Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Vimes said:
Röst: Konrad Konvalj - WRNUs bäste spelare, både som bybo och ulv. Jag sätter gärna den första pressen på honom. I synnerhet som han metaspelade i PM-trådet som utgått till alla. Det han tycks vilja kommunicera till oss är alltså: "Jag har INTE fått något annat PM!!!!!!!!1", d.v.s. "Jag är BYBO! Promiss!" Så, en förstaröst baserad på en scum tell från innan spelet ens startat. Det måste ju vara bra.
Tackar! Och sen är Kånrad Kanalj ett stycke h.a.n och ingen hen, men det är väl det där aprilskämtet som spökar fortfarande tänkt ja.

Jag tänker inte anstränga mig och snacka om mitt metaspelande eftersom du själv metaspelade precis lika hårt genom att dra iväg ett pm och just påpeka att jag spelade hårt på metan.

Du hade ju redan där planen klar för dig på vilket sätt du skulle sätta press på mig. Så snart jag pm:at Vico för att gardera mig om att det inte skulle starta upp med ett trasigt spel där alla utom någon fått ett pm så drar ju du iväg ditt pm för att vid en spelstart ha en god möjlighet att sätta press på mig.

Vad mer vill du få ut av rösten?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Röst: Konrad Konvalj - WRNUs bäste spelare, både som bybo och ulv. Jag sätter gärna den första pressen på honom. I synnerhet som han metaspelade i PM-trådet som utgått till alla. Det han tycks vilja kommunicera till oss är alltså: "Jag har INTE fått något annat PM!!!!!!!!1", d.v.s. "Jag är BYBO! Promiss!" Så, en förstaröst baserad på en scum tell från innan spelet ens startat. Det måste ju vara bra.
Tackar! Och sen är Kånrad Kanalj ett stycke h.a.n och ingen hen, men det är väl det där aprilskämtet som spökar fortfarande tänkt ja.

Jag tänker inte anstränga mig och snacka om mitt metaspelande eftersom du själv metaspelade precis lika hårt genom att dra iväg ett pm och just påpeka att jag spelade hårt på metan.

Du hade ju redan där planen klar för dig på vilket sätt du skulle sätta press på mig. Så snart jag pm:at Vico för att gardera mig om att det inte skulle starta upp med ett trasigt spel där alla utom någon fått ett pm så drar ju du iväg ditt pm för att vid en spelstart ha en god möjlighet att sätta press på mig.

Vad mer vill du få ut av rösten?
Ja, ärligt talat reagerade jag på att så många hoppade på där. Det är ju faktiskt inte okay att diskutera ulvspelet utanför ulvtråden, vilket flertalet som yttrade sig i pm-tråden faktiskt gjorde. Jag var själv på väg att skriva åt er att hålla tyst och vänta på trådstarten "lest you break the rules" men insåg på samma gång att det också vore att bryta mot reglerna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Emps said:
Du var inte Ulv förra liret, men är djefligt skärpt och paranoid. Eftersom vi inte har något fluff att jobba efter nu, vad tror du att the great equalizer kommer att vara när det gäller att skilja Ulv från Bybo?
Jag är ju inte den ända som är skarp i det här spelet, och var inte den ända som var skarp i det förra spelet heller. Du var riktigt skarp och hade god kontroll över fluff och allt sånt. Nu hakar du på Vimes med en lökig röst på mig. Sånt tror jag kan vara avgörande i slutet för att skilja på en bybo och en ulv.


Alltså, röstmönster och sånt är av vikt. Även vilka man vill ligga med och vilka man ser som röda. Att lista misstankar är som jag tidigare skrev svårare att göra som ulv så det kommer vara en viktig faktor.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca said:
Empiricus said:
Recca said:
Empiricus+vimes said:
Röst: Konrad Konvalj
Jag förstår inte varför vi röstar på K.K, han kommer ju ändå spela på 500% tills han hängs eller åker ut. Skitmärkligt. Sluta med det.
Är det alltså ingen vits att rösta på KK under spelets första rundor för att hen alltid har raketmotorerna på full blås under spelen?

Känns lika märkligt att sätta KK som undantagen för röster för den delen, är det bättre att lägga rösterna på någon som inte har lika mycket Varulvsspelsenergi?
Ingen har lika mycket varulvspelsenergi som K.K. Så ja. Jag tycker det. Det betyder naturligtvis inte att vi röstar på folk som inte är med ens i spel än men jag skulle vilja att vi fokuserar på någon som inte ändå kommer sitta i parti och minut och skriva och teorisera. Och då är alla utom K.K vettiga alternativ.
I concede a point.

Och jag kommer antagligen att flytta rösten, men jag vet ärligt inte var jag just nu skall göra av den. Förra spelet kom jag in efter att ett dygn hade gått, då fanns det en del att kika på och läsa på. Nu är ju spelet bara barnet.

Hittils ser det också ut som att Basenanji har 3 röster, KK har 2 röster, jag har 1 röst och Vimes har 1 röst.
Björn Den Gode, Liliana, Mukwa och Nässe har inte brutit tystnaden ännu. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Recca said:
Varför var det slugt metaspelande av K.K att skriva i pm'et?
Såhär: det KK säger är ju "ajaj? nu är ju alla med i det här 'bybo'-PM:et, ska det vara så?"

Trots att VIco skrivit att alla som inte är Bybor (varulvar och powerroller får vi anta) kommer få separata PM.

Varför gör KK så? Vi kan tolka hans agerande på två sätt: dels tolkar vi dess innehållsaspekt och tänker oss att han vill varna Vico för att starta ett defekt spel (vilket han själv påpekar i sitt svar ovan). Men jag är all about att vi ska tolka interpersonella aspekter, hur positionerar han sig, och vad säger han om sig själv? KK är tillräckligt slug (oavsett fraktion) för att veta att hans svar förstås blir ett metaspelanade. Så vad säger han? "Jag har inte fått ett separat PM!" är väl det han säger? Han säger att "Jag har inte fått ett 'Du är ulv!'-PM!". Det är samma sak som ulvar som maniskt skriver "vi" istället för "byn" exakt hela tiden.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Emps said:
Du var inte Ulv förra liret, men är djefligt skärpt och paranoid. Eftersom vi inte har något fluff att jobba efter nu, vad tror du att the great equalizer kommer att vara när det gäller att skilja Ulv från Bybo?
Jag är ju inte den ända som är skarp i det här spelet, och var inte den ända som var skarp i det förra spelet heller. Du var riktigt skarp och hade god kontroll över fluff och allt sånt. Nu hakar du på Vimes med en lökig röst på mig. Sånt tror jag kan vara avgörande i slutet för att skilja på en bybo och en ulv.


Alltså, röstmönster och sånt är av vikt. Även vilka man vill ligga med och vilka man ser som röda. Att lista misstankar är som jag tidigare skrev svårare att göra som ulv så det kommer vara en viktig faktor.
Det är lätt att ha bra koll om det finns saker att kolla på, skall bli rätt spännande att se hur mitt sätt att tänka fungerar den här gången.

Sedan så var du ju kanske inte den enda som var vass förra spelet, men du var vass och reagerade snabbt, och jag tänkte att det skulle vara intressant att se hur du reagerade nu den här gången.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca said:
Brynolf said:
Jag kommer vara extra slow starter den här gången. Har en del flyttbestyr. Men

Röst: Empiricus

Emp, gör nåt smart =)
Eftersom du kommer vara extra slow så tycker jag att du ska skriva ett stort inlägg nu i början och sedan skita i tråden och sysselsätta dig med din flytt tills du är klar. Nu seglar du bara under radarn.
Så ett litet organ är sämre än inget alls menar du? Nä, jag är inte bra på att skriva långa inlägg utan att ha något att komma med, så det låter jag bli.

För övrigt tycker jag faktiskt Basse plingelongar lite när han börjar prata om outningar i ett flufflöst spel, så det är ju inte att jag bara sitter och rapar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Vad mer vill du få ut av rösten?
Få ut? Nä, alltså, jag röstar på dig för att jag tyckte att ditt metaspelande bar med sig en viss svag doft av fiskrens. Sen ska det förstås inte förnekas att jag både bär stora förhoppningar på dig som bybo, och hyser stor rädsla för dig som ulv. Så det känns naturligt att peta på dig först av den anledningen också. Men framför allt ville jag alltså säga något om mig själv (vilket jag tycker alla ska göra så mycket som möjligt, i synnerhet under första rundan), och det var alltså att jag misstänkte dig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Vimes said:
Recca said:
Varför var det slugt metaspelande av K.K att skriva i pm'et?
Såhär: det KK säger är ju "ajaj? nu är ju alla med i det här 'bybo'-PM:et, ska det vara så?"

Trots att VIco skrivit att alla som inte är Bybor (varulvar och powerroller får vi anta) kommer få separata PM.

Varför gör KK så? Vi kan tolka hans agerande på två sätt: dels tolkar vi dess innehållsaspekt och tänker oss att han vill varna Vico för att starta ett defekt spel (vilket han själv påpekar i sitt svar ovan). Men jag är all about att vi ska tolka interpersonella aspekter, hur positionerar han sig, och vad säger han om sig själv? KK är tillräckligt slug (oavsett fraktion) för att veta att hans svar förstås blir ett metaspelanade. Så vad säger han? "Jag har inte fått ett separat PM!" är väl det han säger? Han säger att "Jag har inte fått ett 'Du är ulv!'-PM!". Det är samma sak som ulvar som maniskt skriver "vi" istället för "byn" exakt hela tiden.
Din teori tycks falla på vad Vicotnik skriver 21:47. Något du själv måste sett. Så frågan är varför du själv reagerar som du gör? Du skriver dessutom med marginal till vad Vicotnik skriver så du kan mycket väl ha fått ett extra pm inom den intervallen. Jag kan alltså inte ta K.K's positionering i beaktande, men väl din.

Jag vill inte citera pm's, därav skriver jag hur ni kan hitta meddelandet i fråga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Vimes

Vimes said:
Recca said:
Varför var det slugt metaspelande av K.K att skriva i pm'et?
Såhär: det KK säger är ju "ajaj? nu är ju alla med i det här 'bybo'-PM:et, ska det vara så?"

Trots att VIco skrivit att alla som inte är Bybor (varulvar och powerroller får vi anta) kommer få separata PM.

Varför gör KK så? Vi kan tolka hans agerande på två sätt: dels tolkar vi dess innehållsaspekt och tänker oss att han vill varna Vico för att starta ett defekt spel (vilket han själv påpekar i sitt svar ovan). Men jag är all about att vi ska tolka interpersonella aspekter, hur positionerar han sig, och vad säger han om sig själv? KK är tillräckligt slug (oavsett fraktion) för att veta att hans svar förstås blir ett metaspelanade. Så vad säger han? "Jag har inte fått ett separat PM!" är väl det han säger? Han säger att "Jag har inte fått ett 'Du är ulv!'-PM!". Det är samma sak som ulvar som maniskt skriver "vi" istället för "byn" exakt hela tiden.
Jag vet ju precis hur jag tänkte.

1. Jag läste Vico´s pm och såg att det var skickat till ett gäng med spelare. Jag noterade inte exakt hur många det var, men det var då fler än jag som fått pm:et.
2. Jag kollar i anmälningstråden vilka som är med och sedan checkar jag av i mitt pm, men då har några namn troligen försvunnit (eftersom de försvinner när de läst pm:et)
3. Jag vill försäkra mig om att pm:et gått ut till alla spelare för annars är det trasigt och det hade inte varit nå kul alls.
4. Vico svarar och jag checkar av att alla spelare finns med.
5. Berättar att det vore dumt om spelet var trasigt från början.

Summa summarum. Hade Vico varit lite tydligare och skrivit till mig att det här pm:et gäller alla så hade det sett annorlunda ut.

Ditt sätt att hantera situationen kan jag precis som du väljer att göra tolka som en scumtell och att du är en ulv.

Varför?

Du är online men det tar ändå 7 minuter för dig att reagera och använda dig av metaspels prylen mot mig. Du har fått samma pm som mig men väljer att sitta lugnt i båten fram tills det att du fått ännu ett pm som säger dig att du är ulv. Då har du ju goläge att "attackera" "byns bästa spelare".

Jag kommer att se dig som bybo tillsvidare. En bybo som klinchar mot en annan bybo, det vill säga K.K. Vi är inte ulvar båda två det är en sak som är säker och jag tror byn i längden kan tjäna på den här mini beefen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Jag kommer vara extra slow starter den här gången. Har en del flyttbestyr. Men

Röst: Empiricus

Emp, gör nåt smart =)
Eftersom du kommer vara extra slow så tycker jag att du ska skriva ett stort inlägg nu i början och sedan skita i tråden och sysselsätta dig med din flytt tills du är klar. Nu seglar du bara under radarn.
Så ett litet organ är sämre än inget alls menar du? Nä, jag är inte bra på att skriva långa inlägg utan att ha något att komma med, så det låter jag bli.

För övrigt tycker jag faktiskt Basse plingelongar lite när han börjar prata om outningar i ett flufflöst spel, så det är ju inte att jag bara sitter och rapar.
Jag håller med dig om det. Det Basse skrev såg frampressat ut som att han var tvungen att skriva något men det blev en pfjutt istället för något av substans.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Jag förstår inte alls din invändning, Recca. På vilket sätt har när Vico startade PM-tråden ochnär KK svarade någon betydelse?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Konrad Konvalj said:
Jag kommer att se dig som bybo tillsvidare. En bybo som klinchar mot en annan bybo, det vill säga K.K. Vi är inte ulvar båda två det är en sak som är säker och jag tror byn i längden kan tjäna på den här mini beefen.
Nu måste vi väga hur gärna ulvarna ligger lågt; i ett flufflöst spel skulle jag säga att det är troligt att inte båda av er är ulvar med tanke på den tidiga beefen, men samtidigt inte nåt jag kan vara bergsäker på.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Vimes said:
Jag förstår inte alls din invändning, Recca. På vilket sätt har när Vico startade PM-tråden ochnär KK svarade någon betydelse?
Öhh..

Nä alltså, 21:46 skriver K.K sin grej.

21:47 skriver Vico en grej som i princip garanterar att K.K inte fått ett ulv-pm 21:46.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Recca said:
Vimes said:
Jag förstår inte alls din invändning, Recca. På vilket sätt har när Vico startade PM-tråden ochnär KK svarade någon betydelse?
Öhh..

Nä alltså, 21:46 skriver K.K sin grej.

21:47 skriver Vico en grej som i princip garanterar att K.K inte fått ett ulv-pm 21:46.
Så med andra ord kan inte K.K positionerat sig som ulv/bybo i sitt inlägg. Du däremot kan göra det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Vimes

Yes, check. KK. Det är klart det kan vara så. Men du vet hur det är. :gremsmile: (Jag hoppas verkligen att jag har rätt, det vore i sanning episkt om du är ulv och jag nitar dig på en metaninjagrej). Men visst, det är klart att din förklaring är jätterimlig.

För att vara ännu mer meta så får jag väl erkänna att jag inte blev förvånad av Vicos upplägg. Han nämnde det när jag träffade honom senast. Så jag kanske övertolkade dig eftersom jag hade lite förhandsinfo.

Nå, eventuellt ska man skita i metaspelandet här då. Men det är svårt. Bland annat har det här ju blivit en grej rätt fort, vilket är intressant.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Vimes

Recca said:
Recca said:
Vimes said:
Jag förstår inte alls din invändning, Recca. På vilket sätt har när Vico startade PM-tråden ochnär KK svarade någon betydelse?
Öhh..

Nä alltså, 21:46 skriver K.K sin grej.

21:47 skriver Vico en grej som i princip garanterar att K.K inte fått ett ulv-pm 21:46.
Så med andra ord kan inte K.K positionerat sig som ulv/bybo i sitt inlägg. Du däremot kan göra det.
Åh! High five!

Jag orkade inte ens kolla pm-tråden för att försöka fälla Vimes som potentiell varulv genom metalirande, men nu när du lägger fram det så här snyggt Recca så tror jag att Vimes har fallit lite på sina egna fulknep.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes

Vimes said:
Yes, check. KK. Det är klart det kan vara så. Men du vet hur det är. :gremsmile: (Jag hoppas verkligen att jag har rätt, det vore i sanning episkt om du är ulv och jag nitar dig på en metaninjagrej). Men visst, det är klart att din förklaring är jätterimlig.

För att vara ännu mer meta så får jag väl erkänna att jag inte blev förvånad av Vicos upplägg. Han nämnde det när jag träffade honom senast. Så jag kanske övertolkade dig eftersom jag hade lite förhandsinfo.

Nå, eventuellt ska man skita i metaspelandet här då. Men det är svårt. Bland annat har det här ju blivit en grej rätt fort, vilket är intressant.
Vad som är intressant är att du fortfarande förhåller dig till det som relevant på något vis. Och det faktum att du har förhandskoll måste vi också räkna in i ditt agerande.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Vimes

Vimes said:
Yes, check. KK. Det är klart det kan vara så. Men du vet hur det är. :gremsmile: (Jag hoppas verkligen att jag har rätt, det vore i sanning episkt om du är ulv och jag nitar dig på en metaninjagrej). Men visst, det är klart att din förklaring är jätterimlig.

För att vara ännu mer meta så får jag väl erkänna att jag inte blev förvånad av Vicos upplägg. Han nämnde det när jag träffade honom senast. Så jag kanske övertolkade dig eftersom jag hade lite förhandsinfo.

Nå, eventuellt ska man skita i metaspelandet här då. Men det är svårt. Bland annat har det här ju blivit en grej rätt fort, vilket är intressant.
Vi kan väl fortsätta meta lite granna.

Vad nämnde Vico för dig senast som fick dig att övertolka mig?
 
Top