Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
  • Ljug inte, oavsett om du har en jättehäftig plan som bygger på att lura varulvarna så är det dåligt att ljuga, eftersom andra bybor ändå inte kommer kunna lita på dig och sådana planer alltid låter som efterhandskonstruktioner även om dom inte är det.
  • Om du röstar, rösta alltid på den du i just det läget helst vill åker ut (vilket i sin tur nästan alltid är den du tror har högst sannolikhet att vara maffia)
  • Diskutera aldrig överhuvudtaget information som enbart maffian kan tjäna på om den kommer ut (som tillexempel vem som kan vara väktare).
  • Släpp inte information om fluff innan tillräckligt medd fluff är släppt, vi vill inte ge maffian chansen att hitta 'säkra' bluffar genom att berätta vilken information vi har. Nu invänder någon men då kan det ju vara jättesmart att släppa falsk information så att varulvarna går i fällan, på det svarar jag, nej se första punkten.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Okej, nu är jag med i matchen,
Mitt förslag på detta är:
Runda 1, 3 dagar. Kvar 11.
Runda 2, 2 dagar. Kvar 9
Runda 3, 1-2 dagar. Kvar 7-8.
Resterande rundor 1 dag.

Kan vi enas om något liknande så sätter vi en press på ulvarna genom att tvinga dem till att avsluta rundorna på våra vilkor. Vad tror ni om detta?
Okej, som vi alla vet så kan vi inte lita på Vicotnik, men det här inlägget var ändå ett lågvattenmärke. Han påstår att han är med i matchen men hans uttalande tyder på att han inte ens kommit in i omklädningsrummet än, skärpning.

Men för att börja bemöta det här så är det förstås jättekorkat att bestämma hur många dagar en viss runda ska ha, då tappar vi ju all information vi får av att en runda avslutades av en viss person en viss dag. Och press blir det ju knappast heller på ulvarna då kommentaren "jag var tvungen att byta till det största drevet då vi bestämt att det skulle avslutas idag" är ungefär det enda en bybo kan försvara sig med, och samma försvar fungerar perfekt för en ulv. Nä låt folk ta ansvar för sina röster. Ser man sen folk som börjar försöka förhala när vi närmar oss farligt dåligt med tid (om vi inte har avslutat det innan deadline så suger vi ju alltså, då är det ju bättre att avsluta det och förlora så att vi i vart fall hade en chans), så är det ju en ulvtell i sig.

Så ha tiden i åtanke, men så länge antalet dagar kvar än antalet rundor så är det ju ingen brådska (sen vet vi förstås inte exakt hur många rundor som är kvar med tanke på att en väktare kan träffa rätt och så där, så lite buffer vill vi ha).

Vicotnik said:
När det kommer till siffrorna så antar jag att vi antingen ska addera ihop dem eller att vi ska applisera samtliga fyra räknesätt på dem.
Alternativt så kan det vara så att ingen deltagare har samma sifferkombination som någon annan.

Sen misstänker jag att siffrorna vi har fått endast är ental.
Vad i hela friden håller du på med här? Förutom att det är mycket vilda spekulationer (som dessutom verkar föga troliga) så är ju det här enbart information som skulle kunna hjälpa någon som vill bluffa. Inte nog med att du går ut med vilken typ av fluff du har, du börjar till och med spekulera i hur vi kan använda det, innan någon ens har outat sin information.

Nä hela det här inlägget tycker jag skriker av någon som inte har tänkt till, och detta är tyvärr något som i sin tur tyder på att det är en ulvspelare, eftersom det han skriver låter sådär "lagom vettigt" samtidigt som det kan verka helt ofarligt, men hade Vicotnik varit bybo så hade han antagligen tänkt ett steg till innan han säger:
Vicotnik said:
Sen misstänker jag att siffrorna vi har fått endast är ental.
På vilket sätt skulle det någonsin kunna hjälpa byn att du släpper den här informationen i det här läget, oavsett hur mycket du bara gissar och hur mycket du fått reda på i information?

Hade det inte varit för att jag har en person jag röstar på ännu hellre just nu så har du verkligen förtjänat en röst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Brynolf said:
Ålrajt! Fluffet tycks vara upp till oss, så jag föreslår ICA-butik. Där finns nuffror i mängder. Alternativt Auswitzchschrh, men det är svårare att stava och inte lika kul.
Dagens snackis verkar ha handlat om något som började med det här inlägget. För mig är det ganska uppenbart hur Brynolf tänkte här då kopplingen mellan mitt fluff och Auswitch inte är speciellt långsökt. Angående ica-affär så är det ju också uppenbart att han har fått just siffror i stt roll-pm, eftersom det väl annars från startmeddelande i tråden hade varit troligare att associera ica-affär till streckkoder.

Sen har vi förstås det helt orimliga i att ulvarna inte skulle ha fått några siffror alls utan bara byborna, vilket skulle ha gjort spelet väldigt lätt... (Att jag pratar så öppet om siffror som fluff är förövrigt för att någon mupp redan gått in och spoilat den delen så den visserligen minimala chansen att det fanns något att tjäna på att hålla på den infon är redan borta)

Reaktionerna på detta är dock mycket spännande. En normal byboreaktion skulle jag säga vore att man tittade på brynolfs startinlägg och tänkte "hm han försöker hinta om vilken sorts fluff han har, och det verkar vara samma sort som mitt" vilket förstås inte betyder att han är grön men inte heller det motsatta. En inte helt ovanlig ulvreaktion skulle vara att börja dreva, mest för att ulvarna har mycket att vinna på att sätta dagordningen, och i ett parti med bara 11 pers så inser man snabbt att vara tyst i bakgrunden inte kommer att fungera (Vilket verkar vara precis den reaktionen som Recca valde). (btw Basenanaji och !Paxen jag sneglar på er när det gäller tyst spel).

Till hennes försvar får jag säga att samma reaktion kan vara från en bybo med taggarna utåt, och det är oftast den strategin jag själv kör i början, hitta det mest misstänkta av inläggen och om det så bara är ett halmstrå från början börja tryck ner det i halsen på vederbörande för att tvinga hen att reagera och i reaktionen avläsa hur allvarligt snedsteg det första var. (Min bedömning här förresten är att han agerat något förvirrat men inte på något sätt som pingat röd).

Då återstår LJSLarsson, han verkar å ena sidan vilja hävda att han inte är en van spelare, å andra sidan verkar han ha väldigt bra koll för att vara nybörjare. Men att hoppa på Reccas motivering utan att själv ens reflektera kring dess rimlighet är något som pingar hårt på min radar. När han sen dessutom gör ett helt oförståeligt inlägg:

Skrivet av: Konrad Konvalj said:
Vad säger Vimes text just dig är frågan?
lite fritt efter LSJ said:
Efter jag fått svar från Brynolf kan jag tänka mig att svara på detta, om någon *mer om denna information från mig (utöver Brynolf, förstås).
*ber
Vadå om någon ber? Det var väl precis det KK gjorde i det inlägg han själv citerade. Och dessutom varför är han plötsligt så extremt villig att dela med sig av sin info så att han gör det om någon vem som helst ber om den?

Slutligen så är relationen mellan LSJLarsson och Recca som någon annan påpekade lite skum, men jag håller ändå den förstnämnda som mest trolig maffia. Ergo: Röst: LJSLarsson Nu... sova...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
Okej, nu är jag med i matchen, har skumläst ifatt lite snabbt (spelet spel hela kvällen).
Min första reaktion är: VA FAN RÖSTAR NI REDAN?

...

Sen så bör vi försöka få ut alla siffror och information under första rundan så vi inte förlorar något pga eliminerade spelare. Där emot så bör vi inte häva ur oss detta huller om buller, då det inte ger oss något att gå på. Inte heller så bör vi köra Purgatorysk outning (dvs en spelare börjar outa något och sedan väljer nästa som ska outa), detta på grund av att ulvarna är de som har kontrollen över hur outningen kommer ske eftersom de vet vilka som är ulvar/bybor.

När det kommer till siffrorna så antar jag att vi antingen ska addera ihop dem eller att vi ska applisera samtliga fyra räknesätt på dem.
Alternativt så kan det vara så att ingen deltagare har samma sifferkombination som någon annan.

Sen misstänker jag att siffrorna vi har fått endast är ental.
Någon får köra Varulvs-ABC med mig.
Jag har kört ett varulvsspel tidigare och då drevade man från första stund - och dreva gör man genom att rösta på någon.
Och så undrar Vic, som är en gammal räv i gamet, varför vi redan röstar.
Det här är ingen anklagelse mot Vic, utan en stilla undran från en nybörjare - vad har jag missat?

...

Jag tycker om Vics slutsatser, men tycker mig ana ett logiskt felslut.
Det betyder inte nödvändigtvis att Vic är Ulv - bara att vi fått olika fluff och att jag, med hjälp av Vics inlägg dragit en slutsats som Vic inte gjort.
(det finns också en liten risk att min slutsats är fel p.g.a. för lite info nu i början - men jag tror inte det)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn den gode said:
Sen har vi förstås det helt orimliga i att ulvarna inte skulle ha fått några siffror alls utan bara byborna, vilket skulle ha gjort spelet väldigt lätt... (Att jag pratar så öppet om siffror som fluff är förövrigt för att någon mupp redan gått in och spoilat den delen så den visserligen minimala chansen att det fanns något att tjäna på att hålla på den infon är redan borta)
Vi vet att fluff = siffror.
Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls - men det anser inte BDG.
På vilket sätt kan bybornas och ulvarnas siffror skilja sig?
(jag antar att det är denna skillnad som ska hjälpa oss att sätta dit ulvarna)

Jag förstår inte misstankarna mot LJSLarsson.
Han säger sig vara nybörjare, men han säger också att han följt varulvsspel som lurker - kan någon utveckla vad som skulle vara misstänkt med honom?

Jag tycker om BDGs svar så jag drevar vidare.
Brynolf och Recca rök ihop som två kamphundar.
Eftersom Brynolf redan fått röster på sig drevar jag där - men får vi lite mer info från honom tänker jag vända blickarna mot Recca (om det inte finns något mer intressant efter det det går jag tillbaka till xyas).

Jag kan förhoppningsvis titta in till lunch igen, men fram till dess:

Röst: Brynolf
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
anth said:
Jag har kört ett varulvsspel tidigare och då drevade man från första stund - och dreva gör man genom att rösta på någon.
Och så undrar Vic, som är en gammal räv i gamet, varför vi redan röstar.
Det här är ingen anklagelse mot Vic, utan en stilla undran från en nybörjare - vad har jag missat?
Ingenting missat. Men jag håller med Vic om att (vad jag tror han menar) det mycket väl kan bli så att man avslutar rundan utan att man är redo för det genom att dreva alltför aggressivt.

Å andra sidan blir det ju rätt så massiv press på den som framåt kvällen har tillräckligt många röster för att åka ut. Men det är ett verktyg vi ska använda när det är berättigat. Jag ser inget problem med att dreva utan röster så att säga. Om ett par personer går på en person med misstankar, så brukar det som regel ge en del info om hur det ligger till, även utan röster.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vicotnik said:
Min första reaktion är: VA FAN RÖSTAR NI REDAN?
Så här tidigt tycker jag absolut inte det är fel att lägga drevande röster. När det börjar närma sig deadline får man vara med försiktigt.

Björn den neutrala said:
Vadå om någon ber? Det var väl precis det KK gjorde i det inlägg han själv citerade.
Låt mig förklara.
Jag var på Brynolf eftersom han hade uttryckt sig på ett sätt som antydde att han kanske inte fått siffror. Jag trodde att det kunde vara möjligt att varulvar inte fått siffror, men det är omöjligt att få reda på nu sedan så många självmant outar att vi har siffror (den första som gjorde detta var Korpa).

Brynolf har svarat svepande och ospecifikt och kom till en motfråga till mig angående om jag fått målande karaktärsbeskrivning:

Brynolf said:
Jag har alltså ingen målande karaktärsbeskrivning, har du?
Jag erbjöd mig att outa detta ifall Brynolf outade sina siffrors vara eller icke vara först - detta skulle inte vara något problem om han var bybo, men en besvärlig situation om han var ulv.

Konrad ville sedan ha information av mig, trots att jag inte fått begärd information av Brynolf. Jag ville inte släppa Brynolf bara för att Konrad tittade strängt på mig med sina buskiga ögonbryn, men förklarade att jag kunde ge info om fler personer i byn bad om detta. Inget konstigt.

Angående min status som nybörjare/veteran så har jag enbart varit med i ett halvt varulvsspel här på forumet. Jag var med i Familjen, men blev tvungen att hoppa av pågrund av stressigt jobb och studier. Jag har slötittat på andra spel men följde hela klassikern noggrant för att förbereda mig inför Paxens AC-spel som inte blev av.
Sedan har jag spelat en del maffiaspel IRL, men det är en hel annan femma än att spela här. ;-)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
anth said:
Björn den gode said:
Sen har vi förstås det helt orimliga i att ulvarna inte skulle ha fått några siffror alls utan bara byborna, vilket skulle ha gjort spelet väldigt lätt... (Att jag pratar så öppet om siffror som fluff är förövrigt för att någon mupp redan gått in och spoilat den delen så den visserligen minimala chansen att det fanns något att tjäna på att hålla på den infon är redan borta)
Vi vet att fluff = siffror.
Jag var inne på att Ulvarna inte fått siffror alls - men det anser inte BDG.
På vilket sätt kan bybornas och ulvarnas siffror skilja sig?
(jag antar att det är denna skillnad som ska hjälpa oss att sätta dit ulvarna)

Jag förstår inte misstankarna mot LJSLarsson.
Han säger sig vara nybörjare, men han säger också att han följt varulvsspel som lurker - kan någon utveckla vad som skulle vara misstänkt med honom?

Jag tycker om BDGs svar så jag drevar vidare.
Brynolf och Recca rök ihop som två kamphundar.
Eftersom Brynolf redan fått röster på sig drevar jag där - men får vi lite mer info från honom tänker jag vända blickarna mot Recca (om det inte finns något mer intressant efter det det går jag tillbaka till xyas).

Jag kan förhoppningsvis titta in till lunch igen, men fram till dess:

Röst: Brynolf
Har en usel morgon just nu, så jag kommer vara kortfattad.

Jag är helt säker på att alla har siffror, och jag är nästan helt säker på att alla har någon info om hur byn ska hantera siffrorna.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Björn den gode said:
Men för att börja bemöta det här så är det förstås jättekorkat att bestämma hur många dagar en viss runda ska ha, då tappar vi ju all information vi får av att en runda avslutades av en viss person en viss dag. Och press blir det ju knappast heller på ulvarna då kommentaren "jag var tvungen att byta till det största drevet då vi bestämt att det skulle avslutas idag" är ungefär det enda en bybo kan försvara sig med, och samma försvar fungerar perfekt för en ulv. Nä låt folk ta ansvar för sina röster. Ser man sen folk som börjar försöka förhala när vi närmar oss farligt dåligt med tid (om vi inte har avslutat det innan deadline så suger vi ju alltså, då är det ju bättre att avsluta det och förlora så att vi i vart fall hade en chans), så är det ju en ulvtell i sig.
Tydligen har vi olika synsätt på hur vi vill spela ett spel med begränsad tid. Jag personligen tycker det vore dumt att låta det gå så långt att vi måste stressa fram avgörnaden för att vi har för lite tid på oss. Men det är min högst personliga åsikt. Just av denna typ av spel har jag annars ingen erfarenhet av som spelare, vilket du tycks ha.


Björn den gode said:
Vad i hela friden håller du på med här? Förutom att det är mycket vilda spekulationer (som dessutom verkar föga troliga) så är ju det här enbart information som skulle kunna hjälpa någon som vill bluffa. Inte nog med att du går ut med vilken typ av fluff du har, du börjar till och med spekulera i hur vi kan använda det, innan någon ens har outat sin information.
Vad jag håller på med är att jag vill ha igång en diskution. Det är inte precis första gången jag öppna käfften i ett maffia spel och får direkt mothugg. Att du sen blir så upprörd över detta att du väljer att på ett diskret sätt kalla mig mupp (vilket jag inte anser vara god sed, oavsett hur korkad man tycker en spelare är):
Björn den gode said:
(Att jag pratar så öppet om siffror som fluff är förövrigt för att någon mupp redan gått in och spoilat den delen så den visserligen minimala chansen att det fanns något att tjäna på att hålla på den infon är redan borta)
Gällande ental (anledning till att jag inte citerar mig själv är på grund av att systemet inte tillåter mer än 4 citat nivåer):
Björn den gode said:
På vilket sätt skulle det någonsin kunna hjälpa byn att du släpper den här informationen i det här läget, oavsett hur mycket du bara gissar och hur mycket du fått reda på i information?
Det hjälper knappast ulvarna mer än det hjälper byborna eftersom det endast baseras på mina tankar/funderingar så gör det knappast detta till en regel att alla har ental.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
LJSLarsson said:
Så här tidigt tycker jag absolut inte det är fel att lägga drevande röster. När det börjar närma sig deadline får man vara med försiktigt.
Det farliga är att folk kan lägga sina röster under dagen och sen är de inte aktiva då klockan närmar sig 22:30.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
LJSLarsson said:
Vicotnik said:
Min första reaktion är: VA FAN RÖSTAR NI REDAN?
Så här tidigt tycker jag absolut inte det är fel att lägga drevande röster. När det börjar närma sig deadline får man vara med försiktigt.
Inte fel, men ær det verkligen nødvændigt då? Diskussionen rullar ju på med eller utan den. Och vi har sett tidigare att æven om det drevas med røster mot en person så kan denne ændå vara inaktiv, och då flyttas røsterna før "det ær inte lønt".

Missførstå mig rætt. Det ær klart vi ska dreva och røsta, men i ett sådant hær upplægg tycker jag att vi bør vara lite extra återhållsamma med vårt røstande.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xyas said:
!Paxen said:
och jag är nästan helt säker på att alla har någon info om hur byn ska hantera siffrorna.
Oj. Alla?
Ja, det beror på just nu, och jag tänker inte gå in mer på det just nu. Så nu kan vi gå vidare ifrån diskussionen om ulvar har siffror eller inte, för det har dom.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vicotnik said:
LJSLarsson said:
Så här tidigt tycker jag absolut inte det är fel att lägga drevande röster. När det börjar närma sig deadline får man vara med försiktigt.
Det farliga är att folk kan lägga sina röster under dagen och sen är de inte aktiva då klockan närmar sig 22:30.
Korrekt, sådant slentrianröstande är varje spelares plikt att undvika. Men jag tycker att du kom väl tidigt med varningsklockorna angående antalet röster, eftersom vi var oerhört långt från deadline.

Kan passande ta och påminna om att jag kommer vara borta och rollspela från 16 och framåt. Om jag inte har någon som pingar allt för starkt kommer jag ta bort min röst innan det, men tycker jag att någon pingar och förtjänar min röst låter jag den ligga kvar.

(Jag kanske, på grund av spänningen, tittar in ändå efter 16 och ser hur det går. Men då kommer allt jag skriver vara färgat av dåligt samvete med en spelargrupp som snyftande frågar mig varför jag överger dem för något konstigt forumsspel).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Okej, jag tar bort min röst på BDG nu när han har kommit igång. Det är bra och när jag skummade hans in lägg såg det vettigt ut.

Röst: Ingen

Jag har en deadline för en text som ska översättas och jag måste prioritera denna. Men efter 18.00 ska jag skriva mer i tråden.

Just nu tycker jag att byn tjänar som mest på att diskutera eventuella tolkningar av den information vi har fått. Dvs, INTE spekulera i vem som är Väktare/Siare etc, utan snarare en sorts gissningslek där vi kastar ur oss olika tolkningar och hjälper varandra genom att kolla efter ev. logiska luckor i reosnemangen.

Vicotnik har ju börjat med teorin att det handlar om ental tex. Jag skulle vilja bidra med att varulvarna har någon sorts förhandsinfo som gör att de kan spåra viktiga roller genom kunskap om de här siffrorna. Därför kan det vara lite känsligt att outa de rätt av, även om jag kan tycka att det värsta som finns i varulvsspel är när man sitter me inkompletta uppgifter.

Inga/alla pingar för mig ungefär lika högt just nu, men Reccas "jag har ont i händerna" gav mig någon sorts konstig känsla av att hon ville ha en ursäkt för att slippa skriva. Men det känns ju enormt taskigt att ge sig på en medforumit som har ont så jag väljer just nu att lita på henne.

(Om jag vore du skulle jag ta några Alvedon ifall det är en inflammation)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Basenanji said:
Just nu tycker jag att byn tjänar som mest på att diskutera eventuella tolkningar av den information vi har fått. Dvs, INTE spekulera i vem som är Väktare/Siare etc, utan snarare en sorts gissningslek där vi kastar ur oss olika tolkningar och hjälper varandra genom att kolla efter ev. logiska luckor i reosnemangen.

Vicotnik har ju börjat med teorin att det handlar om ental tex. Jag skulle vilja bidra med att varulvarna har någon sorts förhandsinfo som gör att de kan spåra viktiga roller genom kunskap om de här siffrorna. Därför kan det vara lite känsligt att outa de rätt av, även om jag kan tycka att det värsta som finns i varulvsspel är när man sitter me inkompletta uppgifter.
Okej, till att börja med så vill jag påpeka att byn i princip aldrig tjänar på att diskutera vem som är väktare eller siare eller andra viktiga roller. Det är först när någon claimar en sån roll som det blir öppet för diskussion och då bara för att kunna avgöra om det är sanning eller en ulv som ljuger.

Sedan angående siffror så visst, att diskutera de kan vara en tanke. De känns för mig lite som ett tveeggat vapen, det kan vara vårt bästa sätt att hitta ulvar och samtidigt kan det också hjälpa ulvarna på traven om vi diskuterar fel saker eller om de har möjligheten att hitta igen viktiga roller med hjälp av outade siffror. Att siffrorna är viktiga tror jag, eller vet jag, att vi alla kan enas om. Frågan är bara hur man utnyttjar det på bästa sätt.

Och jag är väl inte direkt rädd för att rundan ska avslutas redan ikväll, men för säkerhets skull så kan jag göra såhär:
Röst: Ingen

Jag ska äta frukost och fundera vidare på om jag vill lägga min röst någon annanstans just nu.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xyas said:
!Paxen said:
Vänta nu, är jag helt dum i huvudet eller får inte ulvarna döda någon?
De kanske ræknas som førmågor?
Skickade frågan till Vimes nu, utifall att han inte ser att vi frågar det här. Vi bör veta hur det ligger till med det främst för att taktiken kan ändras om dom inte utför nattmord.
 
Top