Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Brynolf said:
Björn den gode said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Spännande! Nu börjar det verkligen hända saker. Följdfråga: vem av Vicotnik och !Paxen tror du ljuger?
Urk, vad förvirrad jag blir... Ok, så här har vi ju onekligen minst en ulv i krokarna. Om Recca är grön har vi LJS och ev Pax/Vic som onda slan, och ljuger recca så... ja, kan det vara hur som helst.
Vi har åtminstone 1 ulv bland !Paxen, Recca, Vicotnik och LJSLarsson. Skulle inte vara helt förvånande med 2. Jag påstår att jag är grön, det ger 1 bland dom 3 sista.

Som det är just nu så är det Recca och Larsson det står mellan enligt mig. Om båda dom är oskyldiga har jag ingen aning om hur det står till. Vic tycker jag bör ligga på misstankelistan oavsett, men om Recca är grön så bör Vicotnik hamna långt upp på misstankelistan.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: AAAAAARRGGGHHH!

Björn den gode said:
Ok, alltså jag är matematiker. Nä alltså allvarligt, jag är matematiker till yrket men också till själen. Några har givit mig smeknamnet rainman, jag tycker inte det är speciellt tilltalande men om det är något som kan få en matematiker att flippa så är det när man inte uttrycker sig tydligt.

Samtidigt förstår jag att det här kommer bli sjukt klurigt eftersom du inte får citera ur ditt PM. Men det här var inte den info som du delgav oss förra gången du berättade om din information. Den skiljer sig på en extremt viktig punkt vilket gör att alla beräkningar jag gjort måste göras om, och alla slutsatser (förutom den om att ulvarna sannolikast ligger bland dom med höga summor) måste göras om, och framförallt så gäller inte listan på 23 kombinationer som jag återpostade i ett inlägg nyligen.

Jag återkommer när jag kommit på något bra sätt att reda ut det här utan att du riskerar att citera.
Vilken? Jag kollade inte upp vad jag skrev förut men jag tror att jag skrev samma sak.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Problemet som jag ser med den listan (baserat på vad jag tog fram kombinationer på 70+) är att vi har folk som ljugit om sin total, vilket gör att möjliga ulvar kan ha blivit uteslutna från resultatet. Och som sagt jag är redo att gå i galjen om det hjälper till att bekräfta min info. Jag har inget mer att ge i spelet än mina tankar och åsikter då jag har gått ut med all min information.
Men alltså det vackra är ju att det inte spelar någon roll att ulvarna har ljugit om sin total! Om ingen bybo har ljugit så följer det att de åtta som är bybor kan ha högst summa 158. Jag tänker anta att ingen bybo har ljugit. Att jag då skrev att ulvarna måste ha 70+ var alltså bara för att det är lättare att räkna på 3 pers som kommer över 70 än att räkna på vilka 8 som är bybor och kommer under 158.

Men skit i det just nu, innan vi lyckats reda ut vilken info !Paxen egentligen har så är den där listan nullifierad.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Björn den gode said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Hej, kommer tyvärr vara lite sporadisk ikväll, vilket jag nämnt tidigare.

Ser att de flesta outat sina siffror. Här kommer mina:

5 4 2 3
Yes!

En ulvs två högsta siffror är lika med min högsta siffra.

Röst: LJSLarsson
Spännande! Nu börjar det verkligen hända saker. Följdfråga: vem av Vicotnik och !Paxen tror du ljuger?
Jag vet inte... Min mage vill lita på Vicotnik men i det läget borde jag matförgifta den för Vicotnik är ju den onde. Dock tycker min mage att Vicotnik har spelat mer som han brukar än vad Paxen gjort. Dessutom tycker jag att Paxen har pingat ett par gånger, vilket Vic inte gjort när jag läst honom.

Sen är det något jag funderat på sedan Paxen släppte sin medelvärdesinformation. Vics outning känns som en bättre uträkning än den Paxens information är. Vics är ju bara allas slutsummor tillsammans medans Paxens är nån medelvärdes-uträkning. Om man tittar på Paxens resultat när vi kör medelvärdet så får vi en massa decimaler. Där Vics känns stilren så känns Paxens klumpig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: AAAAAARRGGGHHH!

Björn den gode said:
Ok, alltså jag är matematiker. Nä alltså allvarligt, jag är matematiker till yrket men också till själen. Några har givit mig smeknamnet rainman, jag tycker inte det är speciellt tilltalande men om det är något som kan få en matematiker att flippa så är det när man inte uttrycker sig tydligt.

Samtidigt förstår jag att det här kommer bli sjukt klurigt eftersom du inte får citera ur ditt PM. Men det här var inte den info som du delgav oss förra gången du berättade om din information. Den skiljer sig på en extremt viktig punkt vilket gör att alla beräkningar jag gjort måste göras om, och alla slutsatser (förutom den om att ulvarna sannolikast ligger bland dom med höga summor) måste göras om, och framförallt så gäller inte listan på 23 kombinationer som jag återpostade i ett inlägg nyligen.

Jag återkommer när jag kommit på något bra sätt att reda ut det här utan att du riskerar att citera.
Aj aj... Ok, hinner du innan rundan tar slut? :gremcry:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Björn den gode said:
Vicotnik said:
Problemet som jag ser med den listan (baserat på vad jag tog fram kombinationer på 70+) är att vi har folk som ljugit om sin total, vilket gör att möjliga ulvar kan ha blivit uteslutna från resultatet. Och som sagt jag är redo att gå i galjen om det hjälper till att bekräfta min info. Jag har inget mer att ge i spelet än mina tankar och åsikter då jag har gått ut med all min information.
Men alltså det vackra är ju att det inte spelar någon roll att ulvarna har ljugit om sin total! Om ingen bybo har ljugit så följer det att de åtta som är bybor kan ha högst summa 158. Jag tänker anta att ingen bybo har ljugit. Att jag då skrev att ulvarna måste ha 70+ var alltså bara för att det är lättare att räkna på 3 pers som kommer över 70 än att räkna på vilka 8 som är bybor och kommer under 158.

Men skit i det just nu, innan vi lyckats reda ut vilken info !Paxen egentligen har så är den där listan nullifierad.
Bara så att det ska redas ut en gång för alla.

Varulvarnas medelvärde av samlade totalsumman = X

Alla deltagares medelvärde av samlade totalsumman = Z

x > Z

Ingen matematiker själv men det bör stämma.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: AAAAAARRGGGHHH!

Ok jag tror det här är en bra lösning. Vi vet att vi pratar om samlade totalsumman. Vilket av följande påståenden är det som du kan bekräfta med din information?

a) Ulvarna har ett högre medelvärde än byborna

b) Ulvarna har ett högre medelvärde än alla deltagares medelvärde.

Just nu i mitt upprörda tillstånd så vet jag inte hur stor roll det här spelar, men det är alltså skillnad.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: AAAAAARRGGGHHH!

Björn den gode said:
Ok jag tror det här är en bra lösning. Vi vet att vi pratar om samlade totalsumman. Vilket av följande påståenden är det som du kan bekräfta med din information?

a) Ulvarna har ett högre medelvärde än byborna

b) Ulvarna har ett högre medelvärde än alla deltagares medelvärde.

Just nu i mitt upprörda tillstånd så vet jag inte hur stor roll det här spelar, men det är alltså skillnad.
b)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ni diskuterar att ni har minst en ulv här eller en ulv där beroende på folks siffror.

Är vi inte överens om att ulvarna antagligen ljugit om sina siffror?

Och antagligen har minst en ulv ljugit om sitt fluff.

Vilken info kan vi lita på egentligen?
Det är inte meningen att låta misströstande.
Se det som en konstruktiv fråga - vad kan vi lita på och varför?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Sammanställning

Tror jag fått med allt som outats

Vicotnik: 1 4 9 8 = 22, Info: Total summan av våra siffror ska vara 218
Björn den gode: 1, x y z = 17
!Paxen: 8 1 4 5 = 18, Info: medelvärdet av varulvarnas samlande totalsumma är större än all deltagares samlade siffersumma
xyas: 8 3 6 4 = 21
Konrad Konvlj: 3 2 7 6 = 18
Recca: 8 9 7 5 = 29, Info: En ulvs 2 högsta siffror = Reccas högsta siffra.
LJSLarsson: 5 4 2 3 = 14
anth: 7 6 4 9 = 26
Basenanji: 8 1 6 3 = 18
Brynolf: 8 5 7 6 = 26
Korpa: 2 x y z = 19
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Då drevet mot Anth har lagt sig och det som nu verkar vara på gång är mot Recca eller LJSLarsson.

I detta fall ser jag det säkraste att rösta ut Recca för är hon bybo så bekräftar det hennes uttalande om att LJSLarsson siffror tyder på att han är ulv.
Röstar vi ut LJSLarsson och han är ulv så stärker det recca som bybo men bekräftar inte henne till 100% då det kan vara en varulvslögn. Men Jag finner det dock mer troligt att hon är bybo i så fall.
Röstar vi ut LJSLarsson och han är bybo så lär Recca åka rundan efter oavsett vad hon säger. I värsta fall då förlorar vi 2 bybor. Medan röstar vi ut recca nu och hon är bybo då kommer vi garanterat ta en ulv i LJSLarsson nästa runda.

Röst: Recca

Verkar mitt resonemang stämma?
Men om vi ska gå efter principen att få ut mest av att rösta ut någon så borde vi rösta ut Paxen eftersom hans information om han är grön innebär att två av Anth, Recca och Brynolf är ulvar (var det väl?). Så just där förstår jag inte logiken riktigt. Men jag går gärna till galgen om jag trodde att det skulle ge mest till byn. Då kan jag få vila mina armar också.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Move on

Ok, tack. Och sorry, har räknat på det och det spelade inte alls någon roll, om inte jag förvillat mig totalt dvs men då kommer jag skämmas rätt rejält när spelet är slut.

Listan gäller fortfarande. (under förutsättning att vi har 3 ulvar och att Vicotnik och !Paxen talat sanning)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
anth said:
Vilken info kan vi lita på egentligen?
Det är inte meningen att låta misströstande.
Se det som en konstruktiv fråga - vad kan vi lita på och varför?
Vi kan lita på att byborna inte har ljugit om sina summor. Detta ger oss följande alternativ:

a) Vicotnik har ljugit om sin information

b) !Paxen har ljugit om sin information

c) Vi har ett annat antal än 3 ulvar

d) Om du väljer ut 8 personer och lägger ihop deras summa och denna summa blir högre än 158 så kan inte dessa vara bybor samtidigt.

Minst ett av a, b, c, d är nödvändigtvis sant.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Recca said:
Men om vi ska gå efter principen att få ut mest av att rösta ut någon så borde vi rösta ut Paxen eftersom hans information om han är grön innebär att två av Anth, Recca och Brynolf är ulvar (var det väl?). Så just där förstår jag inte logiken riktigt. Men jag går gärna till galgen om jag trodde att det skulle ge mest till byn. Då kan jag få vila mina armar också.
Logiken är ungefär, vi vill i första hand ta en ulv, men om vi råkar ta en bybo så är det bra att ta en bybo som ger oss mycket information.

Vad jag är nyfiken på är om röstningsläget ser ut ungefär som det gör just nu när vi närmar oss deadline kommer du rösta på anth, dig själv, eller vill du hellre att vi låter det gå en dag till utan att rösta ut någon?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Sammanställning

Vicotnik said:
Tror jag fått med allt som outats

Vicotnik: 1 4 9 8 = 22, Info: Total summan av våra siffror ska vara 218
Björn den gode: 1, x y z = 17
!Paxen: 8 1 4 5 = 18, Info: medelvärdet av varulvarnas samlande totalsumma är större än all deltagares samlade siffersumma
xyas: 8 3 6 4 = 21
Konrad Konvlj: 3 2 7 6 = 18
Recca: 8 9 7 5 = 29, Info: En ulvs 2 högsta siffror = Reccas högsta siffra.
LJSLarsson: 5 4 2 3 = 14
anth: 7 6 4 9 = 26
Basenanji: 8 1 6 3 = 18
Brynolf: 8 5 7 6 = 26
Korpa: 2 x y z = 19
Angående utröstning.
1. Det är ingen panik om ingen åker idag - förutsatt att ulvarna nattmördar.
Normalt sker en hängning och ett nattmord per omgång - och är vi 11 st är det slut på det ena eller andra sätter efter max 5 omgångar.
(om ni envisas med att säga att det inte finns i sinnesvärlden att vimes skulle ge mig siarförmåga och samtidigt som ulvarna saknar siffror - säger jag att det inte finns i sinnesvärlden att ulvarna saknar nattmordsförmåga)

2. Vi måste försöka hitta på en lösning som tvingar fram hängning - annars kan det mycket väl bli röster på 3 pers och då förlorar byn på grund av tidsbrist.
Jag hade i princip accepterat att bli utröstad idag - och faktum är att jag tycker att det är bättre att jag blir utröstad än att ingen blir utröstad.

(däremot erkänner jag villigt att det känns bättre att bli utröstad för att någon måste bort - än att bli utröstad för att ni inte tycker om mina åsikter)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Röster just nu:
anth (3): - Basse, Brynolf, LJSLarsson,
Recca (5): Björn den Gode, !Paxen, Konrda Konvalj, Xyas, Vicotnik
LJSLarsson (1): Recca,
Konrad Konvalj (1): Anth,

Ej röstat: Korpa
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Sammanställning

anth said:
(om ni envisas med att säga att det inte finns i sinnesvärlden att vimes skulle ge mig siarförmåga och samtidigt som ulvarna saknar siffror - säger jag att det inte finns i sinnesvärlden att ulvarna saknar nattmordsförmåga)
Vill bara säga att jag håller med om båda punkterna här. Ulvarna kan nattmörda allt annat är lika orimligt som ditt andra påstående. Det sagt så börjar det allt bli lite panik, vi vill nog trotts allt inte behöva ta resten av rundorna alldeles för snabbt heller.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Sammanställning

Anth hur ställer du dig till att rösta ut Recca?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Sammanställning

Vicotnik said:
Anth hur ställer du dig till att rösta ut Recca?
Vi har harvat i tre dagar - vi MÅSTE ju börja rösta ut folk någon gång för att komma vidare.
Inte för att jag nödvändigtvis tror att Recca är en ulv, men för att vi ska komma vidare.

Röst: Recca
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Sammanställning

anth said:
Vicotnik said:
Anth hur ställer du dig till att rösta ut Recca?
Vi har harvat i tre dagar - vi MÅSTE ju börja rösta ut folk någon gång för att komma vidare.
Inte för att jag nödvändigtvis tror att Recca är en ulv, men för att vi ska komma vidare.

Röst: Recca
Det resonemang jag förde tidigare mellan LJSLarsson och Recca, verkar det stämma eller brister det på någon punkt?
 
Top