulvar inte fått siffror, men det är omöjligt att få reda på nu sedan så många självmant outar att vi har siffror (den första som gjorde detta var Korpa).
Som jag sagt så ser jag inte siffrorna som fluff, utan som crunch / stats.

Brynolf har svarat svepande och ospecifikt och kom till en motfråga till mig angående om jag fått målande karaktärsbeskrivning
Att du uppfattar det som svepande och ospecifikt torde bero på att vi definierar fluff olika.

Jag erbjöd mig att outa detta ifall Brynolf outade sina siffrors vara eller icke vara först
Din fråga var ypperligt vagt formulerad - "har du något utöver din beskrivning av din roll?" Menar du med "beskrivning av roll" vad jag menar med "fluff" eller "målande karaktärsbeskrivning"?

Känns som vi mest håller på och märker ord här. Men för att svara på din fråga som den var tänkt då: ja jag har siffror. Jag kan till och med säga hur många om det finns ett intresse.

Så, har du någon "målande karaktärsbeskrivning" eller inte?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
!Paxen said:
Det du säger är att du tycker att jag förminskar vad det egentligen betyder. Jag vet faktiskt inte vad Vimes har tänkt ut, men det var dom 3 första sakerna jag tänkte på.
Grejen är att Vimsy skulle kunna gå ut i tråden och skriva att ulvarna har nattmord också men fram tills att han gör det så är det helt naturligt att utgå från att du inte kommer få något svar, tror jag. Om Vimsy har designat spelet så här så vi har nåt att sitta och diskutera så kommer han inte svara på frågan och har han begått en liten miss så kommer han inte heller skriva något till dig; möjligtvis kommer han skriva i tråden och klargöra.

Fram tills att han skriver nåt i tråden är det rimligt att anta att vi kan använda oss av detta, att det är något vi kan analysera. Sedan kanske jag drar för höga växlar på det eller du för små och det är ju svårt att veta vilket som är riktigt.
I vilket fall som så har jag fått svar ifrån Vimes, och han hänvisar bara till vad som står i startinlägget.

Så, vad tror folk? jag har gett min syn på det hela, vad tror ni?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Oavsett vem som drar rätt växlar är det värt att diskutera åtminstone. Det här varulvsspelet blev fort fixat, så det är en möjlighet att Vimes har missat att skriva in nattmord, men det känns som en fruktansvärt klantig miss isf med tanke på att det är en regel som alltid brukar stå med i startinlägget.

Och nu när Vimes tydligen har hänvisat till startinlägget så finns det två förklaringar, en är mer trolig än den andra. Antingen kan varulvarna inte nattmörda eller så räknas det som en förmåga, den sistnämnda är vad jag tror på.

Själv kan jag inte dra någon säker slutsats gällande om det är möjligt att ha både information och förmåga, allt jag kan säga där att jag har inte både och. Det känns lite obalanserat om det var så, däremot, och med tidsgränsen så har ulvarna redan fördel så jag vill ogärna tro att de kan sitta på båda.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
!Paxen said:
I vilket fall som så har jag fått svar ifrån Vimes, och han hänvisar bara till vad som står i startinlägget.

Så, vad tror folk? jag har gett min syn på det hela, vad tror ni?
Då antar jag att det rör sig om förmågor hos ulvarna. Vilket skulle innebära att det troligtvis finns en "ledare" bland ulvarna som har den förmågan och att den möjligtvis kan ärvas till övriga ulvar, då ledaren dör.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
I vilket fall som så har jag fått svar ifrån Vimes, och han hänvisar bara till vad som står i startinlägget.

Så, vad tror folk? jag har gett min syn på det hela, vad tror ni?
Jag hävdar fortfarande att utan nattmord är det inget Varulvsspel.
Så jag går på att det räknas som förmåga.
Å andra sidan är det bara att vänta tills vi fått en röst-majoritet för hängning - så får vi se om någon nattmördas. :gremsmile:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Brynolf said:
Så, har du någon "målande karaktärsbeskrivning" eller inte?
Jag har fått reda på det jag ville veta, nämligen att du hade siffror (vilket dock föll platt eftersom andra redan outat siffrornas existens). Svarar härmed att jag inte har någon målande karaktärsbeskrivning.

Så tillsvidare, Röst: Ingen

Paxen said:
Så, om det är en förmåga, vad betyder det?

1) Ingenting. Ulvarna dödar en gemensamt varje runda under nattfasen, precis som annars.

2) 1 av ulvarna bestämmer vem som ska dödas, men ulvarna vet inte vilka dom andra ulvarna är och kan därför välja att döda en ulv (huruvida ulven dödas i det fallet är en fråga för sig).

3) Samma scenario som ovan, men ulvarna vet vilka dom andra är.
Jag tror inte på 1, för då hade Vimes klargjort.

2 har också svårt att tro på, skulle det inte göra ulv-laget väldigt svagt och svårspelat?

När jag spelat varulvsspel irl så har det funnits roller med förmågan att sia om folk använder förmågor under nattfasen. Kan det ha med det att göra? Att den med den förmågan inte är säker på ifall den hittat en varulv eller bybo med en roll?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Recca said:
!Paxen said:
Det du säger är att du tycker att jag förminskar vad det egentligen betyder. Jag vet faktiskt inte vad Vimes har tänkt ut, men det var dom 3 första sakerna jag tänkte på.
Grejen är att Vimsy skulle kunna gå ut i tråden och skriva att ulvarna har nattmord också men fram tills att han gör det så är det helt naturligt att utgå från att du inte kommer få något svar, tror jag. Om Vimsy har designat spelet så här så vi har nåt att sitta och diskutera så kommer han inte svara på frågan och har han begått en liten miss så kommer han inte heller skriva något till dig; möjligtvis kommer han skriva i tråden och klargöra.

Fram tills att han skriver nåt i tråden är det rimligt att anta att vi kan använda oss av detta, att det är något vi kan analysera. Sedan kanske jag drar för höga växlar på det eller du för små och det är ju svårt att veta vilket som är riktigt.
I vilket fall som så har jag fått svar ifrån Vimes, och han hänvisar bara till vad som står i startinlägget.

Så, vad tror folk? jag har gett min syn på det hela, vad tror ni?
Det kan vara dumt att dreva på informationens vara eller icke vara i det här läget. Siffrorna är nog en mindre direkt farlig strategi att köra på. Men så har vi begränsad tid också.

K.K, du är ju alltid inloggad från jobbet, misstänkt liten aktivitet i det här spelet än så länge dock! Så ta gärna ordet.
 
Top