Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Jag skrev sist i mitt schema att jag inte tycker att vi ska outa powerroller.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Några förmiddagstankar.

1. För-post-prylen mellan Vimes/KK. Jag orkar inte lägga ned energi på det. Jag tycker att det grönar Vimes lite att han så snabbt är känslig för det där (bra!) samtidigt som det känns lite plågsamt att plöja ned för mycket energi i en sak som ligger utanför spel.

2. Var är alla? Mukwa, Liliana, Nässe?

3. Efter att ha spellett Ebon Oaks och varit varulv i Mukwas senaste spel vill jag nog uppvärdera "inaktivitet/passivitet/destruktivitet" som scumtell.

Röst: Mukwa

Jag vill ha in alla i spel nu!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
Jag skrev sist i mitt schema att jag inte tycker att vi ska outa powerroller.
Basse said:
För-post-prylen mellan Vimes/KK. Jag orkar inte lägga ned energi på det. Jag tycker att det grönar Vimes lite att han så snabbt är känslig för det där (bra!) samtidigt som det känns lite plågsamt att plöja ned för mycket energi i en sak som ligger utanför spel.
Då har vi koll på hur du ställer dig till båda dessa saker Basse. Jag är något förvånad.

--<<>>--

Jag har under min sömnperiod buffrat på mig lite mer tankar gällande Vimes vs. K.K beefen som jag tänkte passa på att presentera nu.

Jag kan inte riktigt förstå varför Vimes var så sjukt pepp på att göra sin grej av metaprylen. Det är inte riktigt likt bybo-Vimes att greppa minsta lilla halmstrå och snarast möjligast börja jaga ulvar. Nu såg Vimes sin chans att genast sätta käppar i hjulen för mig och det är ju inte det minsta byboigt spelat alls. I normala fall brukar vår dynamik i byn (alltså, när vi är två bybo) vara väldigt bra och jag har svårt att till en början måla upp Vimes som en ulv. Mest av anledningen att han är en väldigt bra bybo. Ju längre spelet går och ju längre både Vimes och jag är med i spel är det brukligt att min noja kommer och biter mig i röven, men jag håller nojan stången så långt det går för att ha nytta av Vimes bybo-spel till en början. Det är sunt och bra spelat av mig antar jag.

Det här är Vimes förhandsinfo:

Vimes said:
Att han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller.
Det här är min förhandsinfo:

Vico (anmälnings tråden said:
En spelare kommer om den inte är ulv eller har en powerroll endast få ett pm med texten: "Du är bybo".
Min reaktion övertolkades av Vimes? Njae. Jag köper inte riktigt det. Läser vi i tråden nu så ser det ju ut som att Vimes försöker slingra sig ur (mest Recca´s) grepp och få till det lite som att det inte är en biggie att han målat fan på väggen gällande K.K.

Jag tror inte på nått vis att Vicotnik hade tänkt sig att något sånt här skulle kunna ske, men nu har det gjort det. Vimes valde att jaga scumtells i pm-tråden och det är ju byboigt vill jag ju säga eftersom min egna inställning till spelet är att det är lovligt att jaga ulvar på vilka grunder som helst. Alltså, pm-tråden tillhör ju numera spelet så att utelämna den och hoppa över den information så som Basse kan tänkas göra är ju inte tänkbart. Vimes användande av metaspelandet har dock satt honom i en väldigt dålig sits.

Frågan vi måste ställa oss är:

Varför gör bybo-Vimes så här?

Att ulv-Vimes gör så här är ju fullt rimligt. Det är ju hur bra som helst för ulv-Vimes att sprida brunt ljus på K.K som är awesomsååås, enligt honom själv.

Värt att lägga in i beräkningen är ju också följande:

Ponera att Vimes närmar sig galgen på torsdag och det kommer en väktare/siare outning. Det vore hur bra som helst om vår väktare/siare kan knipa igen bulltugget. Dessa två roller skall inte outas i R1 oavsett vad som händer är min tanke.

Nu kanske jag går händelserna lite i förväg, men så här långt i spel så finns det ju en väldigt god kandidat att hänga och det är Vimes.

Röst: Vimes
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basse said:
2. Var är alla? Mukwa, Liliana, Nässe?
Scumtellar alla tre eller har du någon favorit för scumtelling via inaktivitet av dessa tre?

Mukwa kan jag ju anta eftersom du röstar på honom, men det vore bra att veta lite mer Basse.

Du tycker inte att det som sker i tråden är av mer vikt än att jaga inaktiva? Mukwa, Liliana har inte läst Vicotnik´s pm vilket tyder på att de inte varit inloggad eller ens försökt komma in i spel. Det är ju sånt som kan vara bra att lägga in i motivationen.

Nässe däremot, han har läst pm:et men inte deltagit aktivt i tråden. Det måste ju anses som en större scumtell eller?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Då har vi fått lite tydligheter från Basse, så jag flyttar min röst från honom. Jag vänder istället min blick mot Björn. Du la en röst på Basse i början utan motivation, vilket man inte brukar göra.

Så Björn, jag vill veta din motivation på din röst. Jag är också nyfiken på hur du ställer dig angående Vimes/Konrad.

Röst: Björn den gode
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

LJSLarsson said:
(Dock vill jag påpeka en sista sak... jag skrev i början att det är minst troligt att vi har två ulvar. Vi får inte glömma att Vimes och Konrad tillhör våra bästa spelare och som ulvar mycket väl skulle kunna tänka sig att testa att gömma sig in plain sight. Occam's razor (att det mest troliga ofta stämmer) säger att Konrad är grön, men vi får inte gröna honom till 100% än.)
Jag ser ju snarare en situation som inte är en mega-ulv-plan. K.K först ut skriver in sig i spel redan i pm-tråden. Varför han inte kan vara ulv och göra detta är ett logiskt hopp jag inte förstår mig på.

Vimes funderar fram och tillbaks, ska han skriva något, Ja det gör han. Vimes kan också vara ulv men är tidigt på K.K över något han är ganska säker på inte kommer leda till en hängning. Senare i spel så kommer han, om han faktiskt kunnat få med byn på sitt tilltag och K.K visar sig vara ulv, få ett grönt skimmer över sig. Likaså om drevet vänder åt andra hållet får K.K ett grönt skimmer över sig i samband med att Vimes blir hängd - beefen med K.K blir då grönande för K.K. Det är typiskt, jag upprepar typiskt ulvtänk.

Man drevar mot sina buddies tidigt i syfte att se grön ut senare.

Grejen är att man måste hitta någonting man kan lyfta tidigt som är rödande men som inte skickar ulvpolarn direkt till galgen. I ett sånt här spel är det ju väldigt praktiskt att köra på denna taktik eftersom vi vet att det är en klassiker och att byn inte kommer sitta med varken info eller fluff. Att då gå ut med tidiga misstankar på en ulvpolare bäddar för alibin senare i spelet.

Nä, båda kan mycket väl vara ulvar. Det är inte statistiskt troligt att båda är ulvar däremot.

Så jag tror inte det minsta på att det är ett försök att gömma sig in plain sight utan jag tror att det, om båda de två herrarna är ulvar, är ett utmärkt tillfälle att gräva ner lite solrosfrön som senare i spel har potential att växa till fina gröna skälkar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Basse said:
2. Var är alla? Mukwa, Liliana, Nässe?
Scumtellar alla tre eller har du någon favorit för scumtelling via inaktivitet av dessa tre?

Mukwa kan jag ju anta eftersom du röstar på honom, men det vore bra att veta lite mer Basse.

Du tycker inte att det som sker i tråden är av mer vikt än att jaga inaktiva? Mukwa, Liliana har inte läst Vicotnik´s pm vilket tyder på att de inte varit inloggad eller ens försökt komma in i spel. Det är ju sånt som kan vara bra att lägga in i motivationen.

Nässe däremot, han har läst pm:et men inte deltagit aktivt i tråden. Det måste ju anses som en större scumtell eller?
Basse var ju reko nog att ta bort sig från bybo-pm'et. Haha
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

KK said:
Nässe däremot, han har läst pm:et men inte deltagit aktivt i tråden. Det måste ju anses som en större scumtell eller?
Det har du rätt i. Men vi har ju precis börjat och det ända jag vill uppnå är ökat deltagande för att sedan kunna ta ställning till allas spelande. I nuläget är alla som inte skriver ungefär lika viktiga att få in i matchen.

---

Sedan: det där försat PM:et från Vicotnik var lite olyckligt IMHO. Nu har vi fått något att snacka om som jag inte tycker riktigt förtjänar den uppmärksamheten.

Vicos grundtanke (om jag förstår rätt) var att "väcka" alla deltagare med ett sorts påminnelse-mail om att varulvsspelet snart startar. Nu har det blivit en meta-pryl som Vimes och KK (och andra) gärna analyserar.

Men är det verkligen värt det?

Jag kan ha sjukt fel här så jag är grymt osäker. Jag är däremot säker på att det är dödstrist att analysera en sådan grej. :gremsuck:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca said:
Basse var ju reko nog att ta bort sig från bybo-pm'et. Haha
Ja, jag VET! Värsta ulvtabben eller hur? Jag bara upplevde det som en skitjobbig, distraherande grej som jag ville bort från så fort som möjligt.

Jag förstår Vicos bybo-PM som ett sätt att påminna oss om att spelet snart börjar. Inget mer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
Recca said:
Basse var ju reko nog att ta bort sig från bybo-pm'et. Haha
Ja, jag VET! Värsta ulvtabben eller hur? Jag bara upplevde det som en skitjobbig, distraherande grej som jag ville bort från så fort som möjligt.

Jag förstår Vicos bybo-PM som ett sätt att påminna oss om att spelet snart börjar. Inget mer.
För mig såg det lite slappt ut. :gremtongue: Bara massutskick till alla. Jag tänkte inte först på om det kunde vara användbart, men när folk droppar ur det och folk skriver i det så blir det ju det. Antagligen inte Vicotniks tanke. När jag såg att du lämnade pm'grejen så reagerade jag direkt, hade inte förväntat mig det. Tanken hade visserligen slagit mig, men jag förkastade den eftersom det alltid är dumt att göra sig av med en resurs i spelet. Det är lite som att måla om någons hus och så får man en verktygslåda och bara "que??". Man kan inte föreställa sig vad man ska ha den till just nu, men ger man direkt tillbaks den då? What? Det är ju skitkonstigt.

Fast du är ju kaosdemonen, so what the hell.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
KK said:
Nässe däremot, han har läst pm:et men inte deltagit aktivt i tråden. Det måste ju anses som en större scumtell eller?
Det har du rätt i. Men vi har ju precis börjat och det ända jag vill uppnå är ökat deltagande för att sedan kunna ta ställning till allas spelande. I nuläget är alla som inte skriver ungefär lika viktiga att få in i matchen.

---

Sedan: det där försat PM:et från Vicotnik var lite olyckligt IMHO. Nu har vi fått något att snacka om som jag inte tycker riktigt förtjänar den uppmärksamheten.

Vicos grundtanke (om jag förstår rätt) var att "väcka" alla deltagare med ett sorts påminnelse-mail om att varulvsspelet snart startar. Nu har det blivit en meta-pryl som Vimes och KK (och andra) gärna analyserar.

Men är det verkligen värt det?

Jag kan ha sjukt fel här så jag är grymt osäker. Jag är däremot säker på att det är dödstrist att analysera en sådan grej. :gremsuck:
Nä, det är ju underbart. Leave it to the village to find something to analyse. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
KK said:
Nässe däremot, han har läst pm:et men inte deltagit aktivt i tråden. Det måste ju anses som en större scumtell eller?
Det har du rätt i. Men vi har ju precis börjat och det ända jag vill uppnå är ökat deltagande för att sedan kunna ta ställning till allas spelande. I nuläget är alla som inte skriver ungefär lika viktiga att få in i matchen.

---

Sedan: det där försat PM:et från Vicotnik var lite olyckligt IMHO. Nu har vi fått något att snacka om som jag inte tycker riktigt förtjänar den uppmärksamheten.

Vicos grundtanke (om jag förstår rätt) var att "väcka" alla deltagare med ett sorts påminnelse-mail om att varulvsspelet snart startar. Nu har det blivit en meta-pryl som Vimes och KK (och andra) gärna analyserar.

Men är det verkligen värt det?

Jag kan ha sjukt fel här så jag är grymt osäker. Jag är däremot säker på att det är dödstrist att analysera en sådan grej. :gremsuck:
Jo det har nog blivit en rätt oväntad grej för Vico´s del, men det är ju sånt man får ta som arrangör.

Min tanke var att i all välmening försöka förhindra att spelet är trasigt på något vis från början. Jag hade inte tänkt använda mig av metaspelandet på annat vis. Jag var fast inställd på att besvara Vimes första lilla anklagelse och sedan lämna det hela. Nu vart det inte så.

Vimes fortsatte att använda sig av det hela emot mig och fick med sig Empi´s som i mina ögon är en rätt stabil bybospelare som inte faller för vad som och absolut inte röstar i onödan. Den här gången hoppade han på ett lökdrev utan att tänka efter allt för grovt och utan att ha allt för mycket kött på benen. Jag tycker så klart det sticker ut och det handlar ju inte om att det är jag som får en röst på mig.

Jag kan ta alla röster den här rundan, men om byn väljer att hänga mig i R1 så är det ju inte så värst bra bybospelande. I mina ögon agerade Recca väldigt rätt från start i den här rundan (återigen handlar det inte om att hon ställer sig på min sida). Recca vet ju hur jag spelar och Recca vet ju att det inte är någon som helst mening med att rösta på mig så här tidigt i spel. Det finns ju annat att jobba med lixom. K.K kommer göra sin grej och vara aktiv, pumpa fram en massa goja och troligen kunna tolkas som både ulv och bybo genom hela R1.

Åter till saken. Varför tycker du inte att det är värt det Basse? Lixom, jag ser ju att du tycker att det är dötrist att analysera händelserna, men vad annars skall vi analysera? Vad annars skall vi jobba med? Kom med förslag, bygg ett case, gör något.

Det du gjort så här långt:

1. Velat lite om det är bra eller dåligt att outa powerroller.
2. Tycker Vimes har kommit grönare ur Vimes vs. K.K beefen
3. Vill inte pilla med metan
4. Misstänker de som inte kan försvara sig, de som inte deltar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Brynolf said:
Wut, vad menar du basse? Vad ska outas när det inte finns nåt att outa? Eller har du nåt att outa? Eller wut va yo?
Kan du förtydliga dig lite här Brynte. Vad menar du? Det är nått jag inte förstår här, eller snarare så förstår jag ingenting.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Varför gör bybo-Vimes så här?
Jag tycker inte det är så konstigt, och att jag målar fan på väggen tycker jag är lite väl tilltaget. Såhär är det ju: i ett sådant här spel är det superduperviktigt att vi verkligen tar ställning och positionerar oss mot spelare, det är jätteviktigt att våga vädra misstankar. För det är verkligen allt vi har att gå på, ulvarna kommer inte bli fluffninjade den här gången. Jag tycker inte det är något konstigt med att jag högg på det här, jag tror vi tjänar på att vara trigger-happy i ett sådant här spel. Sen har jag säkert fel ändå, jag tänkte redan igårkväll skriva "Äh, Recca har rätt förstås." Men tänkte att det var bättre att vänta lite för att se hur folk resonerade kring hela historien. Nu har folk skrivit lite och det kan kanske vara dags att berätta lite hur jag tänkt.

För det första. Jag håller det fortfarande för möjligt att rollerna redan var utskickade när du skrev (ja, att Vico skickat ut rollerna innan "Bybo"-PM:et). I och med din kommentar (ditt metaspel) kan inte Vico svara dig att "Jag har redan skickat ut rollerna." Han kan inte skriva det i PM-tråden, för då skulle han införa metainfo som säger något om dig. Oavsett om han skickat ut eller inte skickat ut specialrollerna i förväg kan han inte säga att han gjort det i tråden efter att du gjort din kommentar, anser jag. Även om rollerna skickats ut i förtid är detta inget Vico KAN skriva till dig i PM-tråden, oavsett vilken fraktion du tillhör.

Att Vico svarar inom 30 sekunder anser jag inte betyder sådär jättemycket. En halv minut är ganska lång tid, i synnerhet som "Rollerna håller på/ska skcikas ut" är det enda han kan skriva (oavsett om det är sant eller inte).

Men det är förstås svårt att veta HUR det egentligen ligger till, om Vico skickat ut rollerna i förtid eller inte. Risken med att föra den här diskussionen (vilket slog mig imorse) är att ulvarna ju vet när de fick sina PM, och således kanske kan luska ut vilka som har powerroller utifrån hur de förhåller sig till teorier om när roll-PM:en skickades ut. Det kan alltså vara lite farligt att diskutera detta (när PM:en skickades ut).

Hur som helst, jag har förstås läst PM-tråden slarvigt. Jag har inte noterat när inläggen skrevs och jag hade inte noterat VIcos svar att rollerna inte var utskickade förrens Recca påpekade det för mig. (Nej, BDG, det var inte passivt-aggressivt, irritationen var riktad mot mig själv). Så, ja. Sån är jag. Som jag visat ovan kan scum tellen förstås vara giltig ändå (eftersom Vico rimligtvis inte kunde skriva att rollerna redan var utskickade), men jag är villig att köpa att jag övertolkar KK här. Det finns flera skäl till att jag gör det. Dels var jag inte ett dugg förvånad över Vicos förfarande (vilket alltså berodde på att jag kände till det i förväg), vilket gjorde att jag inte läste Vicos svar till KK speciellt noga och vilke tockså innebar att jag tyckte att KKs kommentar var skum. Dels skrev Vico i start-PM:et att "ni som inte fått" vilket jag läste och antog innebar att rollerna redan var utskickade. Detta kombinerat med att jag tror att det viktigaste i det här spelet är att hela tiden ta ställning och våga misstänka ledde till att jag tyckte jag fått en bra start med en hittad scum tell innan spelstart ens. Jag läste ju inte Vicos och KKs meddelanden live utan snabbläste dem, muttrade om metaspel och gick till tråden för att börja spela spelet, och alltså leverera en misstanke.

Men visst, det kanske bara är rök. Men att det skulle vara sådär tvärsäkert som Recca verkar tycka att KK verkligen inte fått något separat PM när han skrev tycker jag inte det är. KK har förstås reagerat i stort sett korrekt på min misstanke, Basse har stoppat fingerarna i öronen och vill vara boyscout, Recca är vass och noggrann och Larsson och Empi är "å ena å andra sidan" angående historien, BDG lurar i vassen. Allt är i sin ordning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

TL;DR: Alltså, jag tycker inte att det finns någon "beef", jag har släppt en misstanke som kanske inte visade sig vara helt vattentät efter att Recca satt tänderna i den, men som fortfarande kan ha vissa meriter som spekulation. Det är visserligen bra att allt som skrivs särskådas, men det är dumt om vi skapar en stämning där allt blir megaallvarligt. Jag kan förstås ta att de misstankar jag vädrar vänds mot mig, men byn som helhet tjänar inte på ett klimat där detta är kutym, i synnerhet inte i början*.

_____________
* Lite varulvsspelstankar: det är väl iof just i början det gärna blir såhär. Misstankarna är dåligt underbyggda, rövdragna, och misstankar riktade mot rövdragna misstankar blir förstås ett sätt att agera i tråden och producera information när det inte finns så mycket annat att gå på. Det blir ett självmatande system.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vimes said:
Men det är förstås svårt att veta HUR det egentligen ligger till, om Vico skickat ut rollerna i förtid eller inte. Risken med att föra den här diskussionen (vilket slog mig imorse) är att ulvarna ju vet när de fick sina PM, och således kanske kan luska ut vilka som har powerroller utifrån hur de förhåller sig till teorier om när roll-PM:en skickades ut. Det kan alltså vara lite farligt att diskutera detta (när PM:en skickades ut).
Good call. Så långt tänkte jag inte. Tänker lämna den här frågan därhän nu.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Okay, nu med fler inlägg att titta på så har jag lite mer vatten på kvarn. Skall se vad jag kan ta och producera då.

Först, liten lägeskoll:
Konrad Konvalj har 2 röster (Vimes och Empiricus)
Vimes har 2 röster (Recca och Konrad Konvalj)
Basenanji har 1 röst (Björn Den Gode)
Björn Den Gode har 1 röst (LJSLarsson)
Empiricus har 1 röst (Brynolf)
Mukwa har 1 röst (Basenanji)

Liliana, Mukwa och Nässe har inte gjort något ännu.

Spridda skurar hittils, med andra ord, om man bara tittar på röster.

Lite bemötande av min röst på KK till att börja med, eftersom den just nu inte känns speciellt motiverad:
Konrad Konvalj said:
Vimes fortsatte att använda sig av det hela emot mig och fick med sig Empi´s som i mina ögon är en rätt stabil bybospelare som inte faller för vad som och absolut inte röstar i onödan. Den här gången hoppade han på ett lökdrev utan att tänka efter allt för grovt och utan att ha allt för mycket kött på benen. Jag tycker så klart det sticker ut och det handlar ju inte om att det är jag som får en röst på mig.
Här vill jag protestera och säga att Vimes inte får med sig mig i något drevande baserat på sin metaspekulation, utan när jag började skriva så var KK den ende som varit aktiv. Jag kollade i tråden innan jag postade och såg att Vimes också röstat på KK, men valde att lägga mitt inlägg oförändrat ändå för jag ville se vad som då skulle ske.

Gällande att gamla erfarna spelare har mer etablerade personligheter i spelet är ju tydligt, och som Recca nämnt så var det en del distraktioner förra spelet baserat på att de erfarna hade en stil de var van vid men att vi nybörjare inte lärt känna den stilen lika väl eftersom vi inte varit med lika länge. Själv började jag lite smått få känn på hur exempelvis Vimes och KK spelar först under de sista rundorna.

Mitt problem nu med att läsa spelares stil att kommunicera är att jag inte vet vad som är deras normala spelsätt sedan tidigare, exempelvis BDG vars inlägg hittills har varit:

En röst på Basenanji helt utan motivering (#850068 23:12)
Råd för bybor (#850111 00:00)
Det här inlägget (#850115 00:05):
Björn den gode said:
Empiricus said:
En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.
QFST (= Quoted For Scum Tell)

Eller nej förresten, det här kan också betyda att du är grön, men det är det absolut mest intressanta som skrivits idag så det förtjänar att citeras. Innan någon som känner dig bättre protesterar så är du dock numera med på min ulvigare än snittet lista.
Ett inlägg (#850129 00:15) där han kommenterar att Vimes uttryckt sig "ogooglebart passiv-aggresivt". och där han lyfter en fråga som Vimes tagit upp och säger att vi inte ens skulle fått svar på den om inte han (BDG) lagt sig i.

För mig känns det som ett gäng framhastade inlägg på rad som kanske är lite stressade (de tre vid midnatt), men det kan ju också vara BDGs naturliga spelstil.

Så:
Röst: Björn Den Gode

Vad var det som motiverade den där rösten på Basenanji?

Varför var min fråga om huruvida spelet hade påverkats om inga specialroller är utskickade ännu det mest intressanta som skrivits hittills?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

KK said:
Åter till saken. Varför tycker du inte att det är värt det Basse? Lixom, jag ser ju att du tycker att det är dötrist att analysera händelserna, men vad annars skall vi analysera? Vad annars skall vi jobba med? Kom med förslag, bygg ett case, gör något.
Jag tänker mig att första rundan inte ge så mycket som i andra flufftunga spel.

Men det jag vill se är:

1.Aktivitet
Jag tycker nu efter att ha massa erfarenhet jag inte haft tidigare att det svåraste som ulv är att orka vara aktiv. Att hela tiden orka ta ställning, tycka till, bry sig och komma med med- eller motteorier. Det handlar alltså inte om att angripa Mukwa/Nässe/Råffe bara sådär, "hen e ju inaktiv juh!", utan om att tvinga fram ett aktivt deltagande från alla i byn.

2. Positioneringar. I första rundan kan ulvar vara redo att offra någon, men knappast i andra. Det betyder att det lättaste sättet att fånga de på är att se vem man inte vill se utröstad. Och genom att ha koll på argumenten för vem som ska till snaran.

...

Det får duga för nu. Mn det jag gillar att försöka fånga ulvar på mest är atts e vilka som INTE pratar med varandra. Jag tycker, säkert kneppt, att det är så otroligt svårt som ulv att få till långa bra tjafs mellan varandra som ulvar. Det känns som att allt snack är genomskinligare än glas och som att man skriver "jag är ulv!" med röd laser mot snö.

Men så kan ma blanda med lika delar WIFOM och då suger den där taktiken stenhårt.

Nåja, jag är trygg med att *den här byn* kommer kirra det. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
2. Positioneringar. I första rundan kan ulvar vara redo att offra någon, men knappast i andra. Det betyder att det lättaste sättet att fånga de på är att se vem man inte vill se utröstad. Och genom att ha koll på argumenten för vem som ska till snaran.
Förklara varför ulvar inte kan tänkas offra ulvar i andra rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

...därför att de är så få från början. Jag utgår från att de är tre givet den proportionalitet som vanligtvis gäller för våra varulvsspel.

Låt oss anta att de offrar en av de sina redan i runda ett: då är de två kvar. Att då offra en till... Är inte det att skaffa sig lite väl mycket uppförsbacke?

Därför tror jag att det i runda två och tre kommer vara avgörande för byn att analysera röstmönster.
 
Top