Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Åh andra sidan så har xyas inte släppt på sin info så låter ulvarna honom vara är det ett litet tecken på att han är ulv som vet att du är grön och därav ställer sig emot en hängning av dig. Mmmm

xyas? Vem vill du hänga? Fnuk. Sitter på mobil nu. Återkommer om en halvtimme.
Min røst ligger på Basse eller hur? Precis som nær førra rundan tog slut.

Min info ja. Den ær ingen dealbreaker precis. Den skulle kunna anvændas till att fånga upp någon som ljugit om sina siffror. Men utan att gå in på før mycket detaljer ær det inte så troligt att den kommer gå att anvænda. Jag tænker inte gå ut med den (førutom om den blir applicerbar såklart), men om den går med mig i graven ær det ingen større førlust før byn.
Ah okay. Tack för info.

Basse är boven alltså. Vad hjälps vi av att hänga honom? Är han scum så grönar det ju SJSLarsson, vad mer? Jag har dålig koll på det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
anth said:
Konrad Konvalj said:
anth said:
Har du missat hur min förmåga fungerar?
Jag frågar INTE Vimes: ""är KKs lägsta suffra 2?"
Jag frågar: "vad ÄR KKs lägsta siffra?"

Om du HAR 2 som lägsta siffra kommer Vimes att svara 2.
Om du inte har några siffror alls - vad tror du Vimes skulle svara då?
Han svarar väl inte alls antar jag.

Jag tror inte han skriver: K.K har blankt papper. Han är ULV
KK, ponera att i PMet med fluff som du fick av Vimes stod att du var siare och du kunde fråga vilken lägsta siffran var för någon annan i spelet.
Ponera att du siade t.ex. mig - men Vimes inte svarade på ditt PM.
Vilken slutsats skulle du då dra?
Personligen så hade jag reagerat med att spama Vimes tills jag fick en respons från honom och/eller anta att min förmåga inte fungerar eller har blivit blockad.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth said:
Konrad Konvalj said:
anth said:
Har du missat hur min förmåga fungerar?
Jag frågar INTE Vimes: ""är KKs lägsta suffra 2?"
Jag frågar: "vad ÄR KKs lägsta siffra?"

Om du HAR 2 som lägsta siffra kommer Vimes att svara 2.
Om du inte har några siffror alls - vad tror du Vimes skulle svara då?
Han svarar väl inte alls antar jag.

Jag tror inte han skriver: K.K har blankt papper. Han är ULV
KK, ponera att i PMet med fluff som du fick av Vimes stod att du var siare och du kunde fråga vilken lägsta siffran var för någon annan i spelet.
Ponera att du siade t.ex. mig - men Vimes inte svarade på ditt PM.
Vilken slutsats skulle du då dra?
Att du var ulv som saknade siffror.

Men som sagt. Din förmåga funkar inte om x-antal spelare saknar siffror. Då borde din förmåga vara byggd på annat vis, alltså som en riktig siare.

I ditt pm skulle det således stå: du kan sia ulvar.

Nu står det nått i stil med att du kan bekräfta om den lägsta siffran som spelaren uppgett är sant eller falskt och få reda på resultatet som är sanning. . Alltså, har jag en 2:a som lägsta siffra eller har jag bluffat med just det och sitter på en 1:a har jag en 1:a får du reda på det och jag är ulv.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
anth said:
Konrad Konvalj said:
anth said:
Har du missat hur min förmåga fungerar?
Jag frågar INTE Vimes: ""är KKs lägsta suffra 2?"
Jag frågar: "vad ÄR KKs lägsta siffra?"

Om du HAR 2 som lägsta siffra kommer Vimes att svara 2.
Om du inte har några siffror alls - vad tror du Vimes skulle svara då?
Han svarar väl inte alls antar jag.

Jag tror inte han skriver: K.K har blankt papper. Han är ULV
KK, ponera att i PMet med fluff som du fick av Vimes stod att du var siare och du kunde fråga vilken lägsta siffran var för någon annan i spelet.
Ponera att du siade t.ex. mig - men Vimes inte svarade på ditt PM.
Vilken slutsats skulle du då dra?
Personligen så hade jag reagerat med att spama Vimes tills jag fick en respons från honom och/eller anta att min förmåga inte fungerar eller har blivit blockad.
Jag som SL hade bara skickat "Du får inte veta någonting" eller något passande fluffet.

Det sagt, det betyder inte att Vimes görpå detta viset.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Varför diskuterar vi det här, förresten? Är detta något som behövs ta redas på just nu?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
!Paxen said:
Varför diskuterar vi det här, förresten? Är detta något som behövs ta redas på just nu?
För att jag blir utröstad på grund av det här.
Och blir jag utröstad vill jag f*n i mig ha lite upprättelse.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
anth said:
Det här är faktiskt jättesött, och väldigt intressant. Någon som känner anth får jättegärna kommentera ifall det här verkar äkta, är han en känslomänniska med nära till utbrott eller är det här bara spel?

Om jag ska vara helt ärlig så känns det rätt äkta.

Anth: Nu måste du släppa den här tanken på att det skulle vara rimligt att ha en förmåga som berättade om vilken lägsta siffra någon har ifall vissa i spelet inte alls hade siffror. Tänk efter en gång till, det är faktiskt helt jävla orimligt. Men den saken är utdiskuterad redan, jag vill inte diskutera det mer med dig och snälla haka inte upp dig på det i ditt svar. Jag kan bara konstatera att om du i ditt försvar från början sagt "ja, jag tänkte hel fel, jag var trött och ville mest skriva något för att få igång byn som var så fruktansvärt sega, jag inser att det är orimligt" så hade jag kunnat släppa det här för länge sen. Nu verkar det som att du antingen är (ta inte det här personligt) en väldigt dålig bybo som vägrar erkänna dina misstag, eller att du är ulv.

Ska vi komma vidare här så tjänar det heller ingenting till att fortsätta vara upprörd. Inte heller är du riktigt i en position där du har råd att fortsätta spela det som i teorin skulle vara det bästa bybo-spelet. Det är en situation jag själv har varit i många gånger där man måste låta bli att göra saker man tycker verkar bäst bara för att det finns så mycket misstankar mot en själv att det blir viktigare att överleva, och att få byn att lyssna på en än att spela optimalt.

Så, alltså, du säger nu att din förmåga är motsvarande: "Du kan varje natt välja en person och får då reda på personens lägsta och högsta siffra." Korrekt?

Du har också under trådens gång varit väldigt flytande med ord som 'förmåga', 'info' och 'fluff', så jag vill också att du bekräftar att du i din roll inte har någon information (det vill säga det som alla andra kallar information, något som är skiljt från din förmåga) utöver din förmåga. Du har nämligen sagt det tidigare men menade antagligen information om din förmåga, korrekt?

Då tycker jag, om du överlever det vill säga, att du ska sia någon av de som inte avslöjat hela sin kod och berätta vilken lägsta och högsta siffra den har. Den personen kan då bekräfta ifall du faktiskt har den förmåga du säger att du har. (Och är du ulv ska du förstås sia din ulv-polare som sen kan 'bekräfta' det, för sen när vi hänger dig ändå så kommer vi få din polare på köpet).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Outningar

Brynolf said:
Björn den gode said:
Brynolf said:
Vänta nu Björn, du säger alltså att du var helt hundra på att de två som outat vid det tillfället var bybor?
Nej verkligen inte. Alltså jag var tämligen övertygad om att alla hade 4. Sambandet var då alltså: oavsett vilken roll du har så har du fyra siffor. Jag var ännu mer övertygad om att alla bybor hade 4 (eftersom om någon bybo hade något annat så hade man valt att outa det). Så sambandet alla bybor har fyra siffror var jag fullständigt övertygad om.
"Tämligen" var inte ordet du använde när det begav sig, men never mind. Jag tycker inte du friat dig iom det här inlägget. Varifrån fick du för dig att bybor med annat antal siffror skulle outat det? Det hade ju varit ett bra sätt att få ulvarna att förstå att det är ok att ha olika antal siffror, vilket vi ju inte hade velat. Jag tror jag själv var inne på de tankarna at the time.
Alltså det var tämligen + "ännu mer övertygad" som ledde till det ordval jag använde. Jag kan hålla med om att "fullständigt övertygad" var väl tillspetsat dock. Och om någon bybo inte haft fyra siffror så hade det förstås varit intressant att gå ut med, och jag kan inte se hur du menar att det främst skulle hjälpa ulvarna. Min filosofi är att man som bybo försöker säga intressanta saker, som leder spelet framåt, det verkar som att flera tänkte likadant eftersom ingen efter dom första två, då det verkade uppenbart att vi alla hade fyra siffror valde att outa detta.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Problemet om vi inte hänger anth är att vi borde hänga någon annan ikväll, jag tror inte att vi tjänar på att förhala mer och i ljuset av tidigare information så tycker jag att vi har en annan bra kandidat i Recca.

Om Vicotnik och !Paxens information stämmer (vilket den gör om de är bybo men kan göra även annars för att dom inte ville bluffa), och om vi har 3 ulvar, så är alltså följande de möjliga kombinationerna (utskrivet för tydlighet):

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen

Det är 23 kombinationer och Recca ingår i 17 av dom. Om Recca är ulv så är det förstås bra att hänga henne, det hoppas jag alla håller med om. Men även om Recca inte är ulv så kommer det ge en hel drös med information eftersom det innebär att vi antingen har en lögnare bland Vicotnik och !Paxen, eller så är både Brynolf och anth ulvar (eventuellt tillsammans med Vicotnik eller !Paxen:). Jag väljer i nuläget att tro att deras information stämmer, även om det vore häftiga bluffar så vore det också märkliga bluffar, och då kan jag inte se något annat än att det måste vara jättebra att ta ut Recca.

Enligt Recca så skulle det tydligen hjälpa K.Ks plan också ifall hon blev utröstad även om jag inte riktigt har orkat hänga med på hur, men det hade väl att göra med att vi i så fall vet att summan av två av ulvarnas lägsta siffror skulle bli 5?

Så vad säger du Recca, ta en för laget, (du inser ju säkert att du kommer behöva göra det förr eller senare ändå med tanke på din extrema totalsumma)?

Så vad säger ni andra, finns det något som tyder på att Recca inte är skum? Jag kan inte säga att jag tycker hennes spel så här långt har varit grönande direkt.
Röst: Recca
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vi kör på Recca. Min röst på anth har varit jävligt tveksam, jag har inte ens haft en riktig motivering på honom.

Min röst: Recca

Något får vi reda på, om inte Recca är ulv och Vics info stämmer så har vi ulvar som har dragit ner sin totalsumma för att gå under radarn. Om Recca är ulv, så kan lika gärna Vic vara det.

Och jag kan vara ulv i vilket fall, så vi får se.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vicotnik said:
LJSLarsson (4up) - Den spelare som jag finner mest skum. Jag upplever också att han försvunnit lite från radaren isamband med att anth hamnade i strålkastar ljuset.
Vic, kan du i detalj förklara varför du tycker jag är skum? För mig verkar det nu som att du bara tycker jag är skum av princip och ser med röda glasögon mot mig, precis som Konrad gjorde när jag la min "omotiverade" röst mot Anth för länge sedan.

Att du tar upp att jag försvunnit under radarn tycker jag är slappt, jag har varit väldigt tydlig med att jag inte är lika aktiv idag:

från 08:28
LJSLarsson said:
Idag kommer jag inte kunna vara lika aktiv och kommer behöva lägga min röst redan mellan 20 – 21. Jag lutar fortfarande mot Bassenanji, men kan tänka mig se Anth hängd. Jag kommer även rikta mitt sökarljus mot de tre inaktiva.
Från 11:19
LJSLarsson said:
Nu kommer jag försvinna några timmar.... eller snarare BORDE försvinna några timmar, men det börjar bli riktigt spännande och det är svårt att slita sig. :)

(Skall åtminstone försöka titta in vid 13 igen, men lovar inget)
Jag har tidigare haft dig som grön tack vare din info angående medelvärden, men nu beter du dig som en ulv som ger sig på en lättanklagad bybo utan att ordentligt bygga upp ordentlig argumentation för din sak.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Vi kör på Recca. Min röst på anth har varit jävligt tveksam, jag har inte ens haft en riktig motivering på honom.

Min röst: Recca

Något får vi reda på, om inte Recca är ulv och Vics info stämmer så har vi ulvar som har dragit ner sin totalsumma för att gå under radarn. Om Recca är ulv, så kan lika gärna Vic vara det.

Och jag kan vara ulv i vilket fall, så vi får se.
Cashing.

Do it säger jag med. BDG är fräsch och !Paxen också. Ja är på.

Röst: Recca

Nu lir.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ser att det börja droppa in röster på Recca. Jag har tidigare haft Recca som grön (se mina up-listor), men har inte tid att gå igenom hennes inlägg på nytt. Jag behåller därför min röst på Anth och kommer inte ändra den ikväll.

Röst Anth

Tycker att det är viktigt att vi hänger någon och är orolig att det blir en splittring av röster mellan Recca och Anth, som det blev förra kvällen mellan Anth och Basse.

Tycker det är intressant att det är två av dem som inte behagade rösta förra kvällen som börjar föreslå Recca.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
!Paxen said:
Vi kör på Recca. Min röst på anth har varit jävligt tveksam, jag har inte ens haft en riktig motivering på honom.

Min röst: Recca

Något får vi reda på, om inte Recca är ulv och Vics info stämmer så har vi ulvar som har dragit ner sin totalsumma för att gå under radarn. Om Recca är ulv, så kan lika gärna Vic vara det.

Och jag kan vara ulv i vilket fall, så vi får se.
men vänta nu paxi om vics info stämmer så vet vi ju att ulvarna i vartfl i snitt dragit upp sin totalsumma inte ner. visst ssa din info att ulvarna hade högre medelvärde än oss och inte tvärtom?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Björn den gode said:
!Paxen said:
Vi kör på Recca. Min röst på anth har varit jävligt tveksam, jag har inte ens haft en riktig motivering på honom.

Min röst: Recca

Något får vi reda på, om inte Recca är ulv och Vics info stämmer så har vi ulvar som har dragit ner sin totalsumma för att gå under radarn. Om Recca är ulv, så kan lika gärna Vic vara det.

Och jag kan vara ulv i vilket fall, så vi får se.
men vänta nu paxi om vics info stämmer så vet vi ju att ulvarna i vartfl i snitt dragit upp sin totalsumma inte ner. visst ssa din info att ulvarna hade högre medelvärde än oss och inte tvärtom?
Jo, du har rätt. Tänk tvärsom vad jag sa -.-
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
anth

och jag hoppas verkligen att anth just nu sitter och skriver på ett sansat och välformulerat inlägg som bland annat innehåller svar på mina frågor, du kommer inte överleva om du bara är tyst och sur
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
!Paxen said:
Vi kör på Recca. Min röst på anth har varit jävligt tveksam, jag har inte ens haft en riktig motivering på honom.

Något får vi reda på, om inte Recca är ulv och Vics info stämmer så har vi ulvar som har dragit ner sin totalsumma för att gå under radarn. Om Recca är ulv, så kan lika gärna Vic vara det.

Och jag kan vara ulv i vilket fall, så vi får se.
Låter vettigt.

Röst: Recca
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
LJSLarsson said:
Vic, kan du i detalj förklara varför du tycker jag är skum?
Jag håller dig fortfarande som troligt ulv av samma anledning som jag lätt min röst ligga på dig fram till att basse pekade ut anth med sitt mastodont inlägg. Dvs en massa små formuleringar.

Kan tänka mig att gå tillbaka och se över dig igen under morgondagen. Och så får vi se var min inställning till dig landar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Vicotnik said:
LJSLarsson said:
Vic, kan du i detalj förklara varför du tycker jag är skum?
Jag håller dig fortfarande som troligt ulv av samma anledning som jag lätt min röst ligga på dig fram till att basse pekade ut anth med sitt mastodont inlägg. Dvs en massa små formuleringar.

Kan tänka mig att gå tillbaka och se över dig igen under morgondagen. Och så får vi se var min inställning till dig landar.
och vic du fattar att om lsj är ulv så måste i ditt perspektiv paxen också vara det eller hur?
 
Top