Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 4

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
OMG! Jag har glömt bort Larsson. Hahaha

(Inte bra betyg btw)

Okay, fuck. Jag får fundera vidare på det.

Men tänkte skriva en fråga till Basse. I förra rundan så menade du att spelet var för lätt, jag skulle vilja att du förklarar varför (känns kanske lite sent nu när det bevisligen var så att du hade rätt?). Kan du bryta ned spelet såsom du såg det när du skrev det där då, och förklara VARFÖR DET VAR FÖR LÄTT? Hur tänkte du? För om din orsak till att tycka att det är för lätt baserar sig endast på att vi potentiellt skulle ta 4 ulvar på lika många rundor, så är det en helt enkelt kortsynt och korkad åsikt att spelet är för lätt. Det är som att du tycker att matte-testet är för lätt för att du sitter och skriver med facit i handen. Så återigen, vad gjorde spelet för enkelt i din åsikt?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 3 av 15

Från tidigare inlägg riktat mot dig Arvid.

Okey, Arvidos? Vad fick dig att ändra dig? Säg inte att det var:

Dragonborn said:
Aja grattis byn nu har ni hängt en av era egna var roligt att spela med er
Ses i nästa varulvs spel
Det känns ju lite vagt. Vad hade du på Lu-kaazh? Förutom att han passar bra in i dynamiken och kan passa in i ditt ulv-team som är något noobigt, inhibiterat och reaktivt?

Arvid said:
Som sagt, alternativ teori är att vi har åtminstone en riktigt slug och gömd ulv som vi inte ens anat skymten av, typ Mjärden, xyas, LJSLarsson, Basenanji eller Björn den Gode.
Bland dina riktigt sluga ulvar saknas Brynolf? Varför.

Du har sedan en misstänktalista med Brynolf ?
En aning konstigt i och med att DU drar igång 4th-gate och Brynolf knackar in den sista spiken i och med affischen. Rimligen borde Brynolf stå högt i kurs där? [/quote]

Vore det inte bättre att svara på lite frågor istället för att lalla runt och skriva:

Arvidos said:
Misstänker du mig eller inte, Mjärden? Nu är det strong choice som gäller!
Är det oklart varför jag har rätt kassa feelings för ditt spel för närvarande? Är det jag skriver inget "strong choice" eller vad?

Brynolf said:
Det jag menar när jag säger "jag antar att jag redan vet blabla" är såklart att jag antar att dragonborn just smulat miller. Det var jag knappast ensam om.
Okej! Bra, du har nog inte förklarat att det var just det du tänkte på tidigare. Basse och K.K har varit inne på miller (kanske nån mer?) men okej, tack för det svaret.

xyas said:
Nu ser jag också att den del placerar mig bland de som är mest misstänkta, och jag är lite brydd över varför det händer nu. Min förmåga får väl anses vara verifierad nu i och med att jag drog upp KK på dansgolvet. Enda alternativet till att acceptera min förmågeoutning är att konstatera att både jag och KK är ulvar. Om en väljer att ta min förmågeoutning som sann, så blir nästa steg att fråga sig om det är en rimlig byboförmåga eller inte. Givet att båda byns siare behövde ha ulvarna på dansgolvet med sig för att sia tycker väl jag att det är en no-brainer, men folk drar väl vilka slutsatser de vill.
Yes, en no-brainer. Din förmåga är ju till för att dra upp misstänkta på golvet om det är så att de planerar att inte dansa. Det känns ju mer byboigt än Lu-kaazh förmåga. Troligen det som är Vimes tanke också nu när det visade sig att Lu-kaazh var grön.

Dragonborn

Siar Empis i R1 och får veta att han har en förmåga.
Siar Recca i R2 och får veta att hon inte har en förmåga.
Siar ? i R3 och får veta att spelare x har eller inte har en förmåga.

Dragonborn said:
den visade att hon inte använde någon förmåga alltså DANSA ÄE EJ EN FÖRMÅGA!!
Jag är rätt säker på att dansa/inte dansa är en förmåga. Det är med den inställningen jag har lirat hela rundan, men det kanske är så att rollerna är uppbyggda på olika vis och inte är uppbyggd som exempelrollen eller min roll.

Dragonborn said:
då detta ialla fall enligt mitt roll pm är ett aktivt val jag kan dansa men välja att inte använda en förmåga
Dragonborn said:
Att dansa eller inte dansa är inte en förmåga då det ialla fall inte i mitt roll pm står under dina förmågor kategorin utan bland allmänt fluff.
xyas said:
Sen tänker jag gå emot mig själv lite och spekulera kring att om bybon Lukas hade en anti-dansa-förmåga så borde åtminstone antyda att ulvarna kan ha förmågor. Det i sin tur gör Dragonborns förmågeoutning marginellt mer trovärdig.
Jag kan hålla med dig om att Dragonborns förmåga blir marginellt bättre av den anledning du tar upp. Alltså, att ulvarna kan ha förmågor (eller så räknas ett nattmord som en förmåga)

+ Att Drakbarnet skriver att dansa/inte dansa INTE räknas som en förmåga. Gör den inte det vilket jag hela tiden varit rätt inställd på så mejkar ju förmågan mer sense. Får vi ett resultat från Drakbarnet om vem han siat den här rundan så är jag rätt säker på att vi kan hänga en ulv tack vare det om inte annat vilket skulle vara en skön bonus.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
LJSLarsson said:
Inlägg 2/15
Konrad - Kommer ni ihåg att Pix valde ett "godis" som verkade vettig från hans barndom?
Hur många godis finns det egentligen med norrländska namn? Är det inte troligt att Konrad behövde bluffa något och att även han började gräva i sin barndom och därför hittade något norrländskt? Och när Emp skall sia Konrad så dör han.
Ja efter att fått påpekat för mig att det inte var xyas som skulle hängas så är det förstås KK som brunas av att Empi dog. Sen är ju grejen att det i sig inte är särskilt brunande, eftersom det ju också är så att Empi var ett väldigt naturligt val att skjuta på oavsett vem han skulle kika på. Men jag vill också minnas att KK var väldigt nöjd att gå upp och bli siad, det tycker jag känns ulvigt. Eftersom om KK varit bybo så borde han tyckt att det var ganska bortkastat att sia honom och istället sätt till att vi siade någon som han misstänkte hade ljugit om sitt godis. Nu var han tvärtom helt ok med att bli siad (för att verka grön) och visste att han ändå kunde ta ut Empis under natten.

Sen kan jag inte riktigt släppa det här med godisdubletten, och att båda dansade efter att ha avslöjat sitt godis, och att Pix gick ut som hen gjorde. Allt tyder ju då på att dom faktiskt inte ljugit om sitt godis, vilket enligt mig tyder på att båda är bybor, problemet är ju att det inte finns någonting annat som tyder på det. Fördelen med att hänga dragonborn nu är att vi dessutom om han är röd har fått väldigt starka indicier på Arvidos. 4th gate eller inte, både kopplingen hockehjälm-discofluff-lustig hatt, och att han gick in och ändrade sig till en bybo när han insåg att omröstningen gick att vinna är liksom lite för mycket sammanträffande.

Om han är grön däremot så skulle jag säga att Arvidos tvärtom blir väldigt grön, för det känns som ett väldigt märkligt ulvdrag att gå in och göra en avgörande sistaminutenändring till en bybo om det är två bybor som står mot varandra, man inser ju att det kommer dra till sig en massa negativ uppmärksamhet.

Så att hänga Dragonborn den här rundan ger rätt mycket information, men till skillnad från KK så anser jag att nog att Dragonborns sista inlägg där dagen innan faktiskt känns mer uppgiven bybo än uppgiven ulv. Det får dock inte hindra mobben: Röst: Dragonborn
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 4 av 15

Recca said:
Så vem tycker du vi ska hänga, K.K?
Yes, vilka tycker det?

BDG said:
Så att hänga Dragonborn den här rundan ger rätt mycket information, men till skillnad från KK så anser jag att nog att Dragonborns sista inlägg där dagen innan faktiskt känns mer uppgiven bybo än uppgiven ulv. Det får dock inte hindra mobben: Röst: Dragonborn
Tolkar du mig fel med vilja eller misstolkar du mig BDG?

Jag skriver ju klart och tydligt till Arvidos: "Säg inte att det var:"

Dragonborn said:
Aja grattis byn nu har ni hängt en av era egna var roligt att spela med er
Ses i nästa varulvs spel
Om Arvidos skiftar sin röst till Lu-kaazh pågrund av detta inlägg gjort av Dragonborn så anser jag att det är väldigt vagt. Att flytta rösten över huvud taget känns vagt. Arvidos har fortfarande helt hoppat över att snacka med mig gällande mitt resonemang.

BDG said:
Ja efter att fått påpekat för mig att det inte var xyas som skulle hängas så är det förstås KK som brunas av att Empi dog. Sen är ju grejen att det i sig inte är särskilt brunande, eftersom det ju också är så att Empi var ett väldigt naturligt val att skjuta på oavsett vem han skulle kika på. Men jag vill också minnas att KK var väldigt nöjd att gå upp och bli siad, det tycker jag känns ulvigt.
Ungefär samma fråga här. Alltså, läser du mig felaktigt med vilje eller vad gör du BDG?

K.K said:
Empis dansar och xyas tvingar med K.K att dansa. En perfekt trio.
Empis said:
Dansa denna runda:

Empiricus som siar den Xyas drar upp
Xyas som drar upp någon

Och kandidater att dansa med mig är då:

KK - för att reda ut banankola/bananaskids
Brynolf - för att reda ut Sega råttan
Lu-kaazh (om han inte dinglar) - som har outat buggtuggummi, för att Lu-kaazh är den som just nu ligger hetast till och inte dansade runda 1
LJSLarsson - som har outat skumsvampar och som inte dansade runda 1
K.K said:
Nu skall jag läsa i kapp så om något annat är sagt mot slutet så se då banne mig till att xyas är med på planändringarna.
K.K said:
Grejen för att checka av hans äkthet med hans förmåga är ju att personen i fråga inte skall dansa och xyas skall tvinga denne att dansa.

Nu är hans target K.K men är det på grund av Banana Skid-gate jag skall ta en sväng om så ser jag ju hellre att vi tvingar upp någon mer suspekt på scen. Asså, Brynolf är ju ett skönt alternativ samtidigt som vi nackar Drakbarnet. Alla sega råttor får då sig en liten kontroll. Jag har nog svårt att sova mot slutet om Brynolf är kvar i liret med sina Sega Råttor.

Risken att du ryker Empis är ju rätt överhängande så klart men vi får ju i alla fall testa xyas förmåga i drift och även en liten minicheck på Lu-kaazh om han väljer att plocka av någon från dansgolvet.

Hur som så ställer jag in mig på att inte dansa så det är ju lite upp till xyas att avgöra hur vi gör och det är fine by me.
Det vore intressant att höra vad du tycker om K.K nu BDG med tanke på att du helt har valt (eller missat) hur jag ställer mig till att gå upp på scen med Empis och xyas.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Kort fråga till KK:

Med tanke på att vi följde din plan förra rundan, hur tycker du vi skall dansa i denna?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Alltså ok, det är ju fantastiskt underligt, det dragonborn påstår att dans inte är en förmåga. För min roll har en enda förmåga, och det är dansa eller inte dansa. Det står under rubriken Förmåga och inga indikationer åt några andra håll finns. Jag vet inte hur ni andra ser ut, men min förmåga är att dansa. Och det är minsann ingen efterhanfskonstruktion, redan i runda ett tyvkte jag att basse var uberskum när han inte verkade ha dans som förmåga.

Men hur har dragon använt förmågan? Empi=ja, Recca=nej eller hur? Och Recca dansade i runda två, så om hon hade haft dans som förmåga borde dragon fått ett "ja" - utslag på henne. Recca, ÄR din dansgrej en förmåga eller ej?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
3/15

Björn den gode said:
ArvidosMC: Du inser hur fruktansvärt ulvigt det ser ut att du går in och avgör så att en bybo röstas ut i sista minuten?
Mjärden said:
Okey, Arvidos? Vad fick dig att ändra dig? Säg inte att det var:

Dragonborn said:
Aja grattis byn nu har ni hängt en av era egna var roligt att spela med er
Ses i nästa varulvs spel
Det känns ju lite vagt. Vad hade du på Lu-kaazh? Förutom att han passar bra in i dynamiken och kan passa in i ditt ulv-team som är något noobigt, inhibiterat och reaktivt?

Ja, det är ulvigt, även om jag vill poängtera att jag redan hade impulsbytt en kvart innan till Dragonborn, och sedan bytte tillbaka till Lu-kaazh igen i sista minuten.

Anledningen till att jag bytte var:

1) Dragonborn började skriva, vilket inte Lu-kaazh gjorde
2) Jag fick tanken "Om Dragonborn är ulv, varför skriver han så när klockan redan är 22:00 och det inte finns en chans att reagera på det?" Forumklockan går några minuter efter nämligen, som vi ser på Vimes falska slut, så Dragonborns inlägg kom upp vid 21:59-22:00 ungefär, och tråden stängdes klockan 22:04. Så här i efterhand frågar jag mig själv "Men om han är bybo, varför skulle han skriva det då?". Det finns ju förklaringar på bägge möjligheter: Ett sista desperat försök att inte röstas ut, respektive ett sätt att få sista ordet.
3) För mig var Dragonborn eller Lu-kaazh som utröstad hyfsat hugget som stucket, så jag ville röra till det lite.

Både Dragonborn och Lu-kaazh kunde vara en felröst, men vad händer om jag gör något som är lite oväntat och provokativt och byter tillbaka till Lu-kaazh? Jag känner att jag har ganska lite att gå på i det här spelet efter Trasapa och Pix, ganska lite drama i diskussionerna. Well, det första som händer är att Lu-kaazh var fel kandidat, så bummer. Så nu har jag suttit och väntat och granskat för att se om ulvarna utnyttjar situationen till att ta iniativet, därav mitt kaxiga svar till dig Mjärden.

Känns inte som att det hände så mycket dock, inga drev drog igång mot mig, Dragonborn har fortfarande inte så mycket att komma med. Jag har lite tankar om starten, men först ska jag svara på frågor riktade till mig:

Mjärden said:
Arvid said:
Som sagt, alternativ teori är att vi har åtminstone en riktigt slug och gömd ulv som vi inte ens anat skymten av, typ Mjärden, xyas, LJSLarsson, Basenanji eller Björn den Gode.
Bland dina riktigt sluga ulvar saknas Brynolf? Varför.

Du har sedan en misstänktalista med Brynolf ?
En aning konstigt i och med att DU drar igång 4th-gate och Brynolf knackar in den sista spiken i och med affischen. Rimligen borde Brynolf stå högt i kurs där?
Ja, det var min goof, när jag kom till att lista samtliga deltagare så kom jag fram till att jag inte har tillräckligt med koll på Brynolf (vilket jag sedan går ut med i nästa inlägg) och skrev ett ?, men jag gick inte tillbaka och la till honom som förslag på gömd ulv.

Basenanji said:
1. Arvid, utveckla tankarna kring rösten på Lu-kaazh.
Vilka vill du ha kvar i spel till nästa runda? Hur mpånga ulvar tror du är med i spel?
Har ulvarna några speciella förmågor?
För rösten på Lu-kaazh, se ovan. Vilka jag vill ha kvar tar jag i nästa inlägg. Antalet ulvar och förmågor, se nedan.

Basenanji said:
Arvidos said:
Röstning:

Jag håller med Björn Den Gode och Mjärden om att Trasapa är lite väl ambivalent i sina inlägg. Känns nästan som att du leder oss lite i cirklar. Vilken klass går du i?

Röst: Trasapa
Min fetstil

I mina ögon är det alltså Arvid som drar igång hela 4th-gate. Jag tror alltså att det är Arvid som ligger bakom "offrandet" av Trasapa eller åtminstone bjuder in till hela karusellen. Lite senare byter sedan Arvid röst från Trasan till Recca (5/9) som i det läget har tre röster. Jag undrar om det inte kan vara så att Arvid får lite kalla fötter av hela Trasapa-drevet och tänker sig att det lär synas hur "het" han var på att gå på det, varpå han byter röst för att försvinna lite. Eller så hoppades ulvarna faktiskt vinna tid och byta röst till någon annan?

Nu kan det här hänga ihop med att jag fick lite skumma vibbar av Arvids tjat på mig i början av runda ett. Det som gjorde mig extra misstänksam var att han ställde så mycket frågor utan att det ledde till någon direkt avgörande slutsats - snarare såg det ut som att han bara ville svärta ned mig.

I runda två försvinner Arvid, inte otänkbart som en följd av Emps siande. Vad ska Arvid bidra med i det läget? Tre inlägg på hela rundan, vilket iofs kan förklaras av att hans helg ahr varit "kaoz". Han outar popcorn och lustig hatt.

Sedan skriver han det här som gör mig lite svag i magen:

Arvidos said:
Strålande! Håller med Tyr, temat och texterna är grymma. Kudos, Vimes!

Jag köper Pix-caset utan tvekan. Vad är caset mot Dragonborn, att han har en märklig förmåga som låter ulvig?

Vad gäller balans, vad kan vi ha mot oss? Fem ulvar, med förmågor?

Ska försöka få tid till något mer konstruktivt inatt eller imorgon. Nu forumsöl!

Röst: Pix
Hm. Fem ulvar MED förmågor? Vet du något om det här Arvid?
Jag skulle gissa på fyra ulvar. Fem ulvar med förmågor var något jag drog till med när snacket i byn gick att det var för lätt. Jag googlade hur många ulvar ett spel borde ha och drog till med en tredjedel, men efter att ha läst lite till och tänkt på hur vi snackat om varulvsspel så kom jag fram till att det inte riktigt skalar så, och att en fjärdedel ulvar är mer trovärdigt, vilket jag skriver här. (Hypotes 3) Förmågor var något vi i byn utgick från att de verkade ha. Vi hade ju till exempel Lu-kaazh outning (Är han bybo så verkar det som ulvarna har förmågor, är han ulv och har en förmåga så har ulvarna förmågor).

Eftersom Lu-kaazh var grön så verkar det ju onekligen som att ulvarna har förmågor, eftersom han kunde blocka dansare.

Här motiverar jag varför jag vill plocka bort min röst från Trasapa i runda 1. Dels fiskar jag efter att om han är någon sorts miller (”brådmogen fjärdeklassare”), dels blev det lite dålig stämning mellan mig och Trasapa som dels var trist och dels som jag inte tyckte hjälpte spelet. Här förklarar jag att jag fiskade efter millerstatus som apan kan ha smulat, men eftersom Trasapa inte plockat upp det så ger jag upp på honom. Rösten ligger kvar på Recca för att göra lite nytta och höja temperaturen på henne.

Det här tycker jag nästan är lite märkligt Basse, du tror att jag skyddar Trasapa när jag är väldigt tydlig med vad jag gör och varför, jag argumenterar ju till och med för att det är oerhört lätt att missa att fjärdeklassare inte är i spel och klanta till det som varulv, och använder det som ett argument för att misstänka dig, eftersom du tyckte det var uppenbart. Har du glömt det?

Ska skriva lite om mina tankar och misstankar i nuläget härnäst.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Alltså ok, det är ju fantastiskt underligt, det dragonborn påstår att dans inte är en förmåga. För min roll har en enda förmåga, och det är dansa eller inte dansa. Det står under rubriken Förmåga och inga indikationer åt några andra håll finns. Jag vet inte hur ni andra ser ut, men min förmåga är att dansa. Och det är minsann ingen efterhanfskonstruktion, redan i runda ett tyvkte jag att basse var uberskum när han inte verkade ha dans som förmåga.

Men hur har dragon använt förmågan? Empi=ja, Recca=nej eller hur? Och Recca dansade i runda två, så om hon hade haft dans som förmåga borde dragon fått ett "ja" - utslag på henne. Recca, ÄR din dansgrej en förmåga eller ej?
Förmåga: Dans/Dansa inte. Precis som i exempelrollen.

Det känns ju som en sån där grej som man faktiskt får citera men jag gör inte det för säkerhets skull (men med tanke på att exempelrollen i R1's startinlägg har den exakta jävla ordalydelsen som jag har på min roll så blir det ju störtmärkligt om Dragonborn har förmåga att se om nån använder en förmåga, han måste ju uttrycka sig kring formuleringen på sin roll).

Vilket ger mig en måhända oetisk idé...
Om Dragonborn är bybo och vi är på väg att rösta ut honom så kan han ju citera sitt rollpm och bli utplockad ur spel så tjänar byn en runda, är han ulv så kan han ju låta bli och så röstar vi ut honom istället. Win-win.

Det är kanske fusk?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
4/15

Sheit, jag fuckade upp formatteringen på mitt förra inlägg och glömde svara Mjärden på vad jag misstänkte Lu-kaazh för.

Det här var mina misstankar på Lu-kaazh.

Här är justerad formatering på mitt förra inlägg, råkade baka in svaret till Mjärden in i Mjärdens citatruta:

3/15

Björn den gode said:
ArvidosMC: Du inser hur fruktansvärt ulvigt det ser ut att du går in och avgör så att en bybo röstas ut i sista minuten?
Mjärden said:
Okey, Arvidos? Vad fick dig att ändra dig? Säg inte att det var:

Dragonborn said:
Aja grattis byn nu har ni hängt en av era egna var roligt att spela med er
Ses i nästa varulvs spel
Det känns ju lite vagt. Vad hade du på Lu-kaazh? Förutom att han passar bra in i dynamiken och kan passa in i ditt ulv-team som är något noobigt, inhibiterat och reaktivt?
Ja, det är ulvigt, även om jag vill poängtera att jag redan hade impulsbytt en kvart innan till Dragonborn, och sedan bytte tillbaka till Lu-kaazh igen i sista minuten.

Anledningen till att jag bytte var:

1) Dragonborn började skriva, vilket inte Lu-kaazh gjorde
2) Jag fick tanken "Om Dragonborn är ulv, varför skriver han så när klockan redan är 22:00 och det inte finns en chans att reagera på det?" Forumklockan går några minuter efter nämligen, som vi ser på Vimes falska slut, så Dragonborns inlägg kom upp vid 21:59-22:00 ungefär, och tråden stängdes klockan 22:04. Så här i efterhand frågar jag mig själv "Men om han är bybo, varför skulle han skriva det då?". Det finns ju förklaringar på bägge möjligheter: Ett sista desperat försök att inte röstas ut, respektive ett sätt att få sista ordet.
3) För mig var Dragonborn eller Lu-kaazh som utröstad hyfsat hugget som stucket, så jag ville röra till det lite.

Både Dragonborn och Lu-kaazh kunde vara en felröst, men vad händer om jag gör något som är lite oväntat och provokativt och byter tillbaka till Lu-kaazh? Jag känner att jag har ganska lite att gå på i det här spelet efter Trasapa och Pix, ganska lite drama i diskussionerna. Well, det första som händer är att Lu-kaazh var fel kandidat, så bummer. Så nu har jag suttit och väntat och granskat för att se om ulvarna utnyttjar situationen till att ta iniativet, därav mitt kaxiga svar till dig Mjärden.

Känns inte som att det hände så mycket dock, inga drev drog igång mot mig, Dragonborn har fortfarande inte så mycket att komma med. Jag har lite tankar om starten, men först ska jag svara på frågor riktade till mig:

Mjärden said:
Arvid said:
Som sagt, alternativ teori är att vi har åtminstone en riktigt slug och gömd ulv som vi inte ens anat skymten av, typ Mjärden, xyas, LJSLarsson, Basenanji eller Björn den Gode.
Bland dina riktigt sluga ulvar saknas Brynolf? Varför.

Du har sedan en misstänktalista med Brynolf ?
En aning konstigt i och med att DU drar igång 4th-gate och Brynolf knackar in den sista spiken i och med affischen. Rimligen borde Brynolf stå högt i kurs där?
Ja, det var min goof, när jag kom till att lista samtliga deltagare så kom jag fram till att jag inte har tillräckligt med koll på Brynolf (vilket jag sedan går ut med i nästa inlägg) och skrev ett ?, men jag gick inte tillbaka och la till honom som förslag på gömd ulv.

Basenanji said:
1. Arvid, utveckla tankarna kring rösten på Lu-kaazh.
Vilka vill du ha kvar i spel till nästa runda? Hur mpånga ulvar tror du är med i spel?
Har ulvarna några speciella förmågor?
För rösten på Lu-kaazh, se ovan. Vilka jag vill ha kvar tar jag i nästa inlägg. Antalet ulvar och förmågor, se nedan.

Basenanji said:
Arvidos said:
Röstning:

Jag håller med Björn Den Gode och Mjärden om att Trasapa är lite väl ambivalent i sina inlägg. Känns nästan som att du leder oss lite i cirklar. Vilken klass går du i?

Röst: Trasapa
Min fetstil

I mina ögon är det alltså Arvid som drar igång hela 4th-gate. Jag tror alltså att det är Arvid som ligger bakom "offrandet" av Trasapa eller åtminstone bjuder in till hela karusellen. Lite senare byter sedan Arvid röst från Trasan till Recca (5/9) som i det läget har tre röster. Jag undrar om det inte kan vara så att Arvid får lite kalla fötter av hela Trasapa-drevet och tänker sig att det lär synas hur "het" han var på att gå på det, varpå han byter röst för att försvinna lite. Eller så hoppades ulvarna faktiskt vinna tid och byta röst till någon annan?

Nu kan det här hänga ihop med att jag fick lite skumma vibbar av Arvids tjat på mig i början av runda ett. Det som gjorde mig extra misstänksam var att han ställde så mycket frågor utan att det ledde till någon direkt avgörande slutsats - snarare såg det ut som att han bara ville svärta ned mig.

I runda två försvinner Arvid, inte otänkbart som en följd av Emps siande. Vad ska Arvid bidra med i det läget? Tre inlägg på hela rundan, vilket iofs kan förklaras av att hans helg ahr varit "kaoz". Han outar popcorn och lustig hatt.

Sedan skriver han det här som gör mig lite svag i magen:

Arvidos said:
Strålande! Håller med Tyr, temat och texterna är grymma. Kudos, Vimes!

Jag köper Pix-caset utan tvekan. Vad är caset mot Dragonborn, att han har en märklig förmåga som låter ulvig?

Vad gäller balans, vad kan vi ha mot oss? Fem ulvar, med förmågor?

Ska försöka få tid till något mer konstruktivt inatt eller imorgon. Nu forumsöl!

Röst: Pix
Hm. Fem ulvar MED förmågor? Vet du något om det här Arvid?
Jag skulle gissa på fyra ulvar. Fem ulvar med förmågor var något jag drog till med när snacket i byn gick att det var för lätt. Jag googlade hur många ulvar ett spel borde ha och drog till med en tredjedel, men efter att ha läst lite till och tänkt på hur vi snackat om varulvsspel så kom jag fram till att det inte riktigt skalar så, och att en fjärdedel ulvar är mer trovärdigt, vilket jag skriver här. (Hypotes 3) Förmågor var något vi i byn utgick från att de verkade ha. Vi hade ju till exempel Lu-kaazh outning (Är han bybo så verkar det som ulvarna har förmågor, är han ulv och har en förmåga så har ulvarna förmågor).

Eftersom Lu-kaazh var grön så verkar det ju onekligen som att ulvarna har förmågor, eftersom han kunde blocka dansare.

Här motiverar jag varför jag vill plocka bort min röst från Trasapa i runda 1. Dels fiskar jag efter att om han är någon sorts miller (”brådmogen fjärdeklassare”), dels blev det lite dålig stämning mellan mig och Trasapa som dels var trist och dels som jag inte tyckte hjälpte spelet. Här förklarar jag att jag fiskade efter millerstatus som apan kan ha smulat, men eftersom Trasapa inte plockat upp det så ger jag upp på honom. Rösten ligger kvar på Recca för att göra lite nytta och höja temperaturen på henne.

Det här tycker jag nästan är lite märkligt Basse, du tror att jag skyddar Trasapa när jag är väldigt tydlig med vad jag gör och varför, jag argumenterar ju till och med för att det är oerhört lätt att missa att fjärdeklassare inte är i spel och klanta till det som varulv, och använder det som ett argument för att misstänka dig, eftersom du tyckte det var uppenbart. Har du glömt det?

Ska skriva lite om mina tankar och misstankar i nuläget härnäst.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Mjärden said:
Inlägg 3 av 15

Från tidigare inlägg riktat mot dig Arvid.

Okey, Arvidos? Vad fick dig att ändra dig? Säg inte att det var:

Dragonborn said:
Aja grattis byn nu har ni hängt en av era egna var roligt att spela med er
Ses i nästa varulvs spel


Det känns ju lite vagt. Vad hade du på Lu-kaazh? Förutom att han passar bra in i dynamiken och kan passa in i ditt ulv-team som är något noobigt, inhibiterat och reaktivt?

Arvid said:
Som sagt, alternativ teori är att vi har åtminstone en riktigt slug och gömd ulv som vi inte ens anat skymten av, typ Mjärden, xyas, LJSLarsson, Basenanji eller Björn den Gode.
Bland dina riktigt sluga ulvar saknas Brynolf? Varför.

Du har sedan en misstänktalista med Brynolf ?
En aning konstigt i och med att DU drar igång 4th-gate och Brynolf knackar in den sista spiken i och med affischen. Rimligen borde Brynolf stå högt i kurs där?

Vore det inte bättre att svara på lite frågor istället för att lalla runt och skriva:

Arvidos said:
Misstänker du mig eller inte, Mjärden? Nu är det strong choice som gäller!
Är det oklart varför jag har rätt kassa feelings för ditt spel för närvarande? Är det jag skriver inget "strong choice" eller vad?

Brynolf said:
Det jag menar när jag säger "jag antar att jag redan vet blabla" är såklart att jag antar att dragonborn just smulat miller. Det var jag knappast ensam om.
Okej! Bra, du har nog inte förklarat att det var just det du tänkte på tidigare. Basse och K.K har varit inne på miller (kanske nån mer?) men okej, tack för det svaret.

xyas said:
Nu ser jag också att den del placerar mig bland de som är mest misstänkta, och jag är lite brydd över varför det händer nu. Min förmåga får väl anses vara verifierad nu i och med att jag drog upp KK på dansgolvet. Enda alternativet till att acceptera min förmågeoutning är att konstatera att både jag och KK är ulvar. Om en väljer att ta min förmågeoutning som sann, så blir nästa steg att fråga sig om det är en rimlig byboförmåga eller inte. Givet att båda byns siare behövde ha ulvarna på dansgolvet med sig för att sia tycker väl jag att det är en no-brainer, men folk drar väl vilka slutsatser de vill.
Yes, en no-brainer. Din förmåga är ju till för att dra upp misstänkta på golvet om det är så att de planerar att inte dansa. Det känns ju mer byboigt än Lu-kaazh förmåga. Troligen det som är Vimes tanke också nu när det visade sig att Lu-kaazh var grön.

Dragonborn

Siar Empis i R1 och får veta att han har en förmåga.
Siar Recca i R2 och får veta att hon inte har en förmåga.
Siar ? i R3 och får veta att spelare x har eller inte har en förmåga.

Dragonborn said:
den visade att hon inte använde någon förmåga alltså DANSA ÄE EJ EN FÖRMÅGA!!
Jag är rätt säker på att dansa/inte dansa är en förmåga. Det är med den inställningen jag har lirat hela rundan, men det kanske är så att rollerna är uppbyggda på olika vis och inte är uppbyggd som exempelrollen eller min roll.

Dragonborn said:
då detta ialla fall enligt mitt roll pm är ett aktivt val jag kan dansa men välja att inte använda en förmåga
Dragonborn said:
Att dansa eller inte dansa är inte en förmåga då det ialla fall inte i mitt roll pm står under dina förmågor kategorin utan bland allmänt fluff.
xyas said:
Sen tänker jag gå emot mig själv lite och spekulera kring att om bybon Lukas hade en anti-dansa-förmåga så borde åtminstone antyda att ulvarna kan ha förmågor. Det i sin tur gör Dragonborns förmågeoutning marginellt mer trovärdig.
Jag kan hålla med dig om att Dragonborns förmåga blir marginellt bättre av den anledning du tar upp. Alltså, att ulvarna kan ha förmågor (eller så räknas ett nattmord som en förmåga)

+ Att Drakbarnet skriver att dansa/inte dansa INTE räknas som en förmåga. Gör den inte det vilket jag hela tiden varit rätt inställd på så mejkar ju förmågan mer sense. Får vi ett resultat från Drakbarnet om vem han siat den här rundan så är jag rätt säker på att vi kan hänga en ulv tack vare det om inte annat vilket skulle vara en skön bonus. [/quote]

I R3 Så dansade jag ej och jag kunde följdaktligen inte använda min förmåga!, och varför jag inte dansade så var det för att jag kände mig säker att jag hadde åkt ut

Jag kommer självklart spela fler varulvsspel för det är skitkul även om jag inte är så duktig just nu >,<
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
men aja om byn vill att jag copy pastar mitt roll pm och blir aotuo discad pga det så är det en uppofring jag är redo att göra!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Recca said:
För mig är Bassenanji och Brynolf ett hett ulvpar men det finns ju märkligheter på andra. Ingen är off the hook (förutom Arvidos, som jag ser som övergripande fucking grön med tanke på 4th gate).
Det är väl det här som jag tycker är den stora grejen med spelet: OM Trasan offrades så blir allt grönande efter honom vilseledande. Nu är jag iofs osäker på huruvida ulvarna verkligen offrade Trasan eller bara lät honom självdö på nåt klumpigt sätt, men jag ÄR skeptisk mot Arvid (och Brynolf) som verkligen grönas av att tidigt gå på Trasapa.

Och den bärande principen i det här resonemanget är att det är lite väl klantigt att gå ut som fjärdeklassare, inte minst efter att Arvid har lagt upp det hela snyggt genom att fråga vilken klass Trasapa går i. Outandet i runda ett är ju oerhört ostrukturerat och gick lite på vad var och en av oss kände för att outa, men den här "missen" följer på Arvids fråga!

Recca said:
Kan du bryta ned spelet såsom du såg det när du skrev det där då, och förklara VARFÖR DET VAR FÖR LÄTT?
Till att börja med så var jag inte ensam om att tycka att det gick lite väl enkelt, både BDG och KK uttryckte sådana tankar. Men jag ska bli lite mer utförlig:

Om vi antar att vi har fyra ulvar och ulvlägret tidigt väljer att offra/låta Trasapa självdö så är det förstås ingen gigantisk bedrift av byn att naila honom, speciellt inte om vi ser på Arvids/Brynolfs följande poster som att de försöker locka byn till att "hitta" Trasapas klass-claim. Kollar man noga så tar det ett tag innan folk ser Trasapas miss och det efter att både Arvid och Brynolf har varit och tryckt på. (Ja, även jag måste ju misstänkas eftersom jag var där också… :gremsuck:). Jag vet inte hur ni andra gör, men jag läste exempelrollen och min roll noggrannt och tycker väl att det är självklart att också ulvarna har koll på exempelrollen, varpå det ter sig lite konstigt att han goofar på en sån grej. Sedan föll Pix på snyggt drag av Empiricus. Därifrån var det väl rätt givet vem som skulle röstas ut.

Sammanfattningsvis så har jakten på ulvarna inte varit så ansträngande, vilket ger mig lite kalla kårar eftersom det kan betyda att vi har ulvar som har fått byn till att göra det de vill. Vi "ser" inte längre tänkbara ulvkandidater eftersom vissa erfarenheter tidigt i runda ett och två formar oss. Det är baksidan med att spelet löper på för lätt. Jag hade nog mer tänkt mig att spelet skulle innehålla fler svåra val mellan hängningskandidater exempelvis. Det var väl egentligen först i förra rundan som det blev lite action kring röstningsdax.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Basenanji said:
Om vi antar att vi har fyra ulvar och ulvlägret tidigt väljer att offra/låta Trasapa självdö så är det förstås ingen gigantisk bedrift av byn att naila honom, speciellt inte om vi ser på Arvids/Brynolfs följande poster som att de försöker locka byn till att "hitta" Trasapas klass-claim. Kollar man noga så tar det ett tag innan folk ser Trasapas miss och det efter att både Arvid och Brynolf har varit och tryckt på.
Jag håller med om att jag fiskade i Trasapans klassclaim, men vad är det som får dig att säga att Brynolf drev på och grönades av detta?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Mjärden said:
BDG said:
Så att hänga Dragonborn den här rundan ger rätt mycket information, men till skillnad från KK så anser jag att nog att Dragonborns sista inlägg där dagen innan faktiskt känns mer uppgiven bybo än uppgiven ulv. Det får dock inte hindra mobben: Röst: Dragonborn
Tolkar du mig fel med vilja eller misstolkar du mig BDG?

Jag skriver ju klart och tydligt till Arvidos: "Säg inte att det var:"

Dragonborn said:
Aja grattis byn nu har ni hängt en av era egna var roligt att spela med er
Ses i nästa varulvs spel
Om Arvidos skiftar sin röst till Lu-kaazh pågrund av detta inlägg gjort av Dragonborn så anser jag att det är väldigt vagt. Att flytta rösten över huvud taget känns vagt. Arvidos har fortfarande helt hoppat över att snacka med mig gällande mitt resonemang.
Du tycker att det är väldigt konstigt av Arvidos att flytta efter att Dragonborn skrev det inlägget. Det måste väl betyda att du tycker att Dragonborns inlägg var rödande (om det varit grönande så hade det väl varit naturligt att flytta?). Jag tycker att det är grönande, alltså har vi olika åsikter i frågan. Jag förstår inte vad du tycker att jag har misstolkat, jag tycker jag har gjort en uppenbar tolkning av vad du skrev, men rätta mig gärna om det är fel.

Men oavsett hur det är med det, så är det för mycket som är konstigt med Dragonborn, så jag tycker han är bästa rösten nu. Sen kan du och jag battla vidare imorgon om det nu finns några ulvar kvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det som grönar Dragonborn är dock att han faktiskt har prövat sin förmåga på både Empis och Recca och detta ser ut att stämma. Det är väl det som är så knäppt i hela sammanhanget, att hans förmåga står mot KKs och andras förståelse av sina roll-PM.

Det behöver förstås inte betyda att hans hängning inte genererar nyttig information, men att åtminstone förmågan verkar vara riktig.

Som jag ser det så borde det vara givande att resonera kring tänkbara ulvpar* och högst på min ulvtopp finns:

Arvidos och Brynolf
+ Båda försöker få byn att "hitta" Trasapans "miss".
+ Arvid har lustig hatt och Brynolf har samma godis som Dragonborn
- min teori om att trasan offrades kan vara fucked-up och de bägge har i så fall gjort ett bra bybojobb.
- Arvid HAR spelat bra och är enormt redig i sin diskussion och redogörelse av läget. jag älskar hu han snyggt länkar till allt!
- Brynolf likaså, plus att han tog fram den där affischen som tydligt visar att någon fjärdeklassare inte ska komma till discot

Dragonborn och xyas
+ Dragonborn har claimat samma godis som Brynte, har märklig utklädnad och har varit allmänt skum/nybörjaraktig.
+ xyas är fåordig överlag och försöker gröna DB nu i den här rundan (se min tidigare fråga).
- Dragonborns förmåga verkar stämma.
- xyas diskuterar ändå reko och har medvetet röstat ut ulvar.

I mina ögon är Recca grön. Mjärden/KK, LJS och BDG är gröngula. Men i ovanstående par så fungerar Dragonborn och Brynolfs outade godis som en relevant fingervisare: jag har svårt att tro att BÅDE Dragonborn och Brynolf är ulvar.

Har vi andra, kanske mer tänkbara ulvar i par?

*För i exemplet utgår jag från att det är två ulvar kvar. Men det KAN ju vara endast en kvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Arvid said:
Jag håller med om att jag fiskade i Trasapans klassclaim, men vad är det som får dig att säga att Brynolf drev på och grönades av detta?
Men jag menar inte att Brynolf grönades av det här, utan att ni två (tillsammans med mig) var först och störst på Trasapa-bollen.

Arvid, vilka ulvpar ser du framför dig just nu?
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
HUR VILL BYN ATT JAG GÖR SKALL JAG TA EN AUTO DISKNING OCH CTRL+C/CTRL+V MITT ROLL PM ?!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
6/15

Recca said:
Vilket ger mig en måhända oetisk idé...
Om Dragonborn är bybo och vi är på väg att rösta ut honom så kan han ju citera sitt rollpm och bli utplockad ur spel så tjänar byn en runda, är han ulv så kan han ju låta bli och så röstar vi ut honom istället. Win-win.

Det är kanske fusk?
Ja, det låter fuskigt.

Basenanji said:
Arvid said:
Jag håller med om att jag fiskade i Trasapans klassclaim, men vad är det som får dig att säga att Brynolf drev på och grönades av detta?
Men jag menar inte att Brynolf grönades av det här, utan att ni två (tillsammans med mig) var först och störst på Trasapa-bollen.

Arvid, vilka ulvpar ser du framför dig just nu?
Jag menar inte att Brynolf grönades av dig, men vad du säger är att Brynolf och jag var först och störst på Trasapa-bollen, och detta ger oss ett grönande alibi i byns ögon, right?

Så vad är det som får dig att säga att Brynolf var först och störst på bollen?

Jag har gett mig fan på att gå igenom alla inlägg, spelare för spelare, men det är mer jobb än jag trodde. Hittills har jag gjort Dragonborn och halva Brynolf, ska återkomma med idéer så fort jag är klar med den.

Finns två små saker som pekar på att Dragonborn + Brynolf kan vara ihop, men också saker som pekar åt motsatt håll. Är Dragonborn ulv så tror jag nästan de kört krankmetoden.

De enda jag håller för helt grön av kvarvarande är egentligen Recca. Siad och pushade på Pix.
 
Top