Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
[Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

De elva jägarna hade äntligen lyckats ta sig hem till byn igen efter en katastrofal jakt. De elva jägarna hade överfallits av en extremt stor ulv, trots de var elva erfarna jägare så hade de alla dragit på sig stora skador från ulvens vasa klor och tänder innan de lyckats fälla den. Olyckan som fallit över de elva jägarna verkar ha följt med dem även hem. För natten där på när månen var som störst så kunde hela byn höra ulvens ylande över byn. Morgonen där på hittade man smedens son sliten i stycken brevidd bybrunnen.

I ett rådslag så enades byn om att de elva jägarna skulle träffas en vecka innan fullmånen och skjuta den av dem som uppvisade mest ulvlika drag, för någon eller några av dem hade drabbats av ulvens förbannelse.


Deltagare:
Basenanji
Björn den Gode
Brynolf
Empiricus
Konrad Konvalj
Liliana
LJSLarsson
Mukwa
Nässe
Recca
Vimes

Regler:
Ni får inte citera era pm (copy/paste).
Ni får inte editera era inlägg.
Ni får inte prata utan för tråden, om det inte står angivet i er roll.
Åker ni ut får ni skriva ett sista inlägg utan att avslöja något.
Ni får reda på om personen är bybo/ulv vid häning/nattmord.

De röster jag räknar ska se ut exempelvis så här:
Röst: Vicotnk

Enda sättet att bli diskad är ifall men bryter reglerna.

Första rundan tar slut torsdag 22:00
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Mmmkay! Då var det igång.

Hur skall vi göra nu utan allt fluff? Det är väl bara att börja skriva av sig antar jag.

Vico har väl smackat in 3 ulvar baserat på 1/4´s principen som han gillar.

Vi har 1 väktare och 1 siare, övriga är vanilla bybor.

Det är långt till torsdag så vi hinner gott och väl lägga upp en bra plan hur vi skall jobba. Nu på rak arm är det ju rätt svårt att ha en misstänkta lista på 3 pers, men framåt torsdagen bör vi ju alla ha det. Att dreva efter misstänkta listor och up-listor tror jag kan vara aktuellt i ett sånt här spel. Det är alltid svårare att ha misstänkta när man är ulv eftersom man då måste försöka skydda sina egna så att säga.

Rösta skall vi ju också göra.

Röst: Basse

Hur ser du på siare/väktare i ett sånt här spel? Ut med skiten och offra på stört eller har du en annan strategi nu?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Yay! Jag som undrade om det skulle bli av något spel, men nu kör vi.

Tycker det här känns som ett spännande spel, den förra klassikern hade ju ett deadlinesystem som var en buff till byn, så det ska bli kul att pröva en riktig klassiker (vilket jag förutsätter att det här är utifrån hur Vico har sålt in spelet i anmälningstråden).

Hur som helst. I ett sådant här spel är det ännu mer viktigt att vara aktiv med att ta ställning till folk. Det är superviktigt att kommunicera sin egen position, så mycket och så ofta som möjligt. För det är det enda vi kommer ha att gå på.

Jag gör såhär:

Röst: Konrad Konvalj - WRNUs bäste spelare, både som bybo och ulv. Jag sätter gärna den första pressen på honom. I synnerhet som han metaspelade i PM-trådet som utgått till alla. Det han tycks vilja kommunicera till oss är alltså: "Jag har INTE fått något annat PM!!!!!!!!1", d.v.s. "Jag är BYBO! Promiss!" Så, en förstaröst baserad på en scum tell från innan spelet ens startat. Det måste ju vara bra.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Jag kommer vara extra slow starter den här gången. Har en del flyttbestyr. Men

Röst: Empiricus

Emp, gör nåt smart =)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Kul att vi är igång och kul med ett klassiskt upplägg.

Jag ska försöka ta't lite lugnare den här gången. :gremwink:

KK said:
Hur ser du på siare/väktare i ett sånt här spel? Ut med skiten och offra på stört eller har du en annan strategi nu?
Faktiskt en svår fråga - Korpa och Max Räv (be)visade ju att den där "ut med allt!"-strategin var rätt kass. Jag tycker vi håller på det den här gången, även om jag värderar listor på misstänkta, röstmönster och aktivt deltagande högre än våra powerroller.

Röst: Vimes

Tja, jag passar bollen vidare: hur ska vi göra med powerrollerna tycker du? Vilket råd vill du ge till någon som är van att spela flufftungt?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Well, hur funkar det utan fluff, typ alla spel jag har läst har haft någon typ av fluff iallafall? Det måste enbart bli analys av hur folk skriver och röstar, och vilka som röstar på vem.

Anyhow, jag är nog lite av en addict, jag har suttit och sett fram emot ett nytt lir ett tag nu. :gremsmile:

Nu är vi 11 istället för 17, så då är det kanske inte lika lätt att ha flera drev igång samtidigt, och kanske inte lika viktigt om vi inte har saker vi kan outa.

Röst: Konrad Konvalj

Du var inte Ulv förra liret, men är djefligt skärpt och paranoid. Eftersom vi inte har något fluff att jobba efter nu, vad tror du att the great equalizer kommer att vara när det gäller att skilja Ulv från Bybo?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Wut, vad menar du basse? Vad ska outas när det inte finns nåt att outa? Eller har du nåt att outa? Eller wut va yo?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Brynolf said:
Jag kommer vara extra slow starter den här gången. Har en del flyttbestyr. Men

Röst: Empiricus

Emp, gör nåt smart =)
Skall purra igång hjärnan och min gode vän Excel för att se hur ett überdokument kan hjälpa den här gången.

Men jag tror smartheten kommer först när alla är igång och har gjort lite röster, lättare att se mönster när det finns mönster.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Jag tänker låta K.K driva takten i spelet eftersom han kan det här med varulvspel ledandet är hans stora starka sida. I senaste varulvspelet så var det en del nybörjare med som visade misstanke mot de gamla rävarna trots att de spelade som de brukar för det mesta. Tänker främst på Tripp-Vimes-beefen. Därför tänker jag markera redan nu att jag inte vill se den typen av distraktion, det leder bara till att potentiellt duktiga bybor passificeras.

Röst: Basse
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Empiricus+vimes said:
Röst: Konrad Konvalj
Jag förstår inte varför vi röstar på K.K, han kommer ju ändå spela på 500% tills han hängs eller åker ut. Skitmärkligt. Sluta med det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Brynolf said:
Jag kommer vara extra slow starter den här gången. Har en del flyttbestyr. Men

Röst: Empiricus

Emp, gör nåt smart =)
Eftersom du kommer vara extra slow så tycker jag att du ska skriva ett stort inlägg nu i början och sedan skita i tråden och sysselsätta dig med din flytt tills du är klar. Nu seglar du bara under radarn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
Röst: Vimes

Tja, jag passar bollen vidare: hur ska vi göra med powerrollerna tycker du? Vilket råd vill du ge till någon som är van att spela flufftungt?
Det finns väl ingen som helst anledning att outa powerroller i det här spelet? Det finns inget "fluff" att jaga ulvar på och inget de kan råka snärja sig i. Att outa powerroller är bara att outa powerroller, och det är ju förstås dåligt för byn. Några rundor in i spelet kan förstås siaren komma ut, så att hens sieriresultat inte ska gå förlorade i ett random nattmord. Och håller man på att bli utröstad outar man förstås en powerroll. Så, nej, det ska inte outas något. Tycker det är en jävligt märklig diskussion att dra igång, vad tjänar den till annat än att försöka få sniff på powerrollerna?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca said:
Empiricus+vimes said:
Röst: Konrad Konvalj
Jag förstår inte varför vi röstar på K.K, han kommer ju ändå spela på 500% tills han hängs eller åker ut. Skitmärkligt. Sluta med det.
Är det alltså ingen vits att rösta på KK under spelets första rundor för att hen alltid har raketmotorerna på full blås under spelen?

Känns lika märkligt att sätta KK som undantagen för röster för den delen, är det bättre att lägga rösterna på någon som inte har lika mycket Varulvsspelsenergi?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Det här blir mitt första spel på forumet helt utan fluff. Skall bli oerhört spännande. Man har ju vant sig på ett sätt att spela, men det kanske är det bästa för mig ändå (med tanke på hur jag klantade till med fluffhantering i förra liret).

Så här dags finns inte så mycket att analysera, det kommer i efterhand. Enda som egentligen har hänt var väl Konrads kommentar i PM-tråden och Vimes inlägg om slugt metaspelande.

Utspridda röster än så länge. Folk vill dreva för att få folks åsikter om powerroller (eftersom röd/grön- och uplistor är lite för svåra att komma igång med just nu). En del röster ligger på Basse, och drev funkar bäst när vi är enade så jag lägger min röst där tillsvidare:

Röst: Basse

Oavsett vilket är det alltid kul att peta på Basse och se ifall han kaosdemonar sig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
Kul att vi är igång och kul med ett klassiskt upplägg.

Jag ska försöka ta't lite lugnare den här gången. :gremwink:

KK said:
Hur ser du på siare/väktare i ett sånt här spel? Ut med skiten och offra på stört eller har du en annan strategi nu?
Faktiskt en svår fråga - Korpa och Max Räv (be)visade ju att den där "ut med allt!"-strategin var rätt kass. Jag tycker vi håller på det den här gången, även om jag värderar listor på misstänkta, röstmönster och aktivt deltagande högre än våra powerroller.

Röst: Vimes

Tja, jag passar bollen vidare: hur ska vi göra med powerrollerna tycker du? Vilket råd vill du ge till någon som är van att spela flufftungt?
Att du har bild på dig i det där gemytliga skägget och det trevliga leendet gör att jag vill lita på dig. Måste.. slå.. ifrån mig.. intrycket.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basse said:
Faktiskt en svår fråga - Korpa och Max Räv (be)visade ju att den där "ut med allt!"-strategin var rätt kass.
Nu vet ju inte jag om vi spelade samma lir sist Basse, men i mina ögon så gick det då väldigt bra med att laxa fram powerrollerna i R1.

Korpa räddade oss från ett nattmord.
Raven hängde en ulv åt oss.

2-0 byn.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Empiricus said:
Recca said:
Empiricus+vimes said:
Röst: Konrad Konvalj
Jag förstår inte varför vi röstar på K.K, han kommer ju ändå spela på 500% tills han hängs eller åker ut. Skitmärkligt. Sluta med det.
Är det alltså ingen vits att rösta på KK under spelets första rundor för att hen alltid har raketmotorerna på full blås under spelen?

Känns lika märkligt att sätta KK som undantagen för röster för den delen, är det bättre att lägga rösterna på någon som inte har lika mycket Varulvsspelsenergi?
Ingen har lika mycket varulvspelsenergi som K.K. Så ja. Jag tycker det. Det betyder naturligtvis inte att vi röstar på folk som inte är med ens i spel än men jag skulle vilja att vi fokuserar på någon som inte ändå kommer sitta i parti och minut och skriva och teorisera. Och då är alla utom K.K vettiga alternativ.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca said:
Empiricus+vimes said:
Röst: Konrad Konvalj
Jag förstår inte varför vi röstar på K.K, han kommer ju ändå spela på 500% tills han hängs eller åker ut. Skitmärkligt. Sluta med det.
Jo, det är riktigt. Men jag röstar inte på KK för att jag vill få igång honom. Jag röstar på honom för att jag faktiskt tycker att hans PM-jidder är en scum tell.

Jag gillar att rösta på splare jag misstänker!!!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vimes said:
Recca said:
Empiricus+vimes said:
Röst: Konrad Konvalj
Jag förstår inte varför vi röstar på K.K, han kommer ju ändå spela på 500% tills han hängs eller åker ut. Skitmärkligt. Sluta med det.
Jo, det är riktigt. Men jag röstar inte på KK för att jag vill få igång honom. Jag röstar på honom för att jag faktiskt tycker att hans PM-jidder är en scum tell.

Jag gillar att rösta på splare jag misstänker!!!
Hah. Men varför var det slugt metaspelande? Det är något jag inte förstår.
 
Top