Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Recca och KK

!Paxen said:
Ingen aning om ni loggade ut eller om ni är osynliga just nu, men jag vill veta varför ni blev så härskna. just nu tar jag det som en scumtell, 2 ulvar som båda reagerade kraftfullt på samma sak, och jag förstår som sagt inte varför ni reagerade som så. Det jag sa var ingen outning. Det var vad ulvarna redan vet. Så, varför reagerade ni som ni gjorde?
Jag gjorde mer en axelryckning !Paxen. Jag tycker att det var mindre bra att du var fräck och berättade för ulvarna att de inte har så annorlunda ordning jämfört med byborna.

Det är ju bra mycket bättre att ulvarna inte har en aning om hur vi bybor tror att siffrorna fungerar. Att du är rätt säker på att ulvarna kan lägga ihop 1+1=2 betyder ju inte att det på ulvarnas papper står hur de skall presentera sina siffror.

Du får grotta på djupare och ställa frågor till mig, men jag tänker inte förklara mig mer ingående varför jag tyckte ditt drag var mindre bra.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad Konvalj said:
LJSLarsson said:
!Paxen said:
Så, vad tycker folk? Ska vi outa siffrer och hur ska vi göra då? Har ni någon annan idé?
Att folk outar alla sina siffror låter riskabelt. Kanske istället att man outar första och/eller sista siffran till att börja med.
Varför är det riskabelt?

I min värld så är alla nuffror av vikt. Den här planen är blajj så övertyga mig gärna.
Det är möjligt att siaren och andra power roller har särskilda typer av kombinationer, och att ulvarna via sin information vet vad de skall leta efter och då kan nattmörda dessa roller om de blir de som outar sina siffror.

Fast om det är ordningen av siffrorna som är viktig, såsom Paxen skriver, så är det inte mycket hjälp med min outningsmetod.

De som har korten på hand just nu är ulvarna eftersom de kan jämföra sina siffror och den information de har medan vi bybor fortfarande står en och en, så någon sorts outning behöver komma igång för att öka kunskapsnivån i byn. Jag är dock fortfarande rädd för att detta sätter stor risk på power rollerna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
KK´s idehörna nummer 2

Jag tror mig ha avläst vissa brödsmulor så här långt i spelet, men det behöver som sagt var inte betyda ett skit. Även ulvar kan brödsmula så jag lägger det lite på hyllan.

För att inte fastna i nått skit så tycker jag att vi aktiverar gruppen med en liten övning.

I purgatorisk ordningsföljd outar vi vilket antal siffror vi har på vårt papper.

Detta bör vi hinna med innan en eventuell hängning ikväll.

Vilka är på? Vem börjar?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Recca och KK

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Ingen aning om ni loggade ut eller om ni är osynliga just nu, men jag vill veta varför ni blev så härskna. just nu tar jag det som en scumtell, 2 ulvar som båda reagerade kraftfullt på samma sak, och jag förstår som sagt inte varför ni reagerade som så. Det jag sa var ingen outning. Det var vad ulvarna redan vet. Så, varför reagerade ni som ni gjorde?
Jag gjorde mer en axelryckning !Paxen. Jag tycker att det var mindre bra att du var fräck och berättade för ulvarna att de inte har så annorlunda ordning jämfört med byborna.

Det är ju bra mycket bättre att ulvarna inte har en aning om hur vi bybor tror att siffrorna fungerar. Att du är rätt säker på att ulvarna kan lägga ihop 1+1=2 betyder ju inte att det på ulvarnas papper står hur de skall presentera sina siffror.

Du får grotta på djupare och ställa frågor till mig, men jag tänker inte förklara mig mer ingående varför jag tyckte ditt drag var mindre bra.
Fast, jag har inte sagt hur siffrorna fungerar, såvitt jag kan se iaf. Jag har dock påpekat att siffrorna är ett sätt att få reda på hur man får reda på ulvarna.

Så, ännu en gång, ulvarna vet detta redan innan. Om jag var ulv så skulle jag direkt kolla på rollen och säga "Hey, jag har siffror.. Vilka siffror har ni andra? Hur ska vi hantera detta?".

Det som jag sa kan vara ny info för byborna, men inte ulvarna. Visst kan det vara så att ulvarna, utifrån sifferoutning förstås, kan få en idé om vad dom ska outa för siffror, men det är då.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Någon direkt lösning då det har jag inte. Och för att min tanke ska fungera så krävs det att majoriteten ställer upp på det. Och av dömma av det lilla men hårda gensvar jag fått så bedömer jag att det inte kommer bli av.

Personligen så skulle jag se på stor misstänksamhet på de spelare som i slutet av en runda hoppar på ett drev bara för att de måste. Målet som jag ser med att ha fasta dagar är att vi ska hinna diskutera vem vi ska skicka i galjen innan rundan tar slut och folk "panikröstar". Samt även förhindra att tiden springer ifrån oss och ger ulvarna segern pga att vi dragit ut på spelet över för lång tid.
Jo, att det i teorin skulle hindra oss från att dö av "time's up" är jag med på. Men panikröstandet i slutet av en "runda" skulle ju skilja sig väsentligt från ett vanligt varulvsspel. Här MÅSTE en spelare ha 50% av rösterna innan han hängs, normalt räcker det med att ha FLEST röster. Så jag har svårt att se hur din idé skulle funka i praktiken. Förstår du hur jag menar? Vad var din tanke här?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: KK´s idehörna nummer 2

Konrad Konvalj said:
I purgatorisk ordningsföljd outar vi vilket antal siffror vi har på vårt papper.
Detta bör vi hinna med innan en eventuell hängning ikväll.

Vilka är på? Vem börjar?
Jag är inte allt förtjust i Purgatorisk ordningsföljd, då det mångt och mycket ger kontrollen över outningen till ulvarna.
Oavsett hur vi gör vid outning så ska man motivera varför man väljer att gå ut med den information man avslöjar.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: KK´s idehörna nummer 2

Konrad Konvalj said:
För att inte fastna i nått skit så tycker jag att vi aktiverar gruppen med en liten övning.

I purgatorisk ordningsföljd outar vi vilket antal siffror vi har på vårt papper.

Detta bör vi hinna med innan en eventuell hängning ikväll.

Vilka är på? Vem börjar?
Jag ær på det hær før att ha lite mer att diskutera æn nattmørdandets natur.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: KK´s idehörna nummer 2

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
I purgatorisk ordningsföljd outar vi vilket antal siffror vi har på vårt papper.
Detta bör vi hinna med innan en eventuell hängning ikväll.

Vilka är på? Vem börjar?
Jag är inte allt förtjust i Purgatorisk ordningsföljd, då det mångt och mycket ger kontrollen över outningen till ulvarna.
Oavsett hur vi gör vid outning så ska man motivera varför man väljer att gå ut med den information man avslöjar.
Fast motivation ær ju densamma før alla om alla outar samma sak. Dvs "før att vi sagt att så ska vi gøra".
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: KK´s idehörna nummer 2

Okay.

Vico är en motståndare och xyas är på!

Gött nu är det i rullning.

Jag har ett tillägg för att blidka Vico´s sug efter att motivera sig.

Välj mellan följande:

1. Outa hur många siffror du ha.
2. Outa din totala summa (använd dig av x+x+x+x+x+x+x= SUMMA)

Motivera ditt val och förklara varför du gör som du gör.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: KK´s idehörna nummer 2

xyas said:
Fast motivation ær ju densamma før alla om alla outar samma sak. Dvs "før att vi sagt att så ska vi gøra".
De senaste spelen har vi drevat de misstänkta som då har fått outa det de själva tycker känns vettigt, och motivera valet. Jag gillar den idén, men i det här spelet har vi inte så många variabler att outa, så det är väl siffrorna som gäller.

Jag tycker Vic kan börja. BDG hittade bra skit på honom.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Recca och KK

Paxie said:
Fast, jag har inte sagt hur siffrorna fungerar, såvitt jag kan se iaf. Jag har dock påpekat att siffrorna är ett sätt att få reda på hur man får reda på ulvarna.
Nej det har du inte.

Det du har gjort är att du berättat att ulvarnas siffror inte har en så annorlunda ordning jämfört med byborna. Det är ju något du vet, men det betyder ju inte att ulvarna vet det. Det bästa är i mitt tycke att sådant är upp till ulvarna att lista ut inte få det serverat på ett fat.

Jag säger inte att du har rätt i det du tror, men jag säger fortfarande att jag tycker att du gjorde fel när du var fräck och berättade det.

Men nu släpper vi det här Paxie. Det är bara jidder just nu. Vi behöver få igång nått lite mer handfast.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: KK´s idehörna nummer 2

Låt mig för tydliga jag är inte emot att vi outar saker, jag är emot just Purgatorisk outning.
Fördelarna med Purgatorisk outning är att den oftast är snabb. Nackdelarna som jag ser det är att ulvarna till viss del kan styra vilka när de vill outa sig med undantag för den första ulven.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Recca och KK

!Paxen said:
Ingen aning om ni loggade ut eller om ni är osynliga just nu, men jag vill veta varför ni blev så härskna. just nu tar jag det som en scumtell, 2 ulvar som båda reagerade kraftfullt på samma sak, och jag förstår som sagt inte varför ni reagerade som så. Det jag sa var ingen outning. Det var vad ulvarna redan vet. Så, varför reagerade ni som ni gjorde?
...Men du sitter på kunskap om vad ulvarna vet. Det är en scumtell. Och du undrar varför vi reagerar? :gremtongue:

!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Jag tänker här vara fräck och säga: Ulvarna vet hur siffrorna ser ut. Ulvarna har inte så annorlunda ordning än vad vi har. Dock är det vilka siffror dom har som är intressant. Det är vad jag kan säga.
Du är så klart fräck som vanligt du Paxie.

Det här hjälper ju ulvarna mer än oss. Det är rätt dumt att berätta för ulvarna hur det fungerar.

K.K said:
Siffrorna i det här spelet är hård fakta (eller vad det heter på varulvsspelsspråk). [insert mer text av vikt, men jag håller mig ifrån det eftersom det hjälper ulvarna.]
Insert text said:
[Ulvarna har ingen aning om vilka siffror som smälter in bra bland bybornas siffror. Att hitta på fake-nuffror är det som sätter ulven på dasset utan dassring]
Som jag har sagt, ulvarna är inte idioter. Jag har inte lämnat ut någon info som gör så att vissa siffror är mer safe än andra. Du och Recca antar att ulvarna, utifrån det jag skriver kommer att säga "min sifferkombination är X.." och att dom är safe utifrån det.

Vad vet vi bybor? Knappt något. Vad vet ulvarna? troligtvis vilka andra som är ulvar och vilka siffror dom har.

Utifrån detta så antar jag att ulvarna vet om det är något med deras siffror som hör ihop. Ulvarna vet troligtvis utifrån det att "detta bör vi inte ge ut". Att då säga att det jag outar är dumt är i sig dumt, eftersom det låter som att både du och Recca antar att ulvarna är för dumma för att lägga ihop att 1 + 1 = 2.
Vi kan ju inte veta vad det ger ulvarna för något att arbeta med men däremot är ju den info du outar ingenting som ger oss bybor något att arbeta med. Vi är ju semi-överens alla i tråden om att sifferoutning kommer vara en grej vi kör på när vi drevar. Så varför släpper du info som ger ulvarna möjlighet att lättare gröna sig själva med sin sifferoutning??

Svar:
1. Du försöker gröna dig själv.
2. Du tror att det hjälper byn att outa detta.

Av dessa alternativ så får du banne mig förklara tvåan lite innan jag köper det.

Men 1:an ser rimlig ut.
1a. Du är en bybo med information skiter i byn och vill se grön ut.
1b. Du är en ulv som gör en risktagning. Och varför inte, det enda du egentligen säger är: Ulvarna har siffror som vi har men vilka siffrorna är är viktigt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: KK´s idehörna nummer 2

Brynolf said:
Jag tycker Vic kan börja. BDG hittade bra skit på honom.
Varför tycker du Vic skall börja? Vicotniks skrivande har mest handlat om röstsystem och uträkningar, ingenting som starkt pingat varulv.

Jag skulle hellre se att Konrad började, eftersom det var han som kom med de mycket specifika förslagen på hur outningarna skulle se ut. Det skulle kunna vara en ulv med kunskap som vet vad han skall leta efter.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: KK´s idehörna nummer 2

Vicotnik said:
Låt mig för tydliga jag är inte emot att vi outar saker, jag är emot just Purgatorisk outning.
Fördelarna med Purgatorisk outning är att den oftast är snabb. Nackdelarna som jag ser det är att ulvarna till viss del kan styra vilka när de vill outa sig med undantag för den första ulven.
Vad ær att føredra? Bokstavsordning (omvænd eller ej)?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: KK´s idehörna nummer 2

LJSLarsson said:
Brynolf said:
Jag tycker Vic kan börja. BDG hittade bra skit på honom.
Varför tycker du Vic skall börja? Vicotniks skrivande har mest handlat om röstsystem och uträkningar, ingenting som starkt pingat varulv.

Jag skulle hellre se att Konrad började, eftersom det var han som kom med de mycket specifika förslagen på hur outningarna skulle se ut. Det skulle kunna vara en ulv med kunskap som vet vad han skall leta efter.
Jag har inga problem att börja outa ifall det är vad byn vill att jag ska göra.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Recca och KK

Du förutsätter att det jag skrev är info som jag har, när det lika gärna kan vara info som jag gissar mig till.

Vilket verkar mest vettigt: Jag outar hård info? Eller, jag "outar något som jag bara hittar på och ser om ulvarna går på det".

Men, vem vet, det kan ju ha varit så att jag outade hård info. Grejen är den att ulvarna vet mer än vad byborna vet och därför har dom ett försprång redan från start.

Det gör egentligen ingen skillnad vad jag skriver, för ulvarna kan inte veta om det jag säger är sant eller inte.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: KK´s idehörna nummer 2

xyas said:
Vicotnik said:
Låt mig för tydliga jag är inte emot att vi outar saker, jag är emot just Purgatorisk outning.
Fördelarna med Purgatorisk outning är att den oftast är snabb. Nackdelarna som jag ser det är att ulvarna till viss del kan styra vilka när de vill outa sig med undantag för den första ulven.
Vad ær att føredra? Bokstavsordning (omvænd eller ej)?
Normalt drevande, men det blir knepigt att göra det i och med tidsstoppen vajre dag.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Recca och KK

!Paxen said:
Du förutsätter att det jag skrev är info som jag har, när det lika gärna kan vara info som jag gissar mig till.

Vilket verkar mest vettigt: Jag outar hård info? Eller, jag "outar något som jag bara hittar på och ser om ulvarna går på det".
Eh. Att hitta på information vore ju jättemärkligt...

Men ehh, jag misstänker att vi inte lär komma längre. Jag gillar inte att pressa dig Paxie, man vet ju inte om nästa groda som ploppar ur din mun sabbar för byn eller för dig själv. :/
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: KK´s idehörna nummer 2

XtrafikSJ said:
Jag skulle hellre se att Konrad började, eftersom det var han som kom med de mycket specifika förslagen på hur outningarna skulle se ut. Det skulle kunna vara en ulv med kunskap som vet vad han skall leta efter.
Jag börjar om jag får ok från två till.

Vico, Recca, xyas, Korp är alla inloggade så det bör inte dra ut på tiden allt för mycket.

Jag måste ju vara specifik för att vi skall kunna komma någon vart.

Jag kan lägga in fler val om det känns osäkert att outa x-antal nuffror i koden alternativt vad summan av nuffrorna blir.

Det vore i mina ögon rätt intressant att outa båda två samtidigt. Det ger ulvarna mindre svängrum att fejka.

Alltså, om jag outar att jag har 7 nuffror som blir en total av 8 så blir det ju rätt svårt för mig sedan att outa att mina siffror är 1+1+1+1+1+1+9=15

Det kommer fortfarande inte behöva betyda att man offrar någora nuffror om man nu inte har exempelvis 4 stycken 1:or så klart.
 
Top