Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Efter en skön resa in i Adriatiska havet lägger ni till i Venedig. LJSLarsson har dumpats längs vägen. En mild bris stryker era ansikten när en röst från båtens högtalare säger: "Ursäkta? Ska ingen styra den här kajutan? Halo9000 ligger mördad på bryggan! Eftersom ingen är på bryggan kommer båten automatiskt lägga till i nästa hamn: Marseille! Slut på meddelande.

Eh, jag glömde. Hellzon är kapten."


Vi tackar LJSLarsson och Halo900 för spel. De får skriva "Anfäkta och anamma!" i tråden, men inte avslöja något om spelet.

På båten:
PlatsSpelarePlatsSpelare
UtkikenBryggan
FördäckImpetigo, Hellzon (kapten)AkterdäckKorpa, KrilleW
Xyas, Lukas
PassagerardäckBasenanji, MichaelKabyssenEmpiricus
LastutrymmeMaskinrumSidd, Björn den Gode, Lågvatten
Nedre däck

Denna runda avslutas imorgon 15:00!
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Whaat!
betyder det att vi inte kan rösta ut nån?
Sen lär väl en väderprognos komma eller?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
:O

Tack för spel, LJSLarsson och Halo9000!

KAN ULVAR MÖRDA PÅ ANNAN PLATS?! Är det en grej de köper med Resurspoäng? Kan de göra det varje runda?

Also: Hellzon, vad innebär det att vara kapten?

Sidd: Nä, bara att vi inte kan välja bort att gå in i hamnen, antar jag. Och vädret fick vi, det blåser en bris.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Gaston: Jag tror jag har tänkt och funderat!

Le Fou: En onödig plåga!

Gaston: Låt gå:



Parulvsteorin

Jag har funderat över natten och tanken har slagit mig att vargar kan tänkas satsa på att hamna två och två i stället för ensamma. Jag har ju stått i smågrupper båda rundorna och mina röster har knappt analyserats allt (det finns ju nästan inget att analysera).



Ulvar som står ensamma är förstås farliga iom att de kan lögga sina röster var de vill men är det inte bättre för ulvarna på många stt att stå två och och hela tiden kunna säga: ”jag kunde ju bara välja att rösta på Kalle så det gjorde jag.” Minst sagt svåranalyserat ”påtvingat” lågflygande.



Ulvarna kan ju prata ihop sig om vart de går.



Jag kallar detta ”Parulvsteorin”, det är säkert värt att kolla närmare på de som ”hamnat” två och två eller tre och tre i runda 2 (sen är ju teorins största svaghet förstås att ett par parulvar kan ha kolliderat med en eller flera yra (eller målmedvetna) bybor, och det är ju en ganska betydande svaghet...)



Åh, och om parulvar skulle krocka med en bybo så har de ju 2-1 i utgångsläge i omröstningen i det rummet så det talar ytterligare lite för att det kan vara värt att röra sig i par ändå.



Det man får leta efter är nog mönster där A och B respektive C och D flyttar TILL samma rum inför r2 och sen A och C respektive B och D flyttar TILL samma rum inför r3. Så kan nog stegen i ulvarnas pardans, aka the Double Werewolf Shuffle, se ut.



Om inte annat så hoppas jag att denna teori kan sätta skräck i ulvahhjärtan när de helt plötsligt inte kan röra sig enligt ovan utan att misstänkliggöras. Om vi tycker att vi har ont om tid som försöker läsa i kapp i tråden, tänk då på de stackars ulvarna som ska försöka läsa i kapp i pm också. Nu höjs komplexiteten för dem avseende att koordinera sin förflyttning vilket ytterligare försvårar deras kommunikation.



Hmm, en ytterligare svaghet med teorin som jag såg nu är att ”it takes four to tango”, om vi hade fyra ulvar från början (vilket jag tror är huvudspåret?) och nån ulv rykt redan så går det inte längre för dem att shuffla...



KrilleW GRÖN

Stensäkert gick han ut med tidig outning i oträngt mål och sen har outningen fått stå oemotsagd. Hade varit väldigt spektakulärt att fabulera ihop: ”Jag släpper lockbete på initiativ 14”. Jag kan bara läsa honom som helgrön. OM han skulle vara ulv så är det bara hatten av, för jag är såld! Jag sjunker eller flyter med vår förste styrman, han har säkert en poäng i sin paranoia att ulvarna kommer ta honom tyvärr.



BDG GRÖN

Läser honom som vääldigt grön. Börjar bli samma känsla som med genesis i r1: OM han ändå är ulv så är vi stekta. Jag hade gärna sett att ni som är duktiga på att analysera någons hela inläggsproduktion kunde gräva fram nåt rödande på BDG så att vi kan pressa honom lite mer, just nu sitter han otroligt bekvämt och kan peka med hela handen, vilket han iofs gör

och det läser jag ju som sagt som

väldigt grönande.



Empiricus GRÖNISH

Jag tyckte ju att han var irrationell i r1 som jag tjatat om och att det var rödande, i r2 har han blivit grönare i mina ögon. Satt å andra sidan ganska bekvämt och blev inte så pressad som jag uppfattade det?



Sidd GULGRÖN

Kunde ha ställt till kaos med sin röst i r1 men gjorde inte det. Outar Navigatör som svar på krillew och hans outning. Väldigt grönande men inte lika grönande som krillews.



Lite lurig men har ju varit lite eller mycket lurig i tidiagre spel oavsett fraktion om jag minns rätt? Klagar på att ingen svarar på hans idéer, kan vara genuin frustration som noob (I feel you!) eller smart tips från team varg för att understryka hur ny, naiv, godhjärtad och OSKYLDIG Sidd är.



Michael GUL

Varning för ordrik rant med lite substans: Jag skrev i r2 att jag uppfattat mycket brus från michael och ett par saker som stod ut men jag mindes inte vilka. Hellzon tror jag det var som sen gjorde en genomgång (och gnällde på folk som spammade tråden, jag tog åt mig och försöker därför göra ETT monsterinlägg nu så jag kan låta andra tala sen (jag kommer naturligtvis skriva nåt mer innan rundan är slut och säkert blir osammanhängande och svamlig igen om jag får puls men begränsar mitt antal inlägg så gott jag kan)

I hellzons genomgång av michael feamkommer att michael högg lite på mig, möjligtvis var det detta jag ragerade på som rödande i r1.

Michael blir lite grönad av betet. Magkänslan säger ulv pga all varmluft men michael är nybörjare så det kan också vara hans ovana som ger denna känsla.



Xyas ORANGE

Jag uppfattar att andra läser Xyas som ganska röd, jag förstår inte riktigt resonemangen bakom förutom att hen flugit lågt. Jag fick ju röd känsla i r2 eftersom Xyas var så medgörlig och resonabel när jag pressade hen med min röst (och ja, jag är medveten om att jag nu sagt att det är rödande både att vara resonabel, medgörlig, defensiv, mästrande och upprörd när man blir pressad men besömningen baseras på magkänsla; ”är reaktionen rimlig/äkta/trovärdig?”).

Jag tror fortfarande att en bybo skulle varit vassare mot mig i r2 i Xyas sits, känslan är att hen sträcker ut en vänskaplig hand och det måste jag tyvärr läsa som rödande. Grönas något av krilleW och hans lockbete men inte helt och inte alls från 3F.



Basenanji ORANGE

Jag har förklarat väldigt noga i r2 varför jag tycker att Basse varit skum. Jag har som sagt var redan läst gamla spel så som Basse uppmanat mig att göra och jag tycker att hans beteende i r2 är något grönare än i r1 MEN a) när Basse desperat öppnar sitt hjärta som bybo brukar han (i de tidigare spel jag läst) ha en ton som är mer bedjande och ledsen och mindre vass än vad han hade i r2 när han blev pressad och b) Basse har FORTFARANDE inte svarar i klartext på min tydliga fråga om han tillhör nåt litet lag eller inte. What’s the deal with that? Det är så uppenbart rödigt att det nästan blir grönande.



Korpa RÖDORANGE

Lågflyger, röstar safe och tillför väldigt lite. Menade att jag missförstått att hen skulle vara rädd för att drunkna villet jag alltså ser som rödande men när jag läser det hen skrivit igen så tycker jag fortfarande att det är så hen sagt. Märkligt vargmove iofs att på Trump-manér ba:



Korpa Trump: Det har jag aldrig sagt!



Jag: Men det står ju här i klartext att du ”var rädd för att drunkna” (min slarviga citering, det stod nog inte så ordagrant, jag vill bara illustrera min poäng)?



Korpa Trump: Nej, det gör det inte.



Vargar vill ju vara smartare än Trump. Men det vill ju å andra sidan alla. Jag förstår inte riktigt vad som händer här.



Lukas RÖD

Jag blir inte klok på Lukas. När jag läser hen får jag bilden av en tjurig tredjeklassare som gnäller över sin tråkiga byboroll roll men det borde väl vara en persona som är en täckmantel? Finns det på riktigt bybor som är tjuriga för att de har mesiga förmågor? Man kan väl bidra precis lika mycket under dagen ändå? Nej, jag får riktigt röda vibbar härifrån. Hade definitivt röstat på Lukas i stället för Xyas i slutet av r2 om det hade funnits nån slags drev där. Som det var nu hade det inte gjort så stor skillnad om jag flyttat rösten men nu när jag skriver kommer jag på att det ändå hade varit en bra markering.

Lukas fastnade inte på lockbetet som ska ha släppts på initiativ 14: 3F?

Och disclaimer: Ursäkta @Lukas för min trista ton ovan men jag vill förmedla precis hur jag uppfattar dig.



Hellzon RÖD

Jag valde att läsa hellzon som grön i inledningen av r1 och det höll på att bli min undergång. Jag vet inte vad hen sysslar med men det osar definitivt katt. Vargkatt!



(Grönande dock att hen verkar genuint sur över att folk skräpar ned tråden, men det kan vara jag som läser in för mycket i det iom att jag kände mig träffad och lite skuldmedveten)



Tillägg: Outas i PA-systemet som kapten och får officiell (kapten) vid sitt namn på kartan. Vad betyder det? Lite grönande angående hans märkliga beteende i r1 eftersom kaptenen borde kunma ha hamnförmågor och insyn men kan man lita på informationen?





SOVER MED FISKARNA:



Genesis GRÖN

Läste honom som snorgrön. Det verkade ulvarna också ha gjort.



Halo9000 GRÖN

(Jag kallade ju Halo för AS i början av r2 vilket jag får erkänna var lite överilat och i affekt, ber om ursäkt för det @Halo9000)

Spelar grönt i r1, min röst ligger ju där i brist på alternativ, jag försöker pressa lite med att säga att hen obstruerar och halo verkar bli uppriktigt ledsen vilket jag läste som ganska grönt. Spelar grönt i r2, grönas till sist ännu mer av KrilleW och hans lockbete.



Tillägg: Dör på bryggan vilket kändes riktigt oväntat. Å andra sidan vet jag inte vad jag hade väntat mig.



LJSLarsson RÖD

Svårvärderat siarclaim i pressat läge där hen KAN ha varit syndabock. Men vägrade att outa sin roll när det stod klart att hen skulle ryka vilket i min bok bara kan betyda ”icke bybo”.



Stövelkatten RÖDORANGE

Jag fokuserade bara på överlevnad i slutet på r1 så jag vet inte riktigt varför stora gänget på fördäck sållade ut just katten för kölhalning men meteorologclaimet var ju som sagt riktigt svagt och luddigt så troligtvis inte bybo.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Impetigo: Du har helt rätt i att jag faktiskt skrev det där. Jag läste det inlägget och blev lite fundersam över att jag inte skrev ut hela tankekedjan där också, men jag har vid andra tillfällen motiverat min förflyttning. :)

Sen gillar jag parulvsteorin starkt. Att du är en ulv som presenterar den känns inte jättesannolikt, så det är helt klar grönande i mina ögon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ska snart spela Korpens klagan (men hörni, kolla in Bittermarken som i mitt tycke är oerhört bra!) och kommer inte kunna vara med.

@Impetigo jag gillar at du lägger fram en teori som också verkar vara värd att filosofera över mer än vad hag har hunnit nu.

För att taal klartext: jag är INTE med i något litet lag. Jag är bybo, "Skeppsgast" och kan påverka vinden. Jag har konsekvent velat ha ut LJS men blev för ett kort tag intresserad av att spara honom och ta ut någon annan eftersom det skulle vara spännande att se vad hans siarclaim gav. Sedan insåg jag att BDG nog hade rätt i att det var ett fubbigt claim trots allt.

Det ÄR dåligt av mig att spela ombytligt men jag försöker liksom vända och vrida på saker. De senaste spelen har det visat sig vara en framgångsfaktor så jag är inte beredd att överge det bara för att verka konsekvent.

Röst: michael

Lågflygar-micke! Vad tror du om:

1) Vinden. Är det bra eller dåligt med bris/kuling/storm?
2) Vad har du för roll?
3) Sker mord lokalt eller globalt eller bådadera?
4) Varför togs Halo9000 ut?
5) Hur många fraktioner har vi ombord?
6) Vad händer med lågvattnet?
7) Varför står vi i samma rum? Borde jag bli orolig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Just det en liten grej bara:

  • Lukas kan tydligen sia roller
  • SL avslöjar Hellzons roll publikt

Kan någon förklara för mig pedagogiskt hur det där fungerar spelmekaniskt? Vad handlar det där om?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
För att taal klartext: jag är INTE med i något litet lag. Jag är bybo, "Skeppsgast" och kan påverka vinden. Jag har konsekvent velat ha ut LJS men blev för ett kort tag intresserad av att spara honom och ta ut någon annan eftersom det skulle vara spännande att se vad hans siarclaim gav. Sedan insåg jag att BDG nog hade rätt i att det var ett fubbigt claim trots allt.
Fast redan innan det så hade du ju försökt få igång ett motdrev för att det skulle vara kul att se vad det ger, jag tycker verkligen att du har spelat som en typisk ulv som vill hålla distans i snacket men i agerandet gör allt för att rädda sin polare. Inte för att jag kan rösta på dig alltså, och vi har ju också placerat oss synnerligen ostrategiskt för att kunna rösta ut någon alls. Egentligen tror jag att den enda rimliga utröstningen idag är i trio-gruppen för att någon ska åka på 1 röst blir liksom för svårt att genomföra, för även om vi skulle enas om någon så skulle ju den om den är ulv i sin tur motrösta och vi skulle i bästa fall om vi lyckas organisera oss perfekt få ut 1-1, vilket ju inte är dåligt men det där att vi ska lyckas organisera oss känns fortfarande inte så stor chans.

Empiricus, Xyas, Lukas, två av er måste rösta på den tredje av er, och har vi tur har vi ju två bybor och en ulv där och då blir det toppenbra.

Fuck, nattmord verkar inte vara lokala, eller i vart fall inte i meningen att man måste stå där eller gå dit, finns det någon roll som rörde sig genom bryggan inatt? Börjar känna att det kanske är dags för alla att förmågor, men att det förstås då borde ske i en någorlunda vettig ordning, vilket vi ju inte heller kommer hinna med, men tja Hellzon kanske kan börja, whats up med att du är Kapten och att det avslöjades den här rundan?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Okej lite kort med fakta.
xyas är Passagerare, andra klass,

min Passiva förmåga är att jag får veta när någon använt en förmåga på mig, den gav utslag denna runda.
Jag gissar att den förmågan var att flytta mig för jag försökte stå kvar.
Varför flytta mig?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Just det en liten grej bara:

  • Lukas kan tydligen sia roller
  • SL avslöjar Hellzons roll publikt

Kan någon förklara för mig pedagogiskt hur det där fungerar spelmekaniskt? Vad handlar det där om?
Jag tror inte att Hellzons roll är Kapten, jag tror att han _blev_ Kapten genom att göra något speciellt, sen om det är bra är dåligt tycker jag verkar svårt att veta, guld för ulvarna förstås om dom har lyckats ta Kaptensrollen, men annars bra för oss gissar jag...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Okej lite kort med fakta.
xyas är Passagerare, andra klass,

min Passiva förmåga är att jag får veta när någon använt en förmåga på mig, den gav utslag denna runda.
Jag gissar att den förmågan var att flytta mig för jag försökte stå kvar.
Varför flytta mig?
Men vafan...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Xyas och Lukas ska stå på akterdäck. Jag har läst mina anteckningar med stjärten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Tyckte verkligen jag dubbelkollade den här gången. Nå. Jag uppdaterar startinlägget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Okej lite kort med fakta.
xyas är Passagerare, andra klass,

min Passiva förmåga är att jag får veta när någon använt en förmåga på mig, den gav utslag denna runda.
Jag gissar att den förmågan var att flytta mig för jag försökte stå kvar.
Varför flytta mig?
Så vem var det som använde sin förmåga på dig?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Lukas RÖD

Jag blir inte klok på Lukas. När jag läser hen får jag bilden av en tjurig tredjeklassare som gnäller över sin tråkiga byboroll roll men det borde väl vara en persona som är en täckmantel? Finns det på riktigt bybor som är tjuriga för att de har mesiga förmågor? Man kan väl bidra precis lika mycket under dagen ändå? Nej, jag får riktigt röda vibbar härifrån. Hade definitivt röstat på Lukas i stället för Xyas i slutet av r2 om det hade funnits nån slags drev där. Som det var nu hade det inte gjort så stor skillnad om jag flyttat rösten men nu när jag skriver kommer jag på att det ändå hade varit en bra markering.

Lukas fastnade inte på lockbetet som ska ha släppts på initiativ 14: 3F?

Och disclaimer: Ursäkta @Lukas för min trista ton ovan men jag vill förmedla precis hur jag uppfattar dig.
Lugn, jag är fullt medveten om hur värdelös jag varit, jag har redan dåligt samvete för det, och det känns faktiskt lite bättre när någon annan påpekar det.
Om jag verkar frustrerad så är det för att jag är förvirrad och trött på att inte haft ork att lägga ner mer tid på det här spelet.
 
Top