Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Also, bara för att jag glömde skriva det när jag skrev om min roll. Jag tror jag är den första dubletten i roll på båten som dyker upp, då jag OCKSÅ är Passagerare, andra klass.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag är villig att rösta ut både Lukas och Korpa, och röstar gärna på så sätt att vi inte riskerar att bli snipeade.
Om Korpa känns säkrare så är jag med på att ändra min röst till Korpa. Men gärna innan 13:30 så att det inte blir några snajpfasoner.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,610
Location
Huddinge
Jag inser att jag nog kommer dö den här rundan, så jag tänker mig att det är bäst att jag också släpper min roll
Jag är Passagerare, tredje klass.
Jag går på 28 (ett eller två steg) och siar roll på 40
och som sagt ger min passiva förmåga mig egenskapen att få veta när någon använder en förmåga på mig.(och glöm inte att den gav utslag förra natten)


Sedan vill jag inte dö. Det hade jag inte vilat i vanliga spel heller men där hade jag åtminstone vetat att ni efter min död hade fått veta att jag var grön, vilket hade gett er något att gå på i jakten på de riktiga ulvarna (och DTF).
Men inte här så dör jag nu kommer ni resten av spelet tro att jag var ulv eller DTF, Det enda jag vet med säkerhet är ju min godhet så jag tänker göra allt för att överleva.
Det verkar stå mellan mig och Korpa den här rundan så

Röst: Korpa
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Om Korpa känns säkrare så är jag med på att ändra min röst till Korpa. Men gärna innan 13:30 så att det inte blir några snajpfasoner.
Röst: Korpa

Huvudsakligen baserat på märkligt förflyttningsmönster. Varför gick du till akterdäcknör du visste att jag och Lukas skulle stå kvar?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag är Passagerare, tredje klass.
Jag går på 28 (ett eller två steg) och siar roll på 40
och som sagt ger min passiva förmåga mig egenskapen att få veta när någon använder en förmåga på mig.(och glöm inte att den gav utslag förra natten)
Ingen har claimat att de siktat på Lukas med något va?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Also, bara för att jag glömde skriva det när jag skrev om min roll. Jag tror jag är den första dubletten i roll på båten som dyker upp, då jag OCKSÅ är Passagerare, andra klass.
Alright, det här tror jag inte en ulv hade ljugit om, det kan ju vara så att du är ulv men inte ljugit om det , men tillsammans med väktarclaimen så är det på min gröna lista för nu. Lämna båten är ju både bra och dåligt tänker jag, du kommer ju inte kunna kastas i sjön då heller antar jag. Jag hade också gärna blivit av med både Lukas och Korpa, men det blir nog svårt att få till om inte Korpa röstar på Lukas, och jag vill jättegärna veta vem det var som använde sin förmåga på Lukas, för antingen har Lukas ljugit om det, eller så var det inte en bybo som gjorde det, vi vet ju redan att det inte var siaren liksom så om nån annan bybo sitter och håller tyst om det nu så tycker jag bara att det är dåligt spel.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Röst: Korpa

Huvudsakligen baserat på märkligt förflyttningsmönster. Varför gick du till akterdäcknör du visste att jag och Lukas skulle stå kvar?
Röst: Korpa
-Många misstankar på dig. Samt ett undvikande att bli snajpad på en säkrad bybo istället.
Du får jättegärna outa allt nu.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röstläget:
Korpa har 4 röster (Empiricus, Lukas, Xyas, KrilleW)
Xyas har 1 röst (Korpa)
Sidd har 1 röst (Björn den Gode)
Hellzon har 1 röst (Impetigo)
Aktiva blankröster (Basenanji, Hellzon, Sidd)
Ej röstat: michael

Som BDG påpekar ovan:

För att ytterligare försvåra för mig den här rundan så har jag i praktiken typ tre timmar till att kunna läsa och hänga med, förutom en bussresa till jobbet imorgonbitti. Sen jobbar jag 7-15. Med andra ord, om jag är en av de som ska grillas den här rundan så måste det ske innan 20.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, hårt tryck på Korpa alltså. Jag är ganska nöjd med det, hennes förmåga verkar skum och hon har absolut spelat sparsmakat. I övrigt tycker jag att Lukas-KrilleW och Hellzon bildar någon sorts triad som är intressant utifrån det här med roller och rollsniffandet.

Synd dock att @Korpa inte kan vara med på slutet av rundan. Om du hinner så får du gärna förklara din syn på resten av gänget på akterdäck.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Röstläget:
Korpa har 4 röster (Empiricus, Lukas, Xyas, KrilleW)
Xyas har 1 röst (Korpa)
Sidd har 1 röst (Björn den Gode)
Hellzon har 1 röst (Impetigo)
Aktiva blankröster (Basenanji, Hellzon, Sidd)
Ej röstat: michael

Som BDG påpekar ovan:
Förjävligt om det är så. Allt hänger på ifall Vimes kan ge det en timme till.

Hur vill övriga röstanhängare lösa detta?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det här med 24 timmars deadline gör det ju verkligen inte lätt för oss, och en flyttad deadline till arbetstid gör det förstås ännu svårare. Jag är dock helt ok med att ta ut Korpa, jag antar om vi vill att det går att organisera så att Lukas också ryker om två av dom som röstar på Korpa nu röstar på honom istället. Jag tror egentligen att det vore det bästa men det öppnar ju också upp för sniping på ett annat sätt så jag är inte helt övertygad om att det är värt att försöka organisera det.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Litet snabbt instick, att rundorna är förskjutna ställer till det med jobb men hoppar in här nu när det är lunch. Jag kan inte rösta på någon där uppe så jag avvaktar det, men jag har när jag försökt kolla lite närmre på KrilleW och kommit att tänka på det här med rollerna. KrilleW har berättat att han är andre (?) styrman, och kan hjälpa till med att gå i hamn. Virrigt ett tag på grund av missförstånd i hur det funkade. Men, vi har även:
  • Hellzon (Kapten) utpekat av SL
  • Sidd (Navigatör) enligt sig själv
  • KrilleW (Styrman) enligt sig själv
  • Björn den Gode (?) minns ej om han sagt något men tänkte på vattenpumpandet.
Vad är skillnaden och samspelet mellan dessa roller?

Vi har även andra rollgrupperingar, och jag har fått ihop det till Besättningsmedlemmar (ovan), Passagerare (olika klasser, där jag ingår, se nedan) och övriga (typ gast). Har jag missat vad någon sagt ha som roll? Kan 3F ha som vinstmål att förhindra båten att ta sig vidare som vinstvillkor, genom att eliminera besättningsmedlemmar? Då har Lukas roll-siar-förmåga en funktion. Eller ska alla passagerare göras av med (av okänd anledning)?

--

Det här med att gå i hamn är intressant. Vad jag förstår det som från Vimes första inlägg så är resan dagfasen mellan hamnarna där allt det vi gör nu. Nattfasen inträffar när (eller om!!!) vi går i hamn? Går det då att undvika utröstning, mord, förmågor och förflyttningar från att ske? Då har besättningen som kan påverka de makt över det? Vet inte vad det skulle betyda.

Jag är för övrigt som jag sa ovan Passagerare, första klass. Jag provade att gå till Passagerardäck för att se om det skulle ge mig något särskilt men fick inget mer. Halo9000 skrev i typ sitt första inlägg i utkiken att han "kunde se alla vädersträck" vilket jag läste in att det var något bra för han. KrilleW har pratat om platser som ger förmågor, (Bryggan för han) och sen något om akterdäck?

Hellzon, KrilleW, Sidd ni som är besättningsmedlemmar -- har ni någon info om det här, kan ni förhindra att nattfasen inträffar?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Röst: ingen

Jag hinner inte ta ställning till Basenanji, och rösten spelar liten roll ändå.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Hellzon, KrilleW, Sidd ni som är besättningsmedlemmar -- har ni någon info om det här, kan ni förhindra att nattfasen inträffar?
Ingen info om att förhindra nattfasen i de rum jag befunnit mig i. Är nog oundvikligt såvida inte en tidsstoppare existerar.

Vad gäller min roll så är det förste styrman.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag tycker Lukas siareförmåga är konstig dessutom. Vad kan en bybo ha för användning av den, som andra varit inne på? Det han nu har avslöjat tycker jag varken säger bu eller bä.

Ingen info om att förhindra nattfasen i de rum jag befunnit mig i. Är nog oundvikligt såvida inte en tidsstoppare existerar.

Vad gäller min roll så är det förste styrman.
Jag kanske läser in för mycket i det men jag fastnade på det här: "Sträckan mellan två hamnar är dagfasen, och själva hamnen är nattfasen."

Om vi inte lägger till i hamnen borde den då inte nattfasen utgå?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag tycker Lukas siareförmåga är konstig dessutom. Vad kan en bybo ha för användning av den, som andra varit inne på? Det han nu har avslöjat tycker jag varken säger bu eller bä.



Jag kanske läser in för mycket i det men jag fastnade på det här: "Sträckan mellan två hamnar är dagfasen, och själva hamnen är nattfasen."

Om vi inte lägger till i hamnen borde den då inte nattfasen utgå?
Väldigt intressant.
Tror nog vem som helst kan välja att undvika att docka i bryggan. Så den som vågar får gärna gå dit.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag kanske läser in för mycket i det men jag fastnade på det här: "Sträckan mellan två hamnar är dagfasen, och själva hamnen är nattfasen."

Om vi inte lägger till i hamnen borde den då inte nattfasen utgå?
Jag tror du läser in för mycket i det där.

Nattfasen
Allt som händer under nattfasen har ett unikt nummer. Förmågor, förflyttningar och annat, sker i ordning från lägst nummer till högst.

0. Den eller de som blivit utröstade slängs av båten ner i havet, den som slängts i havet kan inte använda några förmågor. Båten har möjlighet att lägga till i hamnen (se nedan).
Det är första händelsen när nattfasen väl börjat. Valet är alltså att lägga till eller inte, men man är fortfarande vid hamnen som jag förstår det. Min förmåga aktiveras bara om båtel lägger till i Marseille exempelvis.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,610
Location
Huddinge
KrilleW om du går innan 40 får du gärna hojta till för då kommer jag misslyckas med att sia dig
 
Top