Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn den gode said:
Nu måste du släppa den här tanken på att det skulle vara rimligt att ha en förmåga som berättade om vilken lägsta siffra någon har ifall vissa i spelet inte alls hade siffror.
Jag är bybo och inser att jag blir hängd för att jag har en, enligt er, felaktig åsikt.
Jag har dock för länge sedan insett att jag inte kan rädda mitt liv - så varför skulle jag ändra åsikt?

Det fåniga är att vi bråkar om fel sak.
Efter fyra timmars spel hade jag varit inne på tanken - men konstaterade raskt att du redan uteslutit den, varpå jag genast släppte tanken och frågade hur ulvarna och byborna kan skilja sig åt siffermässigt.

Sedan tog Basse upp min tankelek som ren fakta.
Ja, jag hade lekt med tanken - som enligt er är tabu - och ja, jag anser det fortfarande helt möjligt. Jag kan t.ex. konstruera ett varulvsspel som fungerar så - betyder det att jag i sånt fall skulle ha skapat en paradox så universum imploderade och gick under?

Och ja, jag skulle kunna göra avbön:
Förlåt - jag hade fel. Vimes skulle ALDRIG skapa ett rollspel där han sa att jag kunde sia om lägsta siffran och sedan vara så jävlig att inte ge siffror till ulvarna.
Hur många drar tillbaka sina röster på mig?

Björn den gode said:
Så, alltså, du säger nu att din förmåga är motsvarande: "Du kan varje natt välja en person och får då reda på personens lägsta och högsta siffra." Korrekt?
Korrekt.
Du lyfte en stor sten från mitt hjärta.
Du kan lyfta ytterligare en sten om du förklarar för mig varför ingen annan dragit den slutsatsen på 5 timmar.

Björn den gode said:
Du har också under trådens gång varit väldigt flytande med ord som 'förmåga', 'info' och 'fluff', så jag vill också att du bekräftar att du i din roll inte har någon information
Jag har en förmåga och ingen info. Förmågan kan sia 2 saker. Jag gick bara ut med den ena saken.
Jag tror att jag har varit VÄLDIGT noggrann med att använda ordet "fluff" om mig själv innan jag outade att jag hade en förmåga - just för att INGEN skulle veta om jag hade en förmåga eller om jag hade information.
Jag tvivlar på att NÅGON här tycker att det är fel att dölja att man har en förmåga.
Har jag använt ordet "info" har det varit mera allmänt - som i "den info Vimes har gett till oss".
Just för att jag vet att ni andra väger det jag säger på guldvåg har jag varit väldigt noggrann med mitt ordval.
Jag skulle bli mycket förvånad om du kan kan hitta ett citat från mig som motsäger det jag just sagt.

Björn den gode said:
Då tycker jag, om du överlever det vill säga, att du ska sia någon av de som inte avslöjat hela sin kod och berätta vilken lägsta och högsta siffra den har.
Självklart kan jag det.
Tyvärr har ingen producerat den sammanställning som jag efterfrågade för 3½ timme sen.
Jag har helt enkelt ingen koll på vem som outat vad.
Och där har du också min förklaring till min röst på Konrad Konvalj.
Han höll i all info - och plötsligt skiter han i det.

Om ni är så vänliga att flytta era röster och producerar en lista på de som inte outat så siar jag mer än gärna - chansen för det ser jag dock som obefintlig.
(den enda jag kommer på som inte lämnat komplett info är xyas - men jag är inte alls säker)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Björn den gode said:
Vicotnik said:
LJSLarsson said:
Vic, kan du i detalj förklara varför du tycker jag är skum?
Jag håller dig fortfarande som troligt ulv av samma anledning som jag lätt min röst ligga på dig fram till att basse pekade ut anth med sitt mastodont inlägg. Dvs en massa små formuleringar.

Kan tänka mig att gå tillbaka och se över dig igen under morgondagen. Och så får vi se var min inställning till dig landar.
och vic du fattar att om lsj är ulv så måste i ditt perspektiv paxen också vara det eller hur?
Hu? Nu är jag inte alls med på noterna. Har du sett någon koppling mellan LJSLarsson och !Paxen, som jag missat?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Förlåt, jag har missat något.. Vad är kopplingen?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Förlåt, jag har missat något.. Vad är kopplingen?
Min högsta siffra är 9. Ljslarssons två högsta siffror är 5 och 4. Dvs 9.

Duh.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

anth (4) - Basse, Brynolf, Vic, LJSLarsson,
Recca (4): Björn den Gode, !Paxen, Konrda Konvalj, Xyas,
LJSLarsson (1): Recca,
Konrad Konvalj (1): Anth,

Ej röstat: Korpa
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
!Paxen said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Förlåt, jag har missat något.. Vad är kopplingen?
Min högsta siffra är 9. Ljslarssons två högsta siffror är 5 och 4. Dvs 9.

Duh.
Okej, så du har info om att en ulvs två största siffror går ihop till din största siffra? Då fattar jag bättre.

Fast det enda sättet att bevisa att han är det, förutom ev siande, är genom att rösta ut Larsson. Jag vet inte om jag själv vill flytta vid det här laget. Måste dock komma fram med något innan jag lägger mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Rösträkning

Vicotnik said:
anth (4) - Basse, Brynolf, Vic, LJSLarsson,
Recca (4): Björn den Gode, !Paxen, Konrda Konvalj, Xyas,
LJSLarsson (1): Recca,
Konrad Konvalj (1): Anth,

Ej röstat: Korpa
Snälla, är det någon som har stats för all outing?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning

Har ett förslag och det är att alla gör en repost på den info de har outat.

Här är min:
Siffror: 1 4 9 8
Total summa: 22
Info: Den totala summan av våra siffror ska vara: 218
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
BDG i ett tidigare inlägg said:
Om Vicotnik och !Paxens information stämmer (vilket den gör om de är bybo men kan göra även annars för att dom inte ville bluffa), och om vi har 3 ulvar, så är alltså följande de möjliga kombinationerna (utskrivet för tydlighet):

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen
Vicotnik: LJS namn finns inte med på den listan alls, det betyder alltså att om LJS är ulv så har antingen du eller !Paxen ljugit. Jag tänker anta att du inte tänker säga att det var du.

Och detta bygger alltså på att om ulvarna ska ha högre medelvärde än oss så måste dom ha summa minst 70 (då dom bluffade och höjde sin totalsumma med 10, enligt din info), med så hög summa så kan inte LJS som outat en mycket lägre summa än alla andra ingå i en ulvtrio.

Han skulle möjligtvis kunna ingå i en ulvduo, men med tanke på hur mycket byn redan har fått av fluffet så känns det faktiskt ganska orimligt med bara 2 ulvar särskilt eftersom byn alltid brukar vinna och knappast behöver mer hjälp.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Spännande! Nu börjar det verkligen hända saker. Följdfråga: vem av Vicotnik och !Paxen tror du ljuger?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rösträkning

sifferkod 8 1 4 5 = 18

Info = medelvärdet av varulvarnas samlande totalsumma är större än all deltagares samlade siffersumma
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

anth said:
Snälla, är det någon som har stats för all outing?
Slöhög...

Konrad Konvalj 3 2 7 6
Recca 8 9 7 5
xyas 8 3 6 4
LJSLarsson Lägst 2
anth 7 6 4 9
Basenanji 8 1 6 3
Brynolf 8 5 7 6
Vicotnik 1 4 9 8
Korpa Lägst 2
Björn den gode Lägst 1
!Paxen 8 1 4 5
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Då drevet mot Anth har lagt sig och det som nu verkar vara på gång är mot Recca eller LJSLarsson.

I detta fall ser jag det säkraste att rösta ut Recca för är hon bybo så bekräftar det hennes uttalande om att LJSLarsson siffror tyder på att han är ulv.
Röstar vi ut LJSLarsson och han är ulv så stärker det recca som bybo men bekräftar inte henne till 100% då det kan vara en varulvslögn. Men Jag finner det dock mer troligt att hon är bybo i så fall.
Röstar vi ut LJSLarsson och han är bybo så lär Recca åka rundan efter oavsett vad hon säger. I värsta fall då förlorar vi 2 bybor. Medan röstar vi ut recca nu och hon är bybo då kommer vi garanterat ta en ulv i LJSLarsson nästa runda.

Röst: Recca

Verkar mitt resonemang stämma?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Recca said:
!Paxen said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Förlåt, jag har missat något.. Vad är kopplingen?
Min högsta siffra är 9. Ljslarssons två högsta siffror är 5 och 4. Dvs 9.

Duh.
Spännande! Du förresten du har tidigare dagar varit inne på att det är extremt dåligt för byn om vi inte röstar ut någon. Hur tänker du nu när du röstar på en helt ny person 2 timmar innan deadline, borde du inte i vart fall försöka dra igång med en miljon växlar för att få till ett drev? Har du andra saker som tyder på att LJS är ulv? Kan det finnas fler som har summa 9 på sina högsta siffror? Jag tycker det här är jätteroligt, men vi ska hänga någon ikväll så det är bråttom här hoppas jag du förstår.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Björn den gode said:
BDG i ett tidigare inlägg said:
Om Vicotnik och !Paxens information stämmer (vilket den gör om de är bybo men kan göra även annars för att dom inte ville bluffa), och om vi har 3 ulvar, så är alltså följande de möjliga kombinationerna (utskrivet för tydlighet):

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen
Vicotnik: LJS namn finns inte med på den listan alls, det betyder alltså att om LJS är ulv så har antingen du eller !Paxen ljugit. Jag tänker anta att du inte tänker säga att det var du.

Och detta bygger alltså på att om ulvarna ska ha högre medelvärde än oss så måste dom ha summa minst 70 (då dom bluffade och höjde sin totalsumma med 10, enligt din info), med så hög summa så kan inte LJS som outat en mycket lägre summa än alla andra ingå i en ulvtrio.

Han skulle möjligtvis kunna ingå i en ulvduo, men med tanke på hur mycket byn redan har fått av fluffet så känns det faktiskt ganska orimligt med bara 2 ulvar särskilt eftersom byn alltid brukar vinna och knappast behöver mer hjälp.
Okej, då är jag med på hur du resonerar. Problemet som jag ser med den listan (baserat på vad jag tog fram kombinationer på 70+) är att vi har folk som ljugit om sin total, vilket gör att möjliga ulvar kan ha blivit uteslutna från resultatet. Och som sagt jag är redo att gå i galjen om det hjälper till att bekräfta min info. Jag har inget mer att ge i spelet än mina tankar och åsikter då jag har gått ut med all min information.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Björn den gode said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Spännande! Nu börjar det verkligen hända saker. Följdfråga: vem av Vicotnik och !Paxen tror du ljuger?
Urk, vad förvirrad jag blir... Ok, så här har vi ju onekligen minst en ulv i krokarna. Om Recca är grön har vi LJS och ev Pax/Vic som onda slan, och ljuger recca så... ja, kan det vara hur som helst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
AAAAAARRGGGHHH!

Ok, alltså jag är matematiker. Nä alltså allvarligt, jag är matematiker till yrket men också till själen. Några har givit mig smeknamnet rainman, jag tycker inte det är speciellt tilltalande men om det är något som kan få en matematiker att flippa så är det när man inte uttrycker sig tydligt.

Samtidigt förstår jag att det här kommer bli sjukt klurigt eftersom du inte får citera ur ditt PM. Men det här var inte den info som du delgav oss förra gången du berättade om din information. Den skiljer sig på en extremt viktig punkt vilket gör att alla beräkningar jag gjort måste göras om, och alla slutsatser (förutom den om att ulvarna sannolikast ligger bland dom med höga summor) måste göras om, och framförallt så gäller inte listan på 23 kombinationer som jag återpostade i ett inlägg nyligen.

Jag återkommer när jag kommit på något bra sätt att reda ut det här utan att du riskerar att citera.
 
Top