Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Fördelen med Xyas inlägg är att jag kan läsa de direkt från forumsökningen då de flesta är väldigt korta.

Jag är lite lur på att det kan vara så att ulvarna fnissar nöjt för sig själva medan fyra bybor hänger på akterdäck, men av de som är här så är det som sagt Xyas som känns minst grön för mig.

Röst: Xyas

Jag är nyfiken på din roll och din s.k. värdelösa förmåga. Vad kan du göra nu när du står på akterdäck?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,575
Location
Oktoberlandet
Tyvärr upptagen ett par timmar men vi måste kolla igenom de fyra Korpa, KrilleW, Xyas, Lukas där det är störst chans att nån blir utröstad.
Det behöver ju bli rätt där!
Återkommer senare i kväll med mina tankar på de fyra.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Röst: Sidd

Riktig svag dag 1, röstar på Xyas pga inaktivitet vilket också är den enda spelaren hen nämner som skum? Halo är misstänksam mot Sidd dag två, försvarar sig med att "ville inte kaoshoppa". Går mot rummet där hens förmåga fungerar. Har visserligen med LJS som röd (men på en lista av fyra, och kan inte rösta på honom).
Dag två är det en hel del frågor kring spelupplägg men inte så mycket egna resonemang. Dag tre får vi det förvirrade utropet "Whaat!
betyder det att vi inte kan rösta ut nån? "
Och under hela tiden tycker jag mig ana en nästan panisk förmåga att inte diskutera vem hen tror är skum eller grön.

Har dessutom en märklig förmågeclaim, som jag fattat det så är den passiva förmågan "Tung" och så har ha en bybra aktiva förmåga, och att förmågan dessutom bara fungerar i ett specifikt rum. Well jag har svårt att se vad som skulle vara så bra om det bara fungerar i ett rum och dessutom långtifrån var du startat. Så tja, jag tycker du får ge oss mer här om jag ska flytta min röst.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag är förövrigt Matros, har fri förflyttning och kan minska vattennivån där jag befinner mig. Men att minska vattennivån sker innan jag går vilket torde förklara både mina förflyttningar och mina teorier om att det är dåligt för byn om båten blir vattenfylld för annars känns ju min förmåga helt kajko. Jag har också en passiv förmåga att jag sias som röd ifall vi inte går in i hamn, vilket är varför jag har varit på för att vi ska docka i hamnen.
Detta grönar dig en del i mina ögon. Tog ju upp exempel om matroser i ett tidigare inlägg, men det var mest på känsla och exempel.
Det som grönar dig ännu mer är att du kan bli siad som röd. En sån förmåga har jag också, men alltid såvida det inte blir storm.
Vid storm blir jag nämligen siad som grön, men samtidigt blir jag som förlamad och kommer inte kunna att gå.
Risken för storm blir ju dock högre ju längre fram vi kommer.

Lite osäker på både Lukas och Korpa faktiskt, men vill ge Korpa en chans att bevisa sig grön.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag tror att Lukas och Korpa är på samma lag och att dom vet något som vi andra inte vet:

Lukas said:
Min första tanke är att om jag inte missar något så dör inte de utröstade spelarna automatisk utan hamnar i vattnet där deras förmågor inte fungerar.

Korpa said:
Första förmågan har jag redan nämnt och det är min förflyttningsförmåga. För 1 poäng kan jag flytta valfri spelare till valfri plats på båten. Det inkluderar mig själv och även (antar jag) någon som slängts överbord. Än så länge har jag inte känt behovet att använda den.

Varför i hela friden tror du det? Det finns väl ingenting i spelupplägget som pekar på att det skulle vara sant, och det är också fullkomligt ologiskt att någon som slängdes i vattnet i Aten skulle kunna plockas upp i London. Det är ju till och med så att startinläggen indikerar att det är absolut ingen skillnad på att bli mördad eller slängd i vattnet
Vimes said:
"Vi tackar LJSLarsson och Halo900 för spel. De får skriva "Anfäkta och anamma!" i tråden, men inte avslöja något om spelet. "
Och så förstås:
Korpa said:
Den enda som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att rösta på just nu är Xyas, men bara om jag hittar något som känns scummigt. KrilleW är grön i min bok och Lukas är fortsatt konsekvent.
Alltså vi får rösta på folk som är konsekventa, och när dom är konsekvent DTF-iga eller ulviga så är det till och med bra, det verkar ju som att inte ens du tror att han är grön?

Pluspoäng dock för att du inte köpte LJSLarssons siarclaim, även om det var lite skumt att du inte röstade på honom samtidigt som du 'var beredd' att göra det, men totalt ändå plus där. Men jag skulle jättegärna vilja att du redde ut det här ovan...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag tror att Lukas och Korpa är på samma lag och att dom vet något som vi andra inte vet:
Taggarna blev fel, den här biten var det jag själv som skrev alltså:

Alltså vi får rösta på folk som är konsekventa, och när dom är konsekvent DTF-iga eller ulviga så är det till och med bra, det verkar ju som att inte ens du tror att han är grön?

Pluspoäng dock för att du inte köpte LJSLarssons siarclaim, även om det var lite skumt att du inte röstade på honom samtidigt som du 'var beredd' att göra det, men totalt ändå plus där. Men jag skulle jättegärna vilja att du redde ut det här ovan...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
För mig är Basse bland de skummaste (läs Basses tråd "Ulva LIKE A BAWS (Basse tipsar!)" och titta på Basses spel). Impetigo (eller Imperiet, som autocorrect kallar dig) har spelat upp sig, men känslan av coachning och väl adopterat vokabulär kvarstår. BDG blev plötsligt rödare iom en milleroutning efter två rundor, i min bok bör sådant komma ut tidigt. Hellzon känns grön men annars har jag inte mycket tydliga känslor.

Röst: Basenanji
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag kommer inte vara online mer än sporadiskt resten av kvällen, men lär logga på igen kring 06 i morgon och är online fram till 15 åtminstone :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Vid närmare eftertanke så blev ju inlägget ovan helt oläsligt, skit i det och läs den här fixade varianten istället:

Jag tror att Lukas och Korpa är på samma lag och att dom vet något som vi andra inte vet:

Lukas said:
Min första tanke är att om jag inte missar något så dör inte de utröstade spelarna automatisk utan hamnar i vattnet där deras förmågor inte fungerar.
Korpa said:
Första förmågan har jag redan nämnt och det är min förflyttningsförmåga. För 1 poäng kan jag flytta valfri spelare till valfri plats på båten. Det inkluderar mig själv och även (antar jag) någon som slängts överbord. Än så länge har jag inte känt behovet att använda den.
Varför i hela friden tror du det? Det finns väl ingenting i spelupplägget som pekar på att det skulle vara sant, och det är också fullkomligt ologiskt att någon som slängdes i vattnet i Aten skulle kunna plockas upp i London. Det är ju till och med så att startinläggen indikerar att det är absolut ingen skillnad på att bli mördad eller slängd i vattnet
Vimes said:
"Vi tackar LJSLarsson och Halo900 för spel. De får skriva "Anfäkta och anamma!" i tråden, men inte avslöja något om spelet. "
Och så förstås:
Korpa said:
Den enda som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att rösta på just nu är Xyas, men bara om jag hittar något som känns scummigt. KrilleW är grön i min bok och Lukas är fortsatt konsekvent.
Alltså vi får rösta på folk som är konsekventa, och när dom är konsekvent DTF-iga eller ulviga så är det till och med bra, det verkar ju som att inte ens du tror att han är grön?

Pluspoäng dock för att du inte köpte LJSLarssons siarclaim, även om det var lite skumt att du inte röstade på honom samtidigt som du 'var beredd' att göra det, men totalt ändå plus där. Men jag skulle jättegärna vilja att du redde ut det här ovan...[/quote][/quote]
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
För mig är Basse bland de skummaste (läs Basses tråd "Ulva LIKE A BAWS (Basse tipsar!)" och titta på Basses spel). Impetigo (eller Imperiet, som autocorrect kallar dig) har spelat upp sig, men känslan av coachning och väl adopterat vokabulär kvarstår. BDG blev plötsligt rödare iom en milleroutning efter två rundor, i min bok bör sådant komma ut tidigt. Hellzon känns grön men annars har jag inte mycket tydliga känslor.

Röst: Basenanji
Håller med om att miller-outning alltid gör en rödare, men kolla gärna på resten också, så inser du nog att det är helt jäkla orimligt att jag skulle vara en ulv som springer runt och pumpar ut vatten för att hålla oss flytande.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
BDG: Jag ska göra mitt bästa.

Jag var inte med i Tåg-spelet men förstod att där bytte Sidd vagnar så att någon som blev utröstad klarade sig. Utifrån att man hamnar i vattnet på 0 och att jag flyttar en spelare på 20 så har jag antagit att jag kan flytta den som hänger i vattnet till en plats på båten istället. Det är fullt möjligt att jag har missuppfattat det här och då jag inte försökt använda förmågan på det viset har jag inte fått veta säkert ATT det går. Att båten angör en hamn också vid 0 talar förstås emot det här.

Jag snackar alltså om de som slängs i vattnet samma runda, inte de som tidigare rundor slängts överbord.

Apropå LJSLarsson så höll jag kvar rösten på Sidd då blev ytterligare en röst på LSJ från michael (om jag minns rätt) och då kändes det tryggt att minst en skulle åka.

Du och jag läser uppenbarligen Lukas på olika sätt. Jag tror att han är grön och att han har spelat konsekvent kring sin roll hela spelet. Infon om Xyas roll lät korrekt utifrån infon i min egen roll. Xyas bekräftade det också, även om det inte nödvändigtvis behöver vara sant. En ulv-xyas har få anledningar att inte bekräfta det och en bybo-xyas skulle inte ljuga.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Det som grönar dig ännu mer är att du kan bli siad som röd. En sån förmåga har jag också, men alltid såvida det inte blir storm.
Vid storm blir jag nämligen siad som grön, men samtidigt blir jag som förlamad och kommer inte kunna att gå.
Risken för storm blir ju dock högre ju längre fram vi kommer.
Det här låter ju sjövilt. Du är alltså Miller ibland!!?? Fast det är ju så dumt så det måste vara sant...

Men hear me out. Om vi tror på det claimet så har vi två dimensioner på siande:

Jag funkar som en vanlig jäkla siare och kan stöta på Millers. Det finns minst två.
@Lukas siar roll, det finns kanske scum som har "officiella täckmantlar" och ser helt oskyldiga ut när Lukas siar dem.
@KrilleW lägger ut bete för ulvar, det är ju begränsat i sig. (Har jag missat nån beskrivning av exakt hur det funkar?)

Det behöver inte vara grönande för Lukas men jag blir lite tveksam.

Vi har så konstiga formuleringar i claims också. Lukas roll suger... nej du är siare dude. Stöveln "nullade nattmord"... asså det är väktare han claimar då. Björn och KrilleW är millers men har glömt den termen också. Jag blir förvirrad.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Det här låter ju sjövilt. Du är alltså Miller ibland!!?? Fast det är ju så dumt så det måste vara sant...

Men hear me out. Om vi tror på det claimet så har vi två dimensioner på siande:

Jag funkar som en vanlig jäkla siare och kan stöta på Millers. Det finns minst två.
@Lukas siar roll, det finns kanske scum som har "officiella täckmantlar" och ser helt oskyldiga ut när Lukas siar dem.
@KrilleW lägger ut bete för ulvar, det är ju begränsat i sig. (Har jag missat nån beskrivning av exakt hur det funkar?)

Det behöver inte vara grönande för Lukas men jag blir lite tveksam.

Vi har så konstiga formuleringar i claims också. Lukas roll suger... nej du är siare dude. Stöveln "nullade nattmord"... asså det är väktare han claimar då. Björn och KrilleW är millers men har glömt den termen också. Jag blir förvirrad.
För mig var Miller lite nytt, även om jag har sett det lite varstans, men kollade nu upp det i ordboken för varulvsnacket. Men ja, väldigt varierande miller deluxe så att säga. Detta pga. mitt intressanta förbrytaransikte som det så finns kallas.
[Miller - En bybo sias som varulv och en varulv sias som bybo.]

Betet i sig gäller de ULVAR som passerar, stannar eller lämnar stället där lockbetet ligger.
Om nu alla var sanningsenliga efter mitt inlägg igår kväll så var Lukas, Xyas gröna, förutom Halo9000 då. Minns inte om michael svarade på detta då han var en av de som också var i rummet och struntade i lockbetet.

Nu har jag nog gått ut med varenda claims jag fått. Inga fler hemligheter här inte.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Alltså jag vill gärna veta varför folk fått för sig att jag är frustrerad över min förmåga?
Jag har konstaterat att den förmodligen inte är så värdefull vilket alla verkar hålla med om (utom Hellzon då), var har jag visat mig irriterad?



Sedan blir jag förbryllad av att folk verkar tro att jag är DTF (som här inte betyder Down to fuck som på resten av internet om någon är förvirrad), Jag är hedrad, tror jag.
Jag blir dock lite nyfiken på varför ni vill rösta ut mig om ni tror jag är DTF, brukar inte björn påpeka att vi ska jaga ulvar inte DTF?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Och jag tycker björn är lite orättvis när han säger att Jag och korpa måste veta något ni inte vet,
Jag tycker att om omröstningen dödade direkt borde det stå uttryckligen. Det tillsammans med det faktum att i förra spelet innebar att bli placerad i sista vagnen inte att att man blev dödad direkt.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag ska sova inom, men för säkerhets skull kan jag dela med mig av min sista info som jag ännu inte nämnt (alltså vilken roll jag har på båten). Är det av intresse?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Betet i sig gäller de ULVAR som passerar, stannar eller lämnar stället där lockbetet ligger.
Om nu alla var sanningsenliga efter mitt inlägg igår kväll så var Lukas, Xyas gröna, förutom Halo9000 då. Minns inte om michael svarade på detta då han var en av de som också var i rummet och struntade i lockbetet.
Jo men då utesluter ju inte det Lukas från att vara DTF.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag funkar som en vanlig jäkla siare och kan stöta på Millers. Det finns minst två.
Du lär ju vara grön Hellzon iom kaptensgrejen. Att spelet outar dig som det grönar ju dig ytterligare. Helt säkert vet ulvarna om att kaptenen är siaren, eller så är du en måltavla för DTF, men...

Vi har så konstiga formuleringar i claims också. Lukas roll suger... nej du är siare dude.
... det är klart DTF-Lukas hävdar att hans förmåga suger, för det gör den ju utifrån ett byboperspektiv (vi har ju inte sett något som tyder på att roll-siande skulle vara byn till gagn), och han måste försigkomma det inför sitt outande. Men att DTF har roll-siande talar ju emot att de är ute efter kaptenen, för de skulle ju i så fall ha mekanik för att hitta dig oavsett, vilket då ytterligare stärker din grönhet som kapten.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag är så förvirrad nu.
Som jag har uppfattat ulvspel så ska bybor: 1) tala sanning 2) spela med korten nära kroppen, detta till stor del för att inte tvinga fram en onödig outning av siaren (eller?)

Varföe outar du dig som siare nu @Hellzon? Det är väl ingen press på dig alls denna rundan? Min ensamma röst gör väl varken från eller till? Och din information som siare (”michael är grön”) är ju inte ens särskilt värdefull.

Det enda jag ser att en äkta siaroutning medför är att ulvarna får en extra runda (alltså denna) på sig att fimpa bekräftad siare. Eller missar jag nåt uppenbart?

Och varför köper bdg hellzons claim rakt av? Tycker inte du @Björn den gode att det är konstigt att outa siare i detta läget? Och du svarar med att outa dig som miller? Alltså ”jag ser ut som en ulv, går som en ulv, men jag är schysst, jag lovar”? Hade det inte varit bättre att hålla tyst med den infon, i synnerhet om du köper att hellzon är siaren och du vet att han aldrig kommer att sia dig på grund av hur ni förflyttar er? Eller lämnar du en dörr på glänt för att bli siad av en annan siare, som om du i själva verket inte alls är så säker på att hellzons siarclaim är sant? Uuuuuuuuuulvigt...

KrilleW passar också på att komma ut som miller och det kan jag väl på ett sätt förstå så som samtalet utvecklar sig men hur gröna bdg och krillew än varit tidigare så måste vi väl sätta tejäla frågetecken vid båda deras namn iom de här claimsen?

Är det bara jag eller är det inte en rätt bisarr utveckling?
 
Top