Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Recca said:
Recca said:
Vimes said:
Jag förstår inte alls din invändning, Recca. På vilket sätt har när Vico startade PM-tråden ochnär KK svarade någon betydelse?
Öhh..

Nä alltså, 21:46 skriver K.K sin grej.

21:47 skriver Vico en grej som i princip garanterar att K.K inte fått ett ulv-pm 21:46.
Så med andra ord kan inte K.K positionerat sig som ulv/bybo i sitt inlägg. Du däremot kan göra det.
Aha. Ja, det stämmer ju, förutsatt att Vico inte ljuger och redan skickat ut PM.

Men rimligtvis får vi väl lita på vår SL och i så fall har ju KK inte positionerat sig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Och för att lägga lite mer tyngd bakom K.K's frågeställning:

Röst: Vimes
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Vimes

Jag läre dra för ikväll i alla fall.

Vore festligt om alla kunde säga sitt i det hela. Recca har ju tagit in information och vägt den på sitt vis. Kan övriga föredömligt göra det samma så har vi en väldans massa götta att gå på sedan.

Vimes vs. K.K´s meta-beef snackar vi om. Har vi 1-2-eller ingen ulv här?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Yes, check. KK. Det är klart det kan vara så. Men du vet hur det är. :gremsmile: (Jag hoppas verkligen att jag har rätt, det vore i sanning episkt om du är ulv och jag nitar dig på en metaninjagrej). Men visst, det är klart att din förklaring är jätterimlig.

För att vara ännu mer meta så får jag väl erkänna att jag inte blev förvånad av Vicos upplägg. Han nämnde det när jag träffade honom senast. Så jag kanske övertolkade dig eftersom jag hade lite förhandsinfo.

Nå, eventuellt ska man skita i metaspelandet här då. Men det är svårt. Bland annat har det här ju blivit en grej rätt fort, vilket är intressant.
Vi kan väl fortsätta meta lite granna.

Vad nämnde Vico för dig senast som fick dig att övertolka mig?
Att han skulle göra just så som han gjort här. Skicka ut ett "Du är bybo" till alla och separata mail till ulvar och powerroller.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Vimes said:
Recca said:
Recca said:
Vimes said:
Jag förstår inte alls din invändning, Recca. På vilket sätt har när Vico startade PM-tråden ochnär KK svarade någon betydelse?
Öhh..

Nä alltså, 21:46 skriver K.K sin grej.

21:47 skriver Vico en grej som i princip garanterar att K.K inte fått ett ulv-pm 21:46.
Så med andra ord kan inte K.K positionerat sig som ulv/bybo i sitt inlägg. Du däremot kan göra det.
Aha. Ja, det stämmer ju, förutsatt att Vico inte ljuger och redan skickat ut PM.

Men rimligtvis får vi väl lita på vår SL och i så fall har ju KK inte positionerat sig.
Bahaha. Jag ser framför mig hur vico vrider och vänder på det; ska han ljuga eller vara sanningsenlig. Sen svarar han inom 30 sekunder från det att han läst K.K's inlägg.

Eller inte... Suck.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Recca said:
Vimes said:
Yes, check. KK. Det är klart det kan vara så. Men du vet hur det är. :gremsmile: (Jag hoppas verkligen att jag har rätt, det vore i sanning episkt om du är ulv och jag nitar dig på en metaninjagrej). Men visst, det är klart att din förklaring är jätterimlig.

För att vara ännu mer meta så får jag väl erkänna att jag inte blev förvånad av Vicos upplägg. Han nämnde det när jag träffade honom senast. Så jag kanske övertolkade dig eftersom jag hade lite förhandsinfo.

Nå, eventuellt ska man skita i metaspelandet här då. Men det är svårt. Bland annat har det här ju blivit en grej rätt fort, vilket är intressant.
Vad som är intressant är att du fortfarande förhåller dig till det som relevant på något vis. Och det faktum att du har förhandskoll måste vi också räkna in i ditt agerande.
Nu är du kryptisk. Vad är intressant? Vad menar du att min förhandsinfo har för betydelse för tolkningen av mitt agerande?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Konrad Konvalj said:
Jag läre dra för ikväll i alla fall.

Vore festligt om alla kunde säga sitt i det hela. Recca har ju tagit in information och vägt den på sitt vis. Kan övriga föredömligt göra det samma så har vi en väldans massa götta att gå på sedan.

Vimes vs. K.K´s meta-beef snackar vi om. Har vi 1-2-eller ingen ulv här?
Utmärkt.

Jag ska ta och se på the walking dead. Björn den Gode är online så vi får nog nåt av honom strax.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Vimes said:
Recca said:
Vimes said:
Yes, check. KK. Det är klart det kan vara så. Men du vet hur det är. :gremsmile: (Jag hoppas verkligen att jag har rätt, det vore i sanning episkt om du är ulv och jag nitar dig på en metaninjagrej). Men visst, det är klart att din förklaring är jätterimlig.

För att vara ännu mer meta så får jag väl erkänna att jag inte blev förvånad av Vicos upplägg. Han nämnde det när jag träffade honom senast. Så jag kanske övertolkade dig eftersom jag hade lite förhandsinfo.

Nå, eventuellt ska man skita i metaspelandet här då. Men det är svårt. Bland annat har det här ju blivit en grej rätt fort, vilket är intressant.
Vad som är intressant är att du fortfarande förhåller dig till det som relevant på något vis. Och det faktum att du har förhandskoll måste vi också räkna in i ditt agerande.
Nu är du kryptisk. Vad är intressant? Vad menar du att min förhandsinfo har för betydelse för tolkningen av mitt agerande?
Nu har jag skrivit nog i den här tråden. Ser fram emot att folk aktiverar sig och tar ställning till meta-beefen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Recca said:
Bahaha. Jag ser framför mig hur vico vrider och vänder på det; ska han ljuga eller vara sanningsenlig. Sen svarar han inom 30 sekunder från det att han läst K.K's inlägg.

Eller inte... Suck.
Jaja Recca. Du läser inläggstider och är noggrann, good for you.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Vimes

Konrad Konvalj said:
Jag läre dra för ikväll i alla fall.

Vore festligt om alla kunde säga sitt i det hela. Recca har ju tagit in information och vägt den på sitt vis. Kan övriga föredömligt göra det samma så har vi en väldans massa götta att gå på sedan.

Vimes vs. K.K´s meta-beef snackar vi om. Har vi 1-2-eller ingen ulv här?

Well, antingen betyder försnacken mellan KK och Vimes något, eller så inte.

Reccas sätt att se på det känns rätt så väl uppsnappat, är Vimes Ulv och försöker att hugga ett tidigt rödkryss i baken på KK så känns det inte som ett orimligt scenario.

Det bygger ju dock på att Vicotniks mail om vilka som har spec-roller skickats ut mellan Vicotniks förtydligande och Vimes lilla hugg.

De andra alternativen (Båda är Ulvar, KK är Ulv eller ingen är Ulv) känns inte som att de är så lätta att analysera bara baserat på vad vi har ännu.

Då måste antingen de speciella rollerna redan varit utskickade eller inte ha varit det när Vimes skrev. Eller så måste Vimes attack vara överenskommen mellan 2 Ulvar för att fylla något skumt syfte aom att synas.

En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):
Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.

Nej, jag får filura mer och tänka innan jag tar mer ställning och flyttar min röst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

  • Ljug inte.
  • Var oftast spontan.
  • Diskutera aldrig vem som är väktare eller sheriff.
  • Rösta alltid på den du helst vill ska åka ut.
  • Rösta varje drag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Vimes

Empiricus said:
En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.
QFST (= Quoted For Scum Tell)

Eller nej förresten, det här kan också betyda att du är grön, men det är det absolut mest intressanta som skrivits idag så det förtjänar att citeras. Innan någon som känner dig bättre protesterar så är du dock numera med på min ulvigare än snittet lista.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Vimes

Vimes said:
Recca said:
Bahaha. Jag ser framför mig hur vico vrider och vänder på det; ska han ljuga eller vara sanningsenlig. Sen svarar han inom 30 sekunder från det att han läst K.K's inlägg.

Eller inte... Suck.
Jaja Recca. Du läser inläggstider och är noggrann, good for you.
Oj, det här är ju nästan ogooglebart passiv-aggresivt. Verkligen inte vad jag hade förväntat mig av dig. Du hade en poäng i ditt tidgare inlägg där du skrev:

Vimes said:
Nu är du kryptisk. Vad är intressant? Vad menar du att min förhandsinfo har för betydelse för tolkningen av mitt agerande?
Den andra frågan är relevant, den första är intressant då det känns märkligt att du inte förstår vad som är intressant i Reccas inlägg innan det, det var inte alls otydligt.

Men som du spelar nu så hade vi inte ens fått svar på din relevanta fråga om inte jag lagt mig i. Eller för att vara lite rakare: Om du är bybo så spelar du dåligt för tillfället.

Så Recca: Hur menar du att Vimes förhandsinfo har betydelse för hur vi ska tolka hans agerande?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Björn den gode said:
Så Recca: Hur menar du att Vimes förhandsinfo har betydelse för hur vi ska tolka hans agerande?
Jag har helt ärligt inte lagt så jättemycket möda på att fundera på det än utan ville bara smacka ut det där för någon att reagera på. :gremsmile: Jag tycker dock att det är mer relevant för en analys av Vimsy än K.K's metapm är relevant för en analys av K.K. K.K's grej säger ju inget om K.K, huruvida han är ulv eller ej. Det kan vara vilket som, som jag ser det.

Men om Vimsy vet sedan innan vad som gäller så kommer han kunna hålla utkik för scumtells på folk som reagerar på pm'ets ovanliga karaktär. Vimsy vet ju redan vad som gäller så han är väl förberedd på ett sätt att agera. Att det tar honom hela sju minuter att reagera på K.K är därför intressant. Det skulle kunna vara signifikant om det även var så att det tog honom sju minuter att läsa K.K's inlägg.

Grejen är att Vicos kommentar 21:47 bevisar eller åtminstone föreslår att K.K inte fulat sig för att som Vimsy uttrycker det "positionera sig". Vimsys kommentar kommer sju minuter senare. Således ser jag några olika scenarios.
1. Vimsy läser K.K och klickar på svara. Sätter sig sedan och författar ett meddelande till K.K. Under tiden skriver Vico sitt svar som Vimsy inte hinner ta i beaktande. Det betyder i så fall att Vimsy spenderat sju minuter med att fundera på om han ska skicka sitt svar på K.K eller ej. Sju minuter av vägande av konsekvenser av det han skriver betyder att Vimsy är ulv.
2. Vimsy är spontan och skickar snabbt ett meddelande direkt när han ser K.K's kommentar. Varför reagerar han inte på Vicos kommentar? Förhåller han sig alls till det?

Spännande.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Vimes

Konrad Konvalj said:
Vimes vs. K.K´s meta-beef snackar vi om. Har vi 1-2-eller ingen ulv här?
Hur jag ställer mig till detta: Det är minst troligt att vi har två ulvar, och har vi en ulv så är det Vimes.

Anledningen till att jag inte såg Konrads agerande som rödande är att jag skulle kunna ha gjort samma sak. Jag var mäkta förvirrad en lång stund av att Vico skickat PM till alla och om ingen annan hade gjort det hade jag själv skickat ett klargörande PM.

Hur röd Vimes blir beror på hur långt han pushar detta. Pushar han det för långt så är det rödande, eftersom det inte är värt att pusha. Nu är dock the cat out of the bag och oavsett vad Vimes gör nu får han röda blickar på sig. Skulle han bara skriva "okej, jag hade fel jag skall sluta hänga på Konrad" så skulle det också verka rödande. Sist får vi tag i beaktning att Vimes har en ganska hetsig spelstil - oavsett om hans ståndpunkt är god eller inte kommer han försvara den länge och väl av hävd.

Så, Konrad ger ett grönt intryck. Ett rött ping på Vimes som ännu inte är tillräckligt starkt för att fälla honom men som kommer ligga honom i fatet resten av spelet.

(Dock vill jag påpeka en sista sak... jag skrev i början att det är minst troligt att vi har två ulvar. Vi får inte glömma att Vimes och Konrad tillhör våra bästa spelare och som ulvar mycket väl skulle kunna tänka sig att testa att gömma sig in plain sight. Occam's razor (att det mest troliga ofta stämmer) säger att Konrad är grön, men vi får inte gröna honom till 100% än.)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Björn den gode said:
Röst: Basenanji
Jag skulle gärna vilja veta om du har någon tanke eller motivation bakom denna röst.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Jag skulle gärna också se ett svar från BDG, men jag tror i nuläget att han röstar på mig för att han vill ha ut kaosdemonen och lite för att hämnas för mitt idiotiska drev i ett tidigare spel där BDG typ ensam la upp varenda ulv efter första dagen och ändå blev utröstad.

Pga mig (och KK skall tilläggas, kaosdemoner have charm abilities mind you :gremwink: )
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Efter att ha skummat tråden litegrand ser jag att jag dragit på mig uppmärksamhet.

Efter förra spelet tyckte jag att mitt kaosdemonande blev lite väl pajasartat och har därför bestämt mig för att lägga lite band på mig själv till den här omgången. Men man vet väl aldrig, rätt som det är har jag fångats av spelet och går upp i det så till den milda grad att...jag kommer av mig i min nya kalla tänkar-stil?!

Åsså vare det här me powerroller...
Ni vet de där skämten där man får se en neanderatalare som långsamt utvecklas i flera steg till en modern människa?

Min utveckling, något hackig men ändå, ser ut så här:

1. Nej! Inte offra powerroller. De är viktigare än påvevalet, att det blir fred i Korea och att vi får ha kvar ogooglebar i SAOL.

2. Eller vänta nu, vad har vi att förlora på att slippa de där jävla powerrollerna som är lika sällsynta som en kommunist på Stureplan? Det där är ju bara varulvstrix för att hålla på info och så. Och sen när de väl dyker upp då får vi tre-fyra bonusulvar på köpet. Om inte Mukwa har arrat, då får vi femton-tjugo på köpet.
Ut me'råm!

3. Njet! Inte över min döda kropp ska vi ge varulvarna de viktigaste rollerna...bara så där. Non Touche Pas Mon Väktareux!

4. Eller förresten. Vad gör egentligen en väktare för nytta för byn? Tänk om det är en knepp osolidarisk bybo som typ inte fattar sin roll? Offra på bara!

5. Nu: njet! Niente! Nada! INTE offra dem. Vi lirar ett kallt, strävt Dry Martini-lir, inga konstigheter, inget fluff, bara back to basics. Och i DET läget vill jag inte offra några powerroller.

så, nu har jag sagt min mening i den frågan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
Basses fem darwinistiska punkter
Det där sa inte så mycket utan var mest ett tuggande fram och tillbaka. Skulle du vilja klart och koncist berätta om hur vi bör göra med powerroller, eller vill du ha foten i båda lägren?
 
Top