Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Och @KrilleW du som R1 ville att vi skulle "sofyclaima" våra roller, hur ser du på de senaste händelserna?
En del har ju softclaimat sen dess, men saknar fortfarande en del claims. Det skulle åtminstone underlätta samarbetet om vi har funktioner som hjälper varandra.

Om man t.ex. måste skynda sig till en destination på havet som triggar igång något bra. Isåfall måste kanske nån navigatör och styrman undvika att docka vid varje hamn och välja en annan riktning. Det är vad jag tror.
Kanske blir dubbelkommandon med bonus om man går ihop med någon till något rum exempelvis.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
  • Runda 1: Genesis, lokalt(?) bris
  • Runda 2: Halo9000, distans (?) kuling
  • Runda 3: XXX, bris -- blir det lokalt då?
  • Runda X: storm??? Ett lokalt mord var? Fast det kanske blir för mäktigt, särskilt om roller kan påverka vinden, då lär det ju finnas en ulv som kan det också?
Jag tror nog ulvarna mord är bundet till resurspoäng på något sätt, kanske att de har en gemensam pöl snarare än individuella mordförmågor. LJS ljög säkert inte om sina reurspoäng, men om vad som kunde göras med dem.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Om man t.ex. måste skynda sig till en destination på havet som triggar igång något bra. Isåfall måste kanske nån navigatör och styrman undvika att docka vid varje hamn och välja en annan riktning. Det är vad jag tror.
Kanske blir dubbelkommandon med bonus om man går ihop med någon till något rum exempelvis.
Det här är vad jag lite misstänker att Lukas och Korpa gör. Att de inte explicit vet vem de letar efter men lyckats lista ut att det är varandra. Varför skulle korpa gå till alterdäcket annars? Första förflyttning motiverades med att försöka stå ensam, men nu flyttadd korpa sig till ett ställe där alla visste det skulle stå folk (jag outade att min förmåga bara funkar på akterdäck och Lukas hintade om att stå kvar för att använda sin förmåga).
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empi vad tycker du om Björn dG?
Är det nåt eller ska jag ligga lågt med röstning denna runda, vi ska ju absolut inte rösta ut bybo av misstag!
För mig är det för lite problem som hittas.
Jag har haft BDG som rätt grön innan milleroutningen som fick mig att ta ett steg bakåt i huvudet. Jag sitter och läser igenom BDG just nu med frågeställningen om ifall Larssons resonemang om en Lone Wolf i runda 1 var något han plockade ur sin ulvroll. Och om i så fall BDG är på ulvlaget som sagda lone wolf.

Eller ja, jag sitter och försöka läsa igenom allt med färska ögon nu när jag har lite tid under dagen för en gångs skull :)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
@Hellzon jag vill att du grundligt förklarar varför du tyckte att Michael var så viktig att analysera att du kunde strunta i alla andra!
Det var som jag sa i R2-tråden, jag hann analysera en person i den enorma tråden som inte skrivit enorma textmängder innan rundans slut. Och jag hade lite vibbar från michael innan, och kom ju även fram till att han var småmysko.

Därav kändes det befogat att sia honom. Dessutom siar jag innan jag går, så jag var ju tvungen att gambla på att någon kommer ner till mig på passagerardäck innan jag siar, och där kändes michael som den sannolikaste att få sia alls (han hade gått ett steg från för till akter, kändes rimligt att han skulle gå neråt som jag gjort rundan innan).

Gällande KrilleW så fattar jag fortfarande inte vad betet GÖR? Folk gissar på gift, det låter ju jätteimba om KrilleW minerar ett rum för ulvar, då kunde han ju bara lämnat betet på bryggan och hållt truten tills det small. Jag kanske har missat nåt men jag får vibbar att KrilleW inte själv bestämt sig för hur hens förmåga funkar. Något rödande men överlag håller jag henom på den gröna halvan.

Ifall jag stryker med så... Björn den Gode är rimligtvis grönast på plan. Hans medvetna/omedvetna smulande av sin roll som länspumpare sedan spelets början var ju subtil som en flodhäst som äter knäckebröd.

Får ta Korpa och Lukas lite i försvar. Vimes har utlovat jättebläckfiskar. Tåget hade Spöktåget, det finns en lucka i schemat. Finns många tecken på att den utröstade inte dör direkt den träffar vattnet. Nu är ju inte de supergröna för det men jag tror Vimes har en plan för de som hamnar i vattnet.

Med det sagt vore det ju najs att tippa hela akterdäck i havet och börja om med resten.

Nu ska jag jobba, hinner tjöta med er trekvart på lunchen innan rundan slutar.

Fast... jag var nog lite snabb på Impetigo.

Röst: Ingen
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus är det *rimligt* att jag följer min egen manual för ulvaspel? Är det *rimligt** att ulv-Basse först ägnar massa energi åt Genesis för att sedan nattmörda densamme? Är det rimligt att ulv-Basse tidigt tjafsar med sin ulv-kompis Larsson?

Är det rimligt att ulv-Basse först röstar ut ulv-Stövelkatten, därefter nattmördar Genesis och fortsätter med att tjafsa med ulvgLarsson och till råga på allt vågar sig på att föreslå att vi ska spara ulv-Larsson som claima siare?

Nej Empiricus! Du som är resonlig borde faktiskt kunna se att inte ens Basse är så där knäpp. Tycker tvärtom att det rödar dig att du biter dig fast vid mig sådär. Vad vill du uppnå?
Altlså, jag jagar ju ulvar och jobbar för byvinst, och jag tror nog du är friformande nog för att hitta på allt möjligt. Din plats i din egen fyrfältare gör ju att ordet rimligt inte alltid är tillämpbart, men jag håller såklart en tanke på att jag per standard ser dig som ulvig även när du är bybo. Jag är inte alls säker på att du är ulv, men jag kan mycket väl tänka mig att ulv-Basse spelar som du gör nu. Men jag kan tänka mig att bybo-Basse också gör det, så ta det som du vill :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
@Björn den gode
Och detta alltså i samma andetag som han kommer ut med att han kommer sias som ulv TROTS att det som bdg bedömer som en helt trovärdig siare just outat sig och det står ganska klart att hellzon aldrig ens kommer ha möjlighet att sia bdg (bdg rör sig som han vill i nedre delen av skeppet där han har ett uppdrag för båtens bästa, hellzon kommer ändå dö snart enligt bdgs egna ord).

Så bdg: J’accuse!
Jag håller med om jag borde ha skrivit att jag inte är med i någon fraktion som försöker sänka båten, jag tycker fortfarande att pumpa ut vatten känns som en extremt mycket mer byboig förmåga än en ulvförmåga. (Jag har ingen annan information om vattnet än att jag kan sänka vattennivån i ett rum jag befinner mig)

Sen här tycker jag du tänker fel, om jag hade varit ulv så hade det ju varit "smart" av mig att gå ut som miller om jag trodde att jag antingen redan hade siats eller att jag snart skulle bli siad. Det är ju därför det alltid är skumt att gå ut som miller, för det är oftast ett så bra drag av en ulv. "Vadå jag sa ju att jag skulle sias röd, ni kan inte lita på det". Men just nu är det tvärtom, dels så sias jag ju bara röd om vi inte lägger till vid hamn, vilket vi har gjort varje gång hittils och dessutom om jag fattat det rätt kommer att göra automatiskt i natt, så om jag redan har siats så har jag visats grön. Och om Hellzon aldrig kommer kunna sia mig så är det väl bara ett jättedålig drag att gå ut och hävda att man sias röd ibland om man är ulv? Nu är jag ju inte ulv, men heller inte jättedålig.

Sen håller jag med om att det enda realistiska är att vi tar någon på akterdäck, och där håller jag just nu i vart fall både Korpa och Lukas som väldigt mycket mer suspekta än Xyas och KrilleW. Hade jag fått rösta hade jag nog röstat Korpa, men Lukas är en bra röst det med tycker jag. Tänker dock ligga kvar med min röst på Sidd då jag inte alls fått bra vibbar därifrån även om det i praktiken antagligen inte kommer spela någon roll.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Gällande KrilleW så fattar jag fortfarande inte vad betet GÖR? Folk gissar på gift, det låter ju jätteimba om KrilleW minerar ett rum för ulvar, då kunde han ju bara lämnat betet på bryggan och hållt truten tills det small. Jag kanske har missat nåt men jag får vibbar att KrilleW inte själv bestämt sig för hur hens förmåga funkar. Något rödande men överlag håller jag henom på den gröna halvan.
Håller med! KrilleW förklara hur det där betet fungerar egentligen, det är så mycket som är skumt med det, som tillexempel att det skulle fungera på folk som passerade när vi så vitt jag vet inte behöver specificera vilken väg vi går...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
I och med att flera har gått ut med förmågor som påverkar vädret så är det ju svårt att inte tänka sig att det kan vara kasst både för bybor och ulvar att det är storm. En eventuell tredje faktion kan ju ha fördel av dåligt väder, eller så för det med sig lågvatten och högvatten, och förflyttningsblockerarmekaniken är det som BDG kan motverka. Det är iaf som Hellzon säger tydligt smulat sedan början, men jag tycker inte att det är rimligt att på studs anta att det innebär att BDG är ulv eller bybo baserat på att han har talat sanning om pumpmekanismen.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Håller med! KrilleW förklara hur det där betet fungerar egentligen, det är så mycket som är skumt med det, som tillexempel att det skulle fungera på folk som passerade när vi så vitt jag vet inte behöver specificera vilken väg vi går...
Jag tror vår historieberättande Vimes väljer den kortaste vägen mellan de rum alla flyttar sig och jag har enligt uppgift fått till mig att om en ulv passerar, stannar eller lämnar det rum som bytet ligger i så blir det uppätet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag tror vår historieberättande Vimes väljer den kortaste vägen mellan de rum alla flyttar sig och jag har enligt uppgift fått till mig att om en ulv passerar, stannar eller lämnar det rum som bytet ligger i så blir det uppätet.
Och vad händer om det blir uppätet?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Gällande KrilleW så fattar jag fortfarande inte vad betet GÖR? Folk gissar på gift, det låter ju jätteimba om KrilleW minerar ett rum för ulvar, då kunde han ju bara lämnat betet på bryggan och hållt truten tills det small. Jag kanske har missat nåt men jag får vibbar att KrilleW inte själv bestämt sig för hur hens förmåga funkar. Något rödande men överlag håller jag henom på den gröna halvan.
Ingen trut öppnas ju om jag själv ligger styckad på heltäckningsmattan. Gjorde en chansning och tog det säkra före det osäkra.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Röstläget är precis så illa som man hade kunnat gissa med tanke på våra placeringar:
Hellzon: Impetigo
Lukas: Xyas, KrilleW
Xyas: Korpa
Sidd: BDG
Basenanji: Empiricus
Ingen: Basenanji, Hellzon

Som jag fattat det så kommer just nu Lukas att ryka på 2 röster, men Empiricus kan om han vill även skicka med vem han vill av Xyas, Sidd, Hellzon. Jag har ju egentligen ingenting emot att två stycken skulle ryka, men det känns jäkligt risky att ulvarna har en chans att snipea Hellzon (även om det förstås skulle innebära att vi tar Empiricus nästa dag så kan det eventuellt ändå vara värt det om han är DTF och bara ska ha ihjäl kaptenen eller nåt sånt), så Impetigo, det hade varit väldigt fint om du kunde flytta bort din röst. Sen hade jag ju iofs hellre sätt Korpa ryka än både Xyas och Sidd men Lukas lär ju inte rösta på Korpa så det finns nog ingen chans för det tyvärr.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag har haft BDG som rätt grön innan milleroutningen som fick mig att ta ett steg bakåt i huvudet. Jag sitter och läser igenom BDG just nu med frågeställningen om ifall Larssons resonemang om en Lone Wolf i runda 1 var något han plockade ur sin ulvroll. Och om i så fall BDG är på ulvlaget som sagda lone wolf.

Eller ja, jag sitter och försöka läsa igenom allt med färska ögon nu när jag har lite tid under dagen för en gångs skull :)
Så du hittar alltså inte heller något som väger över på BdG.

Röst: Ingen
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Röstläget är precis så illa som man hade kunnat gissa med tanke på våra placeringar:
Hellzon: Impetigo
Lukas: Xyas, KrilleW
Xyas: Korpa
Sidd: BDG
Basenanji: Empiricus
Ingen: Basenanji, Hellzon

Som jag fattat det så kommer just nu Lukas att ryka på 2 röster, men Empiricus kan om han vill även skicka med vem han vill av Xyas, Sidd, Hellzon. Jag har ju egentligen ingenting emot att två stycken skulle ryka, men det känns jäkligt risky att ulvarna har en chans att snipea Hellzon (även om det förstås skulle innebära att vi tar Empiricus nästa dag så kan det eventuellt ändå vara värt det om han är DTF och bara ska ha ihjäl kaptenen eller nåt sånt), så Impetigo, det hade varit väldigt fint om du kunde flytta bort din röst. Sen hade jag ju iofs hellre sätt Korpa ryka än både Xyas och Sidd men Lukas lär ju inte rösta på Korpa så det finns nog ingen chans för det tyvärr.
Ok:
så med det resonemanget så ser vi vad Empi väljer att väga över till och utgår ifrån det för vidare spel.
Ska vi låta Empi få chansen att välja dig med?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Impetigo, det hade varit väldigt fint om du kunde flytta bort din röst.
1. Förutsatt att helzons claim är sant: om empi skulle snipea hellzon hade det gett lika bra eller bättre info än vad vi kan hoppas på om hellzon får fortsätta leva och sia (ulvarna kommer näppeligen låta sig bli siade och det är ju ganska lätt att undvika iom att hellzon outat sina initiativ)

2. sannolikheten att empi har som mål att mörda kaptenen är 1/15 OMM det finns en roll i spel som har ett sånt mål.Empi har ju knappast planerat att bli vågmästare för att snipea hellzon liksom.

3. hellzon är skum, jag tror inte att hans claim är sant, kaptensgrejen är inte automatiskt grönande utan snarare rödande (jag har förklarat hur jag resonerar där tidigare)

4.Det är väl bättre att de som inte röstat alls lägger sina röster än att jag lägger ner min röst? Nu har jag ju löst dig som fan löser bibeln denna rundan bdg men detkänns ju rätt rött att du inte vill att alla ska rösta eller?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu utgår jag från att ulvarna dödade både Genesis och Halo, Larsson. Vi vet att Genesis dog på en plats med andra på, Halo dog själv.
Vi har efter runda 1 antagit att de mördar i samma rum. Efter runda 2 så har det visat sig att de även kan mörda folk som står solo. Och en person har dött per runda, så det är otroligt att de har ett mord per ulv, om inte de haft otur vs folk med väktarförmåga.
Har de då ett mord som vanligt i varulvsspel? Eller finns det restriktioner? Vad skiljer sig och är lika mellan rundorna?

En sak som är lika mellan både runda 1 och 2 är att Korpa har stått själv bägge varven. Jag slänger tillbaka min röst där: Röst: Korpa
KAN ULVAR MÖRDA PÅ ANNAN PLATS?! Är det en grej de köper med Resurspoäng? Kan de göra det varje runda?
Detta denna runda, när det diskuterades av mig förra rundan i relation till Korpa? Klingar illa gör det iaf.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag skall ta och outa lite så det finns till bruks i god tid innan rundans slut.

Jag har en passiv förmåga som kommer göra att jag lämnar båten nu när vi går i land i Marseille. Det innebär att från 0 nu denna nattfas till 0 nattfasen när vi går i hamn igen på annan [namngiven hamn som jag tänker vänta med att avslöja av förklarliga skäl] så får jag delta i konversationerna, men kommer inte kunna rösta eller använda min aktiva förmåga.

Och med tanke på läget nu och för diskussionen kring min misstanke av Korpa, så tänker jag välja att avslöja att jag är Väktare, och jag har ingen resurspoängsgrej kopplad till min förmåga.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag är villig att rösta ut både Lukas och Korpa, och röstar gärna på så sätt att vi inte riskerar att bli snipeade.
 
Top