Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Discot har bestämt sig. Det måste varit Pix som hängde upp stackars Mukwa i kallingarna. En av mellanstadieelverna vänder sig mot Pix: "Du får dra. Du hör inte hemma här! Och man känner ju på lukten att du luktar sådär konstigt. Stick! Dra! Usch!" Någon kastar också en tom läskburk på Pix, som med lite dimmig blick vänder sig mot mellanstadiekidsen: "Äh, vafan fattar ni, ungjävlar? Allt suger, det suger att växa upp, vuxna suger och barn suger." Pix slänger något på golvet framför ungarna. "Här, ni borde prova." Det är en tändare.

Men kidsen är nöjda! Ytterligare en högstadiemobbare har lämnat discot! Nu blir det dans, den här gången en gammal favorit från 80-talet:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dQw4w9WgXcQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/dQw4w9WgXcQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Men efter dansen hörs Tyrs gråt. Någon har sprayat ner hans kläder med sådan där fis-spray som fanns att köpa på vårmarknaden. Tyrs kläder stinker och han vill gå hem. Det finns fortfarande högstadiemobbare på discot!



Utröstad blev
Pix, klass 9 (högstadiemobbare), favoritsnask tändargas, utklädnad He-man.

Nattmördad blev
Tyr, klass 5 (mellanstadiekid), favoritsnask Pommac, utklädnad Power ranger.

Dansade gjorde
Arvidos MC
Basenanji
Björn den gode
Brynolf
Dragonborn
Empiricus
LJSLarsson
Lu-kaazh
Recca
Tyr
xyas

Deltagarlista
Arvidos MC
Basenanji
Björn den gode
Brynolf
Dragonborn
Empiricus
LJSLarsson
Lu-kaazh
Mjärden
Mukwa
Pix
Recca
Trasapa
Tyr
xyas

Nästa deadline, på tisdag den 10:e, 22:00

Tyr och Pix får förstås skriva ett hej då-inlägg utan att avslöja något om spelet!
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Hmm en tanke slog mig både i denna runda och förra så har vimes länkat till en musik video någon som tänkt att titta på dem för att leta efter ledtrådar?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
1/15

Go byn! :gremlaugh:

Dragonborn said:
Hmm en tanke slog mig både i denna runda och förra så har vimes länkat till en musik video någon som tänkt att titta på dem för att leta efter ledtrådar?
Bra idé! Du kan väl googla efter lite ledtrådar kring "rick rolled"?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Yay! Tack för bra spel Tyr & Pix! Trist att bli av med en siare, men vi har ju fler.

He-man var tydligen en riktig klädsel, vilket är jobbigt för då vet vi att mobbarna inte alltid behöver ljuga. Med tanke på hur många gånger byn vunnit genom att genomskåda "väven" i spelupplägget, är det ju till och med fullt tänkbart att Vimes har snurrat till det ordentligt för oss.

Frågan är ju om han har snurrat till det så pass mycket att vi misstänker Dragonborn på falska grunder, men det vet vi ju inte förrän efteråt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inga överraskningar. Trevligt att ha er med, Pix och Tyr.

Bra jobbat byn. :gremsmile:

Går det att snabbspola den här rundan eller?

Röst: Dragonborn

Han satt i Vrålis och tjatade på Vimes ist för att skriva i tråden vilket kändes lite märkligt, tyckte jag.

Brynolf said:
He-man var tydligen en riktig klädsel, vilket är jobbigt för då vet vi att mobbarna inte alltid behöver ljuga. Med tanke på hur många gånger byn vunnit genom att genomskåda "väven" i spelupplägget, är det ju till och med fullt tänkbart att Vimes har snurrat till det ordentligt för oss.

Frågan är ju om han har snurrat till det så pass mycket att vi misstänker Dragonborn på falska grunder, men det vet vi ju inte förrän efteråt.
Det konstigaste är ju de sega råttorna som ni båda tycker om. Vem av er outade dem först förresten? För om det var du så ser det ju värre ut för dig än för honom om man säger så.

Arvidos MC said:
1/15

Go byn! :gremlaugh:

Dragonborn said:
Hmm en tanke slog mig både i denna runda och förra så har vimes länkat till en musik video någon som tänkt att titta på dem för att leta efter ledtrådar?
Bra idé! Du kan väl googla efter lite ledtrådar kring "rick rolled"?
Med tanke på att du skrev att du höll på att läsa i R1 när du kom tillbaks där på slutet så borde du ju ta o läsa ifatt, tycker jag. Du kanske hittar något vi andra missat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Men Recca torde alltså vara grön, då. Känns långsökt att Tyr skulle vara naiv iom att han inte var faktionssiare. Om hon inte är omvänd miller, förstås, vilket aldrig kan uteslutas.

Vad mer kan vi utläsa ur detta? Lukas förmåga fungerar?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Recca said:
Det konstigaste är ju de sega råttorna som ni båda tycker om. Vem av er outade dem först förresten? För om det var du så ser det ju värre ut för dig än för honom om man säger så.
Jag var först. Snask-sieri välkomnas om det nu känns motiverat.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(1/15)
Härligt jobbat, en till fälld! Och tack för gott spel Tyr och Pix!

11 av 13 dansade, de två som inte dansade är alltså Mjärden/KK och Pix. Pix vet vi ju var vi har nu, men varför dansade inte KK?
Lu-kaazh, hade du något med det att göra? Hindrade du KK från att dansa? Eller Pix?

Mitt siande
Där har jag inte mycket jättegivande att säga. Jag siade Basenanji av följande anledning:
Han dansade inte runda ett, och innan jag avslöjade att det var Pix som jag siat förra rundan så verkade han väldigt säker på att Pix var den enda som var i riskzonen. Dragonborn som också är misstänkt Ulv dansade, vilket gjorde att jag misstänkte att han hade godisalibi.
Med Basse som möjlig Ulv i mitt sinne så gissade jag att han antingen hade godisalibi eller kände sig säker för att han inte dansade.

Men ack, Basenanjis favoritgodis ÄR Geléhallon. Han har talat sanning om det.

Han kan fortfarande vara Ulv med alibigodis och är fortfarande med på min topp över möjliga Ulvar tillsammans med Dragonborn, men jag får ta och omvärdera mina misstankar efter det här.

Tyrs siande av Recca kan jag hålla med om är grönande nu, och någon som inte är mig eller Recca (eller annan outad förmågeanvändare) får gärna göra en analys av siarhärvan och förmågesoppan som vi verkar ha.

Jag vill gärna denna runda se lite mer tyckande från de som var mindre aktiva förra rundan, speciellt då Arvidos MC.

Förra rundan låg antalet inlägg så här:
Arvidos MC 3
Recca 15
xyas 7
Lu-kaazh 8
Björn den gode 13
Pix 4
Basenanji 13
Empiricus 11
Dragonborn 7
LJSLarsson 7
Tyr 10
Brynolf 14
Mjärden/KK 16 :gremfrown:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
JA! Två ute och en eller två kvar! Grymt!

Tack Trasapa, Pix, Tyr och Mukwa!

GRATTIS Konrad!

:gremlaugh:

Lu-kaazh said:
En grej jag vill diskutera är dansen. För jag ser två möjligheter om det. Det första alternativet är att
Man måste dansa för att kunna använda förmågor och om så är fallet så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor.
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?

Lu-kaazh, kan du säga något om hur du tänkte när du skrev att "så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor"?

Jag kan nämligen inte se några risker med att dansa, men här verkar du föreslå att man ska gömma förmågeanvändarna i dansminglet? Vet du kanske något om att det kan vara farligt att gå upp på dansgolvet?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Empiricus said:
11 av 13 dansade, de två som inte dansade är alltså Mjärden/KK och Pix. Pix vet vi ju var vi har nu, men varför dansade inte KK?
Lu-kaazh, hade du något med det att göra? Hindrade du KK från att dansa?
Jag hindrade KK,

Basenanji said:
Lu-kaazh said:
En grej jag vill diskutera är dansen. För jag ser två möjligheter om det. Det första alternativet är att
Man måste dansa för att kunna använda förmågor och om så är fallet så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor.
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?

Lu-kaazh, kan du säga något om hur du tänkte när du skrev att "så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor"?

Jag kan nämligen inte se några risker med att dansa, men här verkar du föreslå att man ska gömma förmågeanvändarna i dansminglet? Vet du kanske något om att det kan vara farligt att gå upp på dansgolvet?
Nej jag vet inget om någon fara att dansa.
Din frågar förvirrar mig, men det beror nog mest på att du tar en del av mitt inlägg ur sitt sammanhang. jag skrev två saker. 1. att om vi vilje dölja de som använder sina förmågor på dansgplvet så skall bör så många som möjliigt dansa.
MEN om det var så att ulvarna ville dansa, eller behövde dansa så skulle det vara lättare att ta reda på vilka de var var om vi var så få på dansgolvet som möjligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Empi said:
Tyrs siande av Recca kan jag hålla med om är grönande nu, och någon som inte är mig eller Recca (eller annan outad förmågeanvändare) får gärna göra en analys av siarhärvan och förmågesoppan som vi verkar ha.
För närvarande gissar jag på att det finns tre siare som kan sia kläder, godis och klass. Jag börjar luta åt att Mukwa var kläd-siaren. Tyr siade klass och du Empi siar godis.

Vad väktaren beträffar vill jag först höra Lukas svar på min fråga.

Men! Det jag tänker lägga ned energi på nu är att se efter vem som outade vad när. Här tror jag att det finns anledning att titta på de som outade tidigt, för att se vem som gick ut när med vad.

Alltså tycker jag att vi parallellt med analys av deltagandet, ev förmågor/förmågeanvändande också ska kolla på outningarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
VARNING!

Empiricus said:
Mjärden/KK 16 :gremfrown:
Nu har jag dubbelkollat det här, och det stämmer tyvärr.

Jag kommer dock inte diska Mjärden/KK i det här fallet. Enligt reglerna ska alltså en överträdelse av maxtaket innebära diskning, men jag friar ändå. Jag noterar att KK ser ut att ha försökt hålla ordning på hur många inlägg han skrivit men missat ett och följaktligen råkat kliva över gränsen. I jämförelse med en roll-PM-citering är inte heller ett sådant misstag potentiellt förödande för spelet heller. Så, denna gång, noterar jag ett ärligt misstag och låter KK vara kvar i spel.

Men! Håll koll på antalet inlägg. Nu var det här första gången, men ta det som en varning. Nästa person, oavsett om det är KK eller någon annan, som skriver fler än 15 inlägg kommer jag att diska. Låt mig slippa det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: VARNING!

Inlägg 1 av 15

Oh, fnuk. Tack för att jag får vara kvar Vimes. Jag har gjort mitt yttersta att hålla koll på mina inlägg. Jag kan ta en bestraffning och bara skriva 14 den här rundan.

Jag ville gärna gå in och skriva efter det att Arvidos outade "konstig hatt" eller liknande men kollade på mitt senaste inlägg och noterade 15 så jag satt och drog mig i håret som jag inte har över att inte få skriva ett till inlägg. Typiskt då att jag redan övertrasserat mitt konto.

Sorry för det!

Och tack för gott spel Pix och Tyr.

Och tack Basse för gratulationen.

Nu till spelet

Okay! Synt på Tyrsan men vi har ju Empis. Nästa runda bör vi alltså ha en autogrön Empis via ett nattmord om inte måste vi fundera om en aning.

Jag kommer utgå från att Recca inte har nån form av omvänd miller förmåga och således är grön. Empis val av Basse tycker jag är bra för då kan jag stoppa in honom i gröna facket den här rundan.

Dragonborn är ju så klart den givna för hängning men jag tror det är bättre att vi lägger energi på annat. Troligen kan vi inte få ut nått nytt därifrån om vi kikar igenom tidigare inlägg.

Lu-kaazh kan gärna motivera varför han hindrade mig från att dansa?

Arvidos outning i slutet av förra rundan gav mig ungefär samma känsla som det Recca skrev. Lite otippat att klä sig i en konstig hatt. Det känns inte alls speciellt mellanstadie uppklätt.

Jag har tidigare varit inne på det här med Hockeyhjälm och Discofluff som en aning opålitliga kostymer. Trasapas hjälm är ju bekräftat röd trots allt. Att Arvidos smulat sin konstiga hatt och sedan fällt in en popcorn länk gör ju inte honom grön på nått vis för ulvar kan ju som bekant smula. Hur som så vore det fint om Arvidos kunde plocka fram sitt spel från R1 då han var den bästa i spel.

Recca har också varit inne på Sega Råttorna och det vore väldigt najs om vi kunde bekräfta nått gällande det hela. Drakbarnet ligger i min värld närmast en hängning och det är ju brukligt det mest logiska som är det rätta men man vet ju aldrig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
(1/15)
Aldrig har utröstandet av en ulv gett oss så lite. Min vana trogen så gick jag tillbaka och undersökte hur folk agerat mot Pix efter att vi nu fått reda på att hen var ulv. Jag gjorde det dock lite med ett filter då jag för närvarande genom uteslutningsmetod bara ser 6 potentiella ulvar (xyas, Lu-kaazh, Basenanji, Dragonborn, LJSLarsson, KK) (övriga torde väl ha med mig på den listan också.

Jag insåg tidigt att det blir för svårt att få ut något av dag två (se det jag skrivit om KK tidigare, ulvarna vet att Pix är på väg ut, allt därifrån blir svåranalyserat).

Så första dagen då, KKs pixrelation har jag redan skrivit om så hoppar det nu, men sammanfattningen är att den pekar åt rött.

Det här är all annan relevant interagerande från min grupp på 6 och Pix:
Basenanji said:
5) Pix
Ja, jag vet inte men helvete vad det svamlades på där efter ett första inlägg som verkade vettigt...
LJSLarsson said:
Xyas & Pix -
De här personerna anser jag har tyckt för lite, och de måste ta mera ställning för att få ett grönt skimmer över sig. Nu ligger de bara lågt.
xyas said:
Det gör väl egentligen varken till eller ifrån, men jag kan säga att det jag helst mumsar på är inte sött och inte ett godis heller för den delen, även om det ganska säkert skulle finnas att få ta på under ett mellanstadiedisco.
var sitt delinlägg av 3 av kandidaterna alltså, och alla är mer rödande än grönande (ha någon som 5 på ulvlistan är ju typisk alibiplats, att trycka på att någon borde göra mer istället för att peka ut något ulvigt som är gjort, typisk alibiargument, och xyas försvarar ju rent av Pix i rångate).

Förutom det så tycker jag alltså att det inte finns någon anledning att rösta på någon annan än dom 6(7) som jag skrivit ovan, och jag tycker också att arvidos outning ger ett grönande skimmer åt Dragonborn (inte gör honom grön, det säger jag inte men just den outningen är inte lika konstig längre) (eller så är det det som är meningen och båda är ulvar men jag har fortfarande Arvidos som grön efter 4th-gate, basses offra ulv första rundan för att det är för många ulvarteorin ger jag inte så jättemycket för).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Inlägg fem eller nåt. Räknar senare.

Lösryckta nyvakna tankar...

Ja, Dragonborn ligger förstås lågt i kurs sedan tidigare, men han blev i alla fall inte rödare av att ulvPix bekräftades.

Ok, Basse talar sanning om snarret. Men nu VET vi att det förekommer alibin hos ulvarna, så helt vattentätt är det ju inte. Bra val av Empiricus för övrigt. Basse måste man alltid hålla ett öga på.

Är man på metahumör kan man sysselsätta sig med misstankar om att Vimes sparade KK för att det inte skulle gå helt åt pipan för ulvarna.

Arvidos började spelet i kanonform, men har ju försvunnit helt. Ser gärna en storslagen återkomst därifrån. Oråd kan annars börja anas.

Undrar fortfarande vad poängen är med Lukas förmåga, men i övrigt är det inte så mycket ofog från hans håll.

Larsson... Fortfarande ingen stark bild av honom. Många andra har fler pingar, men även ett par gröna punkter. Måste spana in LJS noggrannare.

Jag tycker alla ska fokusera på annat än Dragonborn denna runda, för att se om vi kan hitta nåt smarrigt nånstans.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Efter att ha börjat rota i outningarna får jag känslan att de allra tidigaste outningarna som KKs ändå ger ett grönande skimmer.

De jag vill se inlägg från i den här rundan är Arvidos, xyas, Dragonborn och Lu-kaazh. Jag litar på att BDG och KK kommer ha hög närvaro.

xyas, du har verkligen hållit tillbaka på outningar. Tror du att det är safe att släppa på vad du har för godis nu?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 1

Tack för gott spel. Och hoppa vi får se dig fler gånger i framtida spel Pix. :)


Dragonborn

Känns som den uppenbare att rösta ut på grund av allt konstigt, men jag tänker inte lägga min röst på honom nu i början av rundan utan istället använda den för att jobba på andra potentiella ulvar.

Väktaren

Varför dog Tyr? Han borde ha varit det uppenbara alternativet för ulvarna att ta och för väktaren att väkta. Alternativen är:

1. Mukwa var väktaren
2. KK är väktaren (och blev hindrad av Lukkaz)
3. För att kompensera att vi har tre siare finns det ingen väktare alls.

Jag skall läsa om vad Mukwa har skrivit och är väldigt nyfiken på hur KK och Luukkasz beter sig denna runda.

Luukaz & Xyas

Jag har tidigare bett er om era misstänkta. Jag väntar med att rösta på er och ger er lite tid, jag har en annan person att klämma på tills vidare.

Basse

Basse, jag har en fråga till dig:

I inlägg 3, förra rundan, ger du en lista på dina gröna. Jag finns med på den listan. Men i hela runda 1 tyckte du att det var jättekonstigt att jag på min danslista skrev att Mukwa, Empricus och Luukaz inte skulle dansa.

Första mordet skedde bland dem som inte dansade, en grupp som både du och jag tillhörde. Nu är det inte lika rödande för mig längre eftersom Tyr dog på dansgolvet, men det visste vi inte i runda 2.

Varför blev jag grön för dig i början av runda 2 med tanke på allt det här?

Röst: Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
4/15...tror jag...

Först svar till Larsson:

LJS said:
Varför blev jag grön för dig i början av runda 2 med tanke på allt det här?
Faktiskt jättebra fråga! Jag vet inte egentligen, du bara försvann från händelsernas centrum liksom. Det lilla jag har sett av dig i det här spelet är en del rätt vassa frågor och krumelurigt spel. Du är liskom en av de där som sitter på en gunga på verandan och tuggar snus och så rätt vad det är komemr en bitsk kommentar. Men jag har inget jättestarkt intryck av dig och som någon sa så är du överhuvudtaget lågflygande.

Men, det ska sägas, jag tror inte att närvaron på dansgolvet spelar så stor roll faktiskt. Ulvarna ser ju ut att döda var folk än befinner sig. Dansgolvet ser jag mer som något vilket fungerar ihop med förmågeanvändande.

---

Okej, jag har gått genom outningarna, men inte med något superdetaljerat excelark, utan mer kollat på första rundan och hur folk outade. Det beror på att jag undrar om vi inte kan få nåt vettigt ut ur hur folk har outat med take på att en del ulvar har haft alibin medan andra inte haft det. Syftet är liksom att se hur potentiella ulvar har outat och den vägen se om de tex har duckat för siare. Just nu är xyas min toppkandidat och jag kommer också rösta på honom.

Jag skulle nog vilja se hur två-tre kandidater ställs mot varandra för att därefter kunna analysera hur folk positionerar sig.

xyas är i mina ögon både rutinerad och bra. Det som brukar försvåra min analys av honom är att han deltar mycket mindre än jag, kanske för att han är en bättre spelare och hellre skriver med kvalitet än bombar spelet med 1000+ poster. Ändå stör det mig att han har skrivit så lite i det här spelet, hållit tillbaka på outningar och dessutom vid flera tillfällen unnat sig att skriva små "onödiga" inlägg.

xyas said:
Lite grann tycker jag nog Recca fiskar efter dansandet, och själv tror jag helt ogrundat att det är viktigt på ett eller annat sätt. Så vad tycker du om att dansa egentligen Recca? Borde man dansa eller inte? Vill du dansa med mig (eller nej, det är jag alldeles för blyg för att fråga ). Tror du att högstadiemobbarna kanske är för coola för att dansa, eller är de så coola att de dansar hela tiden?

Jag funderade på om vi borde berätta huruvida vi avser dansa, i och med att vilka som dansat kommer redovisas i början på nästa runda. Men jag tror inte det är en bra just nu (vi kan lägga den i idelådan så länge) då det mycket väl kan vara så att högstadiemobbarna bara kan "nattmörda" genom att skratta ut någon som dansar till den milda grad att dansaren ifråga springer hem gråtandes.
Det här är xyas andra inlägg och det jag studsar på är att han fiskar efter att få dansa med Recca som vi nu vet är siad grön av en varulvsmördad Tyr. Det känns lite som att xyas i det här inlägget vill åt Recca liksom. Eller vill veta om Recca kanske kommer dansa.

Därefter resonerar xyas kring att det är farligt att i förväg avslöja att man ska dansa. I likhet med mig vill han alltså försöka utröna hur dansmekanismen fungerar.

Det som är intressant med xyas är att han är en av de som väljer att outa lite och sent. Hans fokus mot dansen skulle kunna vara ett fiske efter potentiella siare alternativt ett sätt att undersöka om dansen hänger ihop med olika förmågor. Jag tror att xyas ulven är skraj för att bli avslöjad av en siare, och att han förstår att dansen måste hänga ihop med sieriet på något sätt. Det tyder också på att ulvarna haft liten/dålig kontakt med varandra.

Därefter har xyas en bra post där han riktar misstankarna mot Trasapa:

xyas said:
Trasapan:
Skit där kom K.K med en grej som jag helt missat och nu får mig att se ut den idiot jag är. Att det framgår i flufftexten att dansandet redovisas nästa runda hade gått mig förbi faktiskt(jag är sjukt dålig på att läsa flufftext, vill bara börja läsa inlägg).

Då blir ju delar av mitt förra inlägg menlöst.
Och nu hänger jag med i varför ni vill tvinga vissa att dansa såklart. Vi antar att ulvarna bara kan dräpa om de dansar. Men borde inte det innebära att de bara kan dräpa de som också är uppe på dansgolvet? Det tycker jag låter rimligast.

Alltså, om ingen dansar denna runda så borde ingen bli nattmördad eftersom ulvarna måste dansa för att mörda. Och om någon dör så ser vi ju facit nästa runda vem det var som var uppe och slängde sina lurviga. Kan det vara så enkelt?


xyas:
Det här är mest magkänsla, så ta det för vad det är. Men det här bara skriker scum tell för mig. Jag får känslan av att du stressar upp dig som fasen över att du missat något, och försöker följa upp med ett stressat resonemang för att förstärka din bybostatus. Men det är så tunt.

Röst: Trasapa
Och jag som tror att ulvlägret faktiskt offrade Trasan tidigt börjar se ett mönster här. Grejen är att Trasan kommer med ett resonemang som är rätt vettigt (för att vara Trasan i det här spelet) och som spekulerar i huruvida ulvarna måste/måste inte dansa. Trasan kommer faktiskt fram till något som också Lu-kaazh varit inne på tidigt: att om byn låter bli att dansa kommer kvarvarande dansare på dansgolvet vara bybor.

Alltså, xyas har väl inga jätteröda pingar när jag börjar läsa genom hans poster, men å andra sidan har jag väldigt svårt att köpa att han skulle klanta sig som ulv. Det blir liksom nästan tvärtom: en sådan spelare som xyas blir mer misstänkt ju mer cleant han spelar, för bybor gör enkla misstag, misstänker varandra och har sig, medan coola varulvar (som xyas) kan stå lite laid-back i baren och sucka över att folk är så "himla nittital liksom…".

RÖST: xyas

Jag vill att du:

1. Outar allt om din roll
2. Gärna pedagogiskt förklarar för mig varför det har varit så farligt att outa för din del.
3. Öht deltar mer i den här rundan
4. Förklarar varför det blev så litet deltagande förra rundan.

---

Nu tänker jag försöka gå genom i tid vem som outade vad i början och hur drevet mot Trasapa startade och utvecklades. Om någon sitter på komplett info om outningar och tid från första rundan får ni gärna förekomma mig med den typen av info efter som jag är så himla slarvig. Men kom då ihåg att jag i första hand bara är intresserad av outningar av klass/godis/kläder och inte förmågor.

De kan vi kika på senare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
(5/15)
Rösträknare:

Dragonborn (1) Recca
Basenanji (1) LJS
xyas (1) Basse

Ingen röst: Arvid, Brynolf, BDG, Dragonborn, Empiricus, Lu-kaazh, Mjärden, xyas

(låt oss hålla igång den här nu inte minst med tanke på att vi kanske kommer hålla igång flera drev samtidigt)

Recca-> Dragonborn

Dragonborn (1) Recca

Ingen röst: Arvid, Basse, Brynolf, BDG, Dragonborn, Empiricus, LJS, Lu-kaazh, Mjärden, xyas

LJS-> Basse

Dragonborn (1) Recca
Basenanji (1) LJS

Ingen röst: Arvid, Basse, Brynolf, BDG, Dragonborn, Empiricus, Lu-kaazh, Mjärden, xyas

Basse-> xyas

Dragonborn (1) Recca
Basenanji (1) LJS
xyas (1) Basse

Ingen röst: Arvid, Brynolf, BDG, Dragonborn, Empiricus, Lu-kaazh, Mjärden, xyas
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(2/15)
Draget mestadels ur huvudet och ur trådarna eftersom jag glömt USB-stickan med mitt dokument hemma. Här kommer mest funderingar kring upplägget.

Tid:
Vi har 3 rundor på oss som vi kan misslyckas med att hänga en Ulv innan vi måste hänga en för att inte förlora om det är 2 Ulvar kvar. Med andra ord: Med 3 rundors utröstningar och nattmord så kommer vi vara 5 spelare kvar. Har vi inte plockat minst en Ulv då så kommer vi förlora om vi inte plockar en Ulv den natten.
Har vi bara 1 Ulv kvar så kommer omröstningen om 4 rundor att stå mellan 3 personer varav 1 Ulv om vi inte plockar hen tidigare.

Ulvkunskap:
Kvarvarande Ulv/Ulvar har antingen hela alibin eller måste ljuga om någon del.
Vi har hittills 2 Ulvar som har behövt ljuga om sitt favoritsnask, vilket gör att jag tvivlar på min siarförmågas fortsatta effektivitet, det lär knappast vara så att allt för många Ulvar går att fälla genom att titta på godiset enbart.

Att Ulvarna valde att sikta på Tyr och inte på mig känns också bekräftande för att det kanske finns en lögn ibland klassoutningarna snarare än bland kvarvarande godisoutningar.

Skulle jag gissa så skulle jag gissa på följande:

En Ulv som helt behöver ljuga (Trasapa)

En Ulv som behöver ljuga om klass och godis, men som har dräkt (Pix)

En Ulv som bara behöver ljuga om klass men som har godis och kostym

En Ulv som är typ dvärgväxt, har fått gå om eller liknande och inte behöver ljuga.

(Alternativt en Ulv som bara behöver ljuga om utklädnad eller 2 Ulvar som bara behöver ljuga om klass som kvarvarande Ulvar.)

Av de Ulvar vi fällt så har vi fällt bägge på lögner, Trasapa på sin egen lögn och Pix på att jag fick lotto och att Pix valde att själv droppa sin lögn (för att hen var säker på att det var hen jag siat?). Jag måste gå tillbaka och se mer hur de spelat, just nu så känns deras beteende mot slutet av rundorna som om de blivit avskurna från Ulvkollektivet för att minimera förluster och hintar om andra Ulvar. Så det borde vara bland tidiga inlägg innan korthuset ramlar som flest hints borde gå att hitta.

LJSLarsson nämnde tidigt att det kunde finnas någon symmetri bland Ulvarna. Hittills så verkar det stämma, vi har en från klass 8 och en från klass 9. Skall man tänka så fluffmässigt borde det finnas en med klass 7 också, samt om det är 4 Ulvar så kanske en som fått gå om en klass eller liknande, alltså en möjlig Dragonborn- ”största killen i klassen”.

Den outningen kanske inte riktigt var ett feltänk från egen person utan ett feltänk från sin roll då Ulvarna ännu inte visste vad som gick att sia mer exakt. Det kan ha varit en gardering mot klass-siaren Tyr.

Mordplats:
Första mordet skedde på sidan av dansgolvet, andra på dansgolvet. För balansens skull så borde det egentligen inte spela någon roll var man är för att man skall kunna bli nattmobbad. Jag utgår ifrån att valet att dansa/inte dansa påverkar förmågor men inte nattmord.

Skulle det däremot vara så att valet att dansa är knutet till nattmord så skulle jag gissa att Ulvarna bara kan nattmörda någon som befinner sig i samma ”zon” som Ulvarna. Så om någon/några Ulvar dansar och någon/några inte gör det så kan de mörda i bägge ”zonerna”. Men om det bara är Ulvar i en zon så kan de bara mörda i den ”zonen”.

Om så är fallet så har vi egentligen ingenting att gå på eftersom Trasapa som var Ulv inte dansade.

Vi vet ju nu att om man dansar och dör så dansar man innan döden medelst mobbing inträder.

Så just nu är det här ett tämligen onödigt sidospår som egentligen bara blir aktuellt om vi delar upp byn under dansen denna runda och försöker utröna något av resultatet från det. Själv tycker jag att det nog vore en rätt onödig övning eftersom det inte lär vara så spelbalansmässigt sett.
Tills annat dyker upp så kommer jag utgå ifrån att dansen bara är viktig för förmågor.

Jag vill också att Lu-kaazh skall motivera varför KK var ett bra val att hindra från att dansa. - Inget känt kraftanvändande utan motivering, with great power comes great responsibility!

Basse, du vill att Xyas skall outa allt. Ponera att Mukwa inte alls var klädsiaren utan att det är någon av de som spelat med korten närmare västen. Har vi tre siare så känns det mindre troligt att vi också har en väktare, och det känns också mindre troligt att min siarförmåga kan ge mycket mer till byn.

Vill vi dra fram den kanske sista siaren i ljuset i det läget?

Jag tycker att de som inte outat allt än kan chilla på det ett tag till, vi har till onsdag på oss att driva runt frågor, gott om tid med andra ord på att köra lite analyser på det vi redan har innan vi ser om vi behöver mer. Så vi kan typ i morgon eftermiddag/kväll börja rycka i outningar om det är det vi behöver, utan att egentligen förlora något som by på att chilla ett tag.

Och jag vet, jag var jätteför outningar tidigare, men det läget har ju förändrats litegrann nu när spelet fortskridit och vi vet mer.
 
Top