Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
För mig var Miller lite nytt, även om jag har sett det lite varstans, men kollade nu upp det i ordboken för varulvsnacket. Men ja, väldigt varierande miller deluxe så att säga. Detta pga. mitt intressanta förbrytaransikte som det så finns kallas.
[Miller - En bybo sias som varulv och en varulv sias som bybo.]

Betet i sig gäller de ULVAR som passerar, stannar eller lämnar stället där lockbetet ligger.
Om nu alla var sanningsenliga efter mitt inlägg igår kväll så var Lukas, Xyas gröna, förutom Halo9000 då. Minns inte om michael svarade på detta då han var en av de som också var i rummet och struntade i lockbetet.

Nu har jag nog gått ut med varenda claims jag fått. Inga fler hemligheter här inte.
Jag fattar nog fortfarande inte hur det här betet fungerar, står det vad som händer om en ulv stannar, passerar eller lämnar stället? Dör den? Kan det vara därför som Halo9000 dog? Det står ju visserligen att han blev mördad men i drömscenariot så var det ju du som mördade honom med ditt förgiftade bete?

Men det jag tycker är ännu konstigare är att det även skulle gälla de som passerar stället. För vi är ju flera som hävdat att vi har fri förflyttning, och i vart fall jag har inte fått någon fråga om vilken väg jag förflyttar mig, så om det här inte ska vara trasigt så måste det ju innebära antingen att ingen ulv har fri förflyttning eller att du ljuger. (Eller då att Vimes slumpar förflyttning om man inte anger den, jag kanske ska pröva att ange förflyttning nästa drag och se om jag får någon reaktion...)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, nu har jag träffat skum alvdruid som vill att vi ska sno en rubin från orcher för att förhindra blodbad. Kul! (Korpens klagan).

Här har det hänt grejer! Orkar inte skriva allt jag tänker, men kan fimpa min röst. @michael svara gärna på någon av mina frågor ändå.

Röst: Ingen

Sedan undrar jag över det här @Björn den gode

Jag har också en passiv förmåga att jag sias som röd ifall vi inte går in i hamn, vilket är varför jag har varit på för att vi ska docka i hamnen.
Okej, kan du citera dig själv där det framgår att du "varit på" för att docka i hamnen?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag är så förvirrad nu.
Som jag har uppfattat ulvspel så ska bybor: 1) tala sanning 2) spela med korten nära kroppen, detta till stor del för att inte tvinga fram en onödig outning av siaren (eller?)

Varföe outar du dig som siare nu @Hellzon? Det är väl ingen press på dig alls denna rundan? Min ensamma röst gör väl varken från eller till? Och din information som siare (”michael är grön”) är ju inte ens särskilt värdefull.

Det enda jag ser att en äkta siaroutning medför är att ulvarna får en extra runda (alltså denna) på sig att fimpa bekräftad siare. Eller missar jag nåt uppenbart?

Och varför köper bdg hellzons claim rakt av? Tycker inte du @Björn den gode att det är konstigt att outa siare i detta läget? Och du svarar med att outa dig som miller? Alltså ”jag ser ut som en ulv, går som en ulv, men jag är schysst, jag lovar”? Hade det inte varit bättre att hålla tyst med den infon, i synnerhet om du köper att hellzon är siaren och du vet att han aldrig kommer att sia dig på grund av hur ni förflyttar er? Eller lämnar du en dörr på glänt för att bli siad av en annan siare, som om du i själva verket inte alls är så säker på att hellzons siarclaim är sant? Uuuuuuuuuulvigt...

KrilleW passar också på att komma ut som miller och det kan jag väl på ett sätt förstå så som samtalet utvecklar sig men hur gröna bdg och krillew än varit tidigare så måste vi väl sätta tejäla frågetecken vid båda deras namn iom de här claimsen?

Är det bara jag eller är det inte en rätt bisarr utveckling?
Låt mig förklara. Jag tycker det var helt självkart av Hellzon att outa sig som siare den här rundan. Vi vet inte varför men uppenbarligen finns det ju någon poäng med att Vimes offentliggjorde hans roll som Kapten. Den enda rimliga förklaringen till detta är att det är någon (DTF) som är ute efter just kaptenen eller att ulvarna vet om att kaptenen är siare/powerroll, och oavsett betyder det att Hellzons överlevnadschanser är väldigt dåliga. Då är det helt vettigt att komma ut och berätta vad han har siat.

Kan det vara en bluff? Ja absolut, och om Hellzon på något märkligt sätt skulle överleva ett par nätter till så måste vi nog rösta ut honom, men då får vi ta det problemet då, och jag är rätt säker på att antingen DTF eller ulvarna kommer ta hand om den frågan innan det blir aktuellt. För till skillnad från LJSLarssons claimade "jag kan sia en gång var fjärde runda" som är skitdålig (särskilt om det finns minst två "millers ibland") så är ju en siare en powerroll som dom inte kommer våga låta leva.

2) är ju lite både och, förr eller senare tror jag att byn alltid tjänar att lägga alla kort på borden, och nu när siaren kom ut så tror jag det är ett bra läge, vi kan liksom ändå inte skydda honom längre.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Okej, nu har jag träffat skum alvdruid som vill att vi ska sno en rubin från orcher för att förhindra blodbad. Kul! (Korpens klagan).

Här har det hänt grejer! Orkar inte skriva allt jag tänker, men kan fimpa min röst. @michael svara gärna på någon av mina frågor ändå.

Röst: Ingen

Sedan undrar jag över det här @Björn den gode

Okej, kan du citera dig själv där det framgår att du "varit på" för att docka i hamnen?
Yes orkade inte gå igenom alla inlägg men har åtminstone sagt det här:

BDG said:
Jag tror också dom tjänar på ifall skeppet inte lägger till i hamnarna, så vi som är bybor borde nog försöka se till att resan fortskrider med så lite komplikationer som möjligt.
BDG said:
Jag kan bekräfta att det inte är säkert att vi lägger till i hamnen.
BDG said:
Nåväl, får ser hur det här går, hoppas vi tar oss i hamn och kan fortsätta en lugn och fridfull resa där vi kastar ulvarna över bord en efter en!
Så visst, mer 'smulande' än 'varit på' men det är ju lite så man behöver behandla sina förmågor i början tänker jag innan man vet vad som kan vara viktigt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sen undrar jag fortfarande ifall det var någon som använde sin förmåga på Lukas eller om det bara var lögn från honom.

Och om det finns någon bybo som sitter på information som gör att byn skulle ha nytta av en roll-siare får ni också gärna komma ut.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Samma resonemang som mot hellzon går att rikta mot @Björn den gode som stod inklungan r1 och ensam r2. I så fall vore det ju sidd som låg brunt till nu
Äntligen hemma och börjar läsa igenom tråden och får lite stress över den här spaningen.
Gör inte så Impetigo...
...måste kika vidare...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
I min paranoia noterar jag också att hellzon r1 stod i klungan där genesis mördades, sen r2 ensam när det misstänkta telemordet skedde och nu står jag och hellzon tillsammans på fördäck... Om ulvmoeden funkar som röstningen (mörda på avstånd OMM du står ensam) så är det ju extremt tråkiga omständigheter. Tråkiga för mig alltså 😳 s.o.s?
Ju mer jag tänker ju troligare blir den här teorin, ja inte att Hellzon är ulv alltså utan att en ulv som står ensam kan mörda vem som helst, det är ju på sätt och vis mer logiskt än att man får rösta på vem som helst när man är ensam eftersom det ju går att tänka sig att ingen "ser" den ensamma ulven så den kan smyga sig var som helst och döda.

Men i din slutsats ovan så verkar du utgå från att det bara finns en ulv? För jag tror ju fortfarande att det var LJSLarsson som mördade Genesis. Men det finns ju inget i teorin som motsäger det och vi borde då ha den andra mördaren hos någon som stod ensam runda 2 (eftersom ingen stod med Halo) vilket lämnar mig, Hellzon och Korpa. Jag tycker ju att alla borde kunna se att jag är grön, varför skulle en ulv springa runt och hålla båten flytande? Jag tror ju som sagt också på siaren, i vart fall så länge.

Sen tillkommer ju tyvärr dock det där problemet med att vi inte vet vilken ordning folk flyttar och genomför sina förmågor, för det skulle ju också kunna vara Empiricus som visserligen stod i grupp runda 2 men som står ensam nu. (Och i förlängningen vem som helst som gick till ett tomt rum och hann mörda innan någon annan kom dit men där någonstans börjar ju teorin bli meningslös att jobba med så om vi tror att den håller borde alltså Halos mördare vara antingen Korpa, Empiricus eller Hellzon (eller jag då, men det vet jag ju att det inte är)). Sen hoppas jag iofs fortfarande lite på att Halo helt enkelt var ulv och käkade KrilleWs bete men det är nog tyvärr osannolikt, men kanske kan vi få lite mer upplysningar av Krille om det imorgon.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Skönt att få någon slags verifikationsstämpel, så Hellzons siande bör väl därmed innebära att han också har det? Vet inte om det är bra eller dåligt för mig personligen, men bra för byn.

Också:

@KrilleW: jag går precis efter du la ut betet (#15) så det kan ju kanske "hjälpa" både mig och Hellzon.

KAN ULVAR MÖRDA PÅ ANNAN PLATS?! Är det en grej de köper med Resurspoäng? Kan de göra det varje runda?
Med tanke på de andra förmågorna som förbrukar resurspoäng låter väl det inte som en orimlig tanke. Jag har för mig att någon hade den teorin förra rundan, att ett lokalt mord kostade mindre än ett "från distans". Men bara ett mord och inte flera i alla fall. Men om det är baserat på poäng så kan de göra sådana attacker med jämna mellanrum vilket är läskigt. Då hjälper det inte att dela upp sig.

Sen fick jag en tanke att vinden istället kanske kan påverka nattmorden, se nedan:

Lågflygar-micke! Vad tror du om:

1) Vinden. Är det bra eller dåligt med bris/kuling/storm?
2) Vad har du för roll?
Alltså vet inte om det ger något att svara på såna här frågor, men några är väl "mer intressanta" än andra relaterat till annat som postats efter:
  • Vinden verkar vara både bra och dålig och påverkar förmågor (?) och förflyttning. Jag tror den också påverkar hur mycket vatten vi tar in och jag kan misstänka att en storm kräver att vi går i hamn men om det är stiltje så sitter vi fast? (Eller iofs är det väl ingen segelbåt, så det kanske inte påverkar något av dom). Finns väl dock inget som pekar på att det är enbart bra eller dåligt för något lag? Om inte vinden också har påverkan på nattmorden går till? Bara spekulationer och vet inte om det håller, men:
    • Runda 1: Genesis, lokalt(?) bris
    • Runda 2: Halo9000, distans (?) kuling
    • Runda 3: XXX, bris -- blir det lokalt då?
    • Runda X: storm??? Ett lokalt mord var? Fast det kanske blir för mäktigt, särskilt om roller kan påverka vinden, då lär det ju finnas en ulv som kan det också?
  • Roller: En så länge verkar det inte finnas något i dom som ger oss någonting baserat på de roller vi läckt ut. Och Lukas förmåga att läsa roller ifrågasätts vilket värde det har för bybo, så jag behåller det för mig själv just nu. Det kan ju vara något som spelar roll för andra än bybor, till exempel en annan fraktion.
--

Nu är jag trött och ska sova. Jag har försökt läsa ikapp men hjärnan orkar inte med spelet kring Lukas/Korpa/Xyas idag. Tidsförskjutningen av spelet blir lite svår men ska försöka hitta tid imorgon innan rundan är slut och försöka vara konstruktiv.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Rörig båt så det är inte lätt att sortera tankarna här:
Ledsen att jag inte riktigt kan hjälpa till så mkt som jag önskar-det händer för mkt.

Jag tror ulvarna har ett ”klassiskt” nattmord över hela båten (alla andra förslag är ju helt tagna ur luften) och att en annan fraktion kan döda på nått specifikt sätt tex att de är i samma rum eller att personen står i rum som passar dennes roll...typ...spekulationer men skulle inte förvåna. Det behöver väl inte vara så komplicerade varianter i alla fall.

Jag har också antecknat Korpa och Lukas som går varandra tillmötes Och jag har båda individuellt som röda.

Kan KrilleW lockbete vara en smart historia och bara används som utgångspunkt för att på så sätt lite hur som helst prata om de som knatar förbi...? Stämmer det med lockbetesnacket?Nja tror inte det...

Xyas gör ju väldigt lite väsen av sig så det är väl bara att släppa och käka upp att det är så Xyas spelar... går ju inte att varken gröna eller röda.

Så det verkar för mig vara 3 bovar på Akterdäck + en...

Jag har alltid tänkt att allmän outning är bra för då kommer jag fatta mer men: det gäller väl att det går att kontrollera/sortera/få nåt grepp om dem och att de är påkallade: Håller med Impetigo om att alla claims av siar-varianter och millrar som i vissa fall rödar och i andra fall grönar inte gör det här enklare; vad var vittsen BdG och Hellzon? Det är väl inte så mkt heat på er? Ok Vimes lovade att göra ett kaosspel och ja det blev det...

Vad gäller min egen roll Navigatör så tror jag inte titeln har ett dyft med funktion utan fluff från Vimes. Tåget hade väl Jultema och personliga julsakerna satt ju inte ihop med tema tåg eller våra förmågor...minns jag rätt?
Så jag har inte alls tänkt att jag ska förflytta mig till rum där det skulle typ passa för en Navigatör på båten. För att ”låsa” upp nått vettigt.
Har ni andra kommit till ”rätt” rum och så har ni fått mer...?
Min Tunga förmåga har med röstningen att göra.

Midnatt God Natt
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Ju mer jag tänker ju troligare blir den här teorin, ja inte att Hellzon är ulv alltså utan att en ulv som står ensam kan mörda vem som helst, det är ju på sätt och vis mer logiskt än att man får rösta på vem som helst när man är ensam eftersom det ju går att tänka sig att ingen "ser" den ensamma ulven så den kan smyga sig var som helst och döda.

Men i din slutsats ovan så verkar du utgå från att det bara finns en ulv? För jag tror ju fortfarande att det var LJSLarsson som mördade Genesis. Men det finns ju inget i teorin som motsäger det och vi borde då ha den andra mördaren hos någon som stod ensam runda 2 (eftersom ingen stod med Halo) vilket lämnar mig, Hellzon och Korpa. Jag tycker ju att alla borde kunna se att jag är grön, varför skulle en ulv springa runt och hålla båten flytande? Jag tror ju som sagt också på siaren, i vart fall så länge.

Sen tillkommer ju tyvärr dock det där problemet med att vi inte vet vilken ordning folk flyttar och genomför sina förmågor, för det skulle ju också kunna vara Empiricus som visserligen stod i grupp runda 2 men som står ensam nu. (Och i förlängningen vem som helst som gick till ett tomt rum och hann mörda innan någon annan kom dit men där någonstans börjar ju teorin bli meningslös att jobba med så om vi tror att den håller borde alltså Halos mördare vara antingen Korpa, Empiricus eller Hellzon (eller jag då, men det vet jag ju att det inte är)). Sen hoppas jag iofs fortfarande lite på att Halo helt enkelt var ulv och käkade KrilleWs bete men det är nog tyvärr osannolikt, men kanske kan vi få lite mer upplysningar av Krille om det imorgon.
Eftersom jag har fått info om att lockbetet inte är uppätet under natten som var så kan vi utesluta att Halo9000 blev förgiftad, såvida han inte hade nån förmåga att dö av oset... Vegan?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Rörig båt så det är inte lätt att sortera tankarna här:
Ledsen att jag inte riktigt kan hjälpa till så mkt som jag önskar-det händer för mkt.

Jag tror ulvarna har ett ”klassiskt” nattmord över hela båten (alla andra förslag är ju helt tagna ur luften) och att en annan fraktion kan döda på nått specifikt sätt tex att de är i samma rum eller att personen står i rum som passar dennes roll...typ...spekulationer men skulle inte förvåna. Det behöver väl inte vara så komplicerade varianter i alla fall.

Jag har också antecknat Korpa och Lukas som går varandra tillmötes Och jag har båda individuellt som röda.

Kan KrilleW lockbete vara en smart historia och bara används som utgångspunkt för att på så sätt lite hur som helst prata om de som knatar förbi...? Stämmer det med lockbetesnacket?Nja tror inte det...

Xyas gör ju väldigt lite väsen av sig så det är väl bara att släppa och käka upp att det är så Xyas spelar... går ju inte att varken gröna eller röda.

Så det verkar för mig vara 3 bovar på Akterdäck + en...

Jag har alltid tänkt att allmän outning är bra för då kommer jag fatta mer men: det gäller väl att det går att kontrollera/sortera/få nåt grepp om dem och att de är påkallade: Håller med Impetigo om att alla claims av siar-varianter och millrar som i vissa fall rödar och i andra fall grönar inte gör det här enklare; vad var vittsen BdG och Hellzon? Det är väl inte så mkt heat på er? Ok Vimes lovade att göra ett kaosspel och ja det blev det...

Vad gäller min egen roll Navigatör så tror jag inte titeln har ett dyft med funktion utan fluff från Vimes. Tåget hade väl Jultema och personliga julsakerna satt ju inte ihop med tema tåg eller våra förmågor...minns jag rätt?
Så jag har inte alls tänkt att jag ska förflytta mig till rum där det skulle typ passa för en Navigatör på båten. För att ”låsa” upp nått vettigt.
Har ni andra kommit till ”rätt” rum och så har ni fått mer...?
Min Tunga förmåga har med röstningen att göra.

Midnatt God Natt
Tror din roll Navigatör gör mer nytta på bryggan än nån annanstans. Men blir nog lite svårt för dig att hinna dit nu med dina få steg och mål till ett speciellt rum?!
Nåt mer du vill berätta om det rummet, eller är det för avslöjande för ulvarna?
Spännande värre.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
@KrilleW: jag går precis efter du la ut betet (#15) så det kan ju kanske "hjälpa" både mig och Hellzon.
Detta kan ju eventuellt vara något som är konstruerat i efterhand också. Men har just nu inget annat att gå på...
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Låt mig förklara. Jag tycker det var helt självkart av Hellzon att outa sig som siare den här rundan. Vi vet inte varför men uppenbarligen finns det ju någon poäng med att Vimes offentliggjorde hans roll som Kapten. Den enda rimliga förklaringen till detta är att det är någon (DTF) som är ute efter just kaptenen eller att ulvarna vet om att kaptenen är siare/powerroll, och oavsett betyder det att Hellzons överlevnadschanser är väldigt dåliga. Då är det helt vettigt att komma ut och berätta vad han har siat.
Här tänker vi lika. Jag tror faktiskt också att Hellzon är någon måltavla för en fraktion som kanske ger dem en högre bonus, som en slags prisjägare.
Jag skulle också vars nervös i hans skor.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Vad gäller min egen roll Navigatör så tror jag inte titeln har ett dyft med funktion utan fluff från Vimes. Tåget hade väl Jultema och personliga julsakerna satt ju inte ihop med tema tåg eller våra förmågor...minns jag rätt?
Så jag har inte alls tänkt att jag ska förflytta mig till rum där det skulle typ passa för en Navigatör på båten. För att ”låsa” upp nått vettigt.
Har ni andra kommit till ”rätt” rum och så har ni fått mer...?
Min Tunga förmåga har med röstningen att göra.

Midnatt God Natt
Tekniskt sett har du sagt att du försöker ta dig till den plats där din förmåga funkar så upplåsningarna är ett faktum. Ni som har sånt vet bara var ni behöver ta er för att kunna låsa upp era förmågor.

En sak till såhär från bussen: Om ni tror att Lukas är DTF är det dåligt att bara rösta ut honom den här rundan. Vi vinner när alla ulvar är ute ur spel och de enda som tjänar på att vi kastar honom överbord är ulvarna. Det enda som kan rättfärdiga det är väl om ni tror att Lukas är nära att vinna, men det är omöjligt att uttala sig om.

Jag har min röst på Xyas och den får ligga kvar där. Det är lite för mycket lågflygande och för lite skarpa insikter. Jag önskar att jag kunde rösta på Sidd men man kan inte få allt. :(
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Empi vad tycker du om Björn dG?
Är det nåt eller ska jag ligga lågt med röstning denna runda, vi ska ju absolut inte rösta ut bybo av misstag!
För mig är det för lite problem som hittas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Stökig dag och ska försöka vara med men reserverar mig för vardagskaos.

Några tankar:

@Sidd nu har du sagt några gånger att de är dumt att rösta ut bybor. Ja? Vad är det med det? Såklart att det är dumt, men hur ska vi bybor *veta* att vi inte råkar rösta ut en bybo? Får ulvvibbar här.

Sedan är @Björn den gode är grön mest eftersom han hittade LJS Larssons lögn plus annat spel, MEN det är inte så mysigt att Björn knappast har smulat sin eventuella millerstatus samt att det varit så tyst om hamnarnas betydelse. Det gör mig nojjig.

Sedan kan min inre galning gå igång på att LJS Larsson låg brunt till, BDG coachar och att de tillsammans hittade på Larssons "lögn". BDG blir gröna i byns ögon som har hittat en ulv.

Men jag försöker andas i påse nu och intalar mig att det där bara vore för mycket.

Sedan skulle jag vilja att vi klargjorde hur vi ser på Xyas, Lukas och Korpa. Hänger de ihop? Jag har börjat se på dem som en trio men de har väl inget gemensamt?

@Empiricus är det *rimligt* att jag följer min egen manual för ulvaspel? Är det *rimligt** att ulv-Basse först ägnar massa energi åt Genesis för att sedan nattmörda densamme? Är det rimligt att ulv-Basse tidigt tjafsar med sin ulv-kompis Larsson?

Är det rimligt att ulv-Basse först röstar ut ulv-Stövelkatten, därefter nattmördar Genesis och fortsätter med att tjafsa med ulvgLarsson och till råga på allt vågar sig på att föreslå att vi ska spara ulv-Larsson som claima siare?

Nej Empiricus! Du som är resonlig borde faktiskt kunna se att inte ens Basse är så där knäpp. Tycker tvärtom att det rödar dig att du biter dig fast vid mig sådär. Vad vill du uppnå?

Till sist:
Jag gillar ju @Hellzon men blir sjukt nervös av tanken på att han grönar @michael så där, blir kapten och åtnjuter allas kärlek och förtroende.

Det som stör mig är att @Hellzon ägnar hela sin uppmärksamhet åt _en enda_ deltagare i R2. Michael. Och så grönar han också Michael?! Så lägligt!

Vafan?

@Hellzon jag vill att du grundligt förklarar varför du tyckte att Michael var så viktig att analysera att du kunde strunta i alla andra!

Så jag undrar vad det är som händer på den här båten. Jag tror ju att vi har röstat ut två röda (Stövelkatten och Larsson) men fortsättningen kanske kan bli svårare än vad den behöver bli.

Tycker alla ska outa allt nu.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Björn den gode skriver (två gånger på kort tid i separata inlägg) att han ju inte kan vara ulv eftersom han bemannar pumparna, jag tycker det är rödande:

Det KAN vara så att ulvarna vinner om båten tar in mycket vatten (och kanske sjunker). Jag ser det som väldigt osannolikt; ulvarna vinner om de äter alla bybor och blir last man standing, det rimmar oerhört illa med att alla i spelet dör, alltså det går ju tvärtemot ulvarnas ordinarie agenda (det är ju mitt första spel, kanske har det förekommit apokalypsulvar i tidigare spel, men i mina ögon är werewolf - the apocalypse ett helt annat spel än det vi spelar nu).

Bdg la ju själv tidigt fram hypotesen att en 3f med terrorister kanske ville sabba båten. I mina öron låter detta som ett väldigt sannolikt scenario, typisk agenda för en autonom faktion.

Bdg har alltså själv föreslagit den här mycket goda hypotesen som han nu helt plötsligt indirekt avfärdar som omöjlig (”jag är ju UPPENBARLIGEN inte ulv” borde ju annars vara ”Jag är ju uppenbarligen inte med i nån faktion som försöker sänka båten”)
Och detta alltså i samma andetag som han kommer ut med att han kommer sias som ulv TROTS att det som bdg bedömer som en helt trovärdig siare just outat sig och det står ganska klart att hellzon aldrig ens kommer ha möjlighet att sia bdg (bdg rör sig som han vill i nedre delen av skeppet där han har ett uppdrag för båtens bästa, hellzon kommer ändå dö snart enligt bdgs egna ord).

Så bdg: J’accuse!



Nu är det sju timmar till rundans slut så jag tror att det bästa är att lämna så mycket plats som möjligt åt röstningen på akterdäck, jag har inte mer att säga där än vad jag skrev i mitt monsterinlägg tidigare i rundan. Jo; svårvärderat att korpa argumenterar mot att rösta ut Lukas när hen själv ligger illa till. Känns ju gränande med lite jesusvibbar men OM korpa är bybo och lukas 3f så är det ju knappast bättre att korpa ryker än lukas (alla i detta metat är så förtjusta i tanken att dö nobelt för byn, det är väl för tusan bättre att leva nobelt för byn? 2,42 osv...)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan vill jag veta mer om roller.

@Lukas du som är rollsniffare, vad är din känsla av Hellzons claim? Och @KrilleW du som R1 ville att vi skulle "sofyclaima" våra roller, hur ser du på de senaste händelserna?

Till sist: har Vimes balanserat upp vattnet på båten på något sätt? Jag har ju hittills trott att vattnet fungerar så här:
Inget vatten->Lågvatten->Högvatten->DÖDEN

Men handlar det mer om att begränsa möjligheten för fria rörelser? Är vattnet BRA för att folk in inte ska kunna smita undan röstning?

@Björn den gode kan du så tydligt som möjligt visa hur din roll funkar när det gäller vattnet? Har du tex info om vad som släpper in vatten?

Till sist: hur borde vi tänka kring vinden? Är den bara fluff eller *gör* den något? Storm har jag tänkt är dåligt, men det kanske bara är fördomar?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
En sak till såhär från bussen: Om ni tror att Lukas är DTF är det dåligt att bara rösta ut honom den här rundan. Vi vinner när alla ulvar är ute ur spel och de enda som tjänar på att vi kastar honom överbord är ulvarna. Det enda som kan rättfärdiga det är väl om ni tror att Lukas är nära att vinna, men det är omöjligt att uttala sig om.
Det är det väl inte alls? Vi har ingen aning om vad Lukas agenda är, och eftersom han inte outat den så kan vi vara säkra på att den inte är till byns fördel.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Till sist: hur borde vi tänka kring vinden? Är den bara fluff eller *gör* den något? Storm har jag tänkt är dåligt, men det kanske bara är fördomar?
Helt säkert fungerar alla parametrarna i spelet, som hamndockning och vind, både bra och dåligt för olika spelare och även inom ett lag.
 
Top