Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Äh fan, jag börjar bli trött. Jag måste göra en rättelse:

Alltså, kan någon – utifrån vad som har kommit fram hittills – nämna ETT skäl till att låta bli att dansa som är dåligt för byn? Varför ska då xyas ha en förmåga som tvingar upp någon på golvet?

Det ska förstås vara:

Kan någon utifrån vad som har kommit fram visa på ett enda skäl till att det är dåligt att dansa för byn?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
3/15

Dragonborn said:
Okay inlägg 2/15

Så nu vill jag få en liten lista på vad ni vill att jag skall svara på, för det är ju svårt att försvara sig eller argumentera för sin sak när man bara blir anklagad men inte får några direkta anledningar och jag kan fan inte hitta någon som kan vara ulv i denna super samling av varulvs spelare :gremfrown: foliehatten sitter nog för löst.
Alltså, jag köper inte riktigt det här. Okej att du är nybörjare på varulvsspel, men min erfarenhet är att paranojan är starkare när allt är okänt. Uppgivenhet, det som du kör på, är mycket mer av ett ulvkännetecken. Och varför skulle du vara paranoid när du redan vet vilka som är ulvar och bybor?

Vad gäller Lu-kaazh, kan man säga att hans spel den här gången skiljer sig från tidigare spel där han varit bybo, eller är det kongruent? Samma sak med spel där han varit ulv.

Och vad har vi för case mot Brynolf och LJSLarsson? Finns det case överhuvudtaget?

Slutligen, eftersom jag slarvade med det, rösträkning:

Dragonborn (1): Recca, Björn den Gode
Basenanji (2): LJSLarsson, Recca
xyas (0): Basenanji
Lu-kaazh (3): xyas, Basenanji, Arvidos MC
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Björn den gode said:
Empiricus said:
(1/15)
Mitt siande
Där har jag inte mycket jättegivande att säga. Jag siade Basenanji av följande anledning:
Han dansade inte runda ett, och innan jag avslöjade att det var Pix som jag siat förra rundan så verkade han väldigt säker på att Pix var den enda som var i riskzonen. Dragonborn som också är misstänkt Ulv dansade, vilket gjorde att jag misstänkte att han hade godisalibi.
Fast här kan du inte ha tänkt klart. Dragonborn har ju outat samma godis som brynolf, och jag tänker mig att det kan vara möjligt att dom fått samma (om än inte jättetroligt), men det är väl ändå helt omöjligt att Vimes skulle varit så elak att ge ett alibi till en ulv som dessutom är den enda dubletten?

Hur som helst så tyckte ju inte jag heller att du Dragonborn var speciellt bra att syna, mest för att han var en så självklar kandidat ändå, men sen efter Arvidos outning så vet jag inte om jag tycker han är lika självklar ulv.

Sen hade Recca någon kommentar om att Dragonborn hängt i vrålan och tjatat på Vimes istället för att skriva inlägg i tråden, men jag vet inte hur ulvigt det är, dom som är mest nyfikna brukar väl vara bybor som vet minst?

Fast jo, jag tror nog trots allt att Dragonborn är den som ska röstas ut, vi får fler chanser på andra.
Röst: Dragonborn
Nu måste jag inte ha tänkt klart hur?

Jag utgick i mitt val från resonemanget att Ulvarna rimligtvis har godisalibi eller av annan anledning inte behövde oroa sig för att någon annan än Pix hade ljugit av de prospects som fanns på dansgolvet.

Då finns det två möjligheter:
1: Eventuella ljugande Ulvar förutom Pix finns inte på dansgolvet.
2: Resterande Ulvar har godisalibi.

Min förmåga är ju rätt fetvärdelös i fall nummer 2. Vilket gör att jag i så fall rimligtvis borde försöka granska någon av de som inte dansade i runda ett. Vem av dem misstänker jag mest? Basenanji.

Att Dragonborn inte verkar ha något större problem med att outa samma godis som Brynolf, att hen dansade och att hen praktiskt taget bad om att bli siad ledde mig till att tro att ett siade av hen skulle ge kattskit och inte mycket mer.

Var brister mitt resonemang, och har du någon du hellre skulle se att jag siat?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(6/15)
Så, denna runda har rösterna hittills berört Basenanji, Dragonborn, Lu-kaazh och Xyas.

Just nu är röstläget så här:
Lu-kaazh har 3 röster (Xyas, Basenanji och Arvidos MC)
Basenanji har 2 röster (LJSLarsson och Recca)
Dragonborn har 1 röst (BDG)
Följande har outats hittills:
Klass:

Arvidos MC - 6
Recca - 6
xyas - 6
Lu-kaazh - 5
Björn den gode - 6
Pix - 9
Basenanji - 5
Empiricus - 6
Dragonborn - 5
Trasapa - 8
Mukwa - 6
LJSLarsson - 5
Tyr - 5
Brynolf - 5
Mjärden/KK - 6

Utklädnad:

Arvidos MC - Lustig hatt
Recca - Autobot
xyas - Darkwing Duck
Lu-kaazh - Super Mario
Björn den gode - Vampyr
Pix - He-man
Basenanji - Ninja
Empiricus - Cowboy
Dragonborn - Discofluff
Trasapa - Hockeyhjälm
Mukwa - Prinsessa
LJSLarsson - Mumintroll
Tyr - Power Ranger
Brynolf - Ninjasköldpadda
Mjärden/KK - Dino Rider

Favoritsnask:

Arvidos MC - Popcorn
Recca - Nonstop
xyas - Pringleschips
Lu-kaazh - Buggtuggummi
Björn den gode - ???
Pix - Tändargas
Basenanji - Geléhallon
Empiricus - Hallonremmar
Dragonborn - Sega råttor
Trasapa - Snus
Mukwa - Hockeypulver
LJSLarsson - Skumsvampar
Tyr - Pommac
Brynolf - Sega råttor
Mjärden/KK - Banankola/Bananaskids

Totalt antal outade klass 5: 6 stycken
Totalt antal outade klass 6: 7 stycken
Alla har nu outat utklädnad och klass. Alla utom BDG har outat favoritsnask 

Finns det 4 Ulvar så kan det omöjligt vara ett jämnt antal bybor i varje klass om inte en av Ulvarna går i klass 5 eller 6 ("gått-om-ett-år"-teorin).
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(7/15)
Runda 1 så skedde röstandet så här:
Basenanji röstar klockan 2013-09-02 10.44 från Oröstat till Mjärden/KK

Dragonborn röstar klockan 2013-09-02 11.30 från Oröstat till Basenanji

Recca röstar klockan 2013-09-02 11.38 från Oröstat till Mjärden/KK

Empiricus röstar klockan 2013-09-02 11.48 från Oröstat till Mjärden/KK

LJSLarsson röstar klockan 2013-09-02 12.19 från Oröstat till Mjärden/KK

Pix röstar klockan 2013-09-02 13.05 från Oröstat till Mjärden/KK

Brynolf röstar klockan 2013-09-02 14.21 från Oröstat till Mjärden/KK

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-02 14.27 från Oröstat till Recca

Empiricus röstar klockan 2013-09-02 15.54 från Mjärden/KK till Recca

Trasapa röstar klockan 2013-09-02 15.55 från Oröstat till Recca

Recca röstar klockan 2013-09-02 17.40 från Mjärden/KK till Mukwa

Basenanji röstar klockan 2013-09-02 18.49 från Mjärden/KK till Tyr

Björn den gode röstar klockan 2013-09-03 00.11 från Oröstat till Recca

Pix röstar klockan 2013-09-03 02.11 från Mjärden/KK till Ingen

Basenanji röstar klockan 2013-09-03 07.58 från Tyr till Arvidos MC

LJSLarsson röstar klockan 2013-09-03 08.38 från Mjärden/KK till Xyas

Recca röstar klockan 2013-09-03 11.13 från Mukwa till Recca

Trasapa röstar klockan 2013-09-03 16.01 från Recca till Arvidos MC

Empiricus röstar klockan 2013-09-03 16.06 från Recca till Basenanji

Arvidos MC röstar klockan 2013-09-03 17.29 från Oröstat till Trasapa

Brynolf röstar klockan 2013-09-03 17.43 från Mjärden/KK till Basenanji

Basenanji röstar klockan 2013-09-03 18.30 från Arvidos MC till Recca

xyas röstar klockan 2013-09-03 18.36 från Oröstat till Trasapa

Lu-kaazh röstar klockan 2013-09-03 20.02 från Oröstat till Recca

LJSLarsson röstar klockan 2013-09-03 20.36 från Xyas till Trasapa

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-03 21.01 från Recca till Ingen

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-03 21.48 från Ingen till Basenanji

Basenanji röstar klockan 2013-09-03 23.26 från Recca till Mjärden/KK

Empiricus röstar klockan 2013-09-04 09.50 från Basenanji till Dragonborn

Tyr röstar klockan 2013-09-04 16.47 från Oröstat till Trasapa

Brynolf röstar klockan 2013-09-04 22.22 från Basenanji till Trasapa

Björn den gode röstar klockan 2013-09-04 23.26 från Recca till Trasapa

Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-05 00.02 från Basenanji till Trasapa

Arvidos MC röstar klockan 2013-09-05 02.47 från Trasapa till Ingen

Basenanji röstar klockan 2013-09-05 09.34 från Mjärden/KK till Trasapa

Dragonborn röstar klockan 2013-09-05 10.38 från Basenanji till Trasapa

Mukwa röstar klockan 2013-09-05 11.22 från Oröstat till Basenanji

Arvidos MC röstar klockan 2013-09-05 13.22 från Ingen till Recca

Pix röstar klockan 2013-09-05 15.02 från Ingen till Trasapa

Lu-kaazh röstar klockan 2013-09-05 18.03 från Recca till Trasapa

Empiricus röstar klockan 2013-09-05 18.37 från Dragonborn till Trasapa

Mukwa röstar klockan 2013-09-05 20.44 från Basenanji till Trasapa


(7/15)
Runda 2 så skedde röstandet så här:
Brynolf röstar klockan 2013-09-05 23.33 från Oröstat till Dragonborn
Empiricus röstar klockan 2013-09-05 23.40 från Oröstat till Dragonborn
xyas röstar klockan 2013-09-06 05.51 från Oröstat till Pix
Basenanji röstar klockan 2013-09-06 08.06 från Oröstat till Pix
LJSLarsson röstar klockan 2013-09-06 10.26 från Oröstat till Xyas
Dragonborn röstar klockan 2013-09-06 10.40 från Oröstat till Pix
Recca röstar klockan 2013-09-06 11.33 från Oröstat till Xyas
Björn den gode röstar klockan 2013-09-06 16.06 från Oröstat till Pix
Arvidos MC röstar klockan 2013-09-06 18.24 från Oröstat till Pix
Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-06 19.56 från Oröstat till Pix
Brynolf röstar klockan 2013-09-06 20.36 från Dragonborn till Pix
Recca röstar klockan 2013-09-06 22.00 från Xyas till Pix
LJSLarsson röstar klockan 2013-09-06 22.22 från Xyas till Pix
Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-07 15.58 från Pix till Lu-kaazh
Empiricus röstar klockan 2013-09-07 21.35 från Dragonborn till Pix
Tyr röstar klockan 2013-09-08 16.00 från Oröstat till Pix
Mjärden/KK röstar klockan 2013-09-08 18.37 från Lu-kaazh till Pix
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 2 av 15

Hej på alla!

Basse said:
Kan någon utifrån vad som har kommit fram visa på ett enda skäl till att det är dåligt att dansa för byn?
Jag kan inte komma på något gällande det hela så varför inte prova att slopa dansen den här rundan?

Eller..

Empis är ju deadbeat just nu i och med att ulvarna måste nacka honom, men om det är så att ulvarna måste dansa för att nacka honom kanske det finns en chans att Empis överlever.

Vi skulle kunna skicka upp Empis på dansgolvet och sedan får xyas haka på och tvinga med sig en ulvkandidat. På det viset får vi ut följande.

1. Grön-Empis går självmant upp mot döden eller en lyckad snask-sining.
2. xyas får använda sin förmåga och skicka upp ulven som tvingas att visa sitt snacks.

3. Om någon annan dansar så följer ju den inte byns plan och det lär ju betyda ulv, ulv, ulv.
4. Om xyas/empis eller ulv-kandidaten inte går upp och dansar så vet vi att Lu-kaazh motsatt sig planen av någon konstig anledning.

Jag gillar min plan men den måste så klart kontrolleras av andra.

I min plan ingår alltså: Grön-Empis och hans kompanjon xyas. Den som xyas tar med sig upp skall så klart vara en het kandidat för ulveri.

Jag är inte alls sugen på att välja Dragonborn i det här skedet. Precis som Empis skriver så vill han ju bli kontrollerad och det är mycket möjligt att han har alibisnacks eller liknande om det skulle va att han va ulv. Jag vill så klart få upp någon annan på scen. Vem har jag inte riktigt kommit fram till ännu, men jag skall klura på det under tiden min plan döms ut eller gillas av pöbeln.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Ny deadline

Vimes said:
Vimes said:
Nästa deadline, på onsdag den 11:e, 22:00
Hörrni. Det här var en dåligt satt deadline av mig. Jag tycker nog att vi borde kunna köra tre rundor per vecka nu, men en deadline på onsdag innbär att nästa deadline rimligtvis borde hamna på fredag. Och 22:00 på fredagkväll kommer jag med största sannolikhet inte vara i skick att administrera en deadline, om jag ens har datortillgång.

Jag skulle vilja ändra det här till att vi kör deadline imorgon tisdag, kl 22:00 istället. I så fall skulle vi kunna köra deadlines på tisdagar, torsdagar och söndagar, vilket jag tycker är rätt soft.

Men, nu har jag ju sagt att det är onsdag som gäller, och kanske funkar deadline imorgonkväll jättejättedåligt för någon? Hör av dig till mig i så fall! Har jag inte fått in några tunga protester förrän sent ikväll så kommer jag officiellt sätta nästa deadline till tisdagskvällen istället.

Alright. Eftersom ingen protesterat ändrar jag alltså deadlinen till

imorgon tisdag, 22:00
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 3 av 15

Lu-kaazh, har vi fått någon motivering om ditt val av K.K som icke dansös?

Brynolf said:
Är man på metahumör kan man sysselsätta sig med misstankar om att Vimes sparade KK för att det inte skulle gå helt åt pipan för ulvarna.
Inte oväntat. Jag är glad att Vimes skonade mitt felsteg och jag tror jag bara skall spendera 14 inlägg för att kompensera den här rundan.

Empis said:
Skulle jag gissa så skulle jag gissa på följande:

En Ulv som helt behöver ljuga (Trasapa)

En Ulv som behöver ljuga om klass och godis, men som har dräkt (Pix)

En Ulv som bara behöver ljuga om klass men som har godis och kostym

En Ulv som är typ dvärgväxt, har fått gå om eller liknande och inte behöver ljuga.

(Alternativt en Ulv som bara behöver ljuga om utklädnad eller 2 Ulvar som bara behöver ljuga om klass som kvarvarande Ulvar.)
Jag vill inte vara ett neggo men de två första är ju rätt uppenbara så att du tror det är ju inte så konstigt. Det är ju ingen kvalificerad gissning att Ulvtrasan behövde ljuga om allt i och med att han gjorde just det. Utom hockeyhjälmen då, men den kanske han inte ens hade ljugit om i en outning? Det vet vi ju inte.

Att Pix har dräkten är ju också fakta.

Gällande elever som gått om en klass är jag osäker på. Alla ulvar (tror jag) går på högstadiet och Tyrs siande är den riktiga beefen ulvarna har att kämpa mot. Det nerfar ju din förmåga och det låter vettigt i upplägget. Ulvar med alibigodis kan ju ljuga ändå (det är ju bevisat från tidigare spel lixom) så din förmåga är fortfarande en potentiell fara för ulvarna.

Ulvarna som vi fällt är ju baserat på lögner. Det skriver du också Empis, men i lögnerna tycker jag mig skönja nån form av samröre.

Lixom, Trasapa är rätt nöjd med att han smulta New Refreshers i sitt första inlägg. Pix "försöker" smula men väljer att gå rakt ut med sitt rån.

Arvids outning är också en tydlig smulning som han är väldigt nöjd med och outfitten känns ulvig i mina ögon, men det är väl precis det Vimes vill åt.

Jag har tidigare snyltat lite i:

Hockeyhjälm-Discofluff-Knasig hatt.

Det känns ju rätt ulvigt alla tre med tanke på övriga kostymer. Känslan jag fick när Arvid outade i R2 var just: RÖST: ARVID men jag sket i det och väntade in R3 och nu har ju Arvid snäppat upp igen. Min främsta misstanke mot Arvid då var förutom outningen hans "gudomliga" R1 och hans bedrövliga R2. Nu i 3:an är Arvid lite på hugget igen så jag vet inte hur stor vikt jag kan lägga på den där knasiga hatten.

Empis said:
Jag förstår ditt resonemang här, men vi har exempelvis fått ut en outning på Popcorn från Arvidos MC, och det är ju mer saltigt än sött. Det finns ett gäng snacks som går att ha på skoldiskon, som inte är söta, men som ändå går att snaska på.
Jag använder mig lite av dina citat för att komma igång med mitt snack. Du är ju tydlig och bra så ta det som en komplimang.

Jo, jag gillade inte Tyrs läskedryck men Vimes har ju valt att förstöra mitt sinne. Skall jag kolla på listan bland snacksen så tycker jag inte att Sega Råttor passar in så väldans bra som typiskt discosnacks och ändå finns det två sånna. Det är ju sjukt lockande att hänga Dragonborn (eller Brynolf, men han har ju så mycket mer att komma med än Dragonborn som har diverse andra pings hängande över sig) bara just därför så det kan mycket väl vara en fälla för oss bybor.

Basse said:
Sedan KK, blev inte du grymt förvånad när Vimes startinlägg presenterades?
Med tanke på att jag inte dansade eller hur tänkte du? Nej, jag blev inte förvånad. Lu-kaazh valde mig men jag vet inte varför och vill veta per omgående. Eller vad det nått annat jag skulle förvånas över?

Jag klickade i dansa och dansade inte så att Lu-kaazh stoppat mig var rätt självklart.

Arvid said:
det är snack om den långa killen, fokus på att försvara sig själv trots att det inte är såååå brunt, eller hur? Och att Dragonborn tar över Mjärdens uttryck Fnuk, poängterad med inledande versal, tolkar jag som ett sätt att få "komma in i gänget". Inget fel med det egentligen, men det kan vara drivet av ulvighet.
Jag fastnade för att du lagt märke till Fnuket. Jag noterade samma. Nu när du lägger fram det så här snyggt så passar jag på att fälla in att Trasapa är min Fnuk-adept. Att du tar upp det får mig också att fundera över den där hatten du har på dig igen. Lixom, du är bra på att hitta sånna här små fina "pings". Jag lockas av att misstänka dig Arvid. Är det bra? Eller skall det fokas någon annanstans i R3.

Hörs om ett tag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Empiricus said:
Jag utgick i mitt val från resonemanget att Ulvarna rimligtvis har godisalibi eller av annan anledning inte behövde oroa sig för att någon annan än Pix hade ljugit av de prospects som fanns på dansgolvet.

Då finns det två möjligheter:
1: Eventuella ljugande Ulvar förutom Pix finns inte på dansgolvet.
2: Resterande Ulvar har godisalibi.

Att Dragonborn inte verkar ha något större problem med att outa samma godis som Brynolf, att hen dansade och att hen praktiskt taget bad om att bli siad ledde mig till att tro att ett siade av hen skulle ge kattskit och inte mycket mer.

Var brister mitt resonemang, och har du någon du hellre skulle se att jag siat?
Äh, då är ju frågan om jag varit helt fel ute. Jag tycker ditt resonemang om att Dragonborn inte ljugit om sitt godis verkar väldigt trovärdigt. Samtidigt så kan jag inte tänka mig att Dragonborn fått sega råttor som alibi när det redan finns en annan person med sega råttor, vad är det för alibi liksom, det är ju snarare ett luralibi, "Det är safe att claima sega råttor"..."förutom att det finns en bybo som också har det och inga andra dubletter i spelet", nä så elak tror jag inte Vimes är.

Mitt problem nu blir ju då mest att om jag köper ditt resonemang vilket jag gör så blir Dragonborn grön.

Den andra konstiga outningen han hade var ju discofluff, grejen är ju som jag påpekat tidigare att Arvidos outning gör den outningen mycket mer trovärdig. Jag är nästan lite inne på att Hockeyhjälm kanske till och med var tänkt som ett alibi. Eller så är både Dragonborn och Arvidos skurkar då förstås, men det känns inte riktigt så alltså.

Nä jag måste rösta på någon annan, Lukas har fortfarande en pro-ulv förmåga, som dessutom har fin symmetri med byns motsvarande förmåga, så jag får nog landa där så länge.

Tycker att KKs dansplan låter spännande, grejen är att vi nog inte behöver vara så oroliga för att välja vem Empi ska sia, eftersom Empi som han själv påpekat antagligen inte har någon 'power' kvar ändå så varför inte.

Röst: Lu-kaazh
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basse said:
Möjligen kan det vara så att en förmåga "gömmer" andra förmågor och då gör det svårare för ulvarna att hitta siarna. Vilket dock leder till att det blir ÄNNU svårare för ulvlaget. Usch, jag känner att den stolthet och lättnad som följer på en bybovinst, naggas i kanten av att Vimes har skapat ett obalanserat spel.
Men alltså... Trasan outar klass 4.

Hallåååå. Vi vet ju inte om Vimes spel är obalanserat eftersom ulvarna gör newbiemissar som gör att vi i byn inte behöver anstränga oss så mycket.

Du blir så himla röd när din utgångspunkt till att försöka rikta misstankar mot Xyas är att Vimes spelupplägg är obalanserat för att byn plockat två ulvar i R1 och R2. Det är ju inte som att byn plockat två superulvar riktigt, utan vi har plockat två ulvar som gjort varsitt misstag. Att Pix dessutom outar att det fanns info om vilka powerroller som finns i ett försök att gröna sig själv är ju också världens märkligaste newbie-outning liksom. Det är ju inte grönande. Men du utgår från att spelet är obalanserat skapat och att eftersom Pix går ut med info som han borde hållit jävligt för sig själv, så måste det betyda att ulvarna är SUPERSMARTA. DE ÄR SÅ SMARTA ATT DET SOM VERKAR VARA KORKAT I SJÄLVA VERKET ÄR SÅ SMART ATT VI INTE KAN HA EN ANING OM VAD DERAS PLAN ÄR!!!!!

OCH EFTERSOM DE ÄR JUST SÅÅÅÅ SMARTA SÅ BETYDER DET ATT DET INTE KAN VARA LUKAAZH OCH DRAGONBORN SOM ÄR VÅRA SISTA ULVAR UTAN DET MÅSTE VARA NÅGOT HELT OTIPPAT SOM XYAS OCH NÅN MER!!!! JAG MENAR DÅ INTE ATT LUKAAZH OCH DRAGONBORN ÄR KORKADE, ABSOLUT INTE, UTAN JAG MENAR ATT EFTERSOM VI MISSTÄNKER DEM SÅ KAN DET INTE VARA DEM FÖR DÅ ÄR SPELET OBALANSERAT TILL BYNS FÖRDEL. FYRA ULVAR PÅ FYRA RUNDOR LIKSOM, FÖR OBALANSERAT.

Det är så här jag läser dig just nu, Basse. Och du ser jätteulvig ut. :gremcrazy:

Basse said:
Hursomhelst, jag släpper xyas nu…

…jamen allihopa, vi tar väl och sätter upp YTTERLIGARE en ping på Basse va? Han bara måste vara ulv så som han pinglar! Vår egen lilla ulvabjällra! Man får ju inte byta drevperson bara sådär!
Grejen är att du har ju inte försvarat dig mot mina anklagelser och det du gör nu är att helt omotiverat byta person för att jag har vittring på dig. Det är liksom också en ping för mig.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(8/15)
Okay, jag kanske är ganska uppenbar i mina inlägg nu på senast och tar upp saker som stötts och blötts en del, men att sammanställa allt som studsat kanske ger något också. Förhoppningsvis kommer jag med en del halvfresht också. Ingen runda hittills har jag använt upp alla mina inlägg, så jag kör på lite extra nu med att tänka högt i skrift för att komma fram till grejer.

Följande förmågor har kommit ut

Klass-siare: Tyr

Godis-siare: Empiricus

Förmågeanvändar-siare: Dragonborn

Dansblockare: Lu-kaazh

Danstvingare: Xyas

Har jag missat någon förmåga (som inte är en siarförmåga)?

För övrigt så måste jag säga att jag tror INTE att det räknas som en förmåga att dansa. Uppenbarligen. Annars är Dragonborns förmåga helt värdelöst oavsett vilken sida den tillhör.

Alla förmågor som kommit ut hittills verkar bara gå att använda från dansgolvet.

Xyas förmåga känns som om den kan vara bra för byn i och med KKs förslag att tvinga upp den vi vill granska.

Lu-kaazh förmåga verkar bara som om den är bra för byn ifall det finns någon med en farlig förmåga på dansgolvet, en förmåga som kan skada byn.

Dragonborns förmåga verkar bara som om den är bra för byn ifall Ulvarna också har förmågor som de måste använda och vi kan hitta dem genom det.

Min och Tyrs förmåga är bara nyttiga för byn men också jättebra måltavlor.

Yeah, uppenbart so far

Av ovanstående förmågor, om jag skall hoppa på misstänkta förmågor, måste jag hålla med tidigare åsikter om att Lu-kaazh och Dragonborns förmågor är de som känns "fel" i förhållande till hur byn funkar.

Fram tills nu så har Ulvarna bara nattmobbat. Inget annat (vad vi vet). Det minskar enligt mig troligheten att de har något annat att komma med. Enligt mig så blir då Lu-kaazh och Dragonborns förmågor rätt överflödiga.

Alternativen då är att antingen så har Lu-kaazh och Dragonborn Ulvar som valt att outa sina förmågor för att försöka vara transparenta, eller så är de (eller någon av dem) tilldelade skumma förmågor av Vimes för att mixa upp spelet på samma sätt som Sega råttor och Pommac.


Vi har två siare. Kanske tre. En eller två av tre är döda. Med flera siare så har vi som by potentialen att pricka in flera Ulvar per runda om vi har lite flyt.

Det gjorde att vi prickade en efter första rundan, samt grönade en spelare som annars antagligen hade varit prime target ganska rejält under runda två.

För att väga upp den fördelen, vad har Ulvarna då?

Pix kom ut med en del info som tydde på att de visste vilka som var powerroller. Antingen alla eller bara siarna/några siare. Det Pix i runda 2 säger tycker jag pekar på att antingen så vill Pix kasta grönt glitter på Lu-kaazh och Dragonborn genom att som outad lögnare misstänka dem, eller så hade hen ingen info om dem:

PixJag är alltså millern (eller en av dom) och jag sitter i utbyte mot det på info om "viktiga personer för byns" snasks. Ja said:
Pix said:
Dragonborn går ut med en förmåga likadann som någon annans, och samma godis och klass som någon annan. Såklart misstänksamt.

Lukas är passiv så in i h-vete. inte mycket mer.
Så, jag håller inte med om att Dragonborn är grön. Men hen är inte lika röd heller just nu.

Men Lu-kaazh får ta och komma in i matchen med lite svar om varför hen dansblockade KK.

Röst: Lu-kaazh

Jag tror en viktig fråga är: Måste alla byboförmågor vara användbara för byn? Eller har Vimes medvetet skakat upp spelet extra?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
4/15

Mjärdens plan:

Mjärden said:
Vi skulle kunna skicka upp Empis på dansgolvet och sedan får xyas haka på och tvinga med sig en ulvkandidat. På det viset får vi ut följande.

1. Grön-Empis går självmant upp mot döden eller en lyckad snask-sining.
2. xyas får använda sin förmåga och skicka upp ulven som tvingas att visa sitt snacks.

3. Om någon annan dansar så följer ju den inte byns plan och det lär ju betyda ulv, ulv, ulv.
4. Om xyas/empis eller ulv-kandidaten inte går upp och dansar så vet vi att Lu-kaazh motsatt sig planen av någon konstig anledning.

Jag gillar min plan men den måste så klart kontrolleras av andra.

I min plan ingår alltså: Grön-Empis och hans kompanjon xyas. Den som xyas tar med sig upp skall så klart vara en het kandidat för ulveri.
Låter vettigt. Om nu allt snask i byn och alla powerroller i byn är avslöjade (?) så är det ju ingen som behöver smyg-dansa. Som kandidat till att sias föreslår jag Lu-kaazh om inte han ryker denna rundan, LJSLarsson eller dig själv.

Mjärden said:
Arvid said:
det är snack om den långa killen, fokus på att försvara sig själv trots att det inte är såååå brunt, eller hur? Och att Dragonborn tar över Mjärdens uttryck Fnuk, poängterad med inledande versal, tolkar jag som ett sätt att få "komma in i gänget". Inget fel med det egentligen, men det kan vara drivet av ulvighet.
Jag fastnade för att du lagt märke till Fnuket. Jag noterade samma. Nu när du lägger fram det så här snyggt så passar jag på att fälla in att Trasapa är min Fnuk-adept. Att du tar upp det får mig också att fundera över den där hatten du har på dig igen. Lixom, du är bra på att hitta sånna här små fina "pings". Jag lockas av att misstänka dig Arvid. Är det bra? Eller skall det fokas någon annanstans i R3.
Det är väl det jag är bra för, haka upp mig på hur spelare formulerar sig och relaterar till andra. Jag var ju på Basse halva R1 av just den anledningen också. Men jag själv skulle aldrig gröna mig till 100% bara på grund av fourthgate.

Öppen fråga:

Som jag skrev i det här inlägget så tror jag att högstadiet består av de spelare som är nya, osäkra (Lu-kaazh: "wrnus sämsta varulv") eller tysta. Jag får känslan av att den här omgången är ganska rak och odramatisk, men det kanske bara är för att jag själv aldrig varit allvarligt misstänkt, eller för att jag inte gått in med maxad gnista.

Man kan försöka förstå det tvärtom också: Vad säger det att jag säckade ihop och inte riktigt orkade engagera mig i runda 2? Är det kanske ett icke-verbalt tecken på att ja, det finns en outtalad, lite uppgiven stämning någonstans i det här spelet, kanske från ett lite uppgivet ulvgäng som inte riktigt pallar att sätta agendan för spelet.

Så vad säger ni andra? Vad får ni för känsla av det här spelet? Kan vi kika lite på det kan vi nog få en ledtråd om vad som/vilka som agerar bakom kulisserna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
  • Pix he-mandräkt var solid, verkade bybo.
  • Trasapans hockeyhjälm var, tja, det var lite ulvigt eftersom det inte är något man har på sig på maskerad, men inte tillräckligt i sig för att röda någon, skulle jag säga.
  • Hittils har vi inte sett några dräktsiare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 4 av 15

Empis said:
För övrigt så måste jag säga att jag tror INTE att det räknas som en förmåga att dansa. Uppenbarligen. Annars är Dragonborns förmåga helt värdelöst oavsett vilken sida den tillhör.
Har inte riktigt funderat i dessa banor tidigare, men jag skulle vill tolka mitt val dansa/inte dansa som en förmåga.

Vilket gör Dragonborns förmåga rätt sunkig så länge den inte specificerar vilken förmåga som bäraren använder sig av.

Alltså, Vimes delger informationen: K.K använder sin Förmåga att dansa eller K.K använder sin förmåga att sia dräkter.

Som en byboförmåga skulle således förmågan specificera att K.K valt att använda sin förmåga till att dansa eller att K.K använt sin ulv-förmåga att skjuta eld ur arslet.

Vem använda du din förmåga på i R2 Dragonborn? Vad fick du för utslag och varför valde du spelare-x?

Arvidos är igång igen! Härligt. Jag tar tag i din frågeställning i morgon.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
  • Pix he-mandräkt var solid, verkade bybo.
  • Trasapans hockeyhjälm var, tja, det var lite ulvigt eftersom det inte är något man har på sig på maskerad, men inte tillräckligt i sig för att röda någon, skulle jag säga.
  • Hittils har vi inte sett några dräktsiare.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 5

Som jag sa i början av rundan så vill jag se Dragonborn utröstad denna runda. Han har samlat på sig otaliga ping, villet hade fällt vilken annan bybo som helst, men har fått frikort för att detta är hans första spel.

Problemet med detta är att han skulle kunna skriva "jag vill nattmörda alla... öh jag menar heja byn jag är en bybo for realz" och vi skulle fortfarande sitta där och undra om det var ett grönt nybörjardrag. Det var därför Max klarade sig och vann i förra spelet. Vi kan därför inte låta Dragonborn vara kvar i spel.

Röst: Dragonborn
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Mjärden said:
1. Grön-Empis går självmant upp mot döden eller en lyckad snask-sining.
2. xyas får använda sin förmåga och skicka upp ulven som tvingas att visa sitt snacks.
3. Om någon annan dansar så följer ju den inte byns plan och det lär ju betyda ulv, ulv, ulv.
4. Om xyas/empis eller ulv-kandidaten inte går upp och dansar så vet vi att Lu-kaazh motsatt sig planen av någon konstig anledning.

Jag gillar min plan men den måste så klart kontrolleras av andra.

I min plan ingår alltså: Grön-Empis och hans kompanjon xyas. Den som xyas tar med sig upp skall så klart vara en het kandidat för ulveri.
Jag är absolut på den här planen. Vem ska jag dansa med då? Hade jag fått välja helt och hållet själv hade jag valt KK eller den av Dragonborn/Lukas som inte åker denna rundan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 6

Jag gillar din plan, KK. Vill du vara en gentleman och gå upp tillsammans med Xyas och Emp så vi kan reda ut detta med skids/kola?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(9/15)
Mjärden said:
Inlägg 4 av 15

Empis said:
För övrigt så måste jag säga att jag tror INTE att det räknas som en förmåga att dansa. Uppenbarligen. Annars är Dragonborns förmåga helt värdelöst oavsett vilken sida den tillhör.
Har inte riktigt funderat i dessa banor tidigare, men jag skulle vill tolka mitt val dansa/inte dansa som en förmåga.

Vilket gör Dragonborns förmåga rätt sunkig så länge den inte specificerar vilken förmåga som bäraren använder sig av.

Alltså, Vimes delger informationen: K.K använder sin Förmåga att dansa eller K.K använder sin förmåga att sia dräkter.

Som en byboförmåga skulle således förmågan specificera att K.K valt att använda sin förmåga till att dansa eller att K.K använt sin ulv-förmåga att skjuta eld ur arslet.

Vem använda du din förmåga på i R2 Dragonborn? Vad fick du för utslag och varför valde du spelare-x?

Arvidos är igång igen! Härligt. Jag tar tag i din frågeställning i morgon.
Fast problemet är att so far så verkar samtliga förmågor bara gå att använda om man dansar samtidigt.
Så om det räknas som en förmåga att dansa och om Dragonborn talade sanning förra rundan och hen bara fick reda på att jag använde en förmåga så skulle det vara ungefär som att Dragonborn säger ”Hörrni, Empis använde en förmåga nyss ” och ni svarar ”Jo, vi såg att han dansade.”


Men Dragonborn lär ju rätt lätt kunna lösa upp den här frågan om hen har gjort någon typ av taktiskt val med sin förmåga denna runda och har siat någon som inte använde en specialförmåga.

Dragonborn, svara på KKs fråga nu.

KK, jag gillar planen för övrigt, jag tycker vi kör på den. Om vi tydligt hänger Dragonborn denna runda så känns Lu-kaazh lämplig att syna i sömmarna. Hänger vi Lu-kaazh så vill jag bjuda upp KK på en liten vals.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Recca said:
Men du utgår från att spelet är obalanserat skapat och att eftersom Pix går ut med info som han borde hållit jävligt för sig själv, så måste det betyda att ulvarna är SUPERSMARTA. DE ÄR SÅ SMARTA ATT DET SOM VERKAR VARA KORKAT I SJÄLVA VERKET ÄR SÅ SMART ATT VI INTE KAN HA EN ANING OM VAD DERAS PLAN ÄR!!!!!
Tja, förra liret som jag var med i så vände KK upp och ner på byn rätt ordentligt. Jag vill inte riktigt släppa att det har gått lite för lätt i det här spelet. Men du har rätt, i nuläget pekar väl allt mot nybörjarulvar:

Trasapa
Pix
Dragonborn
Lukas


Inte minst med tanke på tystnaden från Lukas och Dragonborns intetsägande poster. Jag tror som Arvid är inne på, att den uppgivna, lite lätt döda stämning som råder här just nu är ett tecken på att ulvlägret har gett upp. A propos metatankar så tar jag Vimes flytt av röstningsdag som ett tecken på att han vill får spelet avklarat snart.

Recca said:
Grejen är att du har ju inte försvarat dig mot mina anklagelser och det du gör nu är att helt omotiverat byta person för att jag har vittring på dig. Det är liksom också en ping för mig.
Då tycker jag att du gör rätt som röstar på mig. :gremgrin: Jag kan liksom inte försvara mig mot anklagelser av typen: "Du spelar ulvigt!". Hur ska jag försvara mig? "Ja, Recca, du har rätt, jag kopierar dig, kommer med fel analyser och beter mig allmänt ulvigt. Jag tänker ju inte som en bybo..."?

Jag tycker att det, inte minst i det läge som vi befinner oss i just nu, är värdefullt att vända på alla möjliga stenar. Förra spelet när KK gjorde räkmackestuvning med majonäs av byn så var ett av felen att vi efter ett tag tog så mycket för givet. Det är också det misstag som byn gjorde i Ebon Oaks och det har hänt i andra lir. Jag vill därför verkligen undersöka om det kan vara så att Trasan offrades mm. DET behöver ju inte betyda att det är den mest slagkraftiga analysen i jämförelse med andra, men att den behövs alla gånger! Det är liksom inte slöseri att försöka bredda bilden, hävdar jag. Dragonborn tex blir ju knappast mindre misstänkt bara för att jag fnular på om Trasan offrades.

Kolla, mina poster i den här rundan har handlat om att vi borde checka outningarna för att se vem som möjligtvis kan ha outat alibigodis/ha ljugit om sitt godis. I ett försök att rota i det här så har jag varit på xyas och Lukas. När xyas avslöjade sin förmåga (efter att jag pressade på om outningar) har kunskapen om hans förmåga blivit en bärande punkt för tex Konrads plan som nu kommer ge skitmycket bra information.

Är det också ulvigt spel?

Nu ligger min röst på Lukas och jag tänker låta den ligga där tills han svarar. Vi får se vad som händer, Dragonborn är mitt andra givna alternativ.
 
Top