Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1
Konrad Konvalj said:
Varför gör bybo-Vimes så här?
Jag tycker inte det är så konstigt, och att jag målar fan på väggen tycker jag är lite väl tilltaget. Såhär är det ju: i ett sådant här spel är det superduperviktigt att vi verkligen tar ställning och positionerar oss mot spelare, det är jätteviktigt att våga vädra misstankar. För det är verkligen allt vi har att gå på, ulvarna kommer inte bli fluffninjade den här gången. Jag tycker inte det är något konstigt med att jag högg på det här, jag tror vi tjänar på att vara trigger-happy i ett sådant här spel. Sen har jag säkert fel ändå, jag tänkte redan igårkväll skriva "Äh, Recca har rätt förstås." Men tänkte att det var bättre att vänta lite för att se hur folk resonerade kring hela historien. Nu har folk skrivit lite och det kan kanske vara dags att berätta lite hur jag tänkt.
För det första. Jag håller det fortfarande för möjligt att rollerna redan var utskickade när du skrev (ja, att Vico skickat ut rollerna innan "Bybo"-PM:et). I och med din kommentar (ditt metaspel) kan inte Vico svara dig att "Jag har redan skickat ut rollerna." Han kan inte skriva det i PM-tråden, för då skulle han införa metainfo som säger något om dig. Oavsett om han skickat ut eller inte skickat ut specialrollerna i förväg kan han inte säga att han gjort det i tråden efter att du gjort din kommentar, anser jag. Även om rollerna skickats ut i förtid är detta inget Vico KAN skriva till dig i PM-tråden, oavsett vilken fraktion du tillhör.
Att Vico svarar inom 30 sekunder anser jag inte betyder sådär jättemycket. En halv minut är ganska lång tid, i synnerhet som "Rollerna håller på/ska skcikas ut" är det enda han kan skriva (oavsett om det är sant eller inte).
Men det är förstås svårt att veta HUR det egentligen ligger till, om Vico skickat ut rollerna i förtid eller inte. Risken med att föra den här diskussionen (vilket slog mig imorse) är att ulvarna ju vet när de fick sina PM, och således kanske kan luska ut vilka som har powerroller utifrån hur de förhåller sig till teorier om när roll-PM:en skickades ut. Det kan alltså vara lite farligt att diskutera detta (när PM:en skickades ut).
Hur som helst, jag har förstås läst PM-tråden slarvigt. Jag har inte noterat när inläggen skrevs och jag hade inte noterat VIcos svar att rollerna inte var utskickade förrens Recca påpekade det för mig. (Nej, BDG, det var inte passivt-aggressivt, irritationen var riktad mot mig själv). Så, ja. Sån är jag. Som jag visat ovan kan scum tellen förstås vara giltig ändå (eftersom Vico rimligtvis inte kunde skriva att rollerna redan var utskickade), men jag är villig att köpa att jag övertolkar KK här. Det finns flera skäl till att jag gör det. Dels var jag inte ett dugg förvånad över Vicos förfarande (vilket alltså berodde på att jag kände till det i förväg), vilket gjorde att jag inte läste Vicos svar till KK speciellt noga och vilke tockså innebar att jag tyckte att KKs kommentar var skum. Dels skrev Vico i start-PM:et att "ni som inte
fått" vilket jag läste och antog innebar att rollerna redan var utskickade. Detta kombinerat med att jag tror att det viktigaste i det här spelet är att hela tiden ta ställning och våga misstänka ledde till att jag tyckte jag fått en bra start med en hittad scum tell innan spelstart ens. Jag läste ju inte Vicos och KKs meddelanden live utan snabbläste dem, muttrade om metaspel och gick till tråden för att börja spela spelet, och alltså leverera en misstanke.
Men visst, det kanske bara är rök. Men att det skulle vara sådär tvärsäkert som Recca verkar tycka att KK verkligen inte fått något separat PM när han skrev tycker jag inte det är. KK har förstås reagerat i stort sett korrekt på min misstanke, Basse har stoppat fingerarna i öronen och vill vara boyscout, Recca är vass och noggrann och Larsson och Empi är "å ena å andra sidan" angående historien, BDG lurar i vassen. Allt är i sin ordning.